Електронний архів оцифрованих періодичних видань Центральної Наукової Бібліотеки ХНУ імені В.Н. Каразіна
Видання:
Харківський університет
Регіон:
Харків
Номер видання:
39
Дата випуску:
12.12.1959
Дата завантаження:
22.04.2025
Сторінок:
4
Мова видання:
українська
Рік оцифровки:
Кількість номерів:
Текст роспізнано:
ТАК
Опис:
Оригінал зберігається:
Центральна наукова бібліотека Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна

На весь екран

Знайшли помилку? Напишіть нам про це на пошту welcome@back2news.org

No 39 (993) І Субота, 12 грудня 1959 p. | Ціна 20 коп. ГОЛОВНЕ — ПІДГОТОВКА ДО СЕСІЇ Я к успішніше підготувати і провести зимову екзаменаційну се ­ сію, що буде серйозною перевіркою результатів проведення заходів у справі поліпшення учбової і полі- тико-виховної роботи? На що має бути спрямована зараз головна увага партійних організацій? З великою активністю на фа ­ культетах пройшли відкриті пар ­ тійні збори, присвячені підготов ­ ці до екзаменів. Комуністи фізи- ко-математичного, філологічного та інших факультетів виявляли на цих зборах недоліки, намічали заходи для того, щоб добитись високих показників на екзаменах. Підготовці до екзаменаційної сесії були присвячені і студент ­ ські курсові збори з участю викладачів. Гострій критиці комуністи і комсомольці піддають окремих недбайливих студентів, порушників трудової і учбової ди ­ сципліни, «хвостистів». Так, студент третього курсу філо ­ логічного факультету Бесарабов має академічну заборгова ­ ність і погано працює над засвоєнням нового матеріалу. Сту ­ дентка четвертого курсу цього ж факультету Грановська має багато пропусків і погано готується до семінарських занять. Погано навчаються і студенти другого курсу географічного факультету Даньшин, Симоненко. Багато боржників ще й досі на -фізматі. Таких справедливо критикували на зборах. Партійні і комсомольські організації факультетів повинні добитись, щоб усі студенти, не втрачаючи жодного дня, роз ­ горнули систематичну роботу по підготовці до екзаменів. Особливу увагу треба приділити підготовці до складання за ­ ліків і екзаменів з суспільних дисциплін, відмінне засвоєння яких є обов ’ язковою умовою виховання комуністичного світогляду нашої молоді. Для того, щоб. створити найбільш сприятливі умови для са ­ мостійної роботи студентів, на всіх факультетах перебудовані графіки роботи читальних залів і учбових кабінетів; викла ­ дачі систематично провадять консультації. Необхідно макси ­ мально вивільнити час студента для навчання, не завантажу ­ вати його різними дорученнями. Успішна підготовка до сесії залежить від умов, що ство ­ рені в гуртожитках. У кожній кімнаті гуртожитку повинна бути створена справді робоча обстановка. Слід використати для роботи червоні крточки гуртожитків, створити там пере ­ сувні бібліотечки. В усьому цьому повинні взяти участь партійні організа ­ ції і викладачі факультетів, які в дні підготовки до екзаме ­ нів мають частіше бувати в гуртожитках. Серйозну увагу партійні організації приділяють студентам першого курсу. Для них зимова екзаменаційна сесія буде першою серйозною перевіркою. Нехай же наші першокурсни ­ ки, вчорашні виробничники, досягнуть таких самих успіхів у навчанні, яких добивалися в праці. Всебічно розгортаючи політико-виховну роботу, партійні організації факультетів мобілізують студентів на успішне складання сесії. 3. ЖИТНИЦЬКИЙ, член парткому університету. Повним ходом іде складання лабораторних робіт на всіх фа ­ культетах. Наш фотокореспондент , побував на фізматі саме тоді, ко ­ ли другокурсниця Неллі Булкіна складала свою працю асистентові кафедри експериментальної фізи ­ ки Володимиру Федоровичу Удо ­ венку (див. фото вгорі). Фото Г. СУХОТІ НА. Широко відзначила громад ­ ськість України сімдесятиріччя з дня народження видатного укра ­ їнського сатирика Остапа Вишні На філологічному факультеті від ­ бувся вечір вшанування пам ’ яті талановитого письменника. З великою радістю зустріли студенти рідну сестру Остапа Вишні, заслужену вчительку шке ли No 1 Марію Михайлівну Гу- бенко. Після її розповіді перед нами постала людина глибоко гу ­ манна, ніжна, щира, яка більш за все любила рідний народ. Хорошу доповідь зробив аспі ­ рант педагогічного інституту До ­ рошенко про малодосліджені пуб ­ ліцистичні праці і театральні ре ­ цензії гумориста. МОЛОДІ НАУКОВІМ НАШОЇ КАФЕДРИ Наш кореспондент звернувся до завідую ­ чого кафедрою історії КПРС доцента О. О. Воскресенського з проханням розпо ­ вісти про роботу, яку провадить кафедра з аспірантами та молодими викладачами. Ось що він нам розповів. \ДОЛОДІ спеціалісти кафедри історії партії нашого універ ­ ситету одержують не лише всебічну підготовку з своєї спе ­ ціальності, а й досвід учбово-ме ­ тодичної роботи. Аспіранти кафедри, як правило, проходять систематичну педпрак ­ тику у формі проведення семінар ­ ських занять і пробних лекцій. Кафедра притягає аспірантів до читання курсів лекцій з історії ПІДСУМКИ СПОРТИВНОГО КОНКУРСУ Підведено підсумки спортивного конкурсу 1959 року. Місця серед факультетів розпо ­ ділились так= І місце — радіофізичний факуль ­ тет (178211,5 очка); II місце — фізико-математичний факультет (157468,5 очна); III місце — історичний факультет (133967,5 очка); IV місце — геологічний факуль ­ тет (96730 очок); V місце — біологічний факультет (70114,5 очка); VI місце — географічний факуль ­ тет (64568,5 очка); VII місце — філологічний факуль ­ тет (645685 очка); VIII місце — хімічний факультет (38800 очок). Конкурс серед спортивних від ­ ділень дав такі результати: на першому місці — відділення легкої атлетики — 152725 очок, на другому — відділення греб ­ лі 141075 очок, на третьому — відділення спор ­ тивної гімнастики. Детальний розбір підсумків кон ­ курсу читайте в наступних но ­ мерах. навіть доручила прочитати для студентів історичного факультету спецкурс «Утворення КП(б)У» Це не випадково. Читання спец ­ курсу, тісно пов ’ язаного з темою дисертаційної роботи, дозволить аспірантові краще підготуватись до викладання повного курсу в майбутньому. Кафедра вважає за можливе доручати аспірантам керувати працею дипломників. І це теж приносить значну користь. Під керівництвом своїх науко ­ вих керівників аспіранти беруть участь у прийомі заліків і екза ­ менів, у проведенні консультацій для студентів, мають широкий до ­ ступ на лекції і семінарські за ­ няття досвідчених викладачів ка ­ федри. Досвід показує, що за час про ­ ходження аспірантського стажу майбутні викладачі історії партії одержують всебічну практику, зви ­ кають до учбово-методичної пра ­ ці, своєчасно, як правило, викону ­ ють свою наукову тему і подають дисертацію на обговорення ка ­ федри. І якщо захист дисертації за ­ тримується, то, головним чином, через запізнення з публікацією основного змісту дослідження. Сміливо висуваючи молодих ви ­ кладачів, кафедра доручає їм від ­ повідальні ділянки роботи. Керів ­ никами методичних секцій зараз працюють молоді викладачі кан ­ дидати наук т. т. Щербаненко, Ре- шетняк. За дорученням кафедри молодий викладач В. Л. Харито- нов організує роботу на вечірньо ­ му відділенні. Доцента Попова введено у склад комісії по при ­ йому до аспірантури; викладачі Решетняк, Агеєв та інші беруть участь у приймальних екзаменах. ЗАДОВОЛЕНІ ЛЕКЦІЄЮ На нашому курсі вчаться студенти, що приїха ­ ли з усіх кінців нашої неосяжної країни — з Мур ­ манська і Криму, з Сахаліну і Молдавії. Але зараз для всіх нас став близьким і рідним Харків, місто багатих культурних і революційних традицій. Жва ­ во цікавлячись історією міста, ми звернулися до доцента кафедри історії Кира Карповича Шияна з проханням прочитати нам лекцію «їх іменами названі вулиці Харкова». І ось ми з інтересом і увагою прослухали чудо ­ ву, жваву і повчальну лекцію. Прийміть нашу подяку, Кире Карповичу^ за ва ­ шу чудову розповідь про наше рідне місто. Студенти II курсу російського відділення. партії (тт. Ма- цина, Суздальцев, Шиловцев). Аспірантові Ши- ловцеву кафедра ,Позмагаємось? Наші умови На комсомольських зборах гру ­ пи Р-41 з метою кращої підготов ­ ки до наступної сесії було вирі ­ шено викликати інші групи IV курсу на змагання за кращу гру ­ пу- Оцінивши свої можливості, комсомольці нашої групи взяли на себе такі зобов’язання. З успішності: І. Скласти сесію без заборго ­ ваностей і, бажано, без трійок. 2. Закінчити складання текстів з позааудиторного читання до 15 грудня. З наукової роботи: І. Подати на наукову конфе ­ ренцію СНТ радіофізичного фа ­ культету дві доповіді, на універ ­ ситетську конференцію — не менш як шість доповідей. З організаційної і громадської роботи: 1. Кожному комсомольцеві — громадське доручення. 2. Стопроцентна участь в усіх громадських заходах. 3. Виділити лектора для роботи в лекторській групі. З культурно-масової роботи: 1. Провести диспут на тему з спеціальності. 2. Організувати екскурсію до музею образотворчого мистецтва. З спортивної роботи: 1. Завоювати призове місце в комплексній спартакіаді курсу. 2. Спортивну честь- факуль ­ тету мають захищати не менш як 5 спортсменів групи. 3. Добитися стопроцентної уча ­ сті студентів групи в роботі то ­ вариства «Буревісник». Як бачите, наша група ставить перед собою цілком реальні зав ­ дання і вже зараз приступила до їх здійснення. Відгукніться на наше починан ­ ня, студенти четвертого радіофі ­ зичного, адже ми тому й викли ­ каємо вас на змагання, що шанси на перемогу в нас рівні. Потрібне лише бажання! В. ЗДОРОВИК, студент, (стіннівка «Контакт») НА КОМСОМОЛЬСЬКІ ТЕМИ ЩО З ’ ЯСУВАЛОСЬ НА ЗБОРАХ На другому російсько ­ му відбулися комсомоль ­ ські збори, присвячені звітові членів комсомоль ­ ського бюро курсу. …Слово надається сек ­ ретареві бюро Лемеше ­ вій, яка дуже довго роз ­ повідає про свою осо ­ бисту роботу та роботу членів бюро. Вона намагається ви ­ правдатися пасивністю маси курсу та бюрокра- тичністю членів самого бюро. Але виникає запи ­ тання: чи можна бути справжнім вожаком, за ­ являючи, що не хочеш бути комсоргом? І не можна говорити про якусь пасивність комсомольців, бо іноді провадять невеличкі, але корисні справи. Так, на ­ приклад, Люда Лабунсь- ка вирішила зібрати гро ­ ші, щоб купити настіль ­ ну гру, вона з кожним поговорила особисто і домоглася свого… Виступає Світлана Ка- раханова; це хороший і вірний товариш, але ор ­ ганізувати щось як слід вона не може вже на протязі двох років. Цін ­ на її ініціатива — відзна ­ чати колективно день на ­ родження студентів — не знайшла відгуку, тому що одного разу не були своєчасно вручені пода ­ рунки. Якби це було зроблено своєчасно, ця добра традиція проісну ­ вала б довго. А жаль, що не існує на курсі такої традиції — піклуватися про друзів.. Секретар комсомольсько ­ го бюро Лемешева не змогла домогтись, щоб комсомольці відвідали хворого свого співкурсни- ка Віталія Усика. Ком ­ соргові важко робити все самій: писати об ’ яви, збирати членські внески та інше. Коли людина намагається зробити все сама, вона хоч і живе в тому ж колективі, якось змінюється, стає грубою, неввічливою, частіше діє окриком. Від цього ви ­ никає й пасивність ото ­ чуючих. Комсомольці обрали свого вожака, і якщо він не вміє так поставити ро ­ боту на курсі, як цього вони бажають, то комсо ­ мольці мають право звільнити його від обов ’ язків. Лемешева взагалі погано знає своїх комсомольців. Вона не розібралася, чому сту ­ дент Веливецький не бе ­ ре участі у стіннівці і несправедливо запляму ­ вала комсомольця за «відхід від життя колек ­ тиву». А на курсі є такі сили, які б налагодили роботу. Стіннівка повинна ві ­ дображати курсове жит ­ тя і дуже погана, що на ­ ша стіннівка «Слово» часто вміщує середні вірші, підписані псевдоні ­ мами. Редколегія (редак ­ тор Віктор Семенюк) проявляє часто лібера ­ лізм, вміщуючи продук ­ цію зовсім ще незрілу. Деякі комсомольці на ­ магалися повернути хід зборів, запропонували обговорити погані риси деяких комсомольців, але розмови на цю тему не вийшло. Так, Ладуниць- кий багато «критикував» своїх співкурсників, не шкодуючи грубих слів. Виникає питання, чи має право на критику такий грубіян, як Ладуницький, що був знятий з поста комсорга, провалив ро- боту в трудовій колонії і напередодні самих збо ­ рів погано поводився на лекції з діалектології? Звичайно, ні. Є у нас одна відстаю ­ ча — Т. Воробйова, через неуспішність вона поз ­ бавлена стипендії. Чому бюро нічого не зробило для того, щоб допомогти їй? Так, чимало критику ­ вали комсомольці членів комсомольського бюро. Воно своєчасно не вжи ­ ло заходів до прогульни- 1 ків Оленич та Іванової, і справа дійшла до того, що ці студенти зараз пе ­ ред загрозою виключення з університету. З чого ж починати налагодження роботи на курсі? Рішен ­ ня було таким, що треба обирати нових людей до бюро, таких, як Лю ­ ба Лабунська, Ліля Не ­ стеренко, Валя Лусано- ва, Ніна Бакуменко, Ну- гер, Рубан, Медведева, Макогоненко та багато інших, які з охотою взя ­ лися б за цю роботу. А поки що питання ли ­ шається відкритим… О. БОБРОВ, студент філфаку. Твої товариші Колишній виробничник Різними шляхами приходять лі ди до. університету. Одні пр йшли сюди з шкільної лави, і ші — з виробництва. Віктор Криворучко пройшов х рошу школу життя, перш ні вступити до університету. Закінчивши сільськогоспода, ський технікум, він працював а рономом на ланах Башкири, п тім служив у лавах Радянськ Армії. Зараз Криворучко — ст._ дент другого курсу біологічно, о факультету. Дуже важко було навчатш спочатку — адже після закінчень технікуму пройшло чимало час Але, впертий і наполегливий, ві успішна склав уже першу сесію. Хороший і чуйний товариш, ві могливий і принциповий комсомс лець, Віктор встигає всюди. Він староста групи, і відповідальна за оргроботу комсомольського бн ро факультету; він знаходить чс для відвідування наукового гуртк, біохімії рослин, бере активну участ у самодіяльності факультету. Такими повинні бути всі комсс мольці, тоді і життя на факульті ті буде жвавим і цікавим. С. РАБІНОВИЧ В гуртках СНТ Розповідають гуртківці хімічного Мета гуртка фізичної хімії да ­ ти студентам навички роботи в лабораторіях. Не секрет, що при проходженні лабораторного практикуму студен ­ ти одержують лише мінімальні ві ­ домості про роботу багатьох важ ­ ливих приладів, про суть різних фізико-хімічних процесів. їх більш детальним вивченням і застосу ­ ванням у науково-дослідницькій роботі і займається гурток фізич ­ ної хімії. Яка тематика робіт гуртка? В основному — це дослідження неводяних розчинів, зокрема — визначення кислотності, енергії і теплоти сольватації іонів, моле ­ кул У різних розчинниках, дослід ­ ження асоційно-дисоційних проце ­ сів високомолекулярних електро ­ літів, аналітичне застосування не ­ водяних розчинників. Для цих досліджень викори ­ стовуються електрометричні, оп ­ тичні і радіометричні методи до ­ сліджень. Велике значення має робота з літературою, рефератив ­ ними журналами. Гуртківці мають усі можливості вести широку науково-дослідниць ­ ку роботу. Л. КОРШИКОВ, староста гуртка З початку жовтня гурток ана ­ літичної хімії приступив до нау ­ кової роботи. Відрадним фактом було те, що до роботи гуртка включилися й нові студенти. У зв ’ язку з переїздом факульте ­ ту в нове приміщення кафедра спочатку не змогла забезпечити достатню кількість експеримен ­ тальних робіт. Тому студентам бу ­ ли запропоновані теоретичні теми для доповідей. Це дає можли ­ вість гуртківцям ознайомитись з цікавою хімічною літературою і рядом проблем сучасної аналітич ­ ної хімії. Засідання гуртка відбуватимуть ­ ся два рази на місяць, на кож ­ ному з них слухатимуться і обго ­ ворюватимуться підготовлені до ­ повіді і підсумки експерименталь ­ них робіт. Стало традицією, що, крім гуртківців, на засідання за- прошуються всі бажаючі прослу ­ хати те чи інше повідомлення. Основною тематикою робіт гурт ­ ка аналітичної хімії є досліджен ­ ня нових реактивів для застосу ­ вання їх у практиці. В процесі роботи гуртківці нав ­ чаться користуватися складними оптичними приладами: спектро ­ фотометрами, фотокалориметрами та інш. Гурток має широке поле діяль ­ ності, хороші перспективи. Л. БАЛЮКОВА, староста гуртка У 1952 році, я, тоді ще студент другого курсу, записався в гурток при кафедрі неорганічної хімії, яким керує проф. Л. С. Палатник. Робота проходила дуже цікаво. Засідання відвідувалися не лише членами гуртка та співробітниками кафедри, на них приходили й ви ­ пускники університету, наприклад, Вайнштейн, Воскобойников, Тер- лецький та інші. У гуртку розроблялися експери ­ ментальні теми, зв ’ язані з потре ­ бами виробництва: вивчалися фі- зико-хімічні процеси, що відбува ­ ються при електро-іскровому зміц- ненні сталі, досліджувалися про ­ тикорозійні покриття. Члени гурт ­ ка брали участь у розробці проб ­ леми квазірівноважних станів фізико-хімічних систем. Роботи членів гуртка друкувалися в на ­ укових журналах. Зараз кафедра розробляє проб ­ леми багатокомпонентних гетеро ­ генних систем. Роботи ведуться в напрямку розвитку теорії цих систем (встановлення загальних закономірностей, принциців і пра ­ вил, вивчення діаграм рівноваги), її практичними додатками є одер ­ жання нових напівпровідникових сплавів, розробка нових методів зміцнення зносостійкості металів і сплавів. Це також є тематикою роботи кафедри і гуртка. З переходом у нове приміщен ­ ня відкрились великі перспективи для експериментальної роботи студентів. Кафедра одержала нове приміщення, безперервно попов ­ нюється новими приладами. Отже, є всі умови для плодотворної ро ­ боти студентів в науковому гурт ­ ку- В. КУРОПЯТНИК, аспірант Коли в кімнаті чисто, затишно, до лекцій і семінарів уже все готове, приємно взяти з книжкової ко лиці улюблену книжку. На фото: сту ­ дентка фізмату Ал ­ ла Баленко у своїй кімнаті гуртожит ­ ку- В ГОСТЯХ У СТУДЕНТІВ РОСТОВА Ранкове сонце торкнулося опалого листя на Набережній і заграло різними барвами в холод ній воді Дону. Я в Ростові. За запрошенням ка ­ федри і гуртка історії КПРС я відвідав ювілей ­ ну конференцію Ростовського державного уні ­ верситету. Хочеться подякувати ростовським сту ­ дентам і викладачам за запрошення і за дружню, теплу зустріч. Хороші традиції має Ростовський університег. З нього вийшли такі вчені, як Б. Д. Греков, М. Ф. Суботін, 3. В. Єрмольєва та багато інших. На урочистому засіданні виступив ректор уні верситету Ю. А. Жданов. Після доповіді — ві ­ тання. Ось ректор Середньоазіатського універ ­ ситету дарує ювілярові гірського орла — символ дружби, величі і могутності. Сегодня — день торжественный: Тебе немногим меньше ста! Немало в прошлом сделано, Но ты совсем не стар. От имени работников, От имени студенчества Приветствуем тебя, Наш славный юбиляр! А наступного дня розпочали роботу наукові гуртки. Для конференції був виділений день, вільний від занять. Було багато гостей з різних університетів нашої країни. На засіданні гуртка історії КПРС було заслухано вісім доповідей. Хочеться відзначити доповідь студентки III кур ­ су РДУ Л. Краснове! на тему: «Класики марк- сизму-ленінізму про ліквідацію куркульства як класу». Працюючи над науковими доповідями, студенти РДУ мали можливість відвідувати різні міста нашої країни, де безпосередньо зна ­ йомились з архівними матеріалами. Так, готую ­ чи доповідь на тему: «Група Точиського — одна з перших марксистських організацій Росії», — студентка III курсу І. Удовицька їздила до Москви і там працювала в Державному архіві. На наукові конференції кафедри історії КПРС запрошуються старі більшовики, безпосередні учасники тих подій, про які йде мова у доповідях. Членами СНТ Ростовського університету є всі студенти. Кращі роботи студентів жюрі секцій друкує в збірці студентських наукових робіт. (На жаль, у нас цього немає, хоча можливо ­ стей, на мій погляд, ми маємо більше). Хочеться побажати, щоб наші наукові конфе ­ ренції також проходили з участю студентів Ростовського та інших університетів. Повертаючись з Ростова, я повторював слова «Університетської ліричної», написаної самими студентами: «И пусть мы отсюда разъедемся »скоро, Мы верим, что встретимся вновь, Не зря подружил нас студенческий город. Любимый наш город Ростов». Ю. ТИХОНОВ, студент ІП курсу істфаку. «ХАРКІВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ» Стор, 2. >2 грудня 1959 р. ,комсомольсько-профспілкового активу Харківського ордена Трудового Червоного Прапора державного університету ім. Горького до всіх студентів університету СЕСІЯ НАБЛИЖАЄТЬСЯ Вже другий рік вчаться ці студенти на вечірньому відділенні еко- омічното факультету. Вчаться сумлінно, старанно. Разом з усіма •-.тудентами університету економісти-вечірники готуються гідно іустріти чергову сесію. На фото: студенти другого курсу економічного факультету сту ­ сають лекцію з вищої математики. Читає професор М. М. Мар- севський. Готуємось Наближається сесія. Уже за ­ раз ми починаємо готуватися до наступних екзаменів, з яких най ­ складнішим буде екзамен з карто ­ графії. Цей предмет вимагає три ­ валої і глибокої роботи. Зараз наш курс працює над ад ­ міністративно-політичною картою Полтавської області. Це дуже кро- пітка робота, вона вимагає багато терпіння. Спочатку робота не ла ­ дилась, бо ми одержали непра ­ вильне значення для побудови градусної сітки. Але зараз це ви ­ правлено, результати наших об ­ числень кілька разів перевірені, і робота просувається вперед. До середини грудня карту ми повинні закінчити з тим, щоб потім без ­ посередньо приступити до пророб- ки матеріалу. Я гадаю, що до сесії ми змо ­ жемо хороше підготуватися, ус ­ пішно складемо картографію і, не менш складну, геоморфологію. Р. БОЛДИРЕВА, студентка 1 1 курсу географічного факультету. ТРУДНОЩІ ПЕРЕБОРЮВАТИ РАЗОМ Комсомольські збори першокурс- іиків-математиків були присвячені іавчанню. Колишні робітники, службовці, випускники технікумів га середніх шкіл зібралися для того, щоб обговорити: як краще вчитися, як спільно переборювати труднощі, що виникають? На порядку денному стояло пи ­ тання про підготовку до зимової сесії. Це те, що більш за все хви ­ лює сьогодні першокурсників, ад ­ же сесія — перша, мабуть, найваж- іа в університетському житті. Заступник декана Д. 3. Гордев- :ький розповів про екзамени і за ­ ліки. Багато треба зробити. Але як :раще розподілити час? Чому при- іілити основну увагу? На допо ­ могу прийшов проф. Г. І. Дрін- фельд, який розповів, що при під ­ готовці основну увагу треба при ­ діляти систематизації знань, біль- ше працювати над книгою, біль ­ ше запитувати. Студенти третього курсу також виступили, поділились своїм до ­ свідом у підготовці до екзаменів. В. Бабенко звернув увагу на те, як треба працювати над книгою, підкреслив, що конспекти мають лише допоміжну роль. Студент Мілка розповів, як готується до екзаменів він сам. І кожний думав про те, що хоч і багато працював, але до екза ­ менів треба зробити ще більше. А може, хто й не працював? І якщо весь перший курс готу ­ ється до сесії, то такі «одиниці» нехай подумають: чи на місці во ­ ни? Якщо важко товаришеві — треба допомогти. А якщо він не хоче вчитися, нехай залишить місце для тих, хто хоче і може. Л. БОНДАРЕНКО, студентка фізмату. ☆ ☆ ☆ …При нем с другими оживленней, А с ним груба, а с ним суха И, как холодная мадонна, Стоит и смотрит свысока. А ночью так девчонка плачет… Но кто подскажет, как ей быть, Как от него еще иначе Любовь нечаянную скрыть?… Л. БОЛЕСЛАВСКИЙ Потрібний гурток живопису Який прекрасний і багатий світ! Яка насолода хоча б у незначній мірі вміти відобразити хоч деякі його сторони. На нашому факультеті, як, ма ­ буть, і на інших, чимало студен ­ тів, які захоплюються живописом. Деякі з них займалися у шкільних гуртках і продовжують захоплю ­ ватися малюванням і в універси ­ теті. Але поки що це заняття без си ­ стеми, без керівника, без друж ­ ньої поради товаришів — худож ­ ників. А втім, живопис не лише захоп ­ лююча справа, але й корисна. Адже вміння малювати завжди в пригоді у житті. Воно розвиває спостережливість людини, поглиб- люе його розуміння краси, вихо ­ вує естетичний смак. Створення університетського гуртка живопису — одна з важли ­ вих і потрібних справ. Велику до ­ помогу могли б нам подати сту ­ денти старших курсів Харківсько ­ го художнього інституту. Пра ­ вильно складена і цікава програ ­ ма такого гуртка, створення яко ­ го залежить перш за все від ак ­ тивності культсектору комітету комсомолу Лапіної, залучить ве ­ лику кількість студентів і послу ­ жить корисній справі — формуван ­ ню всебічно розвинених людей. А. КОЛОТІЄВСЬКА. Лицарі на годину Доводимо до відома студентів усіх факультетів — народні дру ­ жинники є не лише на фізматі, а й на нашому, хімічному факуль ­ теті. Очолює їх комсомольське бюро факультету, керувати дру ­ жиною доручено студентові Семе ­ нову (III курс). У членів дружини ще й досі не ­ ма посвідчень, бо Семенову ніко­ ли побувати в штабі дружини, щоб узяти їх. Як працює дружина факульте ­ ту? А ось як. Збір о сьомій. О сьомій тридцять розійшлись по місцях чергування, а о восьмій. , по домівках. Район, що знаходиться під «охо ­ роною» хімфаку, — сад ім. Шев ­ ченка. Зараз там холодно, нікого немає, навіть порушників поряд ­ ку. Коли членам дружини хімфа ­ ку запропонували вийти на Сум ­ ську, вони -відмовились: «Адже цс не наш район!» Чому так пасивно, щоб не ска ­ зати більше, працює дружина хі ­ мічного факультету? Тому, що ні ­ хто її діяльністю не цікавиться, ніхто не контролює. Комсомоль ­ ське бюро не ставить вимог перед Семеновим, і секретаря партійного бюро тов. Тітова як слід це мало непокоїть, бо «за дружину відпо ­ відає Семенов». А як саме Семе ­ нов відповідає, ніхто не цікавить ­ ся, і він, по суті, просто «не від ­ повідає». До речі, в складі дру ­ жини — активісти факультету, чле ­ ни профспілкового і комсомоль ­ ського бюро факультету, і вони теж все спокійно спостерігають. Виникає питання: чому ж і досі ніхто не звернув уваги на дру ­ жинників хімічного факультету? С ЄВДОШЕНКО, студент п ’ ятого курсу хімічного факультету. НЕХАЙ НЕ ПОВТОРИТЬСЯ СТАРА ІСТОРІЯ В минулі роки було так: громадських контролерів одного фа ­ культету закріпляли за їдальнями та буфетами. І, звичайно, вихо ­ дило так, що з усього факультету один-два контролери працюють, а інші нічого не роблять, а лише носять у кармані посвідчення гро ­ мадського контролера. Зовсім не працювали в минулому році кон ­ тролери географічного факультету, не працювала також більшість контролерів історичного, хімічного, біологічного та філологічного факультетів. Навіщо нам обирати людей для того, щоб вони нічого не роби ­ ли? В цьому році дисципліна повинна бути значно кращою. А хі ­ ба про це свідчить той факт, що на два семінари громадських кон ­ тролерів не з ’ являлось більше половини? Два семінари по 2 години на рік — невже це багато? І як думають працювати ті контроле ­ ри, які не були на цих семінарах? Профкомові треба негайно звернути на це увагу. В. ОМЕЛИЧ. ЗВЕРНЕННЯ Дорогі товариші! Наша соціа ­ лістична Батьківщина знаходить ­ ся зараз на новому небувалому піднесенні. Робітники промисло ­ вості, сільського господарства та інших галузей нашої економіки рапортують про дострокове вико ­ нання завдань першого року се ­ мирічки, прийняття якої XXI з ’ їздом КПРС ознаменувало вступ Радянського Союзу в новий пе ­ ріод його історичного розвитку — період розгорнутого комуністично ­ го будівництва. Величезними пе ­ ремогами цей рік ознаменовано і в розвитку радянської науки і техніки. В боротьбу за виконання історичних рішень XXI з ’ їзду КПРС великий вклад вносить на ­ ша радянська молодь. За закли ­ ком партії десятки тисяч юнаків і дівчат вирушили на будову но ­ вих промислових підприємств, електростанцій, на завоювання ці ­ линних і перелогових земель. Наслідуючи почин славної пат ­ ріотки Валентини Гаганової, мо ­ лодь переходить на роботу на найважчі, відстаючі ділянки, до ­ магаючись їхнього піднесення. В ці чудові дні, які переживає радянська Батьківщина, наш обо ­ в’язок, обов ’ язок кожного студен ­ та, відмінно навчатися, широко поєднувати навчання з суспільно- корисною працею, щоб стати ви ­ сококваліфікованими спеціаліста ­ ми, гідними успішно вирішувати будь-які складні проблеми кому ­ ністичного будівництва. Зараз наближається зимова ек- заменаційка сесія. Вона буде пе ­ ревіркою нашої роботи, і ми по ­ винні цю перевірку витримати з честю. Кожен студент повинен пам ’ ятати, що запорукою успіху є повсякденна систематична праця. Ми закликаємо всіх студентів регулярно і своєчасно виконувати лабораторні і практичні заняття, своєчасно складати позааудитор- не читання. Не втрачаючи жод ­ ного дня, кожний студент пови ­ нен готуватись до екзаменаційної сесії. Слід широко використовувати ті величезні можливості, які надані нам у стінах університету. Раціо ­ нально використовувати багатющі книжкові фонди бібліотек і кабі ­ нетів. Необхідью постійно пам ’ ятати, що гуртожиток — це наш дім. 1 в ньому повинен бути належний порядок, треба створити справж ­ ню робочу обстановку. Кожен му ­ сить поважати труд товариша, су ­ воро додержувати встановленого розпорядку життя гуртожитку. Напередодні екзаменаційної се­ сії ми закликаємо особливу ува ­ гу звернути на складання заліків і екзаменів з суспільних дисци ­ плін, вивчення яких формує кому ­ ністичний світогляд наших людей. Всі спеціальні предмети треба складати лише на «відмінно». Ми особливо звертаємось з за ­ кликом до студентів перших кур ­ сів, значна частина яких прийшла в університет з виробництва і для яких сесія буде першою перевір ­ кою роботи. Дружно готуйтеся до своєї першої екзаменаційної сесії! Будьте передовими в навчанні, як ви були передовиками на вироб­ ництві! Студентів п ’ ятих курсів закли ­ каємо забезпечити успішне скла ­ дання зимової екзаменаційної се ­ сії — останньої сесії в їхньому студентському житті, і розгорнути підготовку до захисту дипломних робіт, складання держекзаменів Комсомольсько – профспілковий актив університету вважає за не ­ обхідне підвищити роль академіч ­ ної групи як центра всієї учбової, політиковиховної і культурно-ма ­ сової роботи. Кожен студент по ­ винен боротися за честь своєї гру ­ пи. Треба створити нетерпиму об ­ становку відносно окремих студен ­ тів, які не виконують свого обов’яз ­ ку, порушують трудову дисциплі ­ ну, мають академічну заборгова ­ ність. Ми звертаємось до активу групи з закликом подати найдійо- вішу допомогу тим студентам, які внаслідок хвороби або інших при ­ чин відчувають труднощі в під ­ готовці до сесії. Підготовка до екзаменаційної сесії вимагає мобілізації всіх на ­ ших сил. Необхідно в кожній ака ­ демічній групі широко обговорити питання про підготовку до зимо ­ вої екзаменаційної сесії. Комсомольсько – профспілковий актив університету висловлює пе ­ реконаність у тому, що студенти нашого орденоносного університе ­ ту, пройняті почуттям відповідаль ­ ності перед Батьківщиною, вияв ­ лять високу організованість у під ­ готовці до зимової екзаменацій ­ ної сесії і продемонструють на екзаменах відмінні знання. Слідами наших виступів „Підтримайте пропозицію” Під такою назвою в нашій га ­ зеті була надрукована замітка студентів філологів з пропозицією створити в нашому університеті фонотеку. Редакція друкувала відгуки окремих студентів на цю пропо зицію. В усіх листах, одержаних редакцією з цього приводу, гаря ­ че підтримувалась така пропози ція. Нещодавно надійшла відповідь і від комітету комсомолу. Замітка, як вказує відповідаль ний за культроботу комітету В. Арестов, обговорювалась на за сіданні комітету комсомолу. З ме ­ тою впровадження в життя про ­ позиції щодо створення в універ ­ ситеті фонотеки для запису кра щих номерів художньої самоді ­ яльності, цікавих виступів на ком ­ сомольських зборах тощо виріше ­ но систематично провадити кон ­ церти за участю кращих універси ­ тетських виконавців. Перший та ­ кий концерт, що відбувся 28 жовт ­ ня, записано на плівку. Надалі записуватимуться не ли ­ ше концерти, але й тематичні ве ­ чори, розповіді Про кращих сту ­ дентів, про різні події життя вузу тощо. «ХАРКІВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ». Стор 3. 12 грудня 1959 р. ,ІО г РУДня наш колектив відзна- *” чає 60-рІччя з дня народжен ­ ня і 40-річчя педагогічної і гро ­ мадської діяльності завідуючого кафедрою фізичного виховання та спорту Андрія Никифоровича Кравченка. Славний трудовий шлях прой ­ шов Андрій Никифорович, і зав ­ жди його життя було зв ’ язане з спортом, який він полюбив ще з дитинства. У 1920 році він почи- нає працювати інструктором з спорту у Всеобучі і, перебуваючи в армії, вчиться в педагогічному технікумі. Потім — навчання в Ленінград ­ ському інституті фізичної куль ­ тури ім. Лесгафта і знову діяль ­ ність по вихованню спортивної молоді — в Палаці Піонерів, бу ­ дівельному інституті, в універси ­ теті. У 1941 році А. Н. Кравченко за ­ очно закінчує аспірантуру. Поча ­ лася війна. За зразкове виконання завдань командування А. Н.Крав ­ ченко, який працював в польовому госпіталі, був нагороджений орде ­ ном Червоної Зірки і медаллю «За перемогу над Германією». В лютому 1946 року А. Н. Крав ­ ченко розпочинає роботу в нашо ­ му університеті, і з того часу його діяльність спрямована на розвиток спорту в університеті, одному з найсильніших спортивних колекти ­ вів міста. Численні вихованці і товариші по роботі бажають йому в день юві ­ лею багатьох років життя і праці на благо нашої Батьківщини. „Останньої черги “ чекати не можна Я прочитав у газеті замітку студента Лазаренка «Коли у нас буде спортзал?» З цим питанням студенти й викладачі звертаються і до представників спортивної ка ­ федри, і голови спортивного клу ­ бу, і комітету комсомолу, і просто так, самі до себе, дивлячись на недобудовану споруду, в якій мають бути спортивний і актовий зали. Товариші, адже ці примі ­ щення потрібні всім студентам, аспірантам, викладачам універ ­ ситету. Профспілкові, комсомоль­ ські і партійні збори університету ніде проводити — в університеті немає приміщення. Отже, актовий зал дуже потрібний. А прочитайте замітку в газеті: «Як ми готува ­ ли вечір», «Наша самодіяльність», «Більше музики студентам» — всі вони твердять: нам потрібний зал для репетицій, вечорів, прийому гостей з філармонії. А поки що ми орендуємо зали, часто не зна ­ ючи навіть заздалегідь, в якому з них буде вечір або змагання. А чого варті змагання, на які можуть попасти лише учасники? У нас відбуваються змагання на першість університету. Це оз ­ начає — змагаються факультети. А виходить зовсім не так. Поки що змагаються групки студентів, а не факультети. Ось приклад. Проходить першість ХДУ з штан ­ ги. В залі — лише учасники, жодного «болільника». А тепер уявимо собі, що ця ж першість проходить у нашому майбутньо ­ му спортивному залі. Прийшли студенти всіх факультетів вболі ­ вати за честь свого колективу. Атлет виходить до штанги і бачить, перед собою друзів, які бажають йому перемоги. Адже тоді ре ­ зультат буде значно вищий. І я певний, що після таких змагань не одним новачком поповнилась би спортивна секція. Коли ж наступить ця «остання черга», до якої віднесено будів ­ ництво спортивного і актового за ­ лів? Невідомо. Мені здається, що цієї «останньої черги» чекати не можна. Треба порушити питання про розгортання будівництва при ­ міщення спортивного і актового залів уже тепер. Тоді ми самі змо ­ жемо наблизити день справжніх університетських вечорів, змагань тощо. Ми повинні підтримати про ­ позицію фізмату щодо будівництва спортивного залу своїми силами. Комітет комсомолу повинен за ­ в ’ язати справжні ділові стосунки з керівництвом і комсомольською організацією будови і домовитись про початок будівництва цих при ­ міщень вже найближчим часом. За робочою силою затримки не буде. Під керівництвом будівель ­ ників будуть створені бригади сту ­ дентів, які швидко зможуть засво ­ їти навички роботи і постійно, за винятком сесії, працюватимуть на будовах. Я впевнений, що комсомольські руки знайдуться — на кожному факультеті, курсі, групі. В. МІЩЕНКО, студент істфаку. Подяка спортсменів Дорогий Андріє Никифоровичу! Всі фізкультурники і спорт- смени університету щиро вітають Вас з днем народження і надси ­ лають з цими рядками свої теплі побажання дальших успіхів. В цей чудовий день Вашого шістдесятиріччя ми щиро дякуємо Вам за сердечність, любов і піклування про нас, фізкультурників. Вам шістдесят років! А які Ви молоді серцем і душею! Це, ма ­ буть, тому, що Ви завжди серед нас, молоді. Хай же цей вогник юності сяє у Ваших очах все життя! Хай ще довго і довго Ви бу ­ дете серед нас, молодих! На знак подяки за Вашу людяність, уміле керування молоддю і за все те, що Ви зробили і зробите, всі секції університету да ­ рують Вам в цей день букети квітів. Студентка п ’ ятого курсу хімічного факультету Алла Калі- берда знаходить час і для успішної праці в лабораторії, і для не менш успішної — в спортивному залі, де вона тренується по першому розряду з спортивної гімнастики. Фото Г. СУХОТ І НА. НЕПРИЄМНО ПОЗНАЙОМИТИСЬ Без гірчиці Надмірності шкідливі в усьому. Особливо в їжі. Не треба пити ба ­ гато води, їсти багато цукру, вжи ­ вати багато солі і — головне — гір. чиці. Саме про останнє вже більше двох місяців наполегливо дбають працівники студентської їдальні на площі Дзержинського. Ні, самі вони не відмовились від гірчиці. Вони піклуються про здоров ’ я сту ­ дентів і тому на жодному столі немає гірчиці. Дрібниці? Студенти четвертого курсу історичного факуль ­ тету Ходаков, Перов, Фомін, Люосєв вирішили відсвяткувати… суботу. Результат — п ’ янка, потім бійка, потім — лі ­ карня. Своєю поведінкою вони з участю с ” > дента геолога Бутковського заплямували універ ­ ситет. Ісп выпил, море по колено, И предмет истории ясней… Вот они, четыре джентельмена, за которых нам пришлось краснеть. Ходаков, Петров, Фомин, Люосев Пьяный затевают разговор, Одного лечить потом уносят. Стыдно вам, товарищи, позор! Мал. В. Карачинського Текст М. Ткаченка. Дбати про високу продуктивність своєї розумової праці V ПОРАДИ МЕТОДИСТА Продуктивність розумової праці залежить не лише від неухильного додержання раціонального режи ­ му й розпорядку, а й у великій мірі від раціональної її організа ­ ції. Найважливішою вимогою раціо ­ нальної організації розумової пра ­ ці студентів є, перш за все, ви ­ мога працював систематично, по ­ всякденно, пЛ ягом усього нав ­ чального року^Тільки така пра ­ ця може забезпечити високоякіс ­ не засвоєння студентом навчаль ­ них програм, бо, як вчить психо ­ логія, найкраще і найміцніше за ­ своюється в навчанні те, що ви ­ вчається невеликими дозами про ­ тягом якомога довшого періоду. Повсякденна розумова праця сприяє також утворенню звички працювати щодня та навичок ро ­ зумової праці, наявність яких у значній мірі підносить продуктив ­ ність розумової праці студентів (слухання та конспектування лек ­ ції, робота над підручником і пер ­ шоджерелом, конспектування про ­ читаного, засвоєння знань і т. д.). Істотнішим виразом раціональ ­ ної організації розумової праці студента є також її плановість: найбільше і найкраще студент мо- ;же зробити, зокрема, тоді, коли іуважно плануватиме свою роботу, ірівномірно розподіляючи її на весь період. Планування це пере ­ дові студенти починають із скла ­ дання плану роботи на семестр. В них вони визначають, що й ко ­ ли саме зробити з кожної окре ­ мої дисципліни протягом семест ­ ру — яку літературу та в якому обсязі опрацювати, які практичні та лабораторні роботи виконати. Щоб скласти такі плани, студен ­ ти знайомляться з навчальним планом і програмами факультету та планами викладання з кожної дисципліни на семестр, в яких вказано, що саме мають засвоїти студенти протягом семестру. Тільки після цього складаються індивідуальні плани на кожен день, де враховуються розклад занять, над якими дисциплінами слід працювати, скільки часу при ­ ділити і що саме за цей час зро ­ бити. Наприкінці дня студент відзна ­ чає виконання плану й те, що тре ­ ба зробити завтра. Неухильне ви конання плану — найважливіший обов ’ язок кожного. До роботи слід приступати точно у вказаний в плані час. Нема чого чекати на так звані благодатні хвилини натхнення. Натхнення з ’ являється вже в про ­ цесі роботи, як її наслідок. У ході самої роботи іноді з ’ явля ­ ється відчуття передчасної втоми, зумовлене не тим, що студент стомився, а підсвідомим небажан ­ ням працювати. Така «втома»,, якщо піддатися їй, мов іржа, під ­ точуватиме трудове напруження, руйнуватиме звичку працювати, знижуватиме зосередженість у ро ­ боті й увагу, що, за словами кла ­ сика російської педагогіки К. Д. Ушинського, є «дверима в свідо ­ мість». Надзвичайно важливим пи­ танням раціоналізації розумо ­ вої праці студента є питання про умови, в яких ця праця відбувається. Встановлено, що розумова праце ­ здатність істотно знижується, ко ­ ли студенти слухають лекції і пра ­ цюють в позаучбовий час, дихаю ­ чи важким повітрям непровітре- ного приміщення, коли приміщен ­ ня це до того ж не освітлене до ­ статньо добре і правильно, коли в ньому нема потрібної тиші. Настанови XXI з ’ їзду КПРС та. Закону про школу владно вима ­ гають піднесення теоретичною рівня підготовки спеціалістів від ­ повідно до нових досягнень науки і техніки. Однією з необхідних умов до цього є висока продуктив ­ ність розумової праці студентів, забезпечувана раціональною орга ­ нізацією всього їх життя та про ­ ваджувана щодня досконалими методами самостійної роботи. О. ТКАЧЕНКО, доцент. Професорсько – викладацький колектив і громадські органі ­ зації біологічного факультету висловлюють глибоке співчут ­ тя доценту Париній Є. В. з привочѵ смепті її матері РОСИНСЬКОЇ Є. Ф. Адреса редакції: Університетська вул., 16. Тел. 2-72-01. дод. 64. Друк. Вид-ва ХДУ. БЦ 15178. Зам. 2174. Заст. редактора В. МОСЕНЦЕВ