Електронний архів оцифрованих періодичних видань Центральної Наукової Бібліотеки ХНУ імені В.Н. Каразіна
Видання:
Харківський університет
Регіон:
Харків
Номер видання:
73
Дата випуску:
03.12.1960
Дата завантаження:
22.04.2025
Сторінок:
2
Мова видання:
українська
Рік оцифровки:
Кількість номерів:
Текст роспізнано:
ТАК
Опис:
Оригінал зберігається:
Центральна наукова бібліотека Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна

На весь екран

Знайшли помилку? Напишіть нам про це на пошту welcome@back2news.org

No 73 (1063) Субота, 3 грудня 1960 року. Ціна 10 коп. ДЕНЬ КОНСТИТУЦІЇ Колись дуже добре сказав А. С. Макаренко: «Особа і суспільство в Радянському Союзі тому щасливі, що їх відно ­ шення сконструйовані з геніальним розумом, з високою чес­ ністю, з чудовою точністю. 1 хоч у нашій Конституції ніде не стоїть слово «любов», але за всю історію людей у ній уперше реально поставлено слово «людина». Це дуже добре і точно сказано. Наша Конституція, яка законодавчо закріпила те, що здобуто і завойовано радян ­ ським народом, яка спирається на здійснені в СРСР принципи соціалізму, проникнута духом любові до людини, піклуван ­ ням про її добробут, духовний розвиток. Наша Кнстиіуція, охороняючи великі права і особисті свободи радянських гро ­ мадян, забезпечує кожному реальну можливість брати актив ­ ну участь у господарському, культурному, громадсько-полі ­ тичному житті. Це і є справжня демократія! Комуністична партія, провідна і спрямовуюча сила нашо ­ го суспільства, безупинно піклується про дальше підвищення матеріального добробуту і культурного рівня радянських лю ­ дей. Піклування про благо народу — вищий закон діяльності партії. Достаток матеріальних і культурних цінностей приведе до ще більшого розквіту особистості, до всебічного розвитку фі ­ зичних і духовних здібностей усіх членів суспільства. Це су ­ спільство буде комуністичним — і ми йдемо до нього. Звернімо увагу на долю наших людей. Учені і студенти нашого університету в переважній більшості — вихідці з ро ­ бітничих і селянських сімей. Мало хто з них «вийшов би в лю ­ ди» у буржуазному суспільстві, де мільйони людей часто не мають змоги одержувати вищу освіту, де капіталізм пригноб ­ лює, придушує таланти. Наша Конституція надає громадянам СРСР великих прав — на працю, на відпочинок, на матеріальну забезпече ­ ність у старості, а також на випадок хвороби, втрати праце ­ здатності, на освіту. Вона надає жінці повну рівноправність з чоловіком, вона проголошує повну рівноправність усіх гро ­ мадян СРСР, незалежно від їх національності і раси. Вона гарантує великі демократичні свободи: свободу слова, свобо ­ ду друку, свободу зборів і мітингів, свободу вуличних похо ­ дів і демонстрацій. Радянські закони, закріплені відповідними статтями Кон ­ ституції, спрямовані на зміцнення і розвиток правил соціалі ­ стичного співжиття, норм і принципів комуністичної моралі. Ось чому ми гаряче зацікавлені у свідомому і суворому до ­ триманні радянського законодавства, ось чому в ці дні радян ­ ські люди беруть діяльну участь у підготовці до виборів на ­ родних судів. VIII Надзвичайний Всесоюзний з ’ їзд Рад затвердив нашу Конституцію 5 грудня 1936 року. Пройшло 24 роки. Роки важ ­ кої боротьби і великих перемог. Приємно і радісно усвідомлю ­ вати, що здійснене в СРСР здійснюється і в інших дружніх нам країнах, які стали на путь соціалізму, що в нашої Кон ­ ституції з ’ явились рідні сестри — конституції країн народної демократії. Для трудящих країн народної демократії Конституція СРСР — зразок, за яким вони успішно будують соціалізм, спираючись на братерську допомогу радянського народу. Для народів, що страждають у ярмі капіталу, Конституція СРСР указує шлях до визволення від експлуатації, безробіття, злид ­ нів, Шлях до небувалого економічного і духовного розвитку. Соціалізм з неухильною закономірністю пробиває собі дорогу на земній кулі. З соціалізмом назавжди зв ’ язали свою долю понад мільярд людей, що населяють країни демокра ­ тичного табору. В боротьбі за мир, демократичні свободи, за соціалізм трудящих усього світу надихають героїчна праця радянського народу, успіхи комуністичного будівництва в на ­ шій країні. 18 грудня — вибори народних судів Виборці сказали своє слово Викладачі, співробіт ­ ники університету, ро ­ бітники видавництва і друкарні зібрались на збори, присвячені вису ­ ненню кандидатів у на ­ родні судді Дзержин- ського району. Відкрив збори член партійного комітету уні ­ верситету Ю. І. Терехов. Слово надається канди ­ дату економічних наук Б. П. Дапилевичу. Він пропонує висунути кан ­ дидатом у народні судді Дзержинського району Віру Іванівну Верьовку. Б. П. Данилевич знайо ­ мить присутніх з біогра ­ фією В. І. Верьовки/ Народилась вона у 1921 році в м. Пролетар ­ ську Луганської області в родині шахтаря. Там пройшло її дитинство і юність. У 1940 році В. 1. Ве- рьовка закінчує серед ­ ню школу, а потім у 1941 р. — річні педаго ­ гічні курси при Луган ­ ському облВНО. Пра ­ цює викладачем у Сло- в’яно-Сербській середній школі. Під час Великої Віт ­ чизняної війни вона пра ­ цювала вільнонайманою у військах МВД; на- городжена медалями «За перемогу над Ні ­ меччиною», «За оборону Кавказу». У 1945 році вступила, а у 1947 р. закінчила Харківську юридичну школу, після закінчення якої працювала суддею Дзержинського району. У 1946 р. В. І. Верьовка стає членом КПРС. У 1954 р. Віра Іванівна закінчила заочне відді ­ лення Харківського юри ­ дичного інституту. Б. П. Данилевич про ­ понує підтримати канди ­ датуру цієї простої і хо ­ рошої радянської жінки, яка вже протягом бага ­ тьох років працюючи народним суддею, ви- правдовує довір ’ я вибор ­ ців. Слово бере співробіт ­ ник центрального апара ­ ту університету Р. М. Бо- родаєвський. На мину ­ лих виборах до народ ­ них судів він був дові ­ реною особою В. І. Ве- рьовки. Він говорить, що пишається тим, що Віра Іванівна, стоячи на сто ­ рожі радянських поряд ­ ків і радянських зако ­ нів, виправдала довір ’ я виборців. Він підтримує пропозицію Б. П. Дани- левича про висунення В. 1. Верьовки кандида ­ том у народні судді. Від імені друкарні і видавництва ХДУ на збо ­ рах виступав директор друкарні Я. М. Рогов. — Друкарня і видав ­ ництво, — говорить він, — підтримують кандидату ­ ру В. І. Верьовки. Ми даємо нашому судді на ­ каз: додержуватись і на ­ далі сумлінно і чесно радянського законодав ­ ства, охороняти закони нашої великої Конститу ­ ції, 24-у річницю якої ми незабаром відзнача ­ тимемо. Слово бере секретар паптійної організації ЦНБ В. М. Рєпка. Ви ­ словлюючи бажання всіх співробітників ЦНБ і уч ­ бової бібліотеки, він пропонує підтримати кандидатуру В. І. Ве ­ рьовки. — Багато хто з нас, — каже В. М. Рєпка, — пам ’ ятають тов. Верьов ­ ку по минулих виборах і висловлюють їй повне довір ’ я. Збори одностайно ви ­ рішують: висунути Ве ­ рьовку В. І. кандида ­ том у народні судді Дзержинського району. Збори обирають де ­ сять представників ко ­ лективу університету на районні збори по вису ­ ванню кандидатів у на ­ родні судді. На виборчих дільницях У старій будівлі учбового біологічного корпусу розташована виборча дільниця, якою завідує Владислав Євгенович Тичина. Приміщення чудо ­ во обладнане, багато наочних матеріалів, агіта ­ ційна література, періодичні видання. Увагу від ­ відувачів агітпункту привертають добре оформле ­ ні стенди, присвячені грудневому Пленуму ЦК КПРС, що наближається, і ювілею Л. М. Тол­ стого. Виборці цієї дільниці вже прослухали лекцію про міжнародне становище. Побували вони і на звіті народного судді І. П. Полякова. На дільниці добре налагоджена робота агіта ­ торів і чергових. А вечорами тут завжди збира ­ ється чимало народу. Виборці приходять на діль- 4 ницю, щоб почитати свіжу газету, журнал, про ­ слухати лекцію, порадитись про щось із своїм агітатором. Затишно і красиво сьогодні і в червоному кут ­ ку гуртожитку на проспекті Леніна. Тут розмі ­ стилась ще одна виборча дільниця, на якій пра ­ цює агітколектив університету. Агітатори активно включились у роботу. Кожен виборець може одер ­ жати тут потрібну йому юридичну консультацію: па дільниці часто буває юрист т. Копелевич. Вечорами збирається молодь, щоб подиви ­ тись телепередачу, почитати газети. Нещопавно в агітпункті побував народний суддя т. Поляке в. Він звітував перед виборцями про свою роботу. На жаль, не на всіх ділянках університету добре налагоджена робота. Так, на виборчій діль ­ ниці, що розташована по провулку Фанінсько- му 3, до кінця листопада не проводилось жодно ­ го масового заходу. План роботи є, але викону ­ ється занадто повільно. Навіть газети, журнали надходять на дільницю нерегулярно. Людина робить перші кроки У заводській лабораторії І в шкільному класі Так, у заводській лабораторії і в шкільному класі працюють випускники нашого факульте ту — хімічного. І працюють хороше, з запалом, як слід. Олена Теличко поїхала за призначенням у сіль ­ ську школу Донбасу. Скажемо відверто, не так уже легко довелось дівчині спочатку. Декілька підготовок з хімії, а крім того, ще й курс з біо ­ логії. 1 хоч перші, труднощі позаду, Олені іноді і зараз доводиться нелегко. Але дівчина не падає духом, не розгублюється. Вона полюбила свою цікаву, дуже цікаву професію і віддає їй усі си ­ ли своєї душі. 1 коли нещодавно Олена була в університеті, у нас в гостях, і розповідала про свої трудові будні, ми заздрили навіть трудно ­ щам. На завод хімічних реактивів у Шостку приїха ­ ли цього року з університетськими дипломами молоді інженери-хіміки Однобочко, Воловик, По ­ зикова, Бураков. Пройшло небагато часу, але всі вони вже повноправні члени заводського ко ­ лективу. І хочеться вірити — завод буде задово ­ лений своїм новим поповненням. Перший рік роботи, перші дні роботи. Вони за ­ пам ’ ятовуються надовго, назавжди. В усякому разі Т алина Подражанська, молода вчителька хімії однієї з шкіл м. Сталіна, думає саме так. Нещодавно вона побувала в університеті, у сво ­ їх колишніх аудиторіях, така життєрадісна, за ­ взята, палка. У такої не може чогось не вийти, таку не можуть не любити, не поважати учні. Багато з тих, хто нещодавно закінчив хімфак, ведуть дослідницьку роботу в науково-дослідних закладах міста, в інституті хімії ХДУ, на кафед ­ рах факультету. В кожного своя робота, майже в кожного спочатку були і невдачі, але завжди поруч старші товариші, допомагає і гаряча любов до своєї професії, яку прищепили своїм вихован ­ цям викладачі хімічного факультету. А коли по- справжньому любиш справу, якою займаєшся, що може бути цінніше за це? Перші кроки в трудовому житті роблять наші старші товариші, почесні, хороші кроки. А. СТАРИЕНКО, студентка четвертого курсу хімфаку —– О —— Добрий початок Жваво проходять се ­ мінарські заняття на І і II курсах хімічного фа ­ культету. Студенти доб ­ ре готуються до них, конспектують рекомен ­ довану літературу. Во ­ ни цікавляться періодич ­ ною пресою, зокрема чи ­ тають журнали «Пробле ­ мы мира и социализма», «Коммунист» та інші. Студенти активно висту ­ пають на семінарах, у своїх виступах пов ’ язу ­ ють історію нашої пар ­ тії з сучасністю. Так, на II курсі дуже цікаво пройшов семінар по темі «X з ’ їзд партії і його рішення», на І кур ­ сі — по книзі В. 1. Ле ­ ніна «Що робити?». Особливо активні сту ­ денти II курсу Першим, Фрідман, Індик. Самой ­ лович, Шатська та інші, студенти І курсу: Кле ­ пов, Пономарьов, Мало- вичко, Мандрика. 3. МАКУХА, студентка. ,Ми теж за вимогливість Стаття Г. І. Дрінфельда «За вимогливість до себе, за ви­ могливість колективу», надру- Ксвльа в нашій газеті ьід 19 листопада ц. р., зацікавила багатьох читачів. До редакції почали над: о’ и и відгуки на неї. Один з них ми /рукуємо сьої ОДНІ. Молоді люди приходять до уні ­ верситету. Приходять, щоб зай ­ матися справою, яка їм найбіль ­ ше до душі. А можливостей для цього немало. Якщо їх повністю використати, то можна вийти з стін університету хорошим спе ­ ціалістом. Наприклад, у нас на фізматі сильний викладацький склад, багато лабораторій. Ніби є всі умови для успішних занять студентів. Але, незважаючи на це, фізмат уже давно завоював зовсім не по ­ чесну першість з хвостів. Звичай ­ но це становище пояснюють спе ­ цифікою факультету. Безумовно, фізика і математика — дуже складні науки, але й дуже ціка ­ ві, захоплюючі. І вступають на факультет в основному люди, яким ці труднощі по плечу. У чому ж причина поганої успішності на фізматі? Студенти ще не досить серйоз ­ но ставляться до учбових дисцип ­ лін. Це, звичайно, найголовніша причина. Але у вихованні справді серйозного ставлення до навчання найважливішу роль відіграють викладачі. Захопити аудиторію, не мати жодного пасивного слуха ­ ча — завдання кожного лектора. І особливо важливо це на перших курсах. Більшість викладачів справляються з ним завданням, але, на жаль, не всі. А в деканаті іншим разом роз ­ думують, чому, наприклад, на лекціях з вищої математики 1С0% відвідування, а на загаль ­ ну фізику приходять далеко не всі. У великій мірі заперукою ус ­ пішного навчання є також підви ­ щення дисципліни студентів і ви ­ могливість до них. Студенти, зви ­ чайно, дорослі, свідомі люди, але все ж таки слід бути до них більш вимогливими. Викладачі дуже ча ­ сто стають вимогливими тільки на екзаменах, а результати від цього бувають незадовільними. Напри ­ клад, у минулому році викладачі вчинили третьому курсу фізиків на екзамені з теоретичної меха- ніки справжній розгром: третина курсу мала «хвости». Але не мож ­ на сказати, що ці викладачі бу ­ ди вимогливими до студентів під час занять. Навіть навпаки. Ви- кладач-лектор звичайно обмежує свої стосунки з студентами лише рамками лекції, а потім зустріча ­ ється з ними лише на екзаменах. Є, правда, викладачі, які прово ­ дять співбесіди з студентами про ­ тягом семестру, але таких неба ­ гато. Наприклад, теперішній че ­ твертий курс фізиків може згада ­ ти лише один колоквіум за ми ­ нулі три роки. А колоквіуми — непоганий засіб для підвищення знань студентів. Немало студен ­ тів лише за один який-небудь тиждень до екзаменів беруться за конспекти лекцій і опрацьовують їх у шаленому темпі. Якщо навіть екзамени проходять без усяких ви ­ падковостей, то, як відомо, кори ­ сті від такої штурмівщини дуже мало. Існують, звичайно, практичні заняття. Але достатньої вимогли ­ вості нема й тут. Бувають випад ­ ки, коли викладачі самі не вима ­ гають відвідування практичних: хочеш — ходи, не хочеш — не ходи, аби залік склав. Повинна бути дисципліна. Треба, щоб сту ­ дент мав не тільки права, але й обов ’ язки. Адже зараз пропуск лекцій без поважних причин про ­ ходить часто зовсім безкарно. Бували випадки, коли студен ­ ти пропускали не те що декілька занять, а місяцями не показува ­ лись на загальних лекціях. Це можна сказати про кількох сту ­ дентів торішнього третього курсу фізичного відділення, які поясню ­ вали свою поведінку тим, що у них академзаборгованість. Але це неприпустиме явище. На фізматі, правда, застосову ­ ють дуже сувору міру покаран ­ ня — виключення з університе ­ ту. Але якби вимогливість була більш систематичною, то факуль ­ тет втрачав би менше людей. Півтора роки тому деканат прийняв рішення карати за про ­ пуск занять позбавленням стипен ­ дії на місяць. За запізнення сту ­ денти викликались до декана. Треба і надалі вживати суворі за ­ ходи до ледарів і прогульників. Такі заходи необхідні. Дисцип ­ ліна на фізматі повинна неухиль ­ но зміцнюватись. Л. МАНЮКОВА. студентка фізмату. НАШ ЮВІЛЯР На філологічному факультеті висить скромна об ’ ява, яка спові ­ щає про те, що 3 грудня цьо ­ го року громадськість факультету відзначатиме 65-річчя з дня на ­ родження і 40-річчя педагогічної та громадсько-політичної діяль ­ ності старшого викладача кафед ри української мови Пантелеймо на Антоновича Моргуна. Скупі і невиразні слова об ’ яви: А за ними — ціле життя, повне, змістовне, цілеспрямоване, як і життя кожної радянської люди ни, будівника комунізму, нашого сучасника. Погожої вересневої днині 1920 року розпочав свою бла городну діяльність педагог; П. А. Моргун, син незаможной селянина, молодий випускник Жи томирського інституту народно ’ освіти. Середня школа на Він ниччині, облВНО, інститути Хар кова і Нижнього Тагіла — такт’, трудовий шлях, такий послужниї. список Пантелеймона Антонови­ ча — від учителя початкової шко ли до директора Нижньотагіль- ського педінституту. 40 років під ­ ряд ця скромна, акуратна, розмі ­ рена і пунктуальна людина захо ­ дить у клас чи аудиторію, щоб сіяти розумне, добре, вічне у до ­ питливі голови, будити дослід ­ ницький вогник в очах своїх ви ­ хованців. З 1944 року П. А. Моргун пра ­ цює в університеті. Саме тут най ­ яскравіше проявив він себе як до ­ слідник історії української літера ­ турної мови. Тільки за останні 10 років ним написано більше 20 наукових робіт. Високоосвіче- на людина, сумлінний дослідник П. А. Моргун завжди обізнаний з найновішою літературою з бага ­ тьох питань мовознавства. Чима- ло праць відомих мовознавців України (Л. А. Булаховського, П. П. Плюща, І. К. Білодіда та ін.) одержали об ’ єктивну оцінку в рецензіях Пантелеймона Антоно ­ вича. Творча активність П. А. Моргу ­ на не знижується. Тільки за останні півроку ним в основному завершена робота над кандидат ­ ською дисертацією про мовну май ­ стерність І. Я. Франка, здані до друку стаття про місце Г. С. Ско- вороди в процесі розвитку укра ­ їнської літературної мови, а та ­ кож написана у співавторстві з Ф. П. Медведєвим і М. Ф. Нако ­ нечним стаття «До визначення основних етапів історичного роз ­ витку української літературної мови». Близька до завершення також капітальна робота ювіляра, .розпочата ним ще в роки Великої Вітчизняної війни, — двохтомний російський фразеологічний словник. Життя П. А. Моргуна не мож ­ на уявити собі без громадської роботи. Як пише він у своїй ав ­ тобіографії, «перерахувати всі її види неможливо». Але ми не мо ­ жемо не згадати, що протягом близько 20 років П. А. Моргун був спочатку головою Харківсько ­ го обкому, а потім членом ЦК профспілки працівників вищої школи і наукових установ Ра ­ дянського Союзу, що, пере ­ буваючи депутатом Харківської міської ради, він виправдав високе довір ’ я, виявлене йом\ виборцями. Знаємо ми і про те, що уряд гідно оцінив заслуги П. А. Моргуна перед своїм наро ­ дом, удостоївши його кількох на ­ город. Чесна, скромна, справедлива і принципова людина, хороший то ­ вариш, сумлінний науковець і невтомний громадський діяч — таким ми завжди знаємо і будемо знати нашого колегу в роботі. Так довгих Вам років, великого людського щастя, шановний Пан ­ телеймоне Антоновичу! Ф, МЕДВЕДЄВ, доцент, завідуючий кафедрою української мови. Члени редколеії стіннівки філфаку «Горько- вець» за підготовкою чергового номера Переливання крові і донорство Донорство в СРСР — вияв ма ­ сової солідарності трудящих. Бу ­ ти донором — благородна, почес ­ на справа. Кров донорів рятує життя хворих. Дзнорами можуть бути лише здорові люди — чоло ­ віки і жінки у віці від 18 років. Донорство абсолютно не шкідли ­ ве, і взята кров швидко віднов ­ люється. Вступайте в ряди донорів, бо ­ ріться за здоров ’ я трудящих, бе ­ ріть приклад із своїх товаришів по університету Афоніна, Карпо ­ ва, Брюхова, які здавали кров по декілька разів. Набір донорів проводиться щод ­ ня на станції переливання крові (вул. Чорноглазівська, 20) з 9 го ­ дин до 18, крім вихідних днів. Д. ЩЕРБАКОВА, лікар. Якою повинна бути університетська лекція «Лекція є одна з форм переда ­ чі знань, причому найдавніша і найекономніша», — говорить один з найстаріших викладачів університету, завідуючий кафе ­ дрою історії стародавнього світу професор Е. К. Гриневич у своїй доповіді «Що таке університет ­ ська лекція, як до неї готува ­ тись», з якою він виступив на черговому засіданні вченої ради істфаку. Використовуючи свій багатий досвід, він доступно і ясно гово ­ рить про ті вимоги, які повинен поставити перед собою кожний викладач, читаючи лекцію, про те, як треба звертати увагу на склад аудиторії, як готуватися до лекції і наскільки важлива підготовка до неї. «Треба бути повним господарем свого часу і матеріалу. Побільше яскравих прикладів і порівнянь. Лекція повинна зацікавити, захо- пити новизною і багатством ма ­ теріалу. Тільки така лекція дій ­ де до аудиторії, і студенти по ­ черпнуть з неї максимум корис ­ ного». Автор доповіді неодноразово зу ­ пиняється на дуже важливому пи ­ танні — дикції лектора. Необ ­ хідно правильно поставити голос і чітко вимовляти кожне слово. Слід звернути увагу і на темп лекції — він повинен бути се ­ реднім. Гірше, коли лектор читає монотонно. Якість лекції особли ­ во важлива для першокурсників, які не мають ще ніяких навичок у конспектуванні і яких треба зацікавити в першу чергу. В обговоренні доповіді взяло участь багато членів вченої ради, але особливо цікавим були ви ­ ступи професора Ковалевського і доцента Королівського. Проф. Ко- валевський вважає, що лектор по ­ винен спочатку викласти загаль ­ ні положення, потім наводити фактичний матеріал і після того робити висновки. Але тут же він розповідає про інший досвід: спо ­ чатку зацікавити студентів, да ­ ти живий матеріал, а потім пояс ­ нити його. Він порівнює ці два методи — котрий з них кращий? Кожен з них хороший по-своєму, і шаблону тут не може бути. Доцент Королівський згадує про те, як велось викладання по так званому Дальтон-плану. Лек ­ тор не викладав усього матеріа ­ лу: він давав мінімум — вступ і висновки, останнє ж студенти опрацьовували самостійно. Ви ­ вчення матеріалу за цим методом не було глибоким, студенти мало використовували багатий досвід викладачів. Багато цікавого і корисного одержали члени вченої ради з до ­ повіді проф. Гриневича, адже все, про що говорилось у доповіді, взя ­ то з власного досвіду, з власних спостережень, багато разів пере ­ вірених і обгрунтованих. Але в той же час у доповіді були й окре ­ мі недоліки, що критикувались присутніми, які вказали, що допо ­ відь мала дещо абстрактний ха ­ рактер. Питання про те, якою повинна бути університетська лекція, по ­ ставлене на вченій раді істфаку, дуже важливе і потребує уваги до себе. Не завадило б і на інших факультетах поговорити про якість університетської лекції. Л. СОСІНСЬКА, наш кор. Редактор Б. ЩЕРБАНЕНКО. Адреса редакції: Університетська вул., 16, Тел. 2-72-01. дод. 64. Друк. Вид-ва ХДУ, БІД 10585 від 2/ХІІ 1960 р. Зам. 2319.