Електронний архів оцифрованих періодичних видань Центральної Наукової Бібліотеки ХНУ імені В.Н. Каразіна
Видання:
Харківський університет
Регіон:
Харків
Номер видання:
59-60
Дата випуску:
20.10.1960
Дата завантаження:
22.04.2025
Сторінок:
4
Мова видання:
українська
Рік оцифровки:
Кількість номерів:
Текст роспізнано:
ТАК
Опис:
Оригінал зберігається:
Центральна наукова бібліотека Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна

На весь екран

Знайшли помилку? Напишіть нам про це на пошту welcome@back2news.org

No 59 — 60 (1049 — 1050) Четвер, 20 жовтня 1960 року. Ціна 20 коп. НОВИЙ САМОДІЯЛЬНИЙ КОЛЕКТИВ. У Львівському політехнічному інституті організовано симфоніч ­ ний оркестр. Оркестр брав участь у загальноміському концерті про ­ фесіональних і самодіяльних ко ­ лективів, присвяченому Декаді української літератури і мисте ­ цтва у Москві. Оркестрові при- своено почесне звання народного. Зараз у репертуарі оркестру понад 100 творів української і російської музики. 180 ТЕХНОЛОГІЧНИХ ПРОЦЕСІВ. Студенти Московського Вищого технічного училища ім. Баумана, працюючи у минулому році на крупних промислових підприєм ­ ствах, внесли свій вклад у вико ­ нання народногосподарських пла ­ нів. Групою ТМ-82 було розроблено 180 технологічних процесів, ви ­ готовлено 36 різноманітних при ­ стосувань та інструментів, три автоматичні і револьверні на ­ кладки, спроектовано конвейєр, складено 315 матеріальних карт. За час практики студентами від- кореговано 20 контрольно-ви ­ пробувальних приладів, проведе ­ но ряд експериментальних та ін ­ ших робіт. ПІДВОДНИЙ СПОРТ Студенти Миколаївського ко ­ раблебудівного інституту захоп ­ люються підводним спортом. Під час відпочинку в Криму кожного дня вони робили цікаві вилазки на морське дно, полювали на риб. Студенти привезли з собою ба ­ гато експонатів — красиві че ­ репашки, риб ’ ячі хвости, підвод ­ ні фотографії. АРХЕОЛОГІЧНІ РОЗКОПКИ В ОКОЛИЦІ 13И Студенти історичного факуль ­ тету Ужгородського державного університету під час практики, провели археологічні розкопки в селі Іза Хустського району. Екс ­ педицією керував співробітник Львівського інституту суспільних наук кандидат історичних наук І. К. Свєшніков. Експедиція дослідила п ’ ять курганів на могильнику недалеко від Ріки, в п ’ яти кілометрах від Ізи. В курганах знайдено тіло- пальне поховання; в одному — урнове. На поверхні даного грун ­ ту залишились сліди вогнищ, ке ­ рамічні уламки та грудки спале ­ них людських кісток. Знайдені експедицією пам’ятки відносяться до І століття на ­ шої ери. Своїми руками На будівництві університету — особливо гарячий час: строки зда ­ чі корпусів все частіше нагаду ­ ють про себе — на черзі пересе ­ лення радіофізиків. Разом з будівниками працюють студенти — 121 чоловік. Пере ­ важна більшість — радіофізики. Не відстають від висококваліфі ­ кованих робітників ні по якості, ні по темпах праці студенти з бри ­ гади фізматівця Володимира Чир ­ ка. Сумлінно працюють Горовий, Онипко, Богданов, Григорук та інші. А коли радіофізики вперше прийдуть у новий корпус, у СВІТ ­ ЛІ й чисті аудиторії, нехай вони добрим словом згадають студенток біологічного факультету Йолкіну, Матушкіну, Гусакову, Грязнову. Не відстають від своїх подруг по університету і студентки фа ­ культету іноземних мов. Дуже хороше працює вся бригада лід керівництвом Миколи Носика. Добрим словом згадують на будівництві студентів спортсме- нів-веслярів. Всі 20 членів секції розподілені на дві бригади на чо ­ лі з бригадирами Утвою і Рапо- тою. Обидві бригади відзначають ­ ся високою дисциплінованістю, свідомим ставленням до праці. Вони не відмовляються від будь- якої роботи. Не відстає від хлоп ­ ців жіночий склад секції — Ту- милович, Кириченко, М ’ язіна. У тому, що будівництво буде завершено незабаром, чимала за ­ слуга студентів. БОНДАРЕНКО. Конференція викладачів філософії Сьогодні закінчує свою роботу міжвузівська наукова конференція викладачів філософії вузів Укра ­ їнської PCP на тему «Питання надбудови радянського суспіль ­ ства в період розгорнутого будів ництва комунізму в СРСР». Учасники конференції заслуха ­ ли і обговорили 25 доповідей і повідомлень. Серед них доповідь секретаря Харківського обкому КП України В. І. Астахова «Роль ідеологічної роботи партії в роз ­ витку радянського суспільства від соціалізму до комунізму». У роботі конференції взяли участь науковці Академії суспіль ­ них наук при ЦК КПРС, Москов ­ ського, Київського, Львівського, Одеського, Чернівецького, Дніпро ­ петровського та інших університе ­ тів, вищих учбових закладів Киє ­ ва, Харкова, Полтави, Одеси, Львова, Миколаєва, Чернівців тощо. На порядку денному стояли пи ­ тання базису і надбудови радян ­ ського суспільства в період роз ­ горнутого будівництва комунізму в СРСР, про роль науки в період будівництва комунізму, про атеї ­ стичне* виховання трудящих та інші. Урок з анатомії проводить В. Абакумкіна ВІСТІ З ПРАКТИКИ Шість тижнів у школі Закінчилася пе ­ дагогічна практика студентів біологів, що тривала шість тижнів. Практика проходила на базі міських і сіль ­ ських шкіл з хоро ­ шою постановкою навчально – вихов ­ ної роботи, під ке ­ рівництвом досвід ­ чених методистів факультету і ква ­ ліфікованих учи ­ телів біології і хі ­ мії. Студенти з вдя ­ чністю згадува ­ тимуть учителів П. Ф. Страшок (СШ No 1), А. Г. Карамушко (СШ No 29), Л. Є. Логі- нову, Р. С. Шпі ­ гель, 0. 1. Братішко (СШ No 105), 0. А. Чалу, Д. А. Науменко (СІП <• 131). В. І. Кру ­ пину (СШ Nt 133), М. В. Кейданську (СШ No 62) та багатьох інших, які, не шкодую ­ чи часу, консуль ­ тували студен ­ тів, подавали їм методичну допомогу і робили все для того, щоб студенти одер ­ жали якомога більше користі від своєї педагогічної практики. Глибоко вивчивши досвід робо ­ ти кращих учителів біології і хі ­ мії, кращих педагогічних колек ­ тивів шкіл, студенти пц-справж- ньому, на конкретних прикладах усвідомили, як проходить склад ­ ний процес перебудови середньої школи на основі Закону про на ­ ближення школи до життя і про дальший розвиток системи народ ­ ної освіти в СРСР, як набувають все ширшого розповсюдження но ­ ві, передові методи викладання біології і хімії, методи активіза ­ ції учнів на уроках, самостійної роботи учнів, роботи з підручни ­ ком, як ці нові, активні методи витісняють старі стандартні мето^ ди навчання. . Програму практики виконано повністю. Кожен студент дав по 4 залікових уроки біології і по 2 залікових уроки хімії; більшість студентів провела, крім залікових уроків, ще по декілька спробних уроків зверх норми. Всі ці уроки мали справжній навчальний ха ­ рактер і стояли на належному науковому і методичному рівні. Крім того, студенти провели ве ­ личезну виховну роботу серед уч ­ нів: вони організували багато екс ­ курсій у природу, в музеї дарві ­ нізму, зоології, в Ботанічний сад, ряд культпоходів до театрів, кіно, планетарія і т. інш., чимало біо ­ логічних і хімічних вечорів., при ­ свячених Мічуріну, Павлову, Се- ченову, Менделєєву, великим ана ­ томам стародавніх часів і сучас ­ ності, виготовили для школи бага ­ то наочних посібників — таблиць, чучел, скелетів, колекцій, герба ­ ріїв, які збагатять шкільні біоло ­ гічні кабінети. Позитивною рисою цьогорічної педпрактики було те, що уроки студентів будувалися не за стан ­ дартною схемою звичайного ком ­ бінованого уроку; студенти дали чимало лабораторних уроків з де ­ монстрацією дослідів і експери ­ ментів, уроків на пришкільних навчально – дослідних ділянках, проводили з учнями практичні заняття; студенти, які проходили педагогічну практику в сільських школах, разом з учнями працю ­ вали на збиранні кукурудзи та інших сільськогосподарських культур. До загальнофакультетської кон ­ ференції, присвяченої підсумкам педагогічної практики, студенти готують доповіді, в яких висвіт ­ люватимуться наслідки вивчення ними передового досвіду шкіл, постановки в них викладання біо ­ логії та хімії і виховної роботи з дітьми. Мине ще три роки, і студенти – біологи, замість порівняно ко ­ роткочасної педагогічної практи ­ ки (6 — 8 тижнів), проходитимуть так ввану стажерську практику, що триватиме 17 тижнів, тобто все перше півріччя. Очевидно, в зв ’ язку з цим до ­ ведеться грунтовно перебудувати всю організацію практики, відмо ­ витися від інституту кафедраль ­ них методистів і покласти керів ­ ництво практикою на факультет ­ ського методиста і досвідчених кваліфікованих учителів, що доб ­ ре володіють методикою викла- ’ дання своєї спеціальної дисциплі ­ ни. Підготовку до цієї стажер- ської практики треба розпочина ­ ти вже зараз — уважно вивчати школи, які можуть стати ба ­ зами стажерської практики, ста ­ ранно підбирати вчителів, яким можна буде довірити складну і відповідальну справу керів ­ ництва стажерською практикою студентів університету. Доцент Л. ГЕЛЬФЕНБЕЙН, керівник педагогічної практики студентів біологів. Професію вчителя я полюбила ще більше У школу ми прийшли 2 вересня. Перша бесіда з директором школи і завучем. Після неї, відверто кажучи, було трохи боязко іти в свій клас або давати уроки: мені здавалось, що я не зможу знайти підходу до дітей, не зможу викласти учбовий матеріал так послідовно і хороше, як це виходить у багатьох учителів. Познайомилась з класним керівником Вікторією Адамівною Па- ніною, яка відразу ж представила мене класу. Учні зустріли добре, але трохи насторожено. І зблизилась я з ними тільки тоді, коли повела їх на екскурсію до лісопарку. Там ми збирали гриби, гра ­ ли, розповідали цікаві історії. Після екскурсії я відчула, що мене чекають у класі і приймають як старшого товариша. Уже з перших днів практики я відвідала уроки досвідчених ви ­ кладачів біології і хімії, намагалась запам ’ ятати і записати все те, шо мені сподобалось у цих уроках. І ось, нарешті, мій перший урок, урок ботанікй в 6 «г» класі. Педагогічною практикою я залишилась задоволена. Мені і рані ­ ше подобалась робота з дітьми, але зараз здається, що професію вчителя я полюбила ще більше. Г. СІЯНОВИЧ, студентка V курсу біофаку. ,По університетських лабораторіях Фото No 1. Фото No 2. Фото No Фото No 4. Оці фотографії дадуть вам змо ­ гу побувати в університетських лабораторіях. Згодні? Тоді пі ­ шли! Почнемо з лабораторій фізмату. Перша на нашому шляху — лабо ­ раторія атомної фізики. Лаборант Раїса Юнаш так зосереджено працює над кресленням катодної частини електронографа, що на ­ віть не помітила, як ми її сфото ­ графували (фото 1). — А що ви робите? — спитали ми у старшого лаборанта кафедри експериментальної фізики Віктора Бойка (фото No 2), — Готую спектрограф до ро ­ боти. Завітали ми і на геолого- географічний факультет. Доцент Б. П. Іванов і старший лаборант Жанна Вакулич теж зайняті важ ­ ливою роботою: вони складають геоморфологічні карти по гос ­ подарсько – договірній тематиці (фото No 3). А ось ми у біологів, у їх ново ­ му чудовому корпусі. Лариса Красильникова, лаборант кафедри фізіології рослин, працює над оволодінням методу поділу ну ­ клеїнових кислот нр нуклеотида. Нам, відверто кажучи, дуже хо ­ тілось більше дізнатися про цю роботу. Але, як ви можете зроби ­ ти висновок, подивившись на фото, це було неможливо (фото No4). Ну, що? Задоволені екскурсією? Нам допоміг її організувати фо ­ токореспондент Г. Сухотін. НА КОЛГОСПНИХ ЗНАЙОМТЕСЬ: ЖАННА ЖАБЧЕНКО, ВАНЯ РИБЧЕНКО та ІишІ і — Дівчата, а у мене Іобновка! Сьогодні купив ‘собі годинника. І — Поздоровляємо, Іва- \не Кириловичу, — раді- :ють дівчата разом з бригадиром. Ще не пройшло і міся ­ ця з приїзду студентів першого і третього кур ­ сів геолого-географічного факультету до радгоспу «Лісна стінка», а з бри ­ гадиром вони вже здру ­ жилися по-справжньому. — Таких хороших дів ­ чат у мене не було ще жодного разу, — розпові ­ дає Іван Кирилович. Бригадир задоволений роботою студентів. Пи ­ шається своїми товариш ­ ками і комсорг третього курсу Рая Соленкова. — Дівчата наші бойо ­ ві, — розповідає Рая. — Ось передова ланка пер ­ шокурсниць. Знайомтеся: Жанна Жабченко, Ніна Орешко, Аля Черкасова, Оля Фролова. Більш ніж 400 кг ку ­ курудзи збирають за день наші третьокурсни- ці Рая Зубкова, Алла Семененко, Рая Болди- рева та інші. Змістовно проводимо і вільний час. Зараз готуємось до кон ­ церту. — У нас і свій баяніст є, — додає комсорг пер ­ шого курсу Жанна Жаб ­ ченко. З баяністом першо ­ курсником Ванею Риб- ченком я познайомилась на кухні. Куховарки Ва ­ ля Транько і Сталіна Шепуріна розказали, що Ваня всюди встигає: доб ­ ре працює на кухні, до ­ помагає проводити репе ­ тиції і їм, і географам- економістам, які працю ­ ють за шість кілометрів від села. Голова радгоспу Ю. І. Глебченко по секрету сказав мені, що Вані Рибченку .буде оголоше ­ но подяку: «Дуже хоро ­ ше працює цей хлопець. Ось такий випадок я вам розкажу. Одного ра ­ зу захворів наш пастух. ; Що робити! Хоч зали- ‘ шай голодною худобу на весь день. Ваня якось дізнався про це, прийшов до мене і сказав, що він пожене пасти череду». Чудові студенти йдуть тепер до вузу, вони не цураються ніякої робо ­ ти. Добре показали себе студенти географічного відділення на трудово ­ му фронті. Сподіваємось, що і в навчанні вона теж будуть попереду. Інакше і бути не може. М. КУРЦЕВА, наш спецкор. За високе слово — товариш Вже не перший тиждень першокурсники хі ­ мічного в колгоспі. Зроблено чимало. І не тіль ­ ки на збиранні врожаю, а й у становленні на ­ шого колективу. Своїми силами дали концерт для колгоспників села, спільно відзначили день народження одного з наших товаришів. Перебу ­ вання в колгоспі допомогло нам швидко пізна ­ ти один одного, виявити і хороше, і погане в ха ­ рактері кожного з нас. Так, на жаль, е й пога ­ не. Деякі студенти з першої групи виявляють грубість, неповагу до товаришів, егоїзм. Дове ­ лося червоніти за Олександра Руденка, який образив дівчину, свого товариша. Надовго за ­ пам ’ ятає він комсомольські збори, на яких усі гнівно засудили його вчинок. Нам усім дуже хочеться вірити, що Олек ­ сандр Руденко зрозумів товаришів. І ще нам хочеться вірити, що з колгоспу перший курс хімічного факультету повернеться єдиним, міц ­ ним, згуртованим колективом. Г. УЛАНОВ, студент першого курсу хімічного факультету. ВИСОКО ТРИМАЄМО ЧЕСТЬ УНІВЕРСИТЕТУ Якщо піти з хутора «Українка» в південно-східному напрямку, то, пройшовши сім кілометрів, поба ­ чиш село, розташоване на схилах балки. Це колгосп імені Кірова, Петровського району. Тут разом з колгоспниками працюють п ’ ята група математиків другого курсу та четверта і сьома групи фізиків другого і третього курсів. Студенти сумлінно ставляться до праці. Денні норми виконують ­ ся щоденно, хоч інколи доводить ­ ся дотемна затримуватися на полі. Заслуговує на увагу метод зби ­ рання кукурудзи в цьому колгос ­ пі. Гібридна кукурудза висаджена в такий спосіб: чотири рядки ма ­ теринської форми (сорт «Іскра») і два рядки батьківської форми (сорт «Ідеал»). Кукурудзозби ­ ральний комбайн збирає кукуруд ­ зу батьківської форми. Куку ­ рудзу материнської форми збира ­ ють студенти. По просіці, що зро ­ бив комбайн, рухається безтарна, в неї і кидають початки вісім чо-‘ ловік — чотири з одного боку, чо ­ тири — з іншого. Цей метод ви ­ гідний тим, що не потребує додат ­ кових затрат часу на збирання к У к УРУДЗи в купи, а потім на ван ­ таження її з куп у безтарки. Кожна повна безтарка важить як ­ раз чотири центнери, так що дуже • зручно контролювати свою роботу. Студентські бригади налічують по вісім-десять чоловік. Дуже добре зарекомендували себе на збиранні кукурудзи серед матема ­ тиків бригада Макухи, серед фізи ­ ків другого курсу — бригада Вин- никова, а у фізиків третього кур ­ су — бригада Жиркова, у якій працюють одні хлопці. Обов ’ язково треба відзначити особливо хорошу працю Алефіра, Бондаря, Грінченка, Кравцова, Шапошникова та інших. На жаль, доброго слова не можна сказати про Подорожну і Карась (другий курс фізиків). В. Карась, щоб уникнути роботи, навіть «захворіла». І хоча таких нероб серед студентів фізмату мало, прикро, що вони все ж є. Комсомольці фізмату працюють з ентузіазмом. У цьому їм допо ­ магають, мабуть, пісні, що луна ­ ють і під час роботи, і під час відпочинку. Недарма ж бригаду Грінченка називають співучою. А про те, що фізматівці уважні один до одного, свідчить такий факт: вони знайшли час, щоб від ­ значити день народження своєї співкурсниці Юлі Малиновської. Так, хороше і дружно живуть і працюють у колгоспі імені Кіро ­ ва студенти. І чимала заслуга в цьому старшого керівника К- А. Па- ніної, викладача факультету. Ка ­ терина Анатоліївна керує не тіль ­ ки словами, а й ділом: ламаючи к У к УРУДзу, вона завжди йде попе ­ реду і обганяє навіть ударників. Вона ще раз підтверджує став ­ ленням до своїх обов ’ язків про ­ сту істину: найважливіше у керу ­ ванні людьми — особистий при ­ клад. М. ЗЕЛЬЄВ, наш кор. 3:0 на користь філологів Другого жовтня, у неділю, волейбольна команда філологічно- ю факультету провела товариську зустріч з волейболу з місцевою командою села Борове, Боровського району. Погода була справді «волейбольною». Свисток судді. Подають ф лологи. Господарі майданчика ще не розігралися. Першу партію вони програють. У другій партії розгорілась уперта 1 цікава бо ­ ротьба. Господарі за всяку ціну хочуть відігратися. Активно грає напад, міцно тримається захист. Але сильні і точні удари Боровського, Бондаренка та інших наших волейболістів важко брати. Відмінно грають у захисті філо ­ логів Роженко, Чернобаев, Гомон. Зустріч закінчилась з рахунком 3:0 на користь команди сту ­ дентів. А після гри недавні суперники з задоволенням подивилися разом художній фільм. Через два дні знову відбулася зустріч волейболістів. Причому до команди філологів була введена представниця жіночої стат- Жанна Марченко. І що ж? Команда філологів знову виграла. У нашій бригаді, тобто на другому російському, всі захопили ся волейболом. Навіть у обідню перерву, незважаючи на втому, майже всі стають до гри. Діма Боровський і Миша Гомон, як вони висловлюються, «роблять з наших співкурсників волейболістів». Незабаром відбудеться ще одна гра. Кажуть, що вже пи ­ шеться великими літерами велика об ’ ява. Ну, що ж, подивимось, якими літерами напишуть про рахунок зустрічі. О. МІХИЛЬОВ, капітан команди, А. СЕЛІН. Як працююп Я і Марина Курцева, моя това ­ ришка по студкорівській роботі, зійшли з поїзда на станції Колгосп ­ на. Недавно пройшов дощ. Дорога розмокла. До хутора Кругляківка, де розмістився перший курс україн ­ ського відділення філфаку, доводить ­ ся добиратися підводою. Нас гостинно зустрічають хлопці з першого українського. Дізнавшись, що ми кореспонденти «Харківського університету», одразу запитують: «А газети нам привезли?». Того ж дня ми зустрілись з голо ­ вою колгоспу імені Свердлова. — Скажіть, будь ласка, як пра ­ цюють наші студенти? — Як працюють? Не нарікаємо- Добре працюють. Народ організова ­ ний. Особливо відзначається одна бригада — з вогником працює. Це бригада Юри Шрайєра. Валя Гар ­ маш, Катя Лопата, Галя Лисак, На ­ дя Дергач, Шура Кисіль та інші працюють спритно, швидко, якісно. Якщо дві інші бригади збирають по 300 кілограмів кукурудзи за ДЄНІ ,, то бригада Юри Шрайєра — по 330 — 340, а одного разу навіть 375 кілограмів зібрала. У групі панує здоровий дух зма ­ гання. Бригади пе; одна одної. Відста до рівня передов навіть після закі дня, збирають ще грамів кукурудзи. поля, коли вже ЗОЇ — Колектив у на тований. Міцний, І рять студенти. Душа курсу — Ф роста групи, а за І(я «спеціальність» а тут набуває осо( 3. ,ПОЛЯХ — СТУДЕНТИ День за днем 20/ІХ Перший день на новому місці. Після сніданку пішли пра ­ цювати на тік. Четверо з нас працювали на віялці — сортува ­ ли насіння. Увечері зібрались у клубі колгоспу імені Жданова, де познайомилися з місцевою молод ­ дю. І клуб, і господарі нам спо ­ добалися. 21 /IX. Снідаємо о сьомій годи ­ ні і виходимо в поле ламати куку ­ рудзу. У нас 23 чоловіки, з них четверо — хлопці. Це Костров, Кравченко, Куценко, Огуль. Кост ­ ров і Кравченко разом з двома дівчатами працюють на току. Ра ­ зом з нами вийшов у поле наш керівник Олексій Іванович Була- він. Він нам усім дуже подоба ­ ється. Під час війни Олексій Іва ­ нович служив в авіації. Повер ­ нувшись з армії, він закінчив сільськогосподарський інститут і аспірантуру. Тепер працює у нас на кафедрі дарвінізму. Він багато знає, і нам завжди цікаво його слухати. 22 — 24/ІХ. Працюємо на ку ­ курудзі. Подивились дві кінокар ­ тини. До нас часто приходять у гості історики. Були і сьогодні. 25/ІХ. Перший вихідний день. Ми чергуємо на кухні. Раніше вважали, що це дуже просто, лег ­ ко. З ’ явились на чергування о сьомій годині ранку, сподіваю ­ чись сніданок приготувати швид ­ ко, але… він запізнився на годину. 28 — 30/ІХ. Нарешті, закінчи ­ лись дощі. Світить яскраве сонеч ­ ко. Здається, знову повернулася весна. І в полі відразу стало ве ­ селіше. Хлопці вантажать цукро ­ вий буряк, дівчата працюють на току разом з істориками. З щоденника наших кореспонден ­ тів М. ДОМШЛАК і Н. ПУШКА РЬОВОЇ, студенток біофаку. ГАНЬБА Про це навіть і писати неприємно. Але нехай знає університетська громадськість прізвища тих, хто своєю поведінкою плямує університет. Радіофізики ПІКАЛОВ, ЄДИКІН, КОНОВАЛОВ, ВОЛКОВ дезертирували з сільськогосподарських робіт. Наказом ректорату Пікалов і Єдикін виключені з університету, останні — позбавлені стипендії. З роботою справимось Дружно працюють студенти пер ­ шого російського в колгоспі імені Шевченка- Робота різноманітна: збирання кукурудзи, цукрового буряка, картоплі. З перших же днів нас послали на збирання ку ­ курудзи. Денне завдання — про ­ йти два рядки довжиною близько 800 метрів. Попрацювавши два дні, ми виявили, що у нас зали ­ шається півтори години вільного часу. Отже, можна пройти ще по піврядка. І з цим завданням ком ­ сомольці І. Мухіна, С. Пуцех ’ яп, А. Пунтовська, Л. Куликова, Бурдейна, Симоненко, Сукач та інші справляються відмінно. Всі ми вдячні В. Сафроновій, яка з перших же днів приїзду в колгосп готує нам смачну їжу. Попереду в праці — кандидати в члени КПРС Т. Огарков, В. Чорний, які вивезли за чоти ­ ри дні з колгоспного поля 84 тон ­ ни цукрового буряка- Ці люди завжди чесно і добросовісно ви ­ конують доручені їм справи. З усього видно, що колектив першого російського успішно справиться з роботою в колгоспі. „Я люблю тебя, жизнь…” Звістка про те, що студенти першого російського і третього українського дадуть у неділю концерт, швидко облетіла село. За годину « до початку концерту клуб уже був переповнений. У залі настає тиша. На сцену виходить комсорг філфаку В. Гри- да. Відкриваючи вечір, він гово ­ рить про ті завдання, які стоять перед студентами у колгоспі, і запевняє присутніх, що філфаків- ці докладуть всіх зусиль, щоб з честю справитися з цими завдан ­ нями. Концерт починається з виступу хору. Вдало виконує студент Мак- симовський комічну сценку «Ри ­ болов». Високу техніку, майстер ­ ність і віртуозність гри на гітарі показав колгоспникам Валерій Са- мохвалов. Глядачі ще і ще раз викликали Валерія на сцену. Теп ­ ло були зустрінуті пісні, виконані студентами Н. Солодкою, Л. Кар ­ пенко, В. Сафроновою,’ Л. Чанли- гіною, С. Сулемою, В. Гридою. Сподобалось глядачам виразне читання Лунтовського і Андрієн- ка. На закінчення концерту група хлопців виконала у власній оброб ­ ці пісню «Однажды вечером». Колгоспники залйшились дуже задоволені концертом. Довго ще лунала музика: це веселились сту ­ денти і місцева молодь. Потім хтось почав пісню «Я люблю тебя, жизнь», і ось її вже підхопили десятки голосів. А. КУЗНЕЦОВ, студент філфаку. У БОРГУ НЕ ЗАЛИШИЛИСЬ Радгосп «Лісна стінка» розта- пований у Боровському районі Харківської області. На його по- іях виріс великий урожай цукро- юго буряку і кукурудзи. Село Біле простягнулось ІЗДОВЖ балки на декілька кіло- іетрів. Тут знаходиться третє гідділення, куди прибули на до- юмогу робітникам радгоспу сту- енти економгеографи третього УРСУ- Начальник відділення Микола Іванович Сергеев і агроном Ми ­ хайло Моїсейович Шуйський до ­ помогли нам обладнати кухню, налагодити регулярне харчуван ­ ня. Студенти були розміщені по квартирах робітників радгоспу. Третьокурсники не зали ­ шились у боргу. Незва ­ жаючи на примхливість природи: різкі зміни погоди, сильні вітри і часті дощі — юнаки і дівчата використовували кожну погожу годину для роботи на полях. За перші два тижні було зі ­ брано 500 центнерів очищеної гібридної кукурудзи, 90 центне ­ рів картоплі, перевезено декілька сот центнерів цукрового буряка і т. д. Як правило, встановлені норми виконувались і перевиконува ­ лись. Ледарів у нас не було, всі працювали з ентузіазмом. Попе ­ реду всіх у праці йдуть студенти Р. Сиромолотова, С. Антипенко, Л. Степаненко, 0- Маслова. В. Пучкова, В. Липова, Ю. Лев ­ ченко, 3. Сербина, П. Ігнатоз, Д. Яковлєв. Під час перерв у полі і у віль ­ ний від роботи час проводили бе ­ сіди по матеріалах газет і радіо ­ передач. Велику увагу приділяли роботі XV сесії 00Н і виступам М. С. Хрущова. Студенти влашту ­ вали диспут, на якому говорили про любов до своєї спеціальності. Разом з місцевими комсомоль ­ цями 5 жовтня у клубі був да ­ ний великий концерт. У програ ­ мі — масові пісні, танці і неве ­ ликі сценки. В. ВІЛЕНКІН, доцент. іь? Добре! іевіряють роботу ючі підтягуються их: залишаються вчення робочого по ЗО — 40 кіло- Повертаються з сім темно. с дружний, згур- ік кулак, — гово- едір Білоус, ста- раз — «завгосп», завжди важлива, іливого значення, бо за продуктами для курсу треба їхати за три кілометри. Ще всі сплять, а Федя вже на ногах: сніда ­ нок повинен бути вчасно! — А як співає наш Федір! Ви не чули? — говорять нам дівчата. Від ­ чувається, що на курсі Федора люб ­ лять і поважають. День 28 вересня був для першо ­ курсників знаменним. Вони вперше зібралися разом, щоб відзначити день народження своєї співкурсниці Фаїни Онацької. Дівчата-куховарки зварили особливо смачну вечерю. Іменинниця одержала подарунки і квіти. Хлопці виступили з теплими жартівливими вітаннями. Не кожно ­ му так хороше і урочисто трапляєть ­ ся відзначати свій день народження. Фаїна була дуже щаслива в цей вечір. Ще не один раз, мабуть, буде курс збиратися гуртом протягом п ’ яти років. Але оці перші спільні іменини запам ’ ятаються надовго. А після вечері студенти поїхали до клубу: вони брали участь у кон ­ церті- Я. МОРОЗОВА, наш спецкор. АКАДЕМІК Т. Д. СТРАХОВ 11 жовтня 1960 року на 71-му році життя після важкої хвороби помер видатний радян ­ ський вчений, почесний академік «ВАСХНИЛ», заслужений діяч на ­ уки УРСР, член-кореспондент АН УРСР, професор, доктор Ти ­ мофій Данилович Страхов. Радянська агробіологічна на ­ ука зазнала важкої втрати. Пі ­ шов з життя видатний фітопато ­ лог, один з організаторів справи захисту рослин, засновник першо ­ го в СРСР факультету захисту рослин при Харківському сіль ­ ськогосподарському інституті. Т. Д. Страхов — вихованець Харківського університету. Вся його наукова і педагогічна діяль ­ ність тісно зв ’ язана з Харків ­ ським державним університетом і Харківським сільськогосподар ­ ським інститутом. За час педаго ­ гічної діяльності Т- Д. Страховим було підготовлено 50 кандидатів наук, один доктор. Багато учнів професора Страхова керують ла ­ бораторіями, відділами і кафед ­ рами. Т. Д. Страховим опубліковано близько 100 робіт. Характери ­ зуючи роботи Т. Д. Страхова, слід сказати, що його теоретичні узагальнення випливають із екс ­ периментального матеріалу. Всі його роботи зв ’ язані між собою єдиною ідеєю, загальною спрямо ­ ваністю досліджень. Це ж харак- терно і для робіт його учнів і ла ­ бораторій, якими він керував. Т. Д. Страховим ще в перші роки Радянської влади (в 20-ті роки) було покладено початок но ­ вому напряму в фітопатології. Це експериментальне вивчення хво ­ рої рослини у всіх її зв ’ язках із збуджувачем і фактами середови ­ ща і базується на розробці теорії патологічного процесу. В останнє десятиріччя цей напрям дослід ­ жень став керівним у Радянсько ­ му Союзі у всіх дослідженнях з фітопатології. Вказаний напрям значно сприяв створенню прин ­ ципово нових засобів фітопатоло- гічної профілактики, які забезпе ­ чують підвищення врожайнеє гі сільськогосподарських культур за рахунок підвищення їх хворобо ­ стійкості. Т. Д. Страхов брав активну участь у громадському житті. Радянський уряд високо оцінив заслуги академіка Т- Д. Страхо ­ ва, нагородивши його орденом Ле ­ ніна, трьома орденами «Знак по ­ шани» і медаллю «За доблесну працю у Великій Вітчизняній вій ­ ні 1941 — 1945 рр.». Світла пам ’ ять про Тимофія Даниловича Страхова, видатного вченого і чуйну людину, на ­ завжди збережеться в серцях йо ­ го численних учнів і всіх, хто його знав. Група товаришів. БІБЛІОГРАФІЯ В ХАРКІВСЬКОМУ УНІВЕРСИТЕТІ ЗА ПІСЛЯВОЄННІ РОКИ ‘ (1945 — 1959) 2. Беркович, Э. С. Ставинская, Р. А. Систематический указатель к периодическим изданиям истори ­ ко-филологического общества при Харьковском университете за 1886 — 1914 гг. Под ред. проф. Л. И. Гуревича. Изд-во гос. ун-та, 1956, 70 с. 3. Беркович, Э. С. Системати ­ ческий указатель к ученым запи ­ скам Харьковского государствен ­ ного университета имени А. М. Горького, трудам факультетов и научно-исследовательских учреж ­ дений за 1934 — 1953 гг. Изд-во гос. ун-та, 1955, 63 с. 4. Станишевский, В. А. Указа ­ тель к трудам научно-исследова ­ тельского института химии ХГУ 1 — 10 т. т. Ученые записки Харьковского гос. ун-та, т. 50 Труды н.-и. ин- та химии и хим. фак-та, т. 11, 1954, с. 291 — 327. 5. Станишевский, В. А. Указа ­ тель к сообщениям (запискам) Харьковского математического об ­ щества при Харьковском универ ­ ситете. Изд-во гос. ун-та, 1955, 43 с. 6. Швалб, М. Г. Систематиче ­ ский указатель к трудам общества испытателей природы при Харь ­ ковском университете за 1869 — 1930 гт. Под ред. проф. Л. И. Гу ­ ревича с предисловием проф. Л. А. Шкорбатова. Изд-во гос. ун ­ та, 1955, 44 с. 7. Швалб, М. Г. Указатель к трудам общества научной меди ­ цины и гигиены при Харьковском университете за 1883 — 1915 гг. Изд-во гос. ун-та, 1965, 25 с. 2. ПЕРСОНАЛИЯ Андреев, К. А. 8. Гордевский, Д. А. Список тру ­ дов К. А. Андреева. Литература о К. А. Андрееве и другие источ ­ ники. В его книге: К. А. Андреев выдающийся русский геометр. X, 1955, с. 29 — 31. Барабашов, Н. П. 9. Сластенов, А. И. Список пе ­ чатных работ Н. П. Барабашова. В его книге: Астрономия в Харь ­ ковском университете за 150 лет. Исторический очерк. X. 1955, с. 173 — 179. Бекетов, Н. Н. 10. Валяшко, Н. Список науч ­ ных работ Николая Николаевича Бекетова. В книге: Бекетов, Н. Из ­ бранные произведения по физи ­ ческой химии. Под ред. проф. Н. А. Измайлова. X. 1955, с. 270- 275. , Бернштейн, С. Н. 11. Ахиезер, Н. И. Список тру ­ дов С. Н. Бернштейна. В его кни ­ ге: Академик С. Н. Бернштейн и его работы по конструктивной теории функций. X. 1955, с. 97 — 111. Булаховский, Л. А. 12. Наукова праця акад. Л. А. Булаховського (за 1941 — 1944 гг.) — Наукова хроніка ХДУ. Збірник анот. 1945, No 3, с. 2. Данилевский, А. Я. 13. Буланкин, И. Н. Список ос ­ новных работ А. Я. Данилевского. Работы учеников А. Я. Данилев ­ ского. В его книге: А. Я- Дани ­ левский, — основоположник оте ­ чественной биохимии. X. 1950, с. 33 — 35. Каразин, В. Н. 14. В. Н. Каразин 1773 — 1842. Библиография. X. Изд-во гос. ин-та, 1953, 115 с Левин, Б, Я. 15. Ахиезер, Н. И., Ефимов, Н. В. Список печатных работ Б. Я- Левина. — Успехи математи ­ ческих наук, т. 12, вып. 2, 1967, с. 240 — 242. Нагорный, А. В. 16. Печатные работы А. В. На ­ горного и его учеников, вышедшие из кафедр физиологии животных и биохимии Харьковского универ ­ ситета — Ученые записки, т. 25. Труды н.-и. ин-та биологии и биол. фак-та. т. 12, 1947, с. 275 — 283. Нагорный, А. В. 17. Никитин, В. Н. Научные ра ­ боты проф. А. В. Нагорного. — Ученые записки, т. 59. Труды н.-и. ин-та биологии и биол. фак-та, т. 22, 1955, с. 38 — 40. 1 Продовження. Початок у No 57-58. ,У НАС У РЕДАКЦІЇ ПОБУВАЛА ГРУПА СПІВРО SІTHИKIB ЖУРНАЛУ „ЗНАМЯ “ . ВОНИ ЗАЛИШ ИЛИ ДЛЯ СТУДЕНТІВ ЦЬОГО ЛИСТА І ВІРШ Хай горить вогник! Збираючись до Харкова, ми пла ­ нували обов ’ язково зустрітися з студентами Харківського універ ­ ситету. вузу, який дав країні так багато видатних вчених, відомих письменників, літературознавців, поетів, у стінах якого і зараз, мабуть, навчається майбутній ві ­ домий поет. Чи не так? Але зустріч наша не відбулась, ви, друзі, в цей час працювали у колгоспах вашої області. Ось чому ми вирішили звернутися до вас хоча б з цим невеликим листом. До від ’ їзду у Харків зійшлась наша бригада 9-го жовтня в Мос ­ кві на площі Маяковського. Наро ­ ду там зібралось багато. Увечері, на яскраво освітленій прожектора ­ ми площі завершувався День пое ­ зії. Багатотисячний натовп слу ­ хав палкі рядки віршів, що несли ­ ся від підніжжя пам ’ ятника. А у натовпі — переважна біль ­ шість юнаки і дівчата, які люб ­ лять читати і слухати вірші, рома ­ ни. твори, що навчають любові до життя, да Батьківщини. Ви теж — юнаки і дівчата, наші радянські, хороші. Ви теж, мабуть, любите і знаєте все най ­ краще, що створила радянська лі ­ тература. Ми б хотіли вислухати ваші думки, побажання, поради. Але ми не застали вас. І то ­ му дозвольте звернутися до вас з гарячим побажанням, щоб у вашому житті література була вірним супутником і порадником. Нехай ви ніколи не будете спокій ­ ними, сперечайтеся, радійте і гні ­ вайтесь. читаючи нові вірші і опо ­ відання. Адже для цього ми пра ­ цюємо. Бажаємо вам, наші молоді укра ­ їнські друзі, творчого вогника в житті і праці. Л. СКОРІНО, заступник реда <тора журналу. «Знамя», С. КУНЯЄВ, завідуючий відділом поезії жур- * калу «Знамя», С. СНЄГОВ, прозаїк. Я. БЄЛІНСЬКИЙ, поет, Н. СОКОЛОВА, прозаїк. ВІН ДАЄ ІНТЕРВ ’ Ю ЛИШ Е В ЦЕНТРАЛЬНІ ГАЗЕТИ Столик чергового у гуртожитку по проспекту Леніна. До черго ­ вого підходить кореспондент га ­ зети «Харківський університет», вітається і називає себе. Недбало відповівши, черговий продовжує розмовляти з іншими, не звертаю ­ чи уваги на прибулого. Прибулий знову нагадує про себе і просить допомогти розшукати, кого-небудь з студкому. Черговий не виявляє бажання допомогти хоч чим-не- будь. Коли ж кореспондент запи ­ тує прізвище і факультет, де вчиться черговий, той зневажливо кидає: «Ти хто така? Я даю ін ­ терв ’ ю лише в центральні газети, а не в якийсь-то «Харківський уні ­ верситет». Моє прізвище? Ач, чо- го захотіла! Не на того напала! Яке тобі діло?». При цій бесіді були присутні ще два хлопці, теж студенти. Ніхто з них не зупинив грубіяна, який ображав дівчину, не допомогли вони з ’ ясувати і його прізвище. І хоч воно, на жаль, залишилось невідомим, ми все ж вміщуємо цю замітку. Може, студрада і актив гуртожитку нагадають окре ­ мим черговим елементарні прави ­ ла поведінки? Може, у хороброго «вояки», який не посоромився об ­ разити дівчину — представника вузівської газети, і тих, хто своїм невтручанням сприяв цьому, ви- етачить мужності вибачитися? с. КУНЯЄВ. стихи О КУБЕ Вірш друкується вперше. Погляжу хоть на карту, погляжу на чужую страну, где поставлено всё на карту, где поставлены все в строю — и люди, и лодки, и смех, и снедь, где вся философия в лозунге: Победа или смерть! О, последняя крайность, за которой край, высшей математики краткость: победи или умирай. Закон военного времени: подменяй тех, кто устал- Принимай этот проверенный Добровольный устав. Поражения тоже недаром, просто нарушается ритм. Чтобы кончилось Сталинградом, захлебнулся Мадрид. Только так удаются побеги и отчаянье атак. Только так даются победы, даже в атомный век — только так. ЯК СЛУХАТИ І КОНСПЕКТУВАТИ ЛЕКЦІЮ УВАГА, ПЕРШ ОКУРСНИКИ! Лекція являє собою ведучий метод навчання у вищій школі. Вона вводить студентів у коло головних законів і понять науки, знайомить їх з методологією науки і методами наукових дослід ­ жень. На лекції з ’ ясовуються шляхи застосування наукових знань у практиці комуністичного будівництва. Вона визначає напрям усіх інших видів учбових занять, у тому числі й самостійної роботи студентів. У цьому відношенні лекція є вирішальною ланкою у си ­ стемі вищої освіти. Лекцію не завжди можна замінити читанням книги або підруч ­ ника, бо жива мова сильніше діє, краще сприймається і менше втомлює, ніж читання. Змістовна лекція не тільки озброює студентів системою науко ­ вих знань, але й виробляє науковий метод пізнання, пробуджує дутику студентів. Ось чому лекцію вважають своєрідною школою наукового мислення. Слухання лекцій вимагає від студентів активної розумової діяльності, вміння розбиратись у матеріалі, аналізувати його, виді ­ ляти найважливіше, найістотніше. Головні труднощі такої роботи полягають у тому, що студентам доводиться одночасно слухати, розуміти, засвоювати і записувати лекції. намагаючись перебороти ці труднощі, першокурсники дуже часто записують лекцію дослівно. При цьому вони поспішають, пропускають головні думки і по ­ ложення, які розкриваються в лекції. Таким чином, замість то ­ го, щоб стати засобом кращого розуміння і запам ’ ятовування, за ­ пис стає гальмом для них, при- носячи тим самим не користь, а шкоду. Ось чому студентам не рекомендується записувати лек ­ цію дослівно. Слухаючи лекцію, студент по ­ винен уважно слідкувати за ви ­ кладом матеріалу, намагатися ро ­ зібратися в ньому і робити по ходу лекції короткі записи. При цьому треба мати на увазі, що кожна лекція має тему, що об ’ єд­ нує ряд питань, які послідовно розкриваються. Залежно від теми лекції і її конкретного змісту, матеріал, що викладається, кла ­ сифікується і систематизується, розміщуючись у суворій логічній послідовності- Так визначається структура лекції — її части ­ ни, співвідношення між ними і послідовність їх викладу. У більшості лекцій можна ви ­ явити три логічно самостійні ча ­ стини, а саме: вступну частину, у якій пові ­ домляється тема лекції, її зна ­ чення, план викладу теми і т. д.; головну частину, у якій виклада ­ ються закони і основні положення науки, описуються і аналізуються факти, явища і події, робляться узагальнення і т. п.; заключну частину, у якій підсумовуються зроблені раніше узагальнення і висновки, формулюються теоре ­ тичні і практичні висновки з усієї теми і визначаються завдання для дальшої роботи студентів над те ­ мою. Структура лекції відображаєть ­ ся у її плані. Але план лекції — це тільки її схема. Аналізуючи зміст лекції і керуючись її пла ­ ном, можна скласти конспект, тобто огляд змісту лекції, який включає в себе не тільки основні положення і висновки, не тільки тези, але й конкретні матеріали, що підтверджують їх, наприклад, головні факти, посилання, цифри і т. д. У конспекті не повинно бути подробиць, але основні по ­ ложення і обгрунтування їх по ­ винні бути чітко виділені. Важлива і техніка запису. Текст конспекту краще робити не суцільним, а розчленованим. Роз ­ членовуйте його відповідно до плану і структури лекції. Під ­ креслюйте головні думки. Доби ­ вайтеся стислості запису, але не на шкоду змістові. Скорочуйте слова, які часто повторюються. Вивчіть найуживаніші правила і методи роботи з книгою. Ними можна користуватися також і при конспектуванні лекції. Після лекції переглядайте свої конспекти, уточнюйте і виправ ­ ляйте їх. Постійно повертайтесь до конспекту в міру ознайомлення з літературою і підручником. Для того, щоб полегшити труд ­ нощі конспектування, студентам рекомендується заздалегідь готу ­ ватися до лекцій і знайомитися з їх змістом по програмах і під ­ ручниках. Такий досвід поперед ­ ньої підготовки до лекцій особ ­ ливо необхідний для першокурс- ників. Приходячи на лекцію з певним уявленням про її зміст, студенти можуть свідоміше і про ­ дуктивніше її слухати і конспек ­ тувати. Велику допомогу студентам у розвитку вміння слухати і кон ­ спектувати лекції може подати вивчення таких праць В. І. Лені ­ на як «Философские тетради», «Тетради по империализму» і особливо його лекції «О государ ­ стве», яка до цього часу залиша ­ ється неперевершеним зразком лекцій з суспільних наук. У ній є багато загальних положень і цін ­ них порад з приводу того, як слу ­ хати лекції, розбиратися в мате ­ ріалі і працювати над ним. Кра ­ щими зразками конспектів можуть служити робочі записи доповіді про Паризьку комуну, зроблені В. І. Леніним у 1904 році. М. БОРИСЕНКО, кандидат педагогічних наук. ЗВИЧАЇ БУРЖУАЗНОГО СПОРТУ Тренування жі ­ ночої збірної ко ­ манди СШ А з кет ­ чу на роликових ковзанах. Жіночий кетч (бійка без до ­ тримання будь-яких правил) на роди ­ чах — останнє «до ­ сягнення» амери ­ канського спорту. З СТУДЕНТСЬКОГО ГУМОРУ НАСЛІДУВАННЯ СХІДНОГО МУДРЕЦЯ АБУЛЬ-ФАНАДЖА ПЕТРОМ ГАВРИКОВИМ У ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ СЕМЕСТРУ Староста сказав: — Неробство викликає дозвіль ­ ні думки, а дозвільні думки ви ­ кликають неспокій. ТРИ ТАКТИКИ Заступник декана, призначив ­ ши старосту, дав йому наказ: — Будь другом для відмінників, тираном — для двійочників і за ­ стосовуй закон до всіх інших. ОСТОРОГА Студент сказав: — Не виявляй своє неуцтво перед тим, кому тобі доведеться складати екзамен. НА ЕКЗАМЕНІ Ледар сказав: — Я часто каявся в тому, що говорив на екзамені, але завжди :траждав, коли мовчав. НАВМИСНО НЕ ПРИДУМАЄШ Абітурієнт висловлювався на екзамені з питання про способи вираження підмета. Він вірно від ­ значив, що підмет у реченні може бути виражений іменником, зай ­ менником, прикметником… Бачачи, що абітурієнт не знає, що казати далі, екзаменатор ви ­ рішив йому допомогти: — А ось у реченні «Полкан і Жучка грілись на сонці» чим ви ­ ражений підмет? — Собакою! — відповів абіту ­ рієнт… * * * Молоденька вчителька початко ­ вої школи зайшла до кімнати, ко ­ ли господар збирався почати обід, що складався з жареної запашної гуски… Вона одержала гостинне запро ­ шення до обіду, але, засоромив ­ шись, відмовилась… — Сідайте, — запрошував гос ­ подар, — дуже смачна гуска. — Та ні, дякую… — Сідайте, подякуєте потім. — Ні-ні, не хочу. — Та ви що, вегетаріанка, чи що? — Ні, чому ж, росіянка, але я не хочу… * * * Одного студента запитали: — Звідки до нас прийшло слово «швейцар»? Він відповів: — Як звідки? Із Швейцарії… * * * На стіні хатинки путьового об ­ хідника висить плакат: «Охороняйте дітей від нещасних випадків і випадків покладення ними на рейки сторонніх речей». ♦ * * У вітрині взуттєвого магазину можна прочитати: «Чоловіче і гумове взуття». (Із вузівських багатотиражних газет). Редактор Б. Щ ЕРБАНЕНКО. Адреса редакції: Університетська вул., 16, Тел. 2-72-01, дод. 64. Друк. Вид-ва ХДУ, БЦ 10515. Зам. 2009,