Електронний архів оцифрованих періодичних видань Центральної Наукової Бібліотеки ХНУ імені В.Н. Каразіна
Видання:
Харківський університет
Регіон:
Харків
Номер видання:
29
Дата випуску:
19.09.1959
Дата завантаження:
22.04.2025
Сторінок:
4
Мова видання:
українська
Рік оцифровки:
Кількість номерів:
Текст роспізнано:
ТАК
Опис:
Оригінал зберігається:
Центральна наукова бібліотека Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна

На весь екран

Знайшли помилку? Напишіть нам про це на пошту welcome@back2news.org

No 29 (983) Субота, 19 вересня 1959 р. Ціна 20 коп. ВЫСОТА Неслась в космическом просторе И вымпел выбросила там. Где Море Ясности и Море Спокойствия. Так пусть же к нам Придут торжественно и властно На каждый материк земной Навек Спокойствие и Ясность — Осуществленною мечтой. Я славлю родину Советов, Которой мирная рука Пускает в небо .голубка И в космос мощную ракету! В серці республіки Пам’ятник Слави в Києві НА ПОРЯДКУ ДЕННОМУ РОБОТИ ПАРТІЙНИХ ОРГАНІЗАЦІЙ Наближається важливий і відповідальній період діяльності пар ­ тійної організації університету. З 1 жовтня розпочнуться звітно виборні збори факультетських партійних організацій. На цих збо- : рах комуністи всебічно розглянуть і критично оцінять свою діяль- вість, узагальнять надбаний досвід, намітять шляхи подальшого поліпшення партійної роботи. В цьому році звітно-виборні партійні збори будуть проходити в обстановці величезного трудового і політичного піднесення тру ­ дящих нашої країни, зв язаного з боротьбою за перетворення в життя історичних накреслень XXI з ’ їзду КПРС, червневого Плену ­ му ЦК КПРС і липневого Пленуму ЦК КПУ. З метою посилення керівної ролі партійних організацій і підви ­ щення їх відповідальності за стан справ Центральний Комітет на ­ шої партії затвердив рішення про створення на підприємствах, в установах і наукових закладах комісій партійного контролю. Не-І щодавно при партійному комітеті університету була створена кон­ трольна комісія по науці і видавництву, яка вже приступила доі роботи. Факультетські партійні організації на своїх звітно-виборних збо ­ рах, враховуючи досвід минулого року і маючи на увазі наступні нові підвищені завдання, повинні особливо зупинитися на питанні організаційно-парт(йної роботи і постановці дійового систематично ­ го контролю не лише за виконанням своїх рішень, але й за всією учбовою, виховною і науковою діяльністю факультетів. Відомо, яку величезну увагу виявляв і виявляє партком питанню організаційно-партійної роботи. В цьому відношенні як позитивний приклад можна к<авссти діяльність партійних організацій радіофі ­ зичного, хімічного і біологічного факультетів. Партійні бюро філо ­ логічного, географічного і геологічного факультетів ще не нала ­ годили по-справжньому цю важливу дільницю діяльності. У зв’язку з чим на звітно-виборних зборах цих організацій необхідно кому ­ ністам серйозно про це подумати. , Але це лише початок. Подальше у величезній мірі залежатиме” від того, наскільки дійово партійні організації природничих фа ­ культетів здійснюватимуть керівництво науковою роботою у від- j повідності з усе зростаючими вимогами виробництва. -і Ось чому звітно-виборні збори повинні намітити всебічно об-і грунтовані конкретні заходи по практичному перетворенню в життя) рішень партії в галузі технічного прогресу. Поточний учбовий рік — особливий в діяльності партійних орга ­ нізацій вузів, зокрема,- нашого університету. За рішеннями партії і уряду йде перебудова системи вищої освіти. Взяти в ній участь — відповідальне завдання кожного з нас. Успіх роботи партійних організацій факультетів залежить від керів ­ ництва з боку партійного бюро. Ось чому слід обговорити можливі кандидатури членів факультетських партбюро, виходячи з наявних і необхідних ділових якостей і здібностей партійного організатора. Згуртований колектив комуністів університету, віриий політиці своєї Партії, монолітними лавами вступає в черговий етап своєї ді ­ яльності. Попереду — нові досягнення, нові перемоги, нові наукові відкриття на благо народові. Трудові будні радіофізиків Ми почали працювати на бу ­ дівництві університету з 20 серп ­ ня. Була створена бригада дру ­ гокурсників на чолі з Юрієм Шпитальним, яка поділялася на чотири ланки. Виконували різноманітні роботи. Ланка студента Коцегуба спочат ­ ку займалася переноскою труб та дверей. Працювали енергійно. В перший день, наприклад, за чо ­ тири години студенти Нашков і Твердохліб перенесли 57 дверей, і акуратно поскладали їх на но ­ вому місті. Потім ланці доручили цікаву і відповідальну роботу — планування головного входу бі ­ ля 7-го корпусу, а також транс ­ портування кам ’ яних східців до нього. Хлопці виконали й цю ро ­ боту. Не менш відповідальна та тер ­ мінова робота випала й на долю хлопців з ланки Шпитального. Во ­ ни транспортували устаткування в нове приміщення хімфаку. Треба було піднімати на ^-пй поверх і встановлювати обладнання кафед ­ ри загальної хімії. Чимало кміт ­ ливості довелося докласти сту ­ дентам, пюб швидко і без пошкод ­ жень перенести обладнання. Особ ­ ливо багато клопоту завдали шафи. Працювали всі дружно, кращих навіть важко виділити. Виявило ­ ся, що вже на четвертий день ро ­ боти ланка виконала 8-денну норму. Ланка, в якій довелося працю ­ вати мені, за три дні очистила від будівельного сміття дві кім ­ нати 5-го корпусу, в той час як на цю роботу відводився строк шестиденний. Було перенесено 55 кубічних метрів щебінки і ка ­ міння. Не все спочатку було гладко: доводилося часто нала ­ годжувати зіпсований сміттєпро ­ від. Крім того, заважала працю ­ вати пилюка, яка здіймалася під час роботи. Тоді хлопці зробили пов ’ язки на ніс і рот — і не звер ­ тали на пил ніякої уваги. Свою 8-денну норму ланка також ви ­ конала за 4 дні. З 25 серпня лан ­ ки Шпитального і Коцегуба працю ­ вали на збиранні врожаю в рад ­ госпі ім. Леніна за П ’ ятихатками. Перші дні працю ­ вали в саду, по ­ тім збирали огір ­ ки. І тут радіофі ­ зики показали зра ­ зок організовано ­ сті. дисципліни. Відзначилися сту ­ денти Ярмонь, Бу- лавін, Поздняков та четвертокурс ­ ники Ляшенко і Устименко. Бригадир радгоспу Олександра Семенівна Дем ’ янова, на ділянці якої працювали студенти, лиши ­ лася задоволеною працею радіо ­ фізиків і казала, що працювали вони краще, ніж студенти фіз ­ мату. В. ЩЕРБАК. СКІЛЬКИ КОРИСТІ І ЗАДОВОЛЕННЯ Подорож Київ Канів була за ­ думана як засіб поглибленого ви ­ вчення матеріалів, пов ’ язаних з темою спрцсомінару по творчості Т. Г. Шевченка на ІП курсі укра ­ їнського відділення у II. семестрі. Малось на меті вивчення ек ­ спонатів музеїв Т. Г. Шевченка, ознайомлення з місцями, де жив, ярацював .поет-революціонер. Бажаючих поїхати виявилось значно більше, ніж- учасників се­ мінару. Взяли участь у подорожі й студенти з російського відділу. Уже в перші дні перебування в Києві межі нашого завдання розрослись і вшир і вглиб. Сту ­ дентів цікавив не лише Київ, су ­ часний Шевченкові, а й Київ старовинних пам’ятників, Київ величних сучасних споруд. Важко переоцінити силу вра ­ жень, здобуту в подорожі, як ви- I Розповідь про цю цікаву ) і подорож читайте на 3 і 4 стор. ховного фактора. Студенти жа ­ дібно фіксували в свої блокноти все, що їх вразило, що може зна ­ добитися в їхній роботі вчителя в середній школі. Здобуті відомості й численні фото, зроблені студентами, бу- дуть оформлені як альбом Подо рож студентів-філологів Київ Канів», який мак бути викори ­ станий в роботі спецсемінару ні Шевченку з подальшими курса ­ ми. ‘ А. НІЖЕНЕЦЬ. доцент. X Р Е Ш А ТИК Я іду у потоці, в потоці киян, і киянок, По Хрещатику йду в центрі наших просторих земель, йде зі мною по місту хвилюючий світлий світанок І вдихає бадьорість у кожен бульвар і панель. Здрастуй, Києве, здрастуй, омріяний, люблений здавна! Здрастуй, здрастуй, Хрещатик, легкий, наче мрія сама! Ти — це вулиця сонця, по всьому Союзові славна, Ти могутній стоїш, хоч могутності ніби й нема. В тебе вигляд юначий, закоханий, радісний вигляд. По тобі без пісень тільки недруг твій може іти, Бо ти пісня хороша, яка у повітрі застигла, Щоб раптово зірватись і знову з світами текти. Я іду у потоці, в шумливім ранковім потоці, І найкращі пісні у душі зачалися моїй. Ти — це вишивка гарна на гарній вкраїнській сорочці, Мій чаруючий друже. Хрещатику мій! О. Ю РЧЕНКО. ,ПАРТІЙНЕ ЖИТТЯ ЯКЩО ЗНАЙДЕНО ВІРНИЙ ШЛЯХ Минулого року теоретичний се- мінар професорсько-викладов- ського складу хімічного факульте ­ ту вивчав деякі філософські пи ­ тання сучасної хімії. Головною проблемою вивчення в семінарі була проблема специфіки хіміч ­ ної форми руху матерії і конк ­ ретного прояву цієї специфіки в різних галузях хімії як науки. Ця проблема має велике філософ ­ ське значення, за останні роки вона не раз висвітлювалась у хі ­ мічній літературі. Правильний розгляд її дозволяє розв ’ язати ряд важливих методологічних пи ­ тань хімічної науки. Цілком природньо, що така проблема привернула увагу учас ­ ників семінару. Із змістовними доповідями на семінарі виступа ­ ли тт. Толмачов, Новаківський, Комар, Олександров, Телєтов. Як правило, доповіді обговорювалися дуже активно. Цікаві думки ви ­ словлювали в своїх виступах тт. Ізмайлов, Палатник, Лавру- іпин, Корнієнко, Давидов, Гри- цан, Левицький та інші. В роботі семінару брали ак ­ тивну участь не лише комуністи, але й безпартійні, частина з яких, між іншим, формально не була в семінарі. З деяких питань висловлювали свої думки і сту ­ денти старших курсів, які нерід ­ ко відвідували семінар. Наступного року семінар про ­ довжуватиме роботу над тією ж проблемою. В підсумку передба ­ чається видати спеціальну збір ­ ку, до якої ввійдуть доповіді і виступи учасників семінару. Ю. БУХАЛОВ, керівник семінару. БАЛАСТ Академічний боржник. Це Га ­ небно. Це значить брак, це зна ­ чить невиконання своїх прямих і відповідальних обов ’ язків сту ­ дента. Говорити про це багато нічого. Все це відомо кожному. І все ж ми нагадуємо про це окремим студентам, які тягнуть назад університетський студент ­ ський колектив, які не бажають навчатися. Хочемо вірити, що це нагадування буде останнім, що на нього звернуть увагу громад ­ ські організації факультетів, ска ­ жуть своє авторитетне слово, йдеться про вас, студенти За ­ харченко (третій курс фізмату), Стрельцин (другий курс фізмату), Баламутенко (другий курс фізма ­ ту), Ботштейн (третій курс радіо ­ фізичного), Кравченко (п ’ ятий курс хімічного), Дрібноход (чет ­ вертий курс геологічного), Кри- вець (другий курс українського), Бесарабов (третій ку рс російсько ­ го). Викладачі університету — пропагандисти на заводі Заводом-гігантом на ­ шого міста є тричі ор ­ деноносний завод тран ­ спортного машинобудування ім. Малишева. 17 иолітшкіл, 57 гуртків пер ­ шого та другого років навчання по вивченню історії КПРС, 15 гуртків по вивченню філософії, політекономії і економіки промис ­ лових підприємств і 52 теоретич ­ них семінари з різної тематики марксистсько-ленінської теорії — така величезна мережа заводської партосвіти. І наш університет пишається тим, що його виклада ­ чі порядком шефства ось уже ба ­ гато років сприяють підвищенню комуністичної свідомості тисяч робітників та службовців заводу. Як справлялися наші товариші з покладеною на них почесною ро ­ ботою протягом минулого року? «Партійний комітет заводу, пропагандисти і слухачі дуже за ­ доволені лекціями і семінарами і висловлюють подяку товари ­ шам, що їх проводили», — пові ­ домляє лист, надісланий з заво- ДУ- Особливо слід відзначити ро ­ боту тт. Мацини і Чорномаза, які провадили семінари пропаган ­ дистів. Своїми лекціями і пора ­ дами вони подавали велику до ­ помогу пропагандистам у прове ­ денні занять. У минулому учбовому році ма ­ ли місце труднощі з посібниками з історії КПРС та інших дисци ­ плін. Але, прослухавши уважно лекції тов. Мацини, — говорять пропагандисти тт. Гаценко, Рак- шин, Петренко, Титаренко та ін ­ ші, — можна було самим вільно викладати матеріал слухачам. Багато працювала з пропаган ­ дистами і слухачами теоретично ­ го семінару на заводі викладач тов. Глущенко. Крім читання лекцій, тов. Глущенко подавала значну допомогу парткому і це ­ ховим партійним організаціям у підготовці і проведенні теоре ­ тичних конференцій. За її без ­ посередньою участю були про ­ ведені на високому ідейному рівні теоретичні конференції на тему: «XXI з ’ їзд КПРС про комуністичну мораль». У відділі головного технолога заводу, в модельному цеху вона допомогла в підборі літератури для молоді з питань змагання за звання ко ­ лективу комуністичної праці та ін. Хороше оцінила партійна орга ­ нізація заводу і роботу корівни- ків-пропагандистів тт. Бейліса, Данилевича, Грінченка, Ковальо ­ вої, Набоки, Немирової, Париць- кого, Протопопова, Терехова, Ха ­ ритонова, Якуби та інших товари ­ шів. У зв’язку з наближенням по ­ чатку нового навчального року в системі партійної освіти партій ­ ний комітет заводу прохав пар ­ тійний комітет університету ви ­ ділити лекторів-пропагандистів для читання лекцій і обов ’ язково закріпити за заводом тих товари ­ шів, що добре проявили себе у минулому навчальному році. І. КОТЕНКО РІК РОБОТИ З ПРОФСПІЛКОВИХ ЗБОРІВ Від роботи профспілко ­ вої організації залежить багато чого в житті сту ­ дента. Розподіл місць у гуртожитках, призначен ­ ня стипендії, організація відпочинку студентів під час канікул, проведення культурно-масових захо ­ дів, — все це становить зміст роботи профспіл­ кової організації. Коли гуртожитки були переведені на самооб ­ слуговування, роль проф ­ спілкової організації ще більш зросла. На звітно-виборних зборах студенти історич ­ ного факультету заслу ­ хали й обговорили робо ­ ту свого профбюро, від ­ значили недоліки. Голова профбюро Кіг розповів про роботу в минулому році. Працю ­ вали побуткомісії, які відвідували студентів у гуртожитках і на ку- ках. Хороше працювали. А ось громадський конт ­ роль істфаку працював слабо. Поліпшила робо ­ ту каса взаємодопомоги; розподілялися путівки в будинки відпочинку, са ­ наторії, спортивний та ­ бір. З фондів ректорату, профкому і факультет ­ ського профбюро була видана допомоги на суму 3 000 крб.. 164 студента поселені в гурто ­ житок. і лише 8 — 9 чол. на факультеті ще гостро потребують житла. Бурхливі збори крити ­ кували недоліки роботи профорганізації. Студен ­ ти Арістов і Танцюра відзначали той факт, що хоч факультетська само ­ діяльність і займає про ­ відне місце в універси ­ теті. все ж зроблено ще мало для її поліпшення. Профорганізація не до ­ помагала розвиткові са ­ модіяльності. Відзначалося, що й досі на факультеті на 7 — 8 поверсі не відкри ­ то буфета. Студент Редька (II курс) говорив про пога ­ ну поведінку студентів у гуртожитку. Коли по- буткомісії доводиться перевіряти санітарний стан кімнат у гуртожит ­ ку, то мешканці деяких кімнат, щоб приховати бруд, зачиняють двері перед комісією. Мешканцям гуртожит ­ ків і, особливо, тим, які живуть на кутках, вида ­ ються порвані прости ­ радла і потерті ковдри, останнім, крім того, за ­ мість двох простирадл, видається одне. (З ви ­ ступу другокурсника Ба ­ бича) . На ’ заключення декан факультету А. Г. Слю ­ сарський і член партій ­ ного бюро доцент Си- дельников націлили профспілкову організа ­ цію на проведення ви ­ ховної роботи в контак ­ ті з партійною і комсо ­ мольською організація ­ ми* Треба боротися за успішність студентів, швидко виявляти причи ­ ни неуспішності і пода ­ вати допомогу. Збори обрали проф ­ спілкове бюро і призна ­ чили делегатів на уні ­ верситетську профспілко ­ ву конференцію. Студенти істфаку пев ­ ні, що новий склад бю­ ро врахує помилки, при ­ пущені в минулому, і в цілому підвищить свою активність. ТВОЇ ТОВАРИШІ Завжди серед друзів Якщо б вам сказал^ що якийсь радіофізик зараз готуєть ­ ся до екзаменів, ви б напевно подумали, що мова йде про «хвости ­ ста», який ще й досі не склав екзамену з літньої сесії. Але хоча Ігор Янссн і готується до екзаменів зараз, він зовсім не «хвостист». Навпаки, він дуже доб ­ ре склав літню сесію. А до екзаменів зараз він готується тому, щ* вже другий рік вчиться в Ленінградській консерваторії по класу фортеп ’ яно. Кожного разу на вечорах художньої самодіяльності студенти гаряче аплодують блискучому виконавцю творів Ліста, Шопена, Чайковського. Талановитий піаніст, Ігор відмінно вчиться в консер ­ ваторії, що не заважає йому ось уже протягом трьох років лише на «відмінно» вчитися і на такому важкому факультеті, яким є радіофізичний. На курсі серед товаришів Ігор користується великим авторите ­ том. 1 не лише за свій музичний талант, але й за чутливість, за по ­ стійну допомогу товаришам. Він завжди може пояснити незрозумі ­ ле. Не випадково комітет комсомолу університету нагородив Ігоря грамотою за допомогу відстаючим. Такою грамотою можна пиша ­ тись! Ігор добре знає, що без міцних знань, без навичок у практичній роботі не можна стати повноцінним спеціалістом. З другого курсу він почав працювати на кафедрі, набуваючи досвід у роботі з при ­ ладами, беручи активну участь у науковій роботі. І зараз, коли Ігор Янсон розпочав навчання на IV курсі, дуже хочеться побажати йому великих успіхів у навчанні, в його майбут ­ ній роботі. О. ШЕЇН ПЕРШІ КРОКИ ПЕРЕБУДОВИ Деканати, кафедри та партійне бюро геологічного і хімічного фа ­ культетів провели вже певну ро ­ боту в галузі перебудови на ­ вчального процесу на факульте ­ тах у світлі завдань, поставле ­ них перед вищою школою істо ­ ричними рішеннями XXI з ’ їзду КПРС та «Законом про зміцнен ­ ня зв ’ язку школи з життям та про дальший розвиток системи народної освіти в СРСР». Грунтовно перебудовано на ­ вчальні плани факультетів із значним поширенням у них ви ­ робничого навчання. Так, замість 37 тижнів, що їх відводилося на практику студентів геологічного факультету за старим навчаль ­ ним планом, новим планом перед ­ бачається практика протягом 80 тижнів, тобто протягом одного року і 7 місяців. На хімічному факультеті строки виробничої практики відповідно збільшують ­ ся з шести до 42 тижнів! Сту ­ денти старших курсів обох фа ­ культетів під час виробничої практики виконуватимуть на ма ­ теріалі виробництва і свої дип ­ ломні роботи, що сприятиме під ­ несенню рівня цих робіт, щіль ­ нішому пов ’ язанню їх з вироб ­ ництвом. Нові навчальні плани факуль ­ тетів передбачають істотне по ­ кращення виробничо-технічної підготовки студентів, для забез ­ печення якої вводиться вивчення ряду відповідних дисциплін: на геологічному факультеті – геоло- го-розвідувальні роботи, вибухо ­ ва справа, техніка безпеки та інші, на хімічному — технічне креслення, процеси й апарати хімічної промисловості, робота в майстернях тощо. Значну частину цих дисциплін студенти геологічного факультету вивчатимуть безпосередньо на виробництві з виїздом туди для керівництва викладачів факуль- тету. На виробництво перено ­ ситься й вивчення більшої ча ­ стини курсу хімічної технології, що здійснюватиметься під час виробничої практики студентів, викладання цієї дисципліни де ­ канат покладатиме на спеціально запрошуваних досвідчених інже ­ нерно-технічних робітників. Значно поширюються на геоло ­ гічному й хімічному факультетах можливості для самостійної робо ­ ти студентів в лабораторіях, як в учбовий, так і, особливо, в поза ­ учбовий час. Кафедри розробля ­ ють додаткові завдання, скла ­ дають відповідні методичні вка ­ зівки тощо. Ба геологічному факультеті намічається значне збільшення, порівняно з минулим роком, участі студентів в експедицій ­ ній роботі влітку, впроваджува ­ ній кафедрами факультету. Па геологічному факультеті організовано роботу по госпдого- вірній тематиці, питома вага якої з кожним роком все збільшува ­ тиметься. До цієї роботи залуча ­ тимуться й студенти. Поширена робота з госпдого- вірної тематики й на хімічному факультеті: до цієї роботи вклю ­ чилися кафедри технічної хімії (зав. кафедрою доц. Литвинен- ко) та неорганічної хімії (зав. кафедрою проф. Палатник). Відстають у цьому відношенні кафедри аналітичної хімії (зав кафедрами проф. Андреасов і проф. Комар), фізичної хімії (зав кафедрою проф. Ізмайлов) та за ­ гальної хімії (зав. кафедрою доц. Давидов) . Значну роль у наближенні діяльності кафедр хімічного фа ­ культету до потреб практики і виробництва має відіграти ство ­ рювана при університеті за іні ­ ціативою факультету та відділу заводських лабораторій Харків ­ ського раднаргоспу базова аналі ­ тична лабораторія раднаргосну. Підготовчі роботи до ії організа ­ ції вже проведені. Важливішим завданням учених факультету є взяти найактивнішу участь у ро ­ боті цієї лабораторії, що по- справжньому наблизить іх діяль ­ ність до потреб практики, зро ­ бить її справді актуальною і кон ­ че потрібною для виробництва. Це завдання, зрозуміла річ, стосується і вчених геологіч ­ ного факультету, які мають ор ­ ганічно включитися в розв ’ язан ­ ня завдань, безпосередньо зв ’ яза ­ них з виробництвом. В інтересах кращої організа ­ ції на хімічному факультеті ви ­ робничої підготовки студентів слід було б допомогти йому за ­ кріпити за факультетом такі ба ­ зи практики, як Північно-До ­ нецький” хімічний комбінат, пер ­ ша практика на якому дала сту ­ дентам надзвичайно багато, Ру- біжанський хімічний комбінат і інші. «ХАРКІВСЬКИИ УНІВЕРСИТЕТ». Стор. 2. 19 вересня 1959 р. ,В СЕРЦІ РЕСПУБЛІКИ МУЗЕЙ В. І. ЛЕНІНА …І ми раділи, дивлячись на молодь Відпустка наша почалася з подорожі Київ — Канів із студентами нинішнього IV курсу українського від ­ ділення. Здавалось би, важко піклуватись про 50 сту ­ дентів у відносно далекій подорожі, в великому місті протягом 8 днів, у страшенну спеку. А от, по щирості кажучи, ми одержали велике за ­ доволення, відчули радість від того, як сприймає наша молодь багатющу скарбницю культури. Ця подорож дала нам можливість глибше пізнати наших студентів, широту їх інтересів, дружність колективу. Приємно бу ­ ло бачити, як прагнуть студенти зафіксувати в своїй пам ’ яті і невичерпні матеріали музею Т. Г. Ш евченка, і все бачене в Києві, і прекрасні береги Дніпра, і бу ­ рю під час подорожі на пароплаві. Виключна дисциплінованість студентів, їх бажання пізнати якомога більше за умов колективного відряд ­ ження були особливо відрадним явищем. А. НІЖЕНЕЦЬ, 1. БУЛАШЕНКО, викладачі. НАС ВЕЗЕ ПАРОПЛАВ Пробувши в Києві сім днів, відвідавши всі історичні пам ’ ят ­ ки цього стародавнього міста, Володимирську гірку, Аскольдову могилу, парк вічної слави, літе ­ ратурно-меморіальний будинок – – музей Т. Г. Ш евченка, ми пря ­ муємо до пристані. Нарешті ми на пароплаві. Всі ‘одразу побігли на палубу, всім чомусь захотілось зайняти місце саме там. Чути розмову: «Т УТ краще, адже що ти зможеш по- оачитп з каюти?». Це Люда Гре ­ чишникова вмовляє Лару Васи ­ ленко сісти поруч. Свої місця за ­ йняли поки що тільки Анастасі я Максимівна і Ірина Григорівна. Квіти, які веземо, щоб привітати великого Кобзаря, Саша Вино- градський обережно вставляє під столики на палубі. Пароплав поволі пливе повз чарівні узгір ’ я Києва. Які мальовничі місця, які чудові бе ­ реги Дніпра! Один вид змінюєть ­ ся іншим і навіть зразу не ска ­ жеш, який з них красивіший. Пригадуються знайомі- захоплю ­ ючі рядки Гоголя: «Чуден Днепр при тихой, ясной погоде…» Не тільки милуємось красою приро ­ ди, а й згадуємо про недавнє історичне минуле. Пропливаємо повз Трипілля, де в 1917 р. були розстріляні ком ­ сомольці. їх, розстріляних, пора ­ нених, напівживих, кидали з кру ­ чі висотою в ЗО м в Дніпро. Ко ­ му невідома трипільська траге ­ дія! Зараз на цьому місці спо ­ руджено обеліск вічної слави вірним синам Батьківщини. Мо ­ торошно стає, коли уявиш собі ці страхіття минулого, але в сер ­ ці -гордість за людей, які від ­ дали своє життя за справу ре ­ волюції. Та ось небо вкрилось хмара ­ ми. Величезні хвилі бились об борт пароплава. Бризки, розби ­ ваючись на водяний пил, тума ­ ном заволокли нам путь. Паро ­ плав кидає якір. Пристань зірва ­ ло з причалу. Відчули й ми, як «реве та стогне Дніпр широкий». З палуби ми спускаємось униз, в каюту. На щастя, стояти на якорі нам довелось недовго. Че ­ рез півтори години ми знову бу ­ ли в дорозі. Хтось запропонував заспівати. Через хвилину залуна ­ ли пісні про рідний Харків, ба ­ дьорі СТуДеНТСЬКІ ПІСНІ, ПІСНІ 111)0 дружбу, про щире, палке кохан ­ ня «берізки та клена». Пісні над Дніпром не стихали до самого вечора. Так продовжувалось до 11 години ночі, поки пароплав не зупинився в Каневі. І. БЕРЕЗА. В пам ’ яті оживають… Ось вузенька стежка на так званому Старому кла ­ довищі з показником: «До могили Лесі Українки». На могилі встановлений майстерно виконаний па м ’ ятник Лесі. Сумними очима вона гордо вдивляється вдалечінь, притискуючи до серця книгу подій, єдину, але нездоланну зброю в боротьбі письменниці проти темних сил. Обабіч центрального входу но вого кладовища поховані видат ­ ні діячі театру, науки. Ось моги ­ ла Нечуя-Левицького, Михайла Старицького. Праворуч, біля са ­ мої алеї, бачимо надмогильний бюст великого українського ком- позитора-класика М. В. Лисенка. На могилі М. К. Занько- вецької — постамент. Неначе са ма безталанна Христина з п ’ єси Карпенка-Карого, скам ’ янівши, стала на могилі, оплакуючи лю ­ дину, яка так мистецьки створи ­ ла її образ. Далі імена корифеїв укра ­ їнської сцени – М. Садовського, П. Саксаганського, видатного ар ­ тиста наших днів 10. В. Ш ум- ського, які назавжди ввійшли в історію українського театру. Схиливши голови, ми проходи­ мо повз могилу незабутнього Остапа Вишні, видатного укра ­ їнського письменника-романтика радянської доби Ю . Яновського, автора чудової повісті «Моло ­ дість» Ол. Войченка. Трохи далі поховані С. Васильченко, І. Ко ­ черга, видатний учений академік Є. О. Патон. В глибокій задумі проходимо біля могил тих людей, які зав ­ жди залишаться в пам ’ яті укра ­ їнського народа. Ю. ПАРАВАН ЛАВРА ОЧАМИ АТЕЇСТІВ Від обеліску Слави — пам ’ ятника загиблим героям Вітчизняно, війни — далеко видно широкі простори з могутнім Дніпром. Пра воруч схил, на якому розташовані споруди Києвопечерської лаври, пам’ятника стародавньої архітектури. Ясним золотом виблискують вони під промінням пекучого сонця. Дуже зруйнували фашисти за повідник, збитки обраховуються в мільйонах карбованців. Але те, що зосталось, дбайливо оберігається урядом. Ми на території музею, де нас знайомлять з історією лаври. Будови лаври є цільним історико-архітектурним пам ’ ятником. На протязі багатьох століть в Києвопечерську лавру йшли люди з усієї Русі, несли потом, кривавицею зароблені гроші, і гроші роби ­ ли лавру все багатшою. Вона була одним з найбільших землево ­ лодінь в колишній Росії, мала 300 тисяч десятин орних земель, 400 тисяч десятин лісових угідь, 130 тисяч кріпосних селян. Важли вою статтею прибутку був продаж горілки! Ченці не боялися «грі ­ ха», маючи 200 спиртозаводів і 8 тисяч горілчаних лавок, шинків, та пивних. Великою статтею прибутку були і «мощі святих» — му ­ міфіковані тіла, які знаходяться в ближчих печерах. Прослухавши -розповідь екскурсовода, оглянувши архітектуру споруд, подивившись гробницю засновника Москви Ю рія Долгору- кого, могили Кочубея та полковника Іскри, ми прямуємо до печери Сумно стає, коли заходиш в темне підземелля. З свічками в ру ­ ках, купленими у ченця, повільно просуваємося вперед. (Свічки — це теж стаття прибутку, і ченці навмисне відмовляються від елек ­ трики) . Повертаючись до Харкова, ми вирішили організувати групу доповідачів-антирелігійників з екскурсантів, які на матеріалах лаврського музею побудують доповіді атеїстичного спрямування І. ЛІСОВИЦЬКИЯ. МИСТЕЦТВО, ТІЛЬКИ МИСТЕЦТВО Музей західного і східного ми ­ стецтва. Проглянули зразки ан ­ тичного мистецтва, мистецтва стародавнього Єгипту, раннього феодалізму. Потім — італійське мистецтво XIV — XVI століть. Це доба Рене ­ сансу. Ми зупинялися біля творів Перуджіно — «Ангел» і «Мадон ­ на», Рафаеля — «Мадонна дель Дука», Тіціана — «Венера посвячує вакханку в таємниці кохання». Донателло — «Святий Георгій-Пе- реможець» (бронзовий вилив). Бенвенуто Челліні — «Персей з головою Горгони» (бронзовий вилив) і т. д. З нідерландського живопису XX ’ — XVI століть запам ’ яталися твори школи П. Брейгеля Стар ­ шого. Це правдиві сцени з се ­ лянського побуту — «Селяни в шинку», «Напад бандитів на селян», «І Іовернення з Кермеси». Фламандський та голландський живопис XVII століття. Тут є твір А. ван Дейка – «Портрет чоловіка» (гармонічне поєднання теплих стриманих кольорів та невимушеної простоти, що вла ­ стиве для творів цього художни ­ ка), твір П. Рубенса «Річковий бог та німфи», Рембрандта — «Портрет старого в східному одязі» і т. д. Проходячи зали іспанського живопису, бачили «Портрет Ін ­ фанти Марії Терези» де Веласке ­ са і єдиний в Радянському Союзі живописний твір Ф. Гойї — «Портрет маркізи де Кастель- форт». Проходячи залами французько ­ го мистецтва, де зібрано твори виключно XVIII століття, ми змогли познайомитись з народ ­ ним мистецтвом цього періоду, стиль якого визначається термі ­ ном «рококо». Зупинилися біля чудового твору А. Гріму «Дама з маскою». * * * Зразу ж після музею західного мистецтва вирішили. відвідати музей російського мистецтва. Тут 24 зали. Древньоруське мистецтво представлено творами Новгородської. Московської і Строганівської шкіл XII — XVII століть. Портретне мистецтво XVIII ст. представлено роботами Антропо- ва, Аргунова, Боровиковського, Левицького. Тут багато творів українських художників. Це говорить про тісний зв’язок двох великих куль ­ тур світу — російської й україн ­ ської. Привертають увагу твори В. Тропініна «Селянин з сопіл ­ кою», «Портрет українського се ­ лянина». Твори 6. Кіпренського, К. Брюллова, етюди Іванова до картини «Явлення Христа наро ­ дові». В музеї зібрано цікаві твори художників – передвижників — Крамського, Журавльова, Маков- ського, Савицького, Ярошенка.. Велике місце займають твори Васнецова, Ге. Верещагіна, Рє- піна, Ш ишкіна, Левітана, Сурі- кова та іншії«. Ми зупинялися перед чудесни ­ ми творами скульптора Анто- кольського: як зараз стоїть перед очима вражаючий твір скульпто ­ ра «Спіноза». Ось Врубель… «Східна казка», «Дівчинка на фоні персидського килима»… Довго-довго затрима ­ лись ми всі перед його ескізами до розпису Володимирського со ­ бору. У відділі радянського мисте ­ цтва ми проглянули твори Гера- симова, Володимира Сєрова, гра ­ фіків — Верейського, Кібрика, Кукрпніксів, Пахомова та інших. Якщо в музеї західного і схід ­ ного мистецтва ми чіткіше вло ­ вили «контури» світового мисте ­ цтва, відновили в пам’яті забуте, побачили нове, то в музеї росій ­ ського мистецтва ми на фоні зна ­ ного і баченого яскравіше диви ­ лися і оцінювали твори своїх співвітчизників. О. ЮРЧЕНКО Таким МИ побачили місто О 7-й годині вечора 12 липня біля колон Південного вокзалу збираються студенти. Після ус ­ пішно складених екзаменів варто добре й відпочити. Ось і перші ластівки — Тамара Афанасьева та Лара Гайдамака, в руках у них гітара. Поїздка обіцяє бути весе ­ лою. Та нарешті зібрались усі. Стихає гамір у вагоні, кожен знаходить своє місце… Ось уже чути й звуки гітари та дзвінкі молоді голоси, які не стихають майже на протязі усієї липневої ночі — добре, що нікому наріка ­ ти на співи серед ночі — пасажи ­ ри вагону, то всі наші студенти. О десятій годині ранку з ві ­ кон вагону ми побачили золоті бані соборів давнього Києва. Тролейбус мчить нас по Хре щатику, який одразу ж зачару ­ вав нас своєю красою. В прекрасному університетсько ­ му гуртожитку ми добре влашту ­ вались. В цей-таки день, не ­ зважаючи на втому, студенти від ­ правляються знайомитись з міс ­ том. Перше, що вразило нас — це простота буденного одягу киян та завжди святкове вбрання ки ­ ївських вулиць, засаджених каш ­ танами. Коли пройтись увечері по київських вулицях, а особливо по Хрещатику, то здається, що ти знаходишся серед казкової при ­ роди. Семи-восьмиповерхові бу ­ динки, оздоблені фігурною кера ­ мікою, серед пишних дерев зда ­ ються велетенськими казковими квітами… На ранок другого дня по при ­ їзді ми розпочали свої походи по музеях, історичних місцях Києва. Ми відвідали музей Леніна, музей російського та західно-єв ­ ропейського мистецтва, де поба ­ чили оригінали робіт відомих ху ­ дожників. Яку силу має мистецтво прино ­ сити з собою відчуття щастя, повноти душевних сил, які хо ­ четься віддати на служіння наро ­ ду, Батьківщині! На завтра знов музеї, парки, заповідники Києва, а в кінці дня пляж… Л. НАЗАРЕНКО. ЗРОБИМО ТРАДИЦІЄЮ Герой нашої сторінки — третій курс українського відділення (тепер чет ­ вертий). Колектив цьо ­ го курсу міцний, згурто ­ ваний. Він сильний сво ­ єю дружбою, моноліт ­ ністю. У студентів III укра ­ їнського жевріє іскра живого інтересу до пер ­ шоджерел у науці. їм недосить почути про творчість того чи іншо ­ го письменника, їм зав­ жди хочеться розшука- ти нові відомості, глиб ­ ше відчути добу, поба ­ чити на власні очі па ­ м ’ ятні місця, зв ’ язані з письменником. Минулого року сту ­ денти цього курсу по ­ ставили за завдання не ­ одмінно відвідати запо ­ відник ім. Сковороди й три місяці завзято бо ­ ролись за здійснення цієї подорожі — і подорож відбулась. В результаті екскурсії з ’ явились нові ідеї розшуків сковороди- нівських місць у Харкові. Цього року курс за ­ планував подорож Ки ­ їв — Канів. Цілий семестр воювали за здійснення свого прагнення і таки досяг- ли цього! Прекрасна по ­ дорож, багата на вра ­ ження й набуті знання, відбулась. Закріпимо ж за фа ­ культетом цю молоду ще традицію! «ХАРКІВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ» Стор. 3. 19 вересня 1959 р. о» ,В серці республіки Залишаємо запис і ми У провулку ім. Т. Г Шевченка знаходиться літературно – меморіаль ­ ний будинок-музей Т. Г. Шевченка. В цьому бу ­ динку весною і влітку 1846 р. жив великий по ­ ет революціонер – демо ­ крат Тарас Григорович Шевченко разом із сво ­ їм товаришем по Акаде ­ мії — художником М. Са- жиним. Будинок збережено таким же, яким він був у часи, коли тут жив Шевченко. Після Великої Жовт- невої революції буди ­ нок, як історичний па ­ м ’ ятник. був взятий під охорону держави, а в 1927 р. в ньому було відкрито музей. Експозиція музею роз ­ міщена в 6 кімнатах першого поверху і в кімнатах мансарди. В перших 6 кімнатах ма ­ теріали розказують про життя і творчість Шев ­ ченка. його зв ’ язки з передовими діячами культури великого ро- сійського народу. В музеї представлені художні твори видатних діячів мистецтва: народ ­ ного художника СРСР В. Касіяна, народних ху ­ дожників УРСР – І. їжакевнча і К. Трохи- менко та інші. Особли ­ вий інтерес викликають малюнки Києва, зробле ­ ні Шевченком і Сажи- ним. Як не схожий Київ 1846 року на сучасне місто — велетень! В п ’ ятій кімнаті знаходиться по ­ смертна маска Т. Г. Шевченка, оригінальні малюнки художників Г. Дмитріева — «Шев ­ ченко в домовині» та інші. Цікава історія фото і малюнків похоро ­ ну Шевченка, видів йот могили в різний час. З цієї експозиції видно, скільки зроблено за ра ­ дянський час для увіч ­ нення пам ’ яті Кобзаря. Дерев ’ яні вузькі схід ­ ці ведуть наверх, в не ­ велику кімнату, в якій жив Шевченко в 1846 р. В цій кімнатці експону ­ ються особисті речі пое- та: мольберт, пензель І яким він малював, по ■ лотняний костюм, сол- і датська сорочка, яку він ‘ 1 носив на засланні, со- ; рочка, подарована пое- 1 тові сестрою Яриною у: 1859 р., яку він не но ­ сив, а зберігав як па- і м ’ ять про любиму се- ! стру. Тут також експо- І нуються «Кобзарі» з автографами поета, офорт Шевченка з кар ­ тини Рембрандта «При тча про виноградаря», книги поета: «История Крестовых походов» Г. Мишо. Повести Ку- ЛІша; Гоголь «Мертвые души». Вейдемейер «Двор и замечательные люди в России», «Рус ­ ская Старина» і «Цар-, ствование Елизаветы Петровны» та інші. У садочку біля будин ­ ку на постаменті з полі ­ рованого лабрадориту ; встановлено бронзовий 1 бюст Т. Г. Шевченка. । Росте й досі дерево (шов ­ ковиця), що було перед вікном кімнати Шевчен ­ ка. У книзі записів відві ­ дувачів читаємо багато’ теплих, проникливих слів про великого поета. Тут залишили свої записи різні люди — відомі всій країні герої Ра ­ дянського Союзу, поети, письменники, вчені Й ро- і бітники, колгоспники і студенти. Залишаємо й 1 ми свій запис у цій книзі… ; в. косик. ЗУСТРІЛИСЬ КОМАНДИ КУРСІВ Цілий тиждень ішов дощ. Але 9 вересня був сонячний день 1 на дворі гуртожитку по вул. Артема відбулися змагання на першість історичного факультету з волейбола. Це стало хорошою традицією істориків. На змагання зібрало ­ ся багато болільників – адже, крім відомих команд, у них бра ­ ли участь обидві команди «но ­ вачків» — першокурсників. Треба відразу зазначити, що факультет поповнився непоганими волейбо ­ лістами. Не випадково першість серед жіночих команд завоювали першокурсниці. Хочеться відзначити й коман ­ ду другого курсу, що поступила ­ ся тільки першокурсницям. Ви ­ ступаючи в неповному складі, другокурсниці (Іванківська, Кле ­ нина, Махненко, Скворцова, Са ­ ло) зуміли одержати дві перемо ­ ги, програвши лише першокурс ­ никам. Змагання довели, що історики можуть мати сильну збірну дівчат. Серед команд хлопців перше ’ місце заслужено завоювали п ’ я- тикурсники, друге третьо- курсники. Команда першого кур ­ су, до складу якої входить де ­ кілька розрядників, з часом ста ­ не однією з кращих на факульте ­ ті. Зараз першокурсникам ще не- вистачає зіграності, волі до пе ­ ремоги, сміливості. Слабке місце наших волейболістів, як і ра ­ ніш, – відсутність систематичних тренувань. Відчувається, що всім командам чогось невистачає; здається, ще б трохи — і всі курси мали б непогані команди Оце «трохи» — тренування. Я. ПЛАХОТНИЙ. МІЖНАРОДНА ЗУСТРІЧ СТУДЕНТІВ-ГІМНАСТІВ Сьогодні, 19 вересня, москов ­ ський Палац Спорту в Лужниках прикрашений прапорами багатьох країн світу. Починаються Між ­ народні студентські змагання з спортивної гімнастики, організо ­ вані Студентською Радою при Комітеті молодіжних організацій СРСР спільно з Центральної^ радою ДСТ «Буревісник». СРСР на змаганнях представля ­ тимуть, зокрема, Юрій Тітов і Та ­ мара Маніна. Взагалі склад учас ­ ників дуже сильний. Не випадко ­ во серед спеціалістів можна всі ’ частіше почути слова “неофіці ­ альна першість світу». Старшокурсникам — книги додому Нема потреби говорити про ге. яке значення має для студента історичного факультету робота над книгою. Велику допомогу по ­ дають нам бібліотеки. Студенти широко використовують книжкові фонди ЦІ1Б. бібліотеки ім Коро- ленка, наукових кабінетів факуль ­ тетів. Однак у великих бібліотеках і кабінетах користуватись книгами дозволено лише в читальних за ­ лах. Це значно утруднює само ­ стійну роботу студента, особливо старших курсів, якому доводить ­ ся користуватись значною кіль ­ кістю різноманітної літератури. Тим більше, що вже на четвер ­ тому курсі студенти-історики при ­ ступають до написання дипломної роботи. Єдина бібліотека, де можна взяти книги додому — бібліотека філфаку на Раднаркомівській ву ­ лиці, але там не завжди можна одержати потрібну літературу, бо фонди цієї бібліотеки дуже обме ­ жені. до того ж там переважає учбово-педагогічна література над науковою. Зрозуміло, як було б хороше, якби студентам старших кур ­ сів дозволили брати книги з ЦНБ додому. Мова йде про ті книгіи, які в кількох примірниках зберігаються в бібліотеці. Минулого року вже говорилось про те, що активним членам СНТ видаватимуться абонементи. Од ­ нак розмови залишились розмо ­ вами. А питання це вирішити не ­ обхідно. В. ЛІСОВИЦЬКИЙ, А. МА- МАЛУЙ, студенти IV курсу історичного факультету. < НАША ПРАКТИКА НА КАВКАЗІ Ось уже третій рік влітку на Східному Кавказі на території Тібердинського заповідника пра ­ цює гляціологічна експедиція; іґрацює нона за програмою Між ­ народного Геофізичного Року. її учасники, студенти географічно ­ го факультету, провадять напів- стаціонарні мікрокліматичні, ак ­ тинометричні та інші спостере ­ ження. Крім того, що студенти набувають навичок застосування теоретичних знань на практиці, вони дають цінний матеріал дли науки як з сучасного і древнього оледеніння району, так і з питань клімату, що має велике значення для практичного використання природних ресурсів Тіберди. Ви ­ вчення відступу льодовиків, при ­ чини цього відступу (сонячна радіація, зміни клімату тощо) та інші питання маніть велике тео ­ ретичне значення. Цього року протягом двох літ ­ ніх місяців в базовому таборі на льодовику Алібек працював загін у складі Задорожного, Война- ровича, Снігура, Муженка, ПІу- макової і Лазаренко. Три рази на добу провадяться спостереження на трьох метеостанціях, розташо ­ ваних на льодовику Алібек. Кож ­ ні десять днів провадяться за ­ мірювання відступу льодовика. Аналогічні спостереження про- вадяться і на інших льодовиках району. Велика увага приділяється ви ­ вченню сучасного оледеніння району. Адже з моменту скла ­ дання карти оледеніння Тіберди минуло понад 65 років, за час цей відбулися значні зміни в роз ­ мірі льодовика. Деякі льодовики зовсім зникли, відступили, інші значно зменшились, залишились як свідоцтво їх колишньої могут ­ ності величезні «баранячі лоби», глибокі озера та ін. Постійно перебуваючи в ра ­ діальних маршрутах, учасники експедиції відвідали і описали близько ста льодовиків на тери ­ торії Тібердинського заповідника. Поряд з описом, нанесенням від ­ повідних змін на карту оледепін- ня. робились малюнки і схеми льодовиків, фотознімки, що явля ­ ють собою цінний фактичний ма ­ теріал. Крім басейну Тіберди, загін відвідав і вивчив льодовики вер ­ хів ’ я ріки Аксіут. Цей район трудноприступний, люди його відвідують рідко. Навіть альпі ­ ністи не завжди сміди потрапля ­ ють. Вивчати його було особливо цікаво, хоча добратися туди з нашим, чого гріха таїти, примі ­ тивним знаряддям, було нелегко. Незважаючи на труднощі і не ­ зручності похідного життя, сту ­ денти все ж хороше відпочили, відвідали багато красивих місць, що запам ’ ятаються назавжди, зі ­ брали потрібний матеріал для своїх дипломних і курсових ро ­ біт, взяли участь у міжнародній справі наукових роботах за програмою Міжнародного Геофі ­ зичного Року. В. СИДОРЕНКО, нач. Домбійського загону Кавказької експедиції. — Чого ти такий неохайний? — Я ж тільки-но звільнився від чергу- ваьіня по гуртожитку. Мал. В. Зеніна. В ЇДПСЧИНСК , праця, море Успішно склали літню сесію третьокурсники Анатолій Фоміи та Петро Макогін. А десятого липня вже їхали н поїзді Харків Сімферополь. Вранці побачили знайомі малюнки Криму, проїха ­ ли Джанкой, о 5-ій годині їх зу ­ стріли башти Сімферопольського вокзалу, а об 11-ій приїхали в Судак — мету поїздки.. ’ Наступний ранок вони зустріли в морі, і цим ранком розпочалися справжні канікули — веселі, спов ­ нені вражень, і, врешті, трудові. Так, довелося й попрацювати. Це сталося у серпні — коли друзі вже достатньо відпочили і прогу ­ лянки до моря почали здаватися одноманітними. У радгоспі «Су ­ дак» їх зустріли дуже гостинно- створили хороші умови. Працюва ­ ли хлопці в бригаді Героя Соціа ­ лістичної праці Марії Князевої, виконували по три норми на день. Але і в цей час праця не ‘була єдиною спра ­ вою в житті Анатолія та Петра. В Криму чимало цікавих істо ­ ричних пам ’ ятників, були вони і в Суда ­ ку. А наші друзі історики. Подовгу їхню увагу привер ­ тала Генуезька фор- кщя. Море, праця, спор ­ тивний майданчик, зустрічі з новими людьми, нова обста ­ новка – хіба не чу ­ дово провели свій літній відпочинок друзі-історики? В. ПОТАПЕНКО. Редактор Б. ЩЕРБАНЕНКО. Адреса редакції: Університетська вул., 16. Тел. 2-72-01. Друк, вид-ва ХДУ. БЦ 14000. Зам. 1551