Електронний архів оцифрованих періодичних видань Центральної Наукової Бібліотеки ХНУ імені В.Н. Каразіна
Видання:
Харківський університет
Регіон:
Харків
Номер видання:
45
Дата випуску:
16.06.1960
Дата завантаження:
22.04.2025
Сторінок:
2
Мова видання:
українська
Рік оцифровки:
Кількість номерів:
Текст роспізнано:
ТАК
Опис:
Оригінал зберігається:
Центральна наукова бібліотека Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна

На весь екран

Знайшли помилку? Напишіть нам про це на пошту welcome@back2news.org

45 (1035) Четвер, 16 червня 1960 року. Ціна 20 коп. У ПРАЦІ І В НАВЧАННІ Студенти четвертого і третього курсів фізмату до сесії по ­ чали готуватися ще задовго до її початку. Частина студентів з дозволу деканату достроково складала екзамени з діалек ­ тичного матеріалізму і політичної економії. Причому пере ­ важна більшість студентів, що складали достроково, одержа ­ ли відмінні і добрі оцінки. Характерно, що особливо хороше відповідали на екзаменах з суспільно-політичних дисциплін ті, що брали протягом року активну участь у громадській роботі. Ось староста групи третьокурсниця відділення низьких температур Артюковська. Активістка громадського життя, дівчина, що користується повагою серед товаришів. Багато хорошого можуть розповісти на факультеті і про студента четвертого курсу відділення металофізики Кармазіна, який уміло поєднує добре навчання з активною участю в громад ­ ському житті. Не дивно, що рони і інші такі ж студенти серйозно ставляться до вивчення суспільно-політичних дис ­ циплін, одержують на екзаменах високі оцінки. Зараз на третьому і четвертому курсах в розпалі екзаме ­ наційна сесія. Екран складання екзаменів свідчить: все нормально, студенти виявляють високі знання. С. ЖУРІ НА, студентка. РЕПОРТАЖ МОЛОДЦІ ХІМІКИ! Ось мимо нас проходить кілька дівчат. Шелест легких літніх су ­ конь, пишні букети квітів у руках. На перший погляд, настрій ніби безжурний, але це тільки здаєтп- ся: всіх зараз тривожать думка, як пройде екзамен, який білет ви ­ тягнеш. Ніби і прочитане все, і на ­ віть перевіряли учора один обни- го, а ої буває ж таке інколи: запитає щось викладач і не зумі ­ єш зразу відповісти, а то й зовсім не знаибеш вібповібі — і замість п’ятірки — четвірка, а то й гірше. А оекому бовобиться один екза ­ мен кількома приступами брати. Никлаоач показує на залікову книжку і каже: — Візьміть, прийдете іншим ра ­ зом. і а це вже відступ, хоч і не лі ­ ричний, але такі шоступи в сту- иентському житті інооі оувають. заглянемо на хімічний факуль ­ тет. першим, кого ми зустріли, оув студент михаило салиматін. спо- рекоменоувалися кореспоноентами «ларківського університету»-. ■ — чому ви звернулися оо ме ­ не? — запитує нас михаило. — А ми вирішили завести з тим розмову, кого зустрінемо пер ­ шим, — відповіОаємо йому. Михайло охоче розповів нам про сеое. Навчається на третьому курсі, любить свою майбутню професію. — Четвертого червня склав по ­ літекономію, одержав четвірку. — А який наступний екзамене — иоинаоцятого червня склаоаю будову речовини. А зараз при ­ йшов готуватися на факультет. 1 ут спокійно, ніхто не заважає. До нас наближається стрункий юнак, це 1. Шпанько, теж третьо ­ курсник. Нін готуватиметься до екзамену разом з Михаилом. Ми дякуємо хлопцям, бажаємо їм бальших успіхів. Н ооніи з аудиторій іде екзамен. Другокурсники склаоають мате ­ матику. Звертаємось до чорнявої студентки: — Хвилюєтесь, мабуть? — Трохи хвилююсь. Зараз уже піду відповідати. Це Лариса Фоменко. До неї підходить подруга Галя Медяник. Вони разом закінчили десятиріч- ку, потім разом пішли на вироо- ництво. Лариса працювала в ла ­ бораторії Мурафського цукрозаво ­ ду на Краснокутчині. — Значить, хіміком ти виріши ­ ла стати ще в школі? — Ми з Галею про це мріяли давно. Через кілька онів станемо третьокурсниками, а там, дивись, пролетять ще три роки, і- ми — хіміки. Дівчата посміхаються радісно і трошки ніяково. — Ну, а колектив у вас на кур ­ сі дружний, міцнии? — судіть самі: вчора група з 27 чоловік склала математику на чотири і п’ять. Один хлопець нас підвів сьогодні — одержав трійку. — Хто ж цей хлопець? Тік він учився раніше? Дівчата зам’ялися. ■ — Не пишіть про нього нічого, а то в нас і так хлопців мало, не треба ображати. — Он як ви до хлопців стави ­ тесь! В такому разі ми їм зазбри- мо. Дівчата весело сміються, але прізвища хлопця ми так і не взнали. Розмова наша перери ­ вається. З аубиторії, ое йде екза ­ мен, вихооить оівчина. по оолич- чю вис/но, що настрій у неї не блискучии. і имарі Коваленко чет ­ вірка не принесла раоості. Аоже в заліковій книжці в неї стоять майже ооні п’ятірки. Але не встигли ми ще втішити Тамару, як з аудитори вийшла друга оівчина, і^ми образу зрозу ­ міли: її втішати не треоа. Член комсомольського бюро Віра Гито ­ ва склала екзамен на «віомінно». Нозооровляємо Віру з успіхом, але вона відповідає, що поздоров ­ ляти ще рино: попереоу иуже складні екзамен і залік. …Екзамен триває. Один за од ­ ним вихоОять стуоенти з аудито ­ рії. Михайловська — «відмінно», вуберман — «бобре». Молодці — хіміки! Ми залишаємо факультет. Але тепер корибори і аубиторії не зоаються вже порожніми і тихи ­ ми: студенти і виклабачі працю ­ ють осббливо напружено і зосе ­ реджено — адже сесія. Т. БОЙКО, наш спецкор. ЕКЗАМЕН ДЕРЖАВНИЙ На п ’ ятому курсі філологічно ­ го факультету українського від ­ ділення вже відбувся державний екзамен з історії КПРС. П ’ яти- курсники готувалися до цього ек ­ замену сумлінно, а тому й ре ­ зультати непогані: жодного «не ­ задовільно». Правда, е трійки. Лише як задовільні оцінені знання Каніщева, Душиної, Наріжної та інших. П ’ ятірки мають Мігуліна, Со ­ ляний, Політаєва, Коломіець та інші. Оцінки, звичайно, у великій мірі є показником знань студен ­ тів, але важливо брати до ува ­ ги загальний характер відповідей студентів усього відділення, рі ­ вень їхньої підготовки, обізнано ­ сті не тільки з екзаменаційним предметом, а й з рядом суміжних дисциплін і головне — обізна ­ ність їх з практичними питання ­ ми життя нашої країни. В основному, звичайно, біль ­ шість випускників добре орієнту ­ ється в курсі історії КПРС, тоб ­ то вміє бачити явища в їх зв ’ яз ­ ку, зробити висновки із сказано ­ го. Але, на жаль, відповіді час ­ то бувають поверховими, в них відсутній власний аналіз подій чи явищ, ніби студент тільки перед екзаменом устиг схопити і за ­ пам ’ ятати певні фанти. Тому і бу ­ ло багато випадків, коли студент відповідав, на його погляд, доб ­ ре, тобто швидко, без запинки, «все знав», а одержав четвірку. Причиною є саме відсутність глибини у відповіді. І, навпаки, були відповіді та ­ кі, що не вражали зовнішньою блискучістю, але їх оцінювала Комісія як відмінні. Такою була відповідь І. Коломійця. Він гово ­ рив не поспішаючи, інколи навіть зупинявся, щоб про ­ думати наступне речення, але в цьому відчувались внутрішня пе ­ реконаність, упевненість, цілком свідоме розуміння матеріалу. Від- ’ повіді Селянин Л., Мігуліної Т. і за змістом і за формою були від ­ мінні. До речі, про форму. Для студентів філологів особливо важливе вміння викласти свої думки послідовно, ясно і чіт ­ ко, добірною мовою. Але. на жаль, про випускників українського відді ­ лення не можна сказати, що вони володіють високою культурою мо ­ ви. Багато п ’ ятикурсників відпо ­ відало російською мовою, хоч, здавалося б, на екзамені з істо ­ рії КПРС вони повинні були б продемонструвати блискуче воло ­ діння українською мовою (адже це їх спеціальність!). Але біда не в тому, що дехто обрав для від ­ повіді російську мову. Важливе інше — російська мова відповідей переважної більшості студентів була поганою: з неправильними наголосами, з українізмами та безліччю інших орфоепічних та лексичних помилок. Це, природ ­ но, значно знижувало якість від ­ повідей. Студентам молодших курсів треба врахувати ці недоліки у відповідях тих, хто зараз залишає факультет, а молодим учителям, які незабаром одержать дипло ­ ми, слід систематично підвищу ­ вати культуру і української, і російської мов. М. ВОЛ І НА, наш спецкор. На першому курсі фіз ­ мату четверта і восьма групи склали вищу мате ­ матику. В четвертій групі з 23 чоловік два студенти одержали «відмінно», ше ­ стеро — оцінку «добре». Вісім чоловік одержали задовільні оцінки. Два студенти групи ек ­ замен не склали. Результати екзамену восьмої групи такі: одне «відмінно», одне «добре», один студент одержав не ­ задовільну оцінку, решта склала екзамен на «задо ­ вільно». ☆ Студенти третього кур ­ су фізичного і математич ­ ного відділення складали політичну економію. Ек ­ замен пройшов успішно. ☆ Зразково підготувалась до складання спецкурсу група третьокурсників відділення низьких тем ­ ператур. За винятком одного студента, всі одер ­ жали «відмінно». Та й виняток на такий уже й поганий — «добре». ВИЗНА ЧНА ПОДІЯ В ЖИТТІ РАДЯНСЬКОГО НАРОДУ 29 червня український народ відзначатиме знаменну подію в своєму житті — возз ’ єднання всіх українських земель в єдиній Ра ­ дянській державі. За угодою між урядом Чехословаччини і Радян ­ ського Союзу 29 червня 1945 року з Радянською Україною було возз ’ єднано Закарпаття. Довгий, тяжкий і кривавий шлях пройшли українські люди по той бік Карпат. Близько SO0 років тривало над ними пануван ­ ня іноземних загарбників. Але вони вистояли, зберегли свою мо ­ ву, культуру. Вони ніколи не за- бували про своїх братів із Схід ­ ної України і мріяли про возз ’ єд ­ нання з ними. Мріяли і боролися. З великою радістю трудящі За ­ карпаття зустріли звістку про пе ­ ремогу Великої Жовтневої соці ­ алістичної революції і утворення Української Радянської держави. За прикладом своїх братів вони почали встановлювати в себе Ра ­ дянську владу. 18 грудня 1918 року в Мамо- риш-Січеті відбулися Українські Установчі збори, на яких представ ­ ники трудящих одностайно заяви ­ ли, що закарпатці підуть шляхом д,о повної національної свободи. Делегати вимагали негайного возз ’ єднання з Радянською Укра ­ їною. 21 січня 1919 року в місті Хус- ті відбулися Національні збори, які проголосили возз ’ єднання За ­ карпаття з Радянською Україною. Але українські буржуазні наці ­ оналісти, підтримувані англо- франко-американськими імперіа ­ лістами, проголосили приєднання Закарпатської України до бур ­ жуазної Чехословаччини. Антанта за мирним Тртановським догово ­ ром підтвердила приєднання За ­ карпаття до Чехословаччини. Тру ­ дящі маси Закарпаття не мирили ­ ся з цим рішенням і продовжува ­ ли вести боротьбу за возз ’ єднання з Радянською Україною. Але тіль. ки за наших часів, в умовах все ­ світньо-історичної перемоги Ра ­ дянського Союзу над фашист ­ ською Німеччиною стало можли ­ вим розв ’ язати це питання. Здій ­ снюючи свою визвольну місію, Радянська Армія в жовтні 1944 року вступила в Закарпаття. Ще лунала артилерійська канонада з закарпатських гір, ще не висохла кров на вулицях сіл і міст Закар ­ паття, а в Ужгороді вже зібрали ­ ся посланці Народних комітетів Закарпатської України (І з ’ їзд народних комітетів “Закарпаття зі ­ брався 26 листопада 1944 року) і ухвалили історичний Маніфест, який проголошував возз ’ єднання Закарпаття з Радянською Украї ­ ною. Уряд братньої Чехословаччини пішов назустріч бажанню трудя ­ щих і виявив згоду на возз ’ єднан ­ ня Закарпаття з Радянською Ук ­ раїною. Так здійснилася віковіч ­ на мрія українського народу — возз ’ єднати всі землі в єдиній державі. Возз ’ єднана Радянська Украї ­ на — невід ’ ємна складова части ­ на Радянського Союзу — стала однією з найбільших держав Єв ­ ропи. Разом з усіма волелюбними народами світу український народ веде невпинну боротьбу за мир, за світле майбутнє всього люд ­ ства. М. ЛИТВИНЕНКО, доцент Пахне вітер дощами й зелена кора між деревами, І соляркою пахнуть сліди тракторів на лану, /країно моя! ‘рудовими ночами травневими Я іду по ріллі у твою запашну далину. Україно моя! Ти зоставиш позаду Америку! і тебе руки міцні, в тебе друзі стократно міцні. Н погрози тобі не страшні, ані папські іс/ерики, Ні фашистські реванші, ні атом тобі не страшні! Бо з тобою Москва, ти з Москвою за щастя боролася, Бо з тобою Китай — найчисленіша наша рідня. Твої ниви шумлять наливним виноградом і колосом, Твої домни дають океани металу щодня. Що для тебе мій спів! Стала ти непохитною ланкою В справедливій борні, в тебе сил неупинний приплив, Але все ж не зустрінь мою пісню юначу мовчанкою, Неміцна — научи, непотрібна — грозою спали! О. ЮРЧЕНКО, студент п’ятого курсу. ,Для хімічної промисловості Кафедра геометрії університету здавна зв ’ язана з праців ­ никами Українського науково-дослідного інституту хімічного машинобудування. Кілька років тому проф. 0. В. Погорєлов допомагав інститутові у розв ’ язанні ряду теоретичних і прак ­ тичних питань. Останнім часом доцент кафедри геометрії 0. 0. Лейбін до ­ поміг інститутові обгрунтувати вибір форми поверхні деяких деталей для хімічного машинобудування. «Дирекція Українського науково-дослідного і конструктор ­ ського інституту хімічного машинобудування, — говориться в листі директора інституту тов. Єрмакова на ім ’ я ректора університету, — просить Вас висловити подяку доцентові кафедри геометрії Олександру Сергійовичу Лейбіну за допо ­ могу в теоретичному обгрунтуванні вибору форми поверхень шнеків. Розв ’ язання цієї задачі має велике практичне значення в галузі проектування високопродуктивних апаратів-змішува- чів для хімічної промисловості». В новий корпус! Не треба, мабуть, зайвий раз говорити про те, з яким нетер ­ пінням чекали і викладачі, і сту ­ денти біологічного факультету того часу, коли можна буде, на ­ решті, переселятися у новий кор ­ пус. Саме тому так активно, не ­ зважаючи на напружений час се ­ сії, беруть вони участь у пере ­ везенні обладнання і навчальних приладь до приміщення нового корпусу. Коли першого вересня студен ­ тів ріологів зустрінуть нові світ ­ лі аудиторії і лабораторії, їм особливо приємно буде вітати один одного з початком учбового року в новому приміщенні, адже до всього цього нового, світлого докладено і праці власних рук. Особливо дружно працювали 10 червня студенти другого — че ­ твертого курсів. Правда, знай ­ шлись і такі, як Богуславський і Клименно, що спокійнісінько від ­ сиджувались удома, поки товари ­ ші працювали. Сором їм!? Але переважна більшість май ­ бутніх біологів працювали, ян і треба, з вогником. Серед кращих Подушка і Розуван, Галнін і Па- неревський, дівчата другого кур ­ су та інші. Працювали не покладаючи рун, і коли о питій годині закінчився трудовий день, завдання було виконане повністю і якісно. В. МАКОГОНОВ, наш спецкор. Про королеву спорту 20 — 25 травня на стадіоні «Динамо» відбувались зональні змагання II Українських студент ­ ських ігор з легкої атлетики, де всі вузи міст Харкова, Полтави і Алчевська боролись за право участі у фіналі цих ігор у м. Львові. Якщо в 1958 році на перших зональних іграх залік був по третьому спортивному роз ­ ряду, то в цьому році — по дру ­ гому. Як же виступила наша ко ­ манда в цілому? У 1958 році з заліком по третьому розряду ми зайняли трете місце, у цьому ж році, якщо брати залік по третьо ­ му розряду, ми теж зайняли третє місце. А якщо брати залік по другому розряду? Тут уже картина дещо інша. Тут уже вид ­ но, що багатьом нашим легкоат ­ летам не вистачає майстерності. Здебільшого вони показують тре ­ тій спортивний розряд. Лише такі спортсмени, як Мартинюк, Коноз, Рогозянська, Чернишов, Криво ­ ручко, Хацько від змагань до змагань поліпшують ’ свої резуль ­ тати. В особистому заліку кращи ­ ми були: 1. Мартинюк С. — III місце з бігу на 100 метрів — 11,00. 2. Мартинюк С. — III місце з бігу на 200 метрів — 22,6 (це новий рекорд ХДУ). 3. Кудиненко В. — III місце на 400 метрів з бігу — 51,0 (повторив рекорд ХДУ, встанов ­ лений у 1952 році Шумило- вим С.). 4. Кудиненко В. — III місце з бігу на 800 метрів — 1. 58,6. 5. Криворучко 0. — III місце з метання списа — 54,49 м (но ­ вий рекорд ХДУ). 6. Грицук І. — III місце з бігу на 10.000 метрів — (36, 18). 7. Зубков С. — III місце з ходьби на 20 000 метрів — 1 : 53,35 (новий рекорд ХДУ). 8. Коноз В. — І місце з бігу на 800 метрів — 2.24,7 (новий рекорд ХДУ!). 9. Коноз В. — ПІ місце з бігу на 400 метрів — 1.01,0 (новий рекорд ХДУ!). 10. Чернишов Ю., Хацько Є., Кудиненко В., Мартинюк С. — І місце в естафеті 4 X 100 — 44,4 сек. (новий рекорд ХДУ): 11. Гуринович С., Рогозянська Л., Солопіхіна В., Коноз В. — III місце в естафеті 4 X 100 — 53,7 сек. (новий рекорд ХДУ). Можна також відзначити хоро ­ ші результати Рогозянської Л. у п ’ ятибор ’ ї — 3389 очок (новий ре ­ корд ХДУ) і Хацько Є. в десяти- бор ’ ї — 4340 очок (новий рекорд ХДУ). Уже в який раз у цьому році підводить команду легкоатлетів студентка III курсу філфаку Мі- ніна Т. Вона і на цей раз не з ’ я ­ вилась на змагання, через що на ­ ша команда зайняла по II роз ­ ряду шосте місце в зоні. Тамаро, треба дорожити довір ’ ям твоїх то ­ варишів і серйозніше ставитись до доручених тобі справ. С. БОРЕЙКО. НАПЕРЕДОДНІ СЕСІЇ ЗАОЧНИКІВ Н АБЛИЖАЄТЬСЯ літня сесія студентів заочників. Вона важлі- ва тим, що е перевідною сесією. За порівняно короткий строк буде виявлено, наскільки плодотворно попрацював кожен студент на протязі року над освоєнням тієї чи іншої дисципліни. Заочному навчанню останнім часом приділяється велика ува ­ га. Прийнята постанова. Ради Міністрів СРСР про пільги для студентів вечірніх та заочних зу- зів, згідно з якою студенти заоч ­ ники І та II курсів одержу ­ ють на зимову сесію 10 днів, на літню 20, а студенти старших курсів 40 днів із збереженням заро ­ бітної плати. Заочне відділення університету вносить і свій вклад у справу перебудови вищої освіти в країні. На заочному відділенні на ­ вчається 3 тис. заочників. Для заочників-харків ’ ян організуються за ­ няття на консультпункті в міжсесійний період. Студенти-заочники Полтавської області прикріплені до консультпункту Полтавського педінституту. Останні студенти разом з усіма в період зимової та літньої сесій слухають лекції, виконують практичні та лабораторні ріботи, здають екзамени та заліки. Велике значення у спрямуванні студента-заочника на дальше самостійне навчання має забезпечення його висококваліфікованими викладачами на період сесії. На жаль, у заочному відділенні є ще такі факти, коли студенти зовсім не мають можливості слухати лек- ції через відсутність викладача. Так, студентам геологічного факультету на протязі півроку не читалися лекції з топографії і не відомо, чи будуть вони читатись у літню сесію. Таке ж становище і в студентів фізико-математичнз- гс факультету, які не забезпечені викладачем з креслення. Деканові географічного факультету та зав. кафедрою геометрії слід про це потурбуватись і забезпечити студентів викладачами. У цьому учбовому році заочному відділенню важко буде ви ­ рішити питання про аудиторії для занять студентів-заочників на пе ­ ріод сесії, бо на один і той же час — липень місяць — припадають сесія заочників, установча сесія та державні екзамени випускників. Враховуючи ці обставини, заочному відділенню повинні йти на ­ зустріч усі декани факультетів, бо настав час, коли відповідаль ­ ність за заочне навчання треба нести всім у такій же мірі, як і за стаціонарне. О. ЛЕОНОВА. Співробітник заочного відділення ХДУ Квіти і в сесію приносять радість. ■ 1 Фотоетюд Г. Сухотіна. ЕКСПЕДИЦІЯ ПО ПРИРОДНОМУ РАЙОНУВАННЮ Уже декілька років географи Харківського університету займаються природним районуванням Харківської, Сумської і Полтавської областей. За цей час були виділе ­ ні, описані і попередньо картировані фізико-гео ­ графічні області і райо ­ ни. Основні підсумки цих робіт були відображені на зведеній ландшафтній карті УРСР, яка демон ­ струвалася на III Всесо ­ юзному з ’ їзді географів. Через кілька днів виру ­ шить у дорогу нова екс ­ педиція, що починає дру ­ гий, складніший етап до ­ слідження. Треба буде зробити першу спробу детального ландшафтно ­ го дослідження і карти- рування в межах Сум ­ ського і Конотопського районів Сумської обла ­ сті, Вовчанського і Олек- сіївського районів Хар ­ ківської області і Пол ­ тавського району Пол ­ тавської області в мас ­ штабі 1 : 50000. Крім співробітників географіч ­ ного факультету науков ­ ців В. М. Нікітіна, М. А. Демченка, В. Л. Вілен- кіна, С. І. Проходського, Г. А. Бєлосельської, М. Я. Колосовської до складу експедиції увійшли 22 студенти дипломники, 14 студентів третього курсу географічного фа ­ культету, геоботанік до ­ цент М. І. Олексієнко, грунтознавець канд. наук В. Н. Бобошко та інші. На місцях у разі по ­ треби до роботи будуть залучатися колгоспні аг ­ рономи, місцеві педагоги та інші спеціалісти. В розпорядженні екс ­ педиції є вантажна ма ­ шина ГАЗ-51 і найнеоб- хідніше обладнання. Не приховуємо, що нам зу ­ стрінуться значні труд ­ нощі. Експедиція не має детальних карт і матеріа ­ лів аерофотозйомки, що забезпечують крупномас- штабне ландшафтне кар- тирування, не вистачає гербарних сіток, нема обладнання для мікро ­ кліматичних спостере ­ жень. Однак ці недоліки найближчим часом по ­ винні бути усунені. Прак ­ тика комуністичного бу ­ дівництва приводить нас до висновку про потребу посилити увагу до охо ­ рони природних ресурсів, до їх оережливого вико ­ ристання. В таких умо ­ вах створення комплекс ­ них ландшафтних карт і характеристик буде бе і- перечно корисною спра ­ вою. Вони не тільки до ­ помагатимуть ефективні ­ ше використати потрібні народному господарству природні ресурси, але також допоможуть орга ­ нізувати боротьбу з шкідливими природними процесами, впевненіше планувати перетворення природи і відтворення природних ресурсів. Ду ­ шою проблеми природно ­ го районування є кількіс ­ ні характеристики інтен­ сивності найважливіших природних процесів. Ве ­ лике значення матимуть стаціонарні і напівста- ціонарні мікрокліматичні спостереження, які відо ­ бражають відбиття про ­ цесів макроклімату в різ ­ них територіальних при ­ родних комплексах. Кіль ­ кісні характеристики роз ­ витку процесів ерозії, ступеня зволоження бу ­ дуть корисними для сіль ­ ського господарства. Ученою Радою факуль ­ тету затверджена про ­ грама досліджень і обов ’ язків членів експе ­ диції. В кожному районі будуть виділені і деталь ­ но вивчені найтиповіші ключові ділянки (ключо ­ ві колгоспи). Характери ­ стика кожного типового природного комплексу включатиме: опис геоло- го-геоморфо логічних умов, ступені зволожено ­ сті, грунтового і рослин ­ ного покрова, розвитку сучасних фізико-геогра ­ фічних процесів і госпо ­ дарського використання. Ключові ділянки будуть зв ’ язані маршрутними спостереженнями вздовж ландшафтних профілів з рядом проміжних пунк­ тів напівстацюнарних спостережень і системою радіальних маршрутів. Застосування порівняль ­ ного методу досліджень допоможе виділити зако ­ номірні сполучення при ­ родних територіальних комплексів, дати їм чіт ­ ку характеристику, вияс ­ нити ступінь зміни цих комплексів працею лю ­ дини і розроОити певні господарські рекоменда ­ ції. Кожний дипломник повинен буде зібрати і визначити гербарний ма ­ теріал, зразки порід, скласти в полі чорнові варіанти ландшафтних карт, представити польо ­ ві щоденники і ланд ­ шафтні профілі. Вико- нання цих роиїт потреоуе багатьох навичок і вмін ­ ня. Велика відповідаль ­ ність покладається на ке- рівників груп і галузевих спеціалістів. Незважаючи на значні труднощі, ми сподіваємося справитися з поставленим завдан ­ ням, сприяючи цим даль ­ шому наближенню гео ­ графічних досліджень у ХДУ до потреб народна, го господарства країни. В. В1ЛЕНКІН, керівник експедиції. Адреса редакції: Університетська вул, 16, Тел, 2-72-01. дод. 64. Друк. Вид-ва ХДУ.БЦ 07032 від 17/УІ-60 р. Зам. 1177. Редактор Б. ЩЕРБАНЕМ ко.