Електронний архів оцифрованих періодичних видань Центральної Наукової Бібліотеки ХНУ імені В.Н. Каразіна
Видання:
Харківський університет
Регіон:
Харків
Номер видання:
21-22
Дата випуску:
26.03.1960
Дата завантаження:
22.04.2025
Сторінок:
4
Мова видання:
українська
Рік оцифровки:
Кількість номерів:
Текст роспізнано:
ТАК
Опис:
Оригінал зберігається:
Центральна наукова бібліотека Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна

На весь екран

Знайшли помилку? Напишіть нам про це на пошту welcome@back2news.org

21 — 22 (1013 — 1014) Субота, 26 березня 1960 року Ціна 20 к«а. Тут був В. І. Ленін У Празі є місце, близьке й рід ­ не кожному чехословацькому ро ­ бітникові, службовцеві, інтеліген ­ ту. Це Народний будинок на Гі- бернській вулиці — нині музей В. І. Леніна. Тут, у січні 1912 ро ­ ку, під керівництвом Володимира Ілліча відбулась Шоста загально- російська конференція РСДРП. Завжди з благоговінням заходи- тимуть відвідувачі у просторий зал, де стоїть столик і кілька стільців, на яких сиділи делегати- більшовики, слухаючи переконливі аргументи Леніна про зрадницькі дії меншовиків та про завдання партії в перед ­ день першої світової війни. В перервах між засіданнями тут лунали журливі пісні, вивчені у засланні, в далекому Сибіру Коли підіймаєшся схо ­ дами в головний ленін ­ ський зал, в першу чер ­ гу привертає увагу ви- 1 тканий барвистими нит ­ У листопаді 1917 року Ленін заклав фундамент комунізму. Ось на одній із стін викарбований на ­ пис: «Комунізм — це радянська вла ­ да плюс електрифікація всієї ■країни». Нижче — карта електри ­ фікації, яка вказує на важкий старт Росії. Але вже тоді, на VIII з ’ їзді Рад, розробляючи ге ­ ніальний план ГОЕЛРО, Ленін бачив Радянську Росію електрифі ­ кованою. Входиш в останній зал._ На силуеті Кремлівсько: стіни — повідомлення про смерть В. І. Лвійна. Останнім часом у му ­ зеї Леніна в Празі від ­ крито виставку, яка роз ­ повідає про те, як вико ­ нуються заповіти велико ­ го Ілліча. Це виставка про сьогоднішні успіхи СРСР, про успіхи країн соціалістичного табору, про те, як трудяться робітники і колгоспники Країни Рад над вико ­ ками портрет Володимира Ілліча, подарований музею піонерами Шушенського. Поруч у вітринах — численні листи дітей, які побува ­ ли в музеї; тут же їхні малюнки — легендарний крейсер І Аврорам, панцерник «Потемкин», підпільна друкарня. У музеї широко представлені всі періоди життя й діяльності Володимира Ілліча. На видному місці — номери «Искрьі», надруковані на цигап- ковому папері; далі — фотокопії приміток до дискусії по першому пункту статуту партії на II з ’ їзді РСДРП. Вони свідчать ■ про те, яким схвильованим був Ленін під час полеміки з Мартовим: нервово списаний, покреслений папір, на якому кілька разів красиво виве ­ дено слово «береза». Мабуть, ску ­ чав Ілліч за батьківщиною, за стрункими берізками і під час га ­ рячої, пристрасної дискусії мріяв про Росію, її майбутнє. Празька конференція організа ­ ційно зміцнила більшовицьку пар ­ тію. Разом з її документами й рішеннями у музеї експонується велике фото готелю «Бельведере» на Летній вулиці. В ньому під час перебування в Празі жив Володимир Ілліч. Чи не найширше представлені в музеї документи, що розпові ­ дають про Велику Жовтневу со ­ ціалістичну революцію. У цьому залі зібрані матеріали про роботу В. І. Леніна на посту голови Ради Народних Комісарів у перші роки радянської влади; листи, що свідчать про його пік ­ лування за долю простих людей. Далі — документи про допомогу Володимира Ілліча міжнародному робітничому рухові, в тому числі й пролетаріату колишньої Австро- Угорщини. Між ними — три ори ­ гінальних аркуші, вирвані з блок ­ нота Антоніна Запотоцького, з простим заголовком «Спогади про тов. Леніна». нанням рішень XXI з ’ їзду КПРС. «Вступаємо в епоху розгорнутого будівництва комунізму», — гово ­ рить напис над входом у залу. А зібрані на стендах експонати переконують: — Кожних три дні в СРСР ви ­ робляється електроенергії більше, ніж в дореволюційній Росії за цілий рік. — За семирічним планом на будівництво і реконструкцію за ­ водів по виплавці заліза і кольо ­ рових металів буде вкладено кош ­ тів більше, ніж за минулі ЗО ро ­ ків… Привертають увагу чотири цита ­ ти на одному із стендів: «Містер Ленін, ви — мрій ­ ник!» — Г. Уеллс, 1920 р. «Спробу будувати комунізм уже сьогодні можна вважати такою, що зазнала краху» — Т. Масарик, 1922 р. «Ріст радянської економіки гли ­ боко вплинув на інші країни і мо ­ же призвести до того, що вони сприймуть комунізм» — журнал «Уолл-стріт», 1958 р. Експонати, представлені в цьо ­ му залі, вказують не тільки на досягнення Радянського Союзу, але й на успіхи усіх країн соціа ­ лістичної системи, розповідають про велику підтримку, яку подає одна соціалістична держава іншій. Тут представлені також матеріа ­ ли, що свідчать про допомогу Радянського Союзу соціалістичній Чехословаччині. Зовсім недавно музей попов ­ нився новими документами, що ілюструють візит М. С. Хрущова до Сполучених Штатів Америки, матеріалами про запуск радян ­ ських космічних ракет тощо. Що ­ денно музей відвідує понад 1000 чоловік. Революційний дух життя Леніна допомагає чехословацьким робітникам, потроює їхні сили. АННА СІРКОВА, чехословацька журналістка. Зоя Новохатська і Галина Трандофілова ко ­ лись були студентками біологічного факультету. Зараз молоді біологи працюють науковими спів ­ робітниками в Українському науково-дослідному інституті ендокринології. Г. Трандофілова (верх ­ нє фото) — молодший науковий співробітник від ­ ділу фізіології. 3. Новохатська вже розробляє самостійно наукову проблему про роль мікроеле ­ ментів у виникненні зобної хвороби. Чимало у неї і громадських доручень — Зоя очолює медич ­ ну комісію при міськкомі комсомолу. НА ЧЕРГУВАННЯ ВИХОДЯТЬ ХІНІНИ Робота дружини — на порядку денному комсомольської організації університету. Ось чому я хочу розповісти про ро ­ боту народної дружини хімічного. Наші дружинники вже чимало зробили для наведення порядку в місті. 18 лютого вони чергували біля кінотеатру. Третього березня затримали чотирьох чоловік, які порушували порядок. І не лише затримали, а й повідомили громадські організації тих установ, де ці люди працюють. Особливо слід відзначити сумлінне виконання обов ’ язків дружинниками нашого факультету В ’ юником, Лемешевим, Семеновим, Ізвєковим, Кирюхіним, Євдощенком, Парщиком. Одне лише зауваження, Чомусь в дружині не працюють дівчата. А серед них багато бойових і мужніх. Л. ГУБАРЕНКО, студ. кор. Після липневих подій 1917 р. В. І. Ленін переховувався від сищиків Тимчасового уряду, користуючись посвідченням на ім ’ я робітника К. П. Іванова. Рабочий Иванов Бегущий блеск Трехгранного штыка, Багровый всплеск, Расплавивший вена, Слепящий свет Октябрьского Дня, И силуэт Летящего коня. Финляндский пик И Выборгской стрела, Где броневик Рванул из-за угла, Где Ленин встал С простертою рукой. И тяжкий залп Над вспененной ренойі Еще гроза Не грянула сполна, Открыв глаза, Гражданская война Еще не рвет Россию пополам, И юнкер бьет Солдата по зубам. Зовут вперед Рабочие штыки… В толпу, в народ Идут большевики, — Идут, идут… (Пузатеньким дрожать!) Не подведут, — Путиловская стать! Визгливость пуль. Мерцание штыков. — Стоять! Патруль! Где пропуск? «Иванов…» Так… Вроде тих. С монголинкой глаза. Но что там в них? Летящая гроза?.. Ты погоди, То отблески костров.. — Гм… Проходи… Рабочий Иванов! Вприщур глазаст, Обмундировкой прост, Прошел, Лобаст, И невысок на рост. ‘Неужто грим Со следа сбил шпиков?.. И канул в дым Рабочий Иванов. Он знал и жар Мартеновских печей, Котельной пар, Шершавость кирпичей, Он толком знал И кузницу, и штрек, И арсенал, И закопченный цех, Где выгонял Четырнадцать часов. Все испытал Рабочий Иванов! …И канул в дым Ульянов-Иванов. Так разве грим Со следа сбил шпиков? Неяркий свет Бессолнечного дня, И силуэт Летящего коня, Бессмертный миг, Той улицы стрела, Где броневик Рванул из-за угла… Бегущий блеск, Спокойная река, Чугунный всплеск, Застывший на века, Где Ленин встал С простертою рукой… И вечный залп Над вечною рекой! В. МИХАНОВСКИИ. ,Про наш відпочинок студентський Чи не пора змінити пластинку? Субота. Вечір. Після трудового тижня можна дозволити собі декілька годин від ­ починку. Провадять студенти цей відпочинок по-різному. Одні йдуть до кіно, інші — в лекторій. Пе ­ реважна частина залишається в гуртожитку. Завдання культсекто- рів студкому (тт. Здесенко і По- номарьова) якраз і зводиться до того, щоб організувати культур ­ ний відпочинок студентів. Які ж справи в гуртожитку по вул. Артема? 8 година вечора. Всі біля те ­ левізора, бо сьогодні демонстру ­ ється нова кінокартина. На наше питання: «Як ви про ­ вадите свій відпочинок? » — одна з дівчат патетично вигукнула: — Після телевізору — танці! — І все? — Чи цього мало? На мій по ­ гляд, — непогано. І, мабуть, вгадавши мої думки, продовжує: — Щодо концертів, бесід та інше, то це теж непогано. Але чомусь ми майже позбавлені їх. Вона була права, ця дівчина. Крім телевізору і танців, мало що організується в гуртожитку. Правда, непогано пройшли ново ­ річний вечір і вечір, присвяче ­ ний 8 Березня. Але чому тільки на святах можна організувати справжні вечори відпочинку? Оче ­ видно, як підказує нам співбесід ­ ниця, тому, що організатори не проявляють потрібної ініціативи, а студенти, мешканці гуртожитку, теж, мабуть, позбавлені її. Серед тих, хто живе в нашому гуртожитку, є чудові виконавці пісень і танців, є знавці музики, класичної і легкої, є чудові виконавці на баяні. Якби органі ­ зували вечір українських танців. або вечір, присвячений компози ­ тору, поету, письменнику, наро ­ ду б зібралось багато. Але студрада чомусь мало ці ­ кавиться діяльністю свого культ- сектора, виходячи з думки, що цей сектор завжди відстає. Є тут і провина комсомольських бюро тих факультетів, чиї студенти живуть в гуртожитку. Адже і са ­ мі активісти, члени комсомоль ­ ських бюро історичного і біоло ­ гічного факультетів живуть тут, у гуртожитку. А заклик «працю ­ вати в тісному контакті комсо ­ мольському бюро і студрадам» так і залишається закликом. …Фільм закінчено. Студенти йдуть до читальні, звідки вже гучно лунає заклична мелодія радіоли. Повторюючись неоднора ­ зово, пластинка змінюється пла ­ стинкою. І хочеться спитати, а чи не пора перевернути її, цю пластинку? М. ШЕЇН. До залу увійшла нудьга Вечір на філологічному факультеті… Біля дверей чер ­ гові, які ласкаво зустрічають прошених гостей і проводжа ­ ють гостей непрошених. Тимчасом гості, прочитавши на дверях вірша, який про ­ понував їм ввесь вечір посміхатися, входили до залу, де вже розпочався концерт. Студентка Давидюк добре виконала кілька сценок з сту ­ дентського життя. Потім — танок у виконанні Безрук, Ше- ховської, Мельникової, Литвиненко. Програма вечора — ве ­ села, різноманітна. І все ж, забігаючи наперед, наведемо два висловлення про вечір в цілому: хазяйки та гостя. . Першокурсниця філфаку Сідун: «Взагалі 1 нічого. Кон ­ церт сподобався». Першокурсник фізмату Беличенко на запитання, що ро ­ бити після концерту, відповів: «Треба йти геть, і чим швид ­ ше — тим краще». І це він сказав не тому, що не бажав розважатись. Що ж сталося після концерту? Власне, нічого, тільки до залу увійшла Нудьга. її, мабуть, привели з собою ті самі непрошені гості, яких не затримували після початку вечора ніякі чергові. Як відомо, пані Нудьга любить танці, лише танці. Організатори ж вечора не влаштували жодної гри після концерту, не схотіли навіть блиснути своїм філологіч ­ ним вмінням створювати вікторини. От і не було ні в кого впевненості, що він відвідав ве ­ селий, хороший вечір. В. НЕКРАСОВ. Дисципліна в гуртках все ще низька Цього року наша республіка готується відзначити велике свя ­ то — декаду української літерату ­ ри і мистецтва у Москві. До цієї великої події готуються письмен ­ ники, художники, творчі колекти ­ ви театрів, а також колективи художньої самодіяльності. Наступній декаді було присвя ­ чено міжфакультетський огляд ху ­ дожньої самодіяльності нашого університету, який відбувся у грудні 1959 року. Трохи пізніше відбулись районні, міський і об ­ ласний огляди, на яких були про ­ демонстровані досягнення колек ­ тивів художньої самодіяльності підприємств, колгоспів, учбових закладів. На жаль, колективи універси ­ тету виступали дуже слабо. Уні ­ верситетський хор не зумів під ­ нятися вище міського огляду, а танцювальний колектив взагалі не було представлено на жодному з цих оглядів. На обласний огляд пройшли лише піаніст В. Ша- цький і співак І. Зарубін. Чим же пояснюється таке стано ­ вище? Перш за все, поганим від ­ відуванням репетицій. Викликаєть ­ ся це вже закоренілою неувагою до питань самодіяльності з боку комсомольських бюро факультетів. Партійний комітет останнім часом приділяє серйозну увагу питан ­ ням поліпшення стану самодіяль ­ ності в університеті. Своїм рішен ­ ням від 12 січня 1960 року парт- ком зобов ’ язав керівників партій ­ них організацій факультетів по ­ стійно подавати найдійовішу до ­ помогу в налагодженні роботи університетських колективів само ­ діяльності, здійснювати контроль за відвідуванням репетицій учас ­ никами гуртків. Комітет комсомолу розглядає участь у роботі гуртків як одне з серйозних комсомольських до ­ ручень студента. Однак партійні і комсомольські бюро факультетів ще й досі не вживають серйозних заходів для перетворення в життя цієї поста ­ нови. Хоча на факультетах з по ­ чатку семестру і були проведені розширені засідання комсомоль ­ ських бюро, на яких заслухали звіти всіх учасників самодіяльно ­ сті і прийняли хороші рішення, — становище залишається незмін ­ ним, тому що комсомольські бюро не контролюють виконання цих своїх рішень. На заняття хору з ’ являється не більш 45 чоловік, в той час як по списках — понад 100. Можна бу ­ ло б назвати кращі і гірші в цьому відношенні факультети, як ­ би… становище не було однако ­ вим на всіх. Від фізмату, напри ­ клад, мусить бути 26 учасників хору, а відвідують лише 6, від істфаку замість 14 приходять 5 — 7. Погані справи і в колективі ду ­ хового оркестру, незважаючи на те, що його учасникам створено всі умови для роботи: призначені окремі кімнати в гуртожитку, при ­ міщення для репетицій і зберіган ­ ня інструментів. А от явка на ре ­ петиції вкрай незадовільна. Особ ­ ливо «відзначаються» представни ­ ки фізмату Іванов, Алтинніков. історики Сороковий і Фомін та інші. Значно покращив свою робот) танцювальний колектив (керівник Р. Халицький), який зараз пра ­ цює над цікавою композицією «Зустріч в китайському порту*. Але й тут є випадки невідвідуван ­ ня занять окремими студентами. У квітні буде проведено огляд художньої самодіяльності вузів, присвячений 90-річчю з дня на ­ родження В. І. Леніна. Щоб са ­ модіяльність університету посіла гідне місце в цьому огляді, необ ­ хідно у найкоротші строки гро ­ мадським організаціям факульте ­ тів вжити всіх заходів для під ­ вищення рівня дисципліни в ко ­ лективах художньої самодіяль ­ ності. Всі можливості для того, щоб університет зайняв одне з провід ­ них місць, є. Необхідно лише працювати сумлінно, організовано. М. СОКОЛОВСЬКИЙ, голова правління студентського клубу Робота вчителя — захоплююча І_І ещодавно викладач ’ філфаку * * Марія Іллівна Кенігсберг одержала листа від випускниці Галини Калиниченко. З дозволу Марії Іллівни ми вміщуємо в га ­ зеті уривки з цього листа. Гадає ­ мо, прочитати його буде цікавим особливо для сьогоднішніх п ’ яти- курсників. «Ви просите мене написати для наших завтрашніх вчителів про себе, про свою роботу. Важ ­ ко мені відповісти. Адже ви знає ­ те, що школа, робота — це моє життя, а хіба про життя напи ­ шеш в одному листі? Якби я зустрілася з студента ­ ми, просто висловила б їм одне основне побажання і керівництво до дії: любити дітей всією душею і ніколи не обвинувачувати їх, коли не вдався урок чи екскур ­ сія, або якийсь захід. Я глибоко переконалася (і пи ­ шу це не заради красивої фрази), що справді немає поганих учнів, а є погані вчителі. Звичайно, в класі може бути один-два так званих «важких учня», але, ко ­ ли вчитель хороший, коли клас поважає його, то один-два нічо ­ го не вдіють. Я, звичайно, повторюю тут курс педагогіки, але, слово честі, пишу це, бо побачила, відчула в житті всі ці педагогічні істини. Ці істини ожили для мене лише тепер, після трьох років праці. Ось випадок. Приходжу вперше у шостий клас, де захворіла вчи ­ телька. І зразу ж почалась «вій ­ на». Сидить на першій парті учень і бринить лезом, встромле ­ ним у парту. І робить цей «зло ­ чин» натхненно, поглядаючи на мене. Після двох-трьох зауважень на його адресу картина не мі ­ няється. — Т., встань! — А мені не хочеться. — Встань! — А що ви таке, що на мене кричите? — Вийди з класу. — Ідіть, як вам треба. Ну, «раба божа» (цебто я) не витримує і йде з класу. Через де ­ сять хвилин приходить староста: «Ідіть продовжувати урок, Т. ви ­ йшов». В кінці уроку Т. заглядає в клас: «Добрий день, дозвольте сісти». Треба сказати, що цей Т. вва ­ жався невиправним, йому проро ­ кували бандитське майбутнє. Раптом мені пропонують класне керівництво в цьому класі. Я з жахом прошу, щоб забрали хо ­ ча б Т. Звичайно, на це ніхто не звернув уваги. І що ж, ви ду ­ маєте, врятувало справу? Аж смішно. Один дотеп. Після того випадку в класі наш Мико ­ ла Т. став мене скрізь, на вули ­ ці, в школі, дражнити: «Добрий день, дозвольте сісти». І одного разу на подвір ’ ї школи при ін ­ ших хлопцях я йому відповіла: — Сідай, тільки он у ту ка ­ люжу (у дворі стояли після до ­ щу масні від бензину калюжі). Хлопці посміялись, а я зовсім не звернула на це уваги. Потім, че ­ рез три місяці, дівчата мені роз ­ повіли, що Т. сказав: — Коли хтось назве керівни ­ цю очкариком (мене так назива ­ ла дітвора), уб ’ ю! І коли повернулася в школу після хвороби їхня класна керів ­ ниця, а я залишила клас, то цей хлопчина організував похід до директора: віддайте нам нашу Галину Олексіївну. Зараз він теж у моєму сьомому класі. Вчиться на «три», але член класкому, го ­ лова редколегії. Я на нього можу покластися, як на саму себе. Правда, і зараз залишився віді- рвиголовою, але розуміє міру й совість. Коли я згадую цю історію, теп ­ ліє на душі, хочеться жити. Зна ­ чить, варто трудитись так, як іноді доводиться, з 8 ранку до 10 — 11 вечора. Учитель повинен всього себе віддати дітям, іноді про нього можна буде сказати словами пісні: «Кто отдал, ,тот приобрел». А для чиновників від науки робота вчителя перетво ­ риться на тортури. Під час педпрактики студенти можуть лише визначити, чи ле ­ жить душа до отих чортенят, у яких очиці так і світяться праг ­ ненням щось «устругнути». І як ­ що ці очиці горять, а не байду ­ жі, значить їх можна запалити вогнем прагнення до знань. Адже я сама, коли йшла на філфак, уявлення не мала про педагогіку і думала лише про літературу. І ще хочеться сказати велике спасибі нашим вчителям. У якій пригоді стали для мене лекції з російської літератури, хоча я й викладаю українську. Ось нещо ­ давно поїхали в ліс на лижах. Катались години з три. Втомилися, посідали на похилі кущі ліщини, і я читала дітям напам ’ ять Пуш ­ кіна, Лєрмонтова, Маяковського, Рильського, Павличка, Сосюру. Так хороше було! І хочу ще від щирого серця звернутися до сту ­ дентів: працюйте день і ніч, бо потім для роботи над собою зали ­ шиться дуже і дуже ^ало часу, а вчитель без знань — це нікче ­ ма. Найшвидше відчувають це учні». СЛІДАМИ НАШИХ. ВИСТУПІВ ЧОМУ? Так називалась наша замітка про роботу їдальні No 367 і буфета при ній. Так називаємо ми замітку знов. Якщо тоді ми питали, ЧОМУ деканати мало цікавляться тим, як організовано харчуван ­ ня студентів, ЧОМУ робітники їдальні майже нічого не роблять, щоб значно це харчування покращити, ЧОМУ так багато скарг на ро ­ боту їдальні тощо, тепер ми питаємо — ЧОМУ профком універси ­ тету в особі своїх представників тт. Міщенка і Семітка бере під захист їдальню, ЧОМУ профком не довіряє авторам замітки — гро ­ мадським контролерам і як він взагалі з контролерами тоді працює? Треба віддати належне профкомові — він на виступ газети від ­ повів майже наступного дня. 1 хоча критика спрямовувалась не на його адресу, образився саме він. Люб ’ язно визнавши, що окремі факти, наведені в статті (як-то відсутність буфету для історичного і хімічного факультетів з вини господарської частини, наявність у студентській їдальні ковбаси вартістю 25 — 28 карбованців), стверджуються, тт. Міщенко і Семіт ­ ко «принципово» заперечують інше. Ось ці заперечення. «В буфеті, — пишуть вони, — останнім часом є бутерброди, вінегрет, котлети, кава тощо». Але якщо принципо ­ вість, то принциповість до кінця. Уважно почитайте замітку, тт. Мі ­ щенко і Семітко, і ви побачите, що йдеться не взагалі про відсут ­ ність всіх цих чудових страв, а про відсутність їх зранку, коли вони найбільш потрібні. Проти цього, до речі, не заперечує директор їдальні. Приблизно такі самі й інші заперечення. А від заяви, щд завідую ­ ча і колектив їдальні докладають всіх зусиль, щоб готувати смачно, студентам поки що не полегшало. « ХАРКІВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ» Стор. 2 26 березня 1960 р. ,КІНОСТУДІЯ ДЛЯ ВАС, ДРУЗІ! Приходьте до нас, не пожалкуєте ! У багатьох може виникнути справедливе питання: «Чи варт витрачати дорогий час на відві ­ дування кіностудії?» Повірте мені, — варто. Уже рік я працюю в студії, брав участь у багатьох кінозйомках і в Хар ­ кові, і за його межами. Що мені це дало? Багато! Перш за все, я навчився бачити світ через видо ­ шукач кіноапарату, інакше кажу ­ чи, навчився обирати серед ото ­ чуючих предметів найбільш іс ­ тотне, яскраве, красиве. Я зрозу ­ мів, як важко це робити, — втис ­ нути світ у прямокутник екрану. Багато шукань, спроб, невдач. Але зате як приємно, коли гля ­ дачі, дивлячись засняті тобою кадри, навіть без супроводжуючо ­ го тексту розуміють, що ти хотів сказати яскравою мовою кіно. У нашої студії великі перспек ­ тиви і можливості. Надходять за ­ явки з факультетів на наукові і науково-популярні фільми, філь ­ ми про літню практику тощо. У найближчий час розпочнеть ­ ся праця над великим фільмом про університет і його людей, про їхні трудові будні і відпочинок. Це буде фільм про наших товари ­ шів — супутників студентського життя. Велика, важка і почесна праця створити такий фільм. Приходьте до нас. Будемо пра ­ цювати разом, разом навчатися мистецтву кіно, мистецтву відо ­ браження світу таким, яким він є і яким повинен бути. Приходьте, не пожалкуєте! М. ЮДІН, студент V курсу географічного факультету Кадр з фільму «Харківський університет». На фото: студентка четвертого курсу філологічного фа ­ культету Покровенко дає урок з російської мови в середній школі No 9 м. Харкова. До любителів фотосправи У 1955 році я став сту ­ дентом географічного фа ­ культету. Сама спеціаль ­ ність географа, можливість побачити багато нового, ці ­ кавого вже в період навчан ­ ня якось збудили потребу все це залишити не лише в пам ’ яті, а й на фотоплівці. Я почав захоплюватись фо ­ тографією. Нова справа за ­ хопила мене настільки, що став займатись нею систе ­ матично. Але не вистачало техніки, досвіду, вміння. З допомо ­ гою товаришів, таких же фо ­ толюбителів, знайомився з спеціальною літературою, спочатку з простою, потім із складнішою. З певністю можу сказати: до того, як почав займатися фотографією, я не бачив, як гарно навколо, які красиві люди. Зараз фотоапарат мій по ­ стійний супутник. Коли в 1959 році було ого ­ лошено набір до універси ­ тетської кіностудії, я з ра ­ дістю вирішив узяти участь в її роботі. Бо вже давно ме ­ ні хотілось передати в своїх знімках динаміку, рух, по ­ смішку, тобто якось оживи ­ ти кадр. Зайнявшись кіно, я відчув, як багато дало мені вміння фотографувати. Дійсно, ма ­ ють рацію ті, хто стверджує, що не можна стати кінолю- бителем, не бувши перед тим фотографом. В. АЛЕКСЄЄВ КІНО ВХОДИТЬ У життя Кіно… Воно все більше входить в наше життя. Воно розповідає нам про велике історичне минуле, про прекрасне сьогоднішнє, іно ­ ді заміняє лектора, допомагаючи людям легше з ’ ясувати ті чи інші складні процеси в науці, вироб ­ ництві. І недарма стільки уваги роз ­ виткові кіномистецтва приділяють партія і уряд. Кіностудія нашого університету з перших днів існування зверну ­ ла увагу на можливість створення потрібних для учбового процесу фільмів. Студійців приваблювали суто наукові теми. Але не тільки це стало і стане об ’ єктом нашої роботи. Зараз у нас є все для створення хронікально-докумен ­ тальних та художніх фільмів. За це велика подяка ректоратові уні ­ верситету, який піклується про кінообладнання студії. Кожен член кіностудії може здобути тут знання в галузі кіно- і фотосправи. А ці знання неод ­ мінно йому згодяться, коли вже не студент, а молодий спеціаліст поїде кудись працювати. Все заможнішіми стають під ­ приємства та школи. І хороше бу ­ де, якщо ви зумієте організувати кіностудію на місці своєї роботи. Адже зараз вже багато підпри ­ ємств мають власне кінообладнан ­ ня. Приходьте до кіностудії, філо ­ логи та математики, хіміки та іс ­ торики, біологи та геологи, при ­ ходьте всі, хто хоче створювати фільми! Г. ШТЕЙН, студент II курсу філфаку. Кадр з фільму «По сковоро- динських місцях». На фото: колгоспник Кели- берда розповідає учасникам експедиції про Сковороду. ШИРОКІ МОЖЛИВОСТІ Кінозйомка відкриває широкі можливості пе ­ ред студентами. Хіба не хоче географ зняти на плівку чудові види Кав ­ казу в динаміці? Такий фільм допоможе йому по ­ тім при обробці матеріа ­ лів практики. Фізик ба ­ жав би побачити на ек ­ рані процеси, які відбу ­ ваються в мікро- або макросвіті. Наші біологи вивчають життя тварин і рослин. І їм є багато чого знімати. І цей пе ­ релік можна ще продов ­ жити. Додам лише одне: вміння зняти все це на плівку кіноапарату може одержати кожен, хто прийде працювати до нашої університетської кіностудії. Я прийшов до кіно- гуртка, коли він лише створювався. Плани у нас були великі, а об ­ ладнання незначне і ма ­ ленька темна кімнатка. Тепер у наших руках добре обладнана фотола ­ бораторія, є приміщен ­ ня для зйомок, можемо самі проявляти плівку. Студія має достатню кількість освітлювальної апаратури. Є зйомочні камери і для 35-мілімет- рової плівки, і для 16- міліметрової. Проблема звуку в аматорському кіно — найскладніша. Це га ­ лузь, в якій студійці му ­ сять ще багато попра ­ цювати. Є у нас для цьо ­ го вже два магнітофона. Нема чого гріха таїти, наш гурток користуєть ­ ся не дуже доброю сла ­ вою. Дехто приходив до нас, але кидав гурток через деякий час. Це пов ’ язувалось перш за все з тим, що раніш у нас не було керівника, не було приміщення для роботи. Та й з тих, хто приходив, не всі знали, чого хотіли. Але ті, хто по-справжньому бажав працювати, залишились і працюють. Зараз студія має всі можливості приступити до справжньої роботи. Кожен тут може одер ­ жати грунтовні знання з фотографії, яка є ос- нбвою кінематографії. Можна у нас познайоми ­ тись з зйомочною і про ­ екційною апаратурою, основами кінорежисури. 0. СЕРГЄЄВ, студент V иурсу радіофаку. РОЗГОРНЕМО РОБОТУ Нарешті кіностудія нашого університету має достатнє обладнання й апаратуру, щоб розгорнути роботу по ство ­ ренню учбово-посібних і документальних фільмів, щоб го ­ тувати умільців кіносправи, які по закінченню університету, працюючи за своїм основним фахом, змогли б у разі потреби стати організаторами кіногуртка й забезпечити розгортання роботи — чи це буде в школі, чи на заводі. В нашій кіностудії уже є підготовані в такій мірі сту ­ дійці, що можуть самостійно проводити зйомки, створювати нескладні сценарії. Силами наших студійців ведуться зараз зйомки учбово-посібних фільмів на біофаці, знімається до ­ кументальний фільм — «По сковородинських місцях», за- снята міжвузівська конференція мовознавців України, що відбулась у Харкові. Фільм буде демонструватись по теле ­ баченню. Щоб забезпечити потреби в кінофікації кафедр, факуль ­ тетів університету, ректоратом створена координаційна ко ­ місія з представників факультетів разом з зав. студією у складі: проф. Андреасов Л. М., проф. І. Б. Волчанецький, проф. Ковалівський А. П., доц. Віленкін В. Л., асистент Скоробогатов Б. С., викладач Зубрицький Л. 0., зав. кіно ­ студією Хейфец В. Я., доц. Ніженець А. М. У функції комісії входить — планувати роботу й сприя ­ ти виконанню запланованих факультетами фільмів. На від ­ повідальності координаційної комісії лежить також і поста ­ новка справи підготування студійців в напрямі оволодіння кіносправою. Протягом часу з 10 лютого до 1 липня має бути в сту ­ дії прочитано 20 годин по сценарній справі та режисурі і 40 годин по оволодінню апаратурою (запрошуються досвід ­ чені фахівці). Громадські організації факультетів повинні провести ро ­ боту по залученню в студію студентів, щоб протягом дру ­ гого семестру студійці могли освоїти відомості й навики, які б дали змогу студійцям робити пробні зйомки, щоб мож ­ на було влітку силами студійців реалізувати плани зйомок по факультетах, що зв ’ язані з практикою на Кавказі, півдні України, Харківщині і т. д. Від керівництва факультетів і громадських організацій університету залежить розгортання цієї важливої ділянки роботи в нашому університеті. А. НІЖЕНЕЦЬ. доцент На фото: студент п ’ я­ того курсу радіофізично ­ го факультету Сергеев перевіряє проекційний апарат. «ХАРКІВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ» Стор 3. 26 березня 1960 р. ,НАША ПРАКТИКА ВІД ДЗВОНИКА ДО ДЗВОНИКА — Зараз буде перер ­ ва, — говорить в учи ­ тельській одна з студен ­ ток, подивившись на го ­ динника. — Ходімо, дів ­ чата, до своїх класів, адже у нас ціла гора ро ­ боти. Дівчата залишають учительську, і кожна з них прямує до свого класу. Лунає дзвоник… Тіс ­ ним кільцем оточили учні наших студентів. І майже біля кожного класу такі розмови: — Валентино Павлів ­ но, а коли ми будемо наклеювати в альбом ма ­ люнки про Леніна? — Зачекайте трішки, адже немає поки що са- мого альбома, — відпо ­ відає Валя Єременко учням шостого класу. — Дивіться, діти, от наш альбом. 1 сьогодні ми будемо заповнювати його фотографіями, які привезла нам з Москов ­ ського музею Володими ­ ра Ілліча Леніна Слава Львівна (класний керів ­ ник), — говорить своїм п’ятикласникам Ліда Ко ­ вальчук. А учні старших класів запитують більш по-ді ­ ловому: «Який у нас план роботи на сього ­ дні?» Галина Іопа відпові ­ дає своїм дев’ятиклас ­ ницям: «Попрацюємо над стендом». До якого б класу ви не увійшли, в кожному можна побачити резуль ­ тати спільної праці прак ­ тиканток з учнями: стіннівки, стенди, фото ­ монтажі. А учні почнуть розповідати вам про організований ними ве ­ чір, цікаві збори. Учні полюбили наших студенток. 8 березня одна восьмикласниця вранці підійшла до учи ­ тельської і попрохала викликати Людмилу Пи ­ липівну (студентка Олій никова). Як приємно було Люді читати по ­ здоровлення учнів! — От ти й одержала перші лаври на педаго ­ гічній ниві, — жартуючи, поздоровляє Люду ме ­ тодист Ірина Григорівна Булашенко. * * * — Ну, як можна не любити дітей. Вони ж такі допитливі, хоро ­ ші, — говорить Валя Бондаренко, дівчина з красивою зачіскою ру ­ сявого волосся. Моя мрія — вчити їх, навча ­ ти всьому найкращому. — Мені здається, що будь-яку іншу роботу я ніколи не змогла б так полюбити, як роботу в школі, — говорить Галл Іопа. — Працюватиму тільки в школі, — до ­ дає вона. Л. НАЗАРЕНКО, Наш кор. Спгали друзями Півтора місяці в нашій школі проходили практику студенти IV курсу російського відділення філфаку. З перших днів вони ак ­ тивно включились в громадське життя школи і села. В цей час в школі готувались до проведен ­ ня ленінських читань. Практи ­ кантка А. Б. Золочевська очолила цю роботу. Вона не лише сама проводила бесіди про великого Ілліча, але й готувала учнів 10 класу до читання лекцій. Бесіди про Леніна проходили жваво, ці ­ каво, мали великий успіх серед учнів. В студентах-практикантах ми побачили не лише завтрашніх учи ­ телів, але й справжніх друзів. Вони провадили бесіди на різно ­ манітні теми, намагались відпо ­ вісти на всі наші запитання. II. Натальченко розповідала про пе ­ ребування в Чехословаччині. Ці ­ кавою була бесіда В. Пісної на тему «Що таке дружба». Студенти разом з нами прова ­ дили вечори відпочинку, брали участь в культурно-масовій ро ­ боті на селі. ЛІ. ЗІНЧЕНКО, секретар комсомольської організації Довжанської школи. Перше знайомство Минулого року на фізматі бу ­ ло створене нове відділення об ­ числювальної математики. І от вже студенти IV курсу — дві гру ­ пи — вирушають на місце своєї першої практики у… обчислю ­ вальний центр ХДУ. …В обчислювальному центрі працює універсальна машина «Урал». У більшості людей зі словом «машина» пов ’ язане уяв ­ лення про грузовик, величезний підйомний кран, екскаватор, тоб ­ то машини, що покликані заміни ­ ти або полегшити фізичні зусил ­ ля людей. Але є й машини іншо ­ го сорту. їх покликання — полег ­ шити розумову роботу людини, і з часом людина так само звикне не до них, як звикла до трактора, літака, крокуючого екскаватора. Килимова доріжка веде нас до залу, де встановлено «Урал». Перше, що вражає — це стойка з численними неоновими лампочка ­ ми, що миготять, і пульт керуван ­ ня з безліччю кнопок і тумблерів. Ніякого шуму, що, як ми звикли, супроводжує машину, — чути рів ­ не гудіння вентиляторів, ЩО 0X0- лоджують окремі деталі машини. За пультом із зосередженими обличчями схилилося кілька чоло ­ вік. Так, це наші практиканти, студенти, які й самі нещодавно зустрілися з цією дивною маши ­ ною. Подивіться, який впевнений і діловий вигляд у В. Хижняка, Г. П ’ ятилєтової, І. Колісника! Та й інші ставляться до практики дуже серйозно. Адже тут відбу ­ ваються всі стадії розв ’ язання задач, починаючи з введення про ­ грам у машину і кінчаючи згор ­ танням паперових стрічок, на яких віддруковано результат. Мине півтора роки, і кожен з практикантів працюватиме само ­ стійно, керуючи мозком електрон ­ ної машини. ‘ А. СОХІН, наш кор. В Харківському театрі україн ­ ської драми ім. Т. Г. Шевченка користується успіхом нова виста ­ ва — комедія «День народження». На фото: сцена з спектаклю. Вчителі про практикантів Два тижні відбувалась пасивна практика студентів IV курсу географічного факультету в школах Харкова, Змійова, Валок. Ось декілька слів вчителів 94 середньої школи Харкова про хід цієї практики. А. І. КИРЮШИНА. «Мені сподобалось серйозне ставлення сту ­ дентів до практики. Вони хороше готувались до своїх уроків, складали докладні плани, а тому й уроки відбувались на високо ­ му рівні. Студенти вміло пов ’ язували виклад матеріалу з сучас ­ ністю. Вони з охотою відвідували уроки досвідчених вчителів. Віктор Топчій і Євген Сивак на уроках використовували діафіль ­ ми, правильно оцінювали відповіді учнів». Н. І. ПАРОМЕНСЬКА. «Незважаючи на те, що практика була па ­ сивною, студенти сумлінно поставились до уроків. Провели навіть кіноуроки. Відчувається добра підготовка практикантів. Вони зна ­ ють і вміло використовують теоретичний матеріал. Хочеться побажати, щоб студенти більше уваги звертали на методику викладання, аналізували уроки кращих вчителів». НАШ КАЛЕНДАР Народний поет 19 березня минуло 65 років жит ­ тя і 50 років творчої діяльності видатного радянського поета – Максима Рильського. П ’ ятдеся ­ тиріччя творчої діяльності пост зустрів у розквіті творчих сил, про що свідчать його нові збірки «Троянди й виноград» (1957 р.), «Далекі небосхили» і «Голосіїв- ська осінь» (1959 р.). Важко сказати, в чому найбіль ­ ше виявився талант Максима Рильського — в поезії, в перекла ­ дах, літературознавчих дослі ­ дженнях. В усіх галузях творчої діяльності перед нами самобутній творець, великий гуманіст, борець за нове, комуністичне життя, блискучий ерудит, знавець історії, культури і літератури не лише свого народу, а слов ’ янства і ін ­ ших народів світу. Блискучим ліриком, який вра ­ жає «широчінню охоплення обра ­ зів, настроїв, душевних рухів», — назвав Максима Рильського ака ­ демік Л. А. Булаховський. Лірик за характером свого обдарування, М. Рильський за 50 років твор ­ чої діяльності створив свій само ­ бутній поетичний світ. «Розумна й строга школа жит ­ тя, і голоси великих учителів — народу, партії, Леніна…» — як пи ­ сав у автобіографії поет, — вка ­ зали йому правильні шляхи пое ­ тичної творчості — шлях слу ­ жіння радянському народові, при ­ вели в роки Великої Вітчизняної війни до лав Комуністичної партії. Поетичні книжки 30-х — 50-х ро ­ ків: «Київ», «Літо», «Україна», «Збір винограду», «Слово про рідну матір», «Мости», «Троянди й виноград», «Голосіївська осінь» та інші розкривають перед нами душевний світ поета-патріота. Батьківщина, її боротьба в роки Великої Вітчизняної війни, творча праця радянського народу — бу ­ дівника Комунізму, славні сини народу — творці великих духов ­ них цінностей, дружба між наро ­ дами, боротьба за мир — ось те ­ ми, які хвилюють поета. Він уміє від ніби-то незначно ­ го автобіографічного факту при ­ йти до великих філософських уза ­ гальнень і одночасно про важливі політичні події говорити як про своє особисте. «У Рильського «осо ­ бисте», «громадське» майже не відрізняються і його «громад ­ ське» саме тому так впливає на читача, що воно в той час і ціл ­ ком «особисте», — писав академік О. І. Білецький. Поет живе у вирі сучасного політичного життя, бере активну участь у ідеологічній бо ­ ротьбі, обстоює перед світом ко ­ муністичні засади нашого життя, творчі принципи соціалістичного реалізму. Сила поезії М. Риль ­ ського в тому, що поет пише на політичні теми по-своєму оригі ­ нально, яскраво і переконливо. Філософські роздуми М. Риль ­ ського пройняті животворним оп ­ тимізмом. Поет любить людей і живу природу, схиляється перед витворами геніальної людської думки, уміє робити близькими нам всі надбання рідної і світової культури, уміє повертатися до образів г мотивів поезії Шевчен ­ ка, Пушкіна, Міцкевича, по-ново ­ му висвітлити ці мотиви з точки зору нашого сучасника, розвину ­ ти і збагатити їх, скористатися традиційною поетичною формою і одночасно внести в неї щось своє, нове, яке збагачує і зміст і форму. Саме М. Рильському притаман ­ не уміння вип ’ ячувати своє лі ­ ричне «я», виявляти свої почуття, своє ставлення до подій і явищ, так би мовити, приховано, через образи своїх сучасників — радян ­ ських трудівників, голоси яких сильно звучать в ліриці М. Риль ­ ського, через картини людської праці, через сповнені живими по ­ дробицями, вихопленими з безпо ­ середнього спостереження життя природи, краєвидами рідної зем ­ лі, через образи геніальних синів рідного та інших слов ’ янських та інших народів світу. Ніхто з ра ­ дянських поетів не вміє так, як М. Рильський, оживляти геніаль ­ них діячів культури, мистецтва і літератури минулого. В його ліро- епічних портретах промовляють до наших сучасників і Шевченко, і Пушкін, і Франко, і Шопен, і Сме ­ тана, і Бетховен, і Горький, і Ко ­ цюбинський. Традиції народного мистецтва минулого оживають і збагачуються тим новим, що вно ­ сить в мистецтво наше сучасне. Вся творчість М. Рильського про ­ йнята глибокою повагою до люд ­ ської праці, її поет розуміє як творчість. Особливо до духовних надбань народів, створених їх геніальними синами. Різноманітність і багатство пое ­ тичних тем зумовили надзвичай ­ не мовне багатство поезії М. Риль ­ ського. «Він довів як поет з усією переконливістю факту, що укра ­ їнська мова має все потрібне для повного, художнього висловлен ­ ня як ідей, образів, емоцій, що органічно зросли на рідному українському грунті, так і всього, що зросло на грунтах чужих: від культур Сходу, до холодної ви ­ тонченості французького класи ­ цизму XVII віку» (Л. А. Була ­ ховський). _ Глибокий гуманізм у “всьому, про що пише поет, непохитна віра в світле майбутнє радянського на ­ роду, в перемогу людяного, кому ­ ністичного начала, безпосеред ­ ність у відтворенні суспільного життя і явищ природи, пошана до творчої людської праці, гнівне за ­ перечення буржуазного життя і мистецтва, всепоглинаюча любов до рідного народу, до радянської землі — роблять творчість поета близькою і рідною радянським чи ­ тачам. М. КЕНІГСБЕРГ, кандидат філологічних наук. ДЯКУЄМО Учні нашої школи глибоко вдячні практи ­ кантам за організований в школі шахово-шашко ­ вий турнір. Ми ніколи не забудемо наших практи ­ кантів і з нетерпінням бу ­ демо чекати їх до себе в гості. Сподіваємось, що вони теж підтримувати ­ муть з нами зв ’ язок. Ніколи не забудемо Валентину Миколаївну Молокоєдову, Наталю Іванівну Натальченко, які організували для нас вечори відпочинку, вечо ­ ри бальних танців, ката ­ лись разом з нами на ковзанах. Не забудемо ми і Тетяну Петрівну Зін- ченко, яка багато і ціка ­ во розповідала нам про художників. 10 клас Довжанської середньої школи. ВСЕСОЮЗНИЙ З ’ ЇЗД ГЕОГРАФІВ У січні-лютому в Києві проходив III з ’ їзд Все ­ союзного географічного товариства. Головними питаннями, що обговорювалися, бу ­ ли природне і економічне районування країни з метою ще кращого використання природних ба ­ гатств і міжрайонних економічних зв ’ язків для розвитку промисловості і сільського господар ­ ства. Розглядалось також питання про роль гео ­ графії у вивченні, використанні, охороні і від ­ новленні природних ресурсів СРСР, про розвиток географії як науки. ГОЛІКОВ, БОЛДИРЕВА, студенти. СЛЬОЗИ АУДИТОРІЇ Як я ображаюсь на студентів стаціонари фіз- мата. Уся я замурзана. Сті ­ ни подряпані. А гляну ­ ли б ви, на що пере ­ творені мої парти, до ­ лівка! Скільки бруду, паперу всіляких видів і розмірів! Благаю вас як жінка, (адже я жіночого роду і зовсім ще молода): по ­ жалійте мене! Я ж існую не лише для вас, а й для молоді, що працює, для студентів вечірнього відділення. Вони пова ­ жають мене більше. АУДИТОРІЯ No ЗО, 4 поверх, корпус No 1. Заст. редактора В. МОСЕНЦЕВ. Адреса редакції: Університетська вул., 16. Тел. 2-72-01, дод. 64. Друк. Вид-ва ХДУ. БЦ 03724. Зам. 614.