Електронний архів оцифрованих періодичних видань Центральної Наукової Бібліотеки ХНУ імені В.Н. Каразіна
Видання:
Харківський університет
Регіон:
Харків
Номер видання:
8-9
Дата випуску:
06.02.1960
Дата завантаження:
22.04.2025
Сторінок:
4
Мова видання:
українська
Рік оцифровки:
Кількість номерів:
Текст роспізнано:
ТАК
Опис:
Оригінал зберігається:
Центральна наукова бібліотека Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна

На весь екран

Знайшли помилку? Напишіть нам про це на пошту welcome@back2news.org

No8 — 9 (1002 — 1002) Субота, 6 лют< го 1960 року Ціна 20 неп. ЦЬОГО ВИМАГАЄ СУЧАСНІСТЬ ПРОГРАМА НОВОГО ПІДНЕСЕННЯ ІДЕОЛОГІЧНОЇ РОБОТИ Постанова ЦК КПРС «Про завдання партійної пропаганди в сучасних умовах» є широкою і чіткою програмою нового піднесення ідеологіч ­ ної роботи. У ній визначені як зміст, так і фор ­ ми та методи масової виховної роботи в період розгорнутого будівництва комунізму в нашій країні. Ця Постанова має особливо велике значення для кафедр суспільних наук. В ній накреслені шляхи поліпшення всієї учбово-методичної, на ­ укової і політико-виховної роботи кафедр. У зв ’ язку з цим кафедра політичної економії університету, вивчивши і обговоривши Постано ­ ву ЦК КПРС про завдання пропаганди в сучас ­ них умовах, розробила широкі заходи по реалі ­ зації цієї Постанови і дальшому поліпшенню своєї роботи. У цих заходах передбачено, по-перше, дальше підвищення ідейно-теоретичного рівня лекцій і семінарських занять шляхом глибокого і всебіч ­ ного роз ’ яснення ідей марксизму-ленінізму і ус ­ пішного перетворення їх у життя в ході кому ­ ністичного будівництва в нашій країні. Особ- іиву увагу при цьому приділяється тісному зв ’ язку теоретичних подожень політичної еко ­ номії з практикою комуністичного будівництва в СРСР і соціалістичного будівництва в країнах народної демократії, а також критиці буржуаз ­ них, правосоціалістичних теорій і теорій сучас ­ ного ревізіонізму. Не менш важливі завдання постають перед кожним викладачем кафедри по дальшому по ­ кращенню науково-дослідницької роботи, яка повинна будуватися на основі глибокого дослід ­ ження »кономічних законів соціалістичного ви ­ робництва, його переваг перед капіталістичним виробництвом і виявлення резервів дальшок . ро- стання соціалістичної економіки., У розроблених заходах кафедра намічає та ­ кож шляхи поліпшення виховної роботи серед студентів. Читання лекцій і проведення бесід на теми внутрішньої і зовнішньої політики на ­ шої партії і Радянського Уряду, прищеплення трудових навиків студентам, виховання у них комуністичного ставлення до праці, високої ко ­ муністичної моралі мають бути покладені в ос ­ нову всієї виховної роботи. Колектив кафедри політичної економії зробить все необхідне, щоб перетворити в життя завдан ­ ня, поставлені ЦК КПРС у рішенні щодо покра ­ щення партійної пропаганди в сучасних умовах. Доц. О. МАМАЛУИ, завідуючий кафедрою політичної економії. ВСІЛЯКО СПРИЯТИ ЕСТЕТИЧНОМУ ВИХОВАННЮ МОЛОДІ В історичних рішеннях XXI з ’ їзду КПРС зазначається, що го ­ ловним завданням партії в галу ­ зі ідеологічної роботи є підвищен ­ ня комуністичної свідомості тру ­ дящих і, перш за все, підростаю ­ чого покоління. Питання морального виховання народу і особливо молоді посі ­ дають зараз значне місце в ідео ­ логічній роботі партійних, проф ­ спілкових, комсомольських і дер ­ жавних організацій. Вищі учбові заклади покликані надати допо ­ могу партії і державі в справі зміцнення і розвитку морального та естетичного виховання молоді. У період розгорнутого будівни ­ цтва комунізму зростає роль ети ­ ки і естетики у формуванні но ­ вої людини, збільшується значен ­ ня літератури і мистецтва в роз ­ виткові і збагаченні його духов ­ ного світу. З метою широкого розгортання морального і естетичного вихован ­ ня студентської молоді, підви ­ щення рівня всієї ідейно-виховної роботи, яка здійснюється у ву ­ зах, Міністерство вищої і серед ­ ньої спеціальної освіти СРСР вво ­ дить, починаючи з цього учбового року, викладання факультатив ­ них курсів «Основи марксистсько- ленінської етики» і «Основи марксистсько-ленінської естети ­ ки» (в обсязі 32 годин кожний). З цих курсів уже видано програ ­ ми, готуються підручники. Читан ­ ня лекцій доручено викладачам кафедри діалектичного та історич ­ ного матеріалізму. За розпорядженням ректора, в нашому університеті курс естети ­ ки читатиметься вже в II семе ­ стрі поточного учбового року на І¥-х курсах, а курс етики — у новому учбовому році читатиметь ­ ся на ІУ-х курсах усіх факульте ­ тів. Зважаючи на значення цих но ­ вих курсів для широкого розгор ­ тання морального і естетичного виховання студентів, необхідно притягти увагу деканатів, кафедр суспільних наук, партійних, ком ­ сомольських організацій універси ­ тету до роботи по широкому роз ’ ясненню серед студентів важ ­ ливості вивчення основ марксист ­ сько-ленінської етики і естетики. Комсомольським організаціям на факультетах слід виявити ініціа ­ тиву, закликати кожного студента прослухати цикл лекцій з питань марксистсько-ленінської етики і естетики. Сподіваємось, що громадськість університету всіляко сприятиме здійсненню важливого завдання по розгортанню мо ­ рального і есте ­ тичного виховання студентської мо ­ лоді. А. РІСТО, завідуючий кафедрою філософії. НА ПРОСТОРАХ БА ТЬКІВЩИНИ П атвійська PCP. Минуло 40 років з дня героїчної загибелі 11 валмієрських ком ­ сомольців, що відда ­ ли своє життя в бо ­ ротьбі за всенародну справу. Після того, як во ­ сени 1919 року лати ­ ська буржуазія захо ­ пила владу, в Латвії розпочався білий те ­ рор. Ллє комуністична партія і # комсомол Латвії не склали зброї. Одними з пер- ших почали боротьбу комсомольці Валмієри. Агентам охранки вдалося напасти на слід організації, і 14 грудня 1919 року юні підпільники були ото­ чені і заарештовані. Незважаючи на жор ­ стокі катування, патрі ­ оти стійко трималися на допитах. Військо ­ во-польовий суд засу ­ див п ’ ятьох юнаків і шістьох дівчат до стра ­ ти. На світанку 22 грудня їх розстріляли. Після встановлення Радянської влади на могилі героїв було споруджено пам ’ ят ­ ник. У 40-у річницю з дня загибелі комсо ­ мольців у Валмієрі відбулася факельна процесія і мітинг. На знімку: пам’ят ­ ник валмієрським ге- роям-комсомольцям. Фото С. ДАНИЛОВА. Фотохроніка ТАРС. Москва. У великому залі Московської державної консерваторі: закінчився відбір молодих піаністів для участі у міжнародному конкурсі імені Шопена у Варшаві. На знімку: учасники конкурсу від Радянського Союзу. Зліва направо — Кіра Лавринович, Валерій Карельський, Зинаїда Ігнатьєва, Олександр Слободяник і Ірина Зарицька. Фото А. КОНЬКОВА. Фотохроніка ТАРС. ПО УНІВЕРСИТЕТУ ПРЕМІЯ ім. Д. І. МЕНДЕЛЕЕВА Президія Академії н<аук СРСР прийняла рішення про . присудження члену-кореспон- денту АН УРСР професору М. А. Ізмайлову премії імені Д. І. Менделєєва за книгу «Электрохимия растворов». В книзі автор розглядає роз- чини в діалектичному взаємо ­ зв’язку розчиненої речовини і розчинника. Дослідження М. А. Ізмайлова є дальшим роз ­ витком ідей, закладених Д. І. Менделєєвим в його вченні про розчини. ІНСТИТУТИ ЗВІТУЮТЬ На останньому засіданні Уче ­ ної Ради університету висту ­ пили зі звітами про науково- дослідну роботу директори ін ­ ститутів біології і хімії. Заслу ­ жений діяч науки УРСР проф. М. В. Нікітін доповідав про на ­ укову роботу колективу біоло- гів, а доц. Д. М. Грицан — пр< роботу хіміків. За останні три роки наукові працівники інсти гуту біології опублікували 10 монографій, понад 40 наукових статей в союзних, республікан ­ ських та університетських ви ­ даннях. Колектив наукових працівни ­ ків інституту хімії працює над двома проблемами, виконує господарсько-договірну темати ку, подає допомогу промисло- і । приємствам. Обидва інститути розробля ­ ють актуальну наукову темати- К У- ,Знайомлячись з роботою бюро НА ТЕМИ КОМСОМОЛЬСЬКІ Моє знайомство з роботою ком ­ сомольського бюро хімфаку поча ­ лося з відвідин засідання бюро, на порядку денному якого сто ­ яли питання: звіт групоргів пер ­ шого курсу про стан у групах та про роботу хімічних гуртив у школах. Виявилося, що в першій групі студенти погано пишуть контроль ­ ні роботи, є також труднощі з вивченням іноземної мови. Остан ­ нє пояснювалося тим, що люди прийшли на перший курс, голов ­ ним чином, з виробництва, після значної перерви в заняттях. Але ось, наприклад, Арістов відстає з ряду предметів, а всю увагу зосе ­ редив лише на вивченні інозем ­ ної мови. Чому? Та тому, що йо ­ го похвалив одного разу викла ­ дач, і тепер він вчить лише іно ­ земну мову. А студент Шпорт си ­ стематично запізнюється на лек ­ ції. З виступу групорга другої гру ­ пи Кубрак видно, що вона сум ­ лінно і свідомо ставиться до до ­ ручення, добре знає своїх това ­ ришів. Вона дає змістовну харак ­ теристику майже кожному сту ­ дентові своєї групи і розповідає, які заходи вживаються для по ­ ліпшення успішності і відвідуван ­ ня в групі. Групорг другого кур ­ су Новохатка розповіла про стан на першому курсі в цілому. Піс ­ ля цього бюро записало своє рі ­ шення: провести групові збори або засідання бюро з участю чле ­ нів бюро факультету і обговорити успішність і поведінку найбільш відстаючих студентів. Про роботу у шкільних хіміч ­ них гуртках говорили, що вона перебуває на низькому рівні. Одні керівники гуртків скаржаться на халатне схилення до них викла ­ дачів хімії, інші — на те, що їм дають школи-семирічки, де пра ­ цювати, по суті, ні з ким (адже сьомий клас лише починає вивча ­ ти хімію). Лише один керівник гуртка В. Лубенко у школі No 1 почала налагоджувати роботу. Вина за стан, який створився, покладається на відповідальну за шефський сектор бюро Титову, яка дуже мало уваги приділяла цьому питанню. Вона жодного ра ­ зу не відвідувала шкіл і не з ’ я ­ совувала становища. В резолюції факультетських зборів було записано: новому бю ­ ро поліпшити політико-виховну роботу. З метою виконання рішен ­ ня бюро запропонувало агітато ­ рам запроваджувати на політго- динах огляди найбільш цікавих новин в різних галузях нашого життя. Але ця хороша пропози ­ ція, на жаль, здійснюється лише на четвертому курсі в першій групі, де студенти разом з своїм керівником А. Співак зуміли ду ­ же цікаво організувати роботу. Так розглядалися на цьому за ­ сіданні важливі питання комсо ­ мольського життя факультету, і так само конкретно діє бюро у своїй повсякденній роботі. Бюро завжди підтримує тісний зв ’ язок з курсами і групами, дає корисні поради. На другому курсі готу ­ вався вечір сатири та гумору. Друга група IV курсу готує ціка ­ вий тематичний вечір «Історія російської драми» з участю арти ­ стів Харківського драмтеатру. Перша група IV курсу має про ­ вести збори на тему: «Наша гру ­ па як колектив». Бюро зуміло організувати актив групоргів і комсоргів; поширення комсомольського досвіду здійсню ­ ється і завдяки присутності на засіданнях бюро комсоргів курсів і груп. Г. ТОРЙНИК, наш кор. НА НАС ЧЕКАЮТЬ УЧНІ В одній з великих аудиторій гео ­ графічного факультету відбува ­ ються комсомольські збори четвер ­ токурсників — заплановані, але не зовсім звичайні. Не зовсім звичайні вони вже тому, що на них ми бачимо студентів різних курсів — і молодших і старших. — Ми зібралися на ці збори то ­ му, — каже четвертокурсник Го- ликов, що всі ми мріємо про робо ­ ту в школі, і розуміємо, що до цього слід готуватися зараз. Але як? Які риси треба виховувати в собі, на що звертати головну увагу в навчанні? З доповіддю про педагогічну майстерність виступила кандидат педагогічних наук Т. А. Бачин- ська. У цій доповіді були висвітле ­ ні питання масового руху радян ­ ських учителів за оволодіння педа ­ гогічною майстерністю, вчення А. С. Макаренка про педагогічну майстерність, шляхи удосконален ­ ня її. З виступу викладача географії 36-ї школи м. Харкова” 3. А. Го ­ луба студенти побачили, як бага ­ то і наполегливо треба працювати над собою, щоб хороше і цікаво викладати географію, як треба лю ­ бити і глибоко знати свій предмет, щоб прищепити учням любов до нього. Студенти ще раз переконалися в тому, як необхідно вчителеві бу ­ ти всебічно розвиненою людиною, щоб в усьому подавати приклад. Дуже цікавими були виступи п ’ ятикурсників Т. Приступи, Г. Ключанського, Г. Олійник, які по ­ ділилися своїми свіжими вражен ­ нями про шкільну практику, роз ­ повіли про зроблене. Присутніх зацікавила вимога А. С. Макаренка щодо постановки голосу вчителя. Комсомольські збори вирішили просити деканат і ректорат організувати факульта ­ тивний курс виразного читання для студентів географічного фа ­ культету. Отже, приклад цих зборів ще раз довів, що подібні заходи про ­ ходять дуже цікаво і з великою користю для студентів. О. ЛІФАНОВА, А. ВОЙНАРО- ВИЧ, студенти. У 1960 РОЦІ Структурні перетворення у металах Одним з наукових напрямків роботи кафедри експерименталь ­ ної фізини фізико-математичного факультету є вивчення впливу відхилень кристалічної решітки на фізичні властивості металів та сплавів у широкому інтервалі температур — головним чином, при низьких температурах. Різноманітними методами (рент ­ генівськими, калориметричними, резистометричними, механічними та іншими) в лабораторіях кафед ­ ри провадяться дослідження про ­ цесів створення і нагромадження відхилень кристалічної решітки металу при пластичному деформу ­ ванні, процесів відпочинку і ре ­ кристалізації у нерівноважних системах. Досліджуються струк ­ турні перетворення у металах при низьких температурах і фізичні властивості цих нових структур. Такого роду дослідження в умо ­ вах, коли тепловий рух атомів практично відсутній, досить істот ­ ні як з точки зору створення пра ­ вильних уявлень про механізми пластичної деформації, про при ­ роду міцності і пластичності, так і для пояснення впливу різного роду мікровідхилень кристалічної решітки на електронні властивості . металів. У 1960 році кафедра одержить нові можливості для дальшого розвитку цих робіт. В. ХОТКЕВИЧ, завідуючий кафедрою експе ­ риментальної фізики. У школах Німецької Демократичної Республіки організовано полі ­ технічне навчання. Учні міських шкіл вивчають не лише промисло ­ вість, а й сільське господарство. З великим інтересом відвідують уч- ,ні однієї з середніх шкіл м. Лейпціга заняття на дослідній станції інституту тваринництва та молочного господарства в Оберхольце. Навчаються учні на дослідній станції протягом 16 тижнів. За цей час вони оволодівають навиками праці на тваринницьких феомах. На знімку: дояр Грунтман показує учням, як користуватися електродоїльним приладом. Фотохроніка ТАРС. ЇХНІЙ ДРУГ Є у людини постійний і відданий друг. Ім ’ я його — книга. Ніколи не розлучається з цим другом Анато ­ лій Чабань — студент IV курсу ра ­ діофізичного факультету. Він, як і багато інших студентів, не поді ­ ляє думки деяких скептиків: мов ­ ляв, що нам художня література, ми — майбутні інженери. Треба лише заглянути в його читацький абонемент», і відразу зрозумієш, що Анатолій не повер ­ хово пробігає сторінки випадкових книг, а цікавиться літературою глибоко і серйозно. Він читає Пи ­ сарєва, Тагора, Аббаса, з любов ’ ю читає й перечитує томики Чехова, у формулярі студента радіофізика Чабаня — романи Олдріджа, Гюго, Дюма — всього не назвеш. Для Анатолія кожна нова кни- га — свято. І свят таких у нього все більше й більше. Співробітники бібліотеки захоплено говорять: — Таких би читачів побільше. І працювати стає цікавіше. Лише нещодавно розпочався учбовий рік, а в нього вже стільки прочитаних книг! І Чабань непоодинокий. В біб ­ ліотеці нам відразу ж назвали одного з найактивніших студентів радіофакультету четвертокурсника Володимира Плахого. Він не ро ­ зуміє людей, які байдужі до книг, до літературних героїв. Третьокурсник Василь Рибчен- ко, четвертокурсник Леонід Угрин- ський читають і перечитують книги Фьодорова, Очеретіна, Флобера, Лаціса та інші. І._ РОЖЕНКО, наш кор. У ДИП ЛОМНИКІВ З інтересом працюють філологи Тема дипломної роботи п ’ ятикурсниці філфаку Зої Петрової — «Поема Багрицько- го «Человек предместья» (із спо ­ стережень над художньою образні ­ стю поеми)». Треба прослідкувати тему боротьби нового з старим (це провідна думка поеми) про ­ тягом всієї творчості Багрицького. Щоб глибше зрозуміти сам твір, необхідно вивчити ту епоху, коли він був написаний, звернути ува- іу на те, як визначні представ ­ ники поезії 20-х років розкри ­ вали її в своїх творах. До ­ водиться опрацьовувати багато критичного матеріалу, щоб врешті прийти до правильного рішення теми. Керівник-консультант Марко Володимирович Черняков радить приходити до розв ’ язання теми не за раніше підготованою схемою, а в процесі роботи. Зоя Петрова з цим цілком згодна. Мене зацікавило, чому вона об ­ рала саме цю тему. — Ще на IV курсі, — відповіла дипломниця, — я знала, що саме цю тему — поезію 20-х років — оберу за дипломну роботу. Ціка ­ вить мене цей час. Але не обов ’ язково заздалегідь бути знайомим з матеріалом, який обираєшдля теми. Так, наприклад, Емма Орлова, теж п ’ ятикурсниця російського відділення, обрала те ­ му, про яку раніше навіть і не думала, — «Роман Артема Весело ­ го «Россия кровью умытая» у ра- дянській прозі 20-х років». Зараз дипломниця так захопилася темою, що працює успішно і з великою охотою. Взагалі сьогоднішні п ’ ятикуре- ники розробляють чимало цікавих тем. Ліна Шнукал працює над та ­ кою: «Книга Володимира Лугов- ського «Солнцеворот» у творчій еволюції поета», Ірина Суханська обрала для розробки балади Тихо- нова, їх зв ’ язок з проблемою героя в поезії 20-х років, над творчістю Фадєєва, над його романом «Остан ­ ній з Удеге» працює Люся Мам- ЧУР- Студенти, в основному, працю ­ ють з інтересом і багато. Але все ж добре було б, якби кафедра ро ­ сійської літератури затверджува ­ ла теми дипломних робіт хоча б у II семестрі IV курсу. Часу для серйозної роботи було б значно більше. НАШІ ІНТЕРВ ’ Ю НАЗДОГАНЯТИ ДОВЕДЕТЬСЯ У НАСТУПНОМУ СЕМЕСТРІ — Як справи у наших дипломників? — з таким питанням звер ­ нулися ми до одного з викладачів географічного факультету В. М. Бобошка. — Особливо радіти нема чого. “Робота посувається занадто по ­ вільно. Уже закінчився грудень, а всі четверо п ’ ятикурсниць, яки ­ ми я керую, 3. Квочка, Л. Милька, Е. Прокудіна, Н. Тасенкова за роботу по-справжньому ще не взялись. Взагалі п ’ ятикурсники стверджують, що в них протягом се ­ местру дуже мало часу залишалося для роботи над дипломною те ­ мою. Безумовно, працювати справді доводилось чимало. І все ж обов ’ язково слід було якось так побудувати свій день, щоб щодня трохи працювати безпосередньо над темою, а раз на тиждень при ­ свячувати дипломові цілий день. Бо відкладати на останні дні всю літературу, всі карти аж ніяк не можна. Розпочався другий семестр, останній в університетському житті п ’ ятикурсників. Працювати багато, систематично,- наполегливо — їхній основний обов ’ язок. 0. КИРИЧЕНКО. ,„Тепло ваших близких сердец “ Люда Цовба зовсім нещодавно закінчила наш університет. Тепер вона вже не просто Люда, а Люд ­ мила Миколаївна. Як інакше на ­ звеш викладача географії у 6 — 7-х класах школи-інтерната м. Ма- кеївки?! Та не лише викладача, а ще й вихователя. Поїхала Люда у Донбас з охо ­ тою і не шкодує. — Тут життя кипить, — розпові ­ дає вона, — і хоча іноді буває важко, робота дуже до вподоба. Відчуваєш, що ти потрібна, що зайнята своєю рідною справою. Особливо цікаво працювати у сьомому класі. Не раз з подякою згадую нашого викладача Воло ­ димира Львовича Віленкіна, його цікаві, багаті на факти і зміст лекції. А як зараз це допомагає в роботі! Почуваю себе хороше під ­ готовленою з курсу економічної географії зарубіжних країн та частин світу. Уроки з цих предме ­ тів, як правило, проходять інте ­ ресно і хороше. А взагалі дуже часто згадую університет, факультёт, все, все, що було. І навіть ті незначні при ­ крості, що були колись, сьогодні якось тепло згадуються. Ось чому ми, всі випускники, що тут працюємо, добре зрозумі ­ ли і близько до серця сприйняли вірш нашого співкурсника Володі Буракова, який працює зараз на одній з високогірних науково-дос ­ лідних станцій. Цей вірш він на ­ діслав не для газети, а просто нам, своїм товаришам. Але ми ду ­ же просимо, якщо можливо, вмі ­ стити цього вірша на сторінках багатотиражки. Нехай його прочи ­ тають і ті, хто працювати само ­ стійно розпочне завтра, через рік. Читачі ^Харківського універси ­ тету», мабуть, пам ’ ятають вміще ­ ний у новорічному номері лист ви ­ хованця географічного факультету В. Буракова. Ми вдячні Л. Цовбі за надісланий нам дуже щирий і простий вірш Буракова. Дуже ра ­ ді, що між співкурсниками три ­ вають міцні зв ’ язки і по закінчен ­ ні університету, хоч між ними й пролягли тисячі кілометрів. А ось і сам вірш: Как будто бы годы умчались куда-то. Вдогонку крылатым мечтам… Сегодня со мной запевают ребята, И песня идет по сыртам. Мы пели в то время чудесные песни, Они и поныне со мной; Всех песен прекрасней, всех песен чудесней — Рожденные нашей весной. Когда мне приносят тяньшанские ветры Наш вузовский первый звонок, Как будто исчезнут на миг километры Лежащих меж нами дорог, Как будто опять я в кругу нашез тесном И юность сильна и горда… Увижу ли вас я опять — неизвестно, Иных, может быть, никогда. Пускай далеки вы, друзья и подруги, Но если устану вконец, Я знаю: согреет озябшие руки Тепло ваших близких сердец. Так пусть же, в грядущее верой богаты И юным порывам верны, Дорогами дружбы проходят ребята И девушки нашей страны. Математика і мовознавство Наприкінці жовтня 1959 р. при філологічному факультеті розпочав роботу новий семінар, що ставить своєю метою ознайомити мовознав ­ ців з окремими розділами вищої математики і кібернетики. На що ­ тижневих заняттях з вищої мате ­ матики, які провадить завідуючий кафедрою математичного аналізу проф. Г. І. Дрінфельд, присутні викладачі мовознавчих кафедр університету, студенти старших курсів філфаку. Серед учасників семінару є й перекладачі, що пра ­ цюють на заводах, в проектних організаціях — колишні випускники англійського відділення філфаку. Лекції побудовані дуже просто і приступно. Учасникам семінару належить ознайомитись з питан ­ нями математичної статистики, те ­ орії множин. Крім того, в подаль ­ шому передбачається, продовжу ­ ючи заняття з вищої математики, організувати ряд оглядових лекцій з кібернетики, в першу чергу, — з теорії інформації. Підтримуючи ініціативу органі ­ заторів семінару, міська секція мо ­ вознавства Харківського Будинку вчених (керівник проф. М. М. Ба- женов) запланувала проведення кількох доповідей з питань при ­ кладної і математичної лінгвісти ­ ки. Лінгвісти міста ознайомляться з найновішими проблемами мово ­ знавства, з їх розробкою в Радян ­ ському Союзі і за кордоном. Важко переоцінити значення но ­ вого семінару. Можливо, що деякі його учасники зможуть з часом включатися в роботу по розвитку радіотелефонії, створенню елек- тропишучих приладів, інформацій ­ них, довідкових, перекладацьких машин і т. ін. До речі, перші дослі ­ ди з машинного перекладу вже провадяться в університеті. Сту ­ денти філфаку В. Войнов, Л. Со ­ ва, І. Кравчук під керівництвом кандидата філологічних наук Я. Б. Крупаткіна працюють над складанням деяких граматичних алгоритмів стосовно до російської мови, при кафедрі англійської мови в найближчий час розпочнеться ро ­ бота по складанню англо-росій- ських словників для машинного пе ­ рекладу. Однак значення математики для мовознавства не обмежується нові, шими напрямками прикладної лін- гвістики. При всій своїй актуаль ­ ності напрямки, пов’язані з вико ­ ристанням мови в електронних ма ­ шинах, навряд чи зможуть коли- небудь займати провідне місце в мовознавчій науці, що має важли ­ ві теоретичні завдання як тради ­ ційні, так і нові,.які визначаються обсягом її досліджень і її маркси ­ стсько-ленінською методологією. Особлива важливість математиза ­ ції мовознавства в тому, що це сприятиме успішному розв ’ язанню не лише практичних, а й теоретич ­ них завдань лінгвістичної науки, сприятиме уточненню її понять І методів. Досить сказати, що мате ­ матичні методи, по суті, можуть і повинні бути використані в усіх галузях мовознавства, навіть в та ­ кій, здавалось би, чужій математи ­ ці галузі, як порівняльно-історич ­ не мовознавство. Втілення матема ­ тики у мовознавство — свідчення зрілості лінгвістичної науки, свід ­ чення піднесення, яке ця наука за ­ раз переживає. В. АКУЛЕНКО, доцент, завідуючий кафедрою англійської мови. В трудовому напруженні Ось знову вони зустрічаються в стінах рідного учбового закладу. Скільки хвилюючих розмов, спо ­ гадів, адже не бачилися майже півроку. їх зріднило спільне на ­ вчання на протязі п ’ яти років. Сім ’ я майже в 100 чоловік біоло- гів-заочників VI курсу знову ра ­ зом. Дзвінок кличе студентів на лек ­ ції. В аудиторії запановує тиша. Всі уважно слухають і конспек ­ тують лекцію доцента кафедри зоології хребетних М. Г. Мілюті- на. Дружно і організовано розпо ­ чали біологи-заочники навчання і немає сумніву, що це трудове на ­ пруження триває протягом всієї сесії. Є. ЄМЕЦЬ, студент-заочнин шостого курсу біофаку Чехов — наша гордість і слава Чехов — один з найбільш улюблених письменників радянського на ­ роду і всього прогресивного людства. Чехов — вічний супутник ду ­ ховного світу кожної трудящої людини. Радянські люди пишаються тим, що за рішенням Всесвітньої Ради миру сторіччя з дня народ ­ ження Антона Павловича Чехова відзначається прихильниками ми ­ ру всіх країн. Твори Чехова, що охопили з надзвичайною широтою і глибиною російське життя того часу, мають невмирущу пізнавальну і естетич ­ ну цінність. Вони допомагають справі виховання народу, боротьбі з усіма забобонами старого світу, зображеного письменником з вели ­ чезною силою реалістичного викриття. Творчість Чехова цінна для нас глибокою вірою в неминучість перемоги всіх кращих людських прагнень, впевненістю у неминучість приходу нового щасливого жит ­ тя, мрією про яке просякнуті його твори. Уже в ранні роки Чехов порушує серйозні соціальні і психологіч ­ ні теми, дає глибоко негативну оцінку сучасного йому суспільства. Він викриває все пошле, міщанське, брехливе, садовпевнене, плазую ­ че, двоїсте, несправедливе («Смерть чиновника», «Товстий і тонкий», «Хамелеон», «Унтер Пришибеєв» та інші) . Чехов упевнено форму ­ ється як майстер невеликого, стислого і яскравого мовою ідейного оповідання і своєрідного психологічного нарису. «Степ» відкрив чехівський оповідний цикл, до якого увійшли «Нуд ­ на історія», «Іменини», «Дуель» та багато інших творів, які вразили сучасників багатством життєвого змісту. Це були повісті про невпо- рядковане і нещасливе життя, про людей, позбавлених громадської ініціативи, внутрішньої свободи, пригнічених тяжкою реакцією і лихоліттям. Чим ближче до кінця 90-х років, тим сильніше звучить громадський голос письменника, тим значнішим стає охоплення ним соціальних питань, суворішим самий відбір тем. І «Палата No 6», і «Три роки», і «Моє життя», і «Людина в футлярі», і «Наречена» — повісті вели ­ чезного художнього узагальнення. Чехов — прямий продовжувач традицій класичної літератури, але з своїм особливим реалістичним знаком, про який Горький сказав: «Страшенна сила його таланту саме в тому, що він ніколи нічого не видумує від себе, не зображує того, «чого немає на світі». Чехов — прямий спадкоємець великої російської літератури і як мислитель з глибоким гуманістичним поглядом на життя. Горький писав, що «у Чехова є дещо більше, ніж світогляд — він оволодів своїм ’ уявленням про життя і таким чином став вище його. Він освіт ­ лює його нудоту, його безглуздості, його прагнення, увесь його хаос з вищої точки зору». Ця точка зору і становить провідний ідейний зміст, філософську основу художніх творів Чехова. Найголовніше для Чехова — люди ­ на; він стверджує, що треба «віри ­ ти в людину», що треба завжди зберігати «ідею людини». Чехов не був пасивним спостерігачем життя. Плекаючи ідею звіль ­ нення людини, він приділяв соціальним проблемам у своїй літератур ­ ній творчості величезну увагу; на нього справляла глибокий вплив наростаюча боротьба між пролетаріатом і буржуазією, — і чим ближ ­ че до 1905 року, тим виразніше у Чехова критика лібералів, тим очевидніше примикання його до революційних лозунгів. Чехов писав Горькому: «Я мало, майже нічого не знаю,., але передчуваю дуже багато», і це передчуття дозволило йому напередодні революції устами своїх героїв вітати наступаючу Соціальну бурю. У своїй творчості Чехов представляв ту Росію, від імені якої Ле ­ нін колись сказав: «Ми любимо свою мову і свою батьківщину… нам найболючіше бачити і відчувати, яким насильствам, гнітові і знущанням піддають нашу прекрасну батьківщину царські кати, дворяни й капіталісти». Вплив творів Чехова на читача був надзвичайним. Молодий Ленін розповідав своїй сестрі Ганні Іллівні про враження від читання опо ­ відання «Палата No 6»: «Коли я дочитав учора ввечері це оповідан ­ ня, мені стало просто-таки моторошно, я не міг лишитися в своїй кімнаті, я встав і вийшов. У мене було таке відчуття, наче і я зам ­ кнутий у палаті No 6». Своїми творами письменник-демократ від імені народної Росії говорив: «більше так жити неможливо». Думаючи і мріючи про світле майбутнє, Чехов указував, що шлях до нього лежить через докорінну переробку ладу і устоїв життя. Про боротьбу за перебудову життя говориться у «Вишневому са- ді»: «Вперед! Ми йдемо нестримно до тієї яскравої зорі, яка горить там, в далечині! Вперед!… вся Росія наш сад». Те саме читаємо у повісті «Наречена»: «Головне — перевернути життя…». У численних оповіданнях і повістях Чекова червоною стрічкою проходить думка про те, яка прекрасна за своєю природою росій ­ ська людина і як багато треба усунути в соціальних умовах росій ­ ської дійсності несправедливого, наносного, що заважає ростові людини, розквіту її сил. Устами письменника Тригоріна у п ’ єсі «Чай ­ ка» він говорить: «Але ж я не пейзажист тільки, я ж ще й громадя ­ нин, я люблю батьківщину, народ, я відчуваю, що якщо я письмен ­ ник, то повинен говорити про народ, про його страждання, про його майбутнє…». І треба було дуже гостро усвідомлювати необхідність зміни гро- мадьського життя, щоб сказати оці, сповнені віри слова: «О, якби швидше прийшло це нове, ясне життя, коли можна буде прямо і смі- ливо дивитися у вічі своїй долі, відчувати себе правим, бути весе ­ лим, вільним! ‘ А таке життя рано чи пізно настане!». Те, що Чехов осягнув правду життя і передав у своїх образах об ’ єктивну її суть, — а правда — єдина для трудящих усіх народів, — робить його письменником зрозумілим, близьким і дорогим усім на ­ ціям і країнам, усьому прогресивному людству. Патріотизм А. П. Чехова доповнюється світлою, сонячною його любов ’ ю до України, до її трудового народу, культури і природи. «Україна дорога і близька моєму серцю. Я люблю її літературу, музику, її чудову українську ’ пісню, сповнену чаруючої мелодії. Я люблю український народ, який дав світові такого титана, як Тарас Ш евченко — писав Чехов. І те, що створював великий російський письменник, було зрозумі ­ лим і дорогим українському мужикові так само, як і російському. Горький пише Чехову з села Мануйлівки Полтавської губернії: «Чи­ тав я мужикам «У яру». Якби ви бачили, як це хороше вийшло! За ­ плакали хохли, і я заплакав разом з ними… Чудова ви людина, Ан тоне Павловичу, і величезний ви талантище». Великий художник слова був новатором у мистецтві. Чехов про ­ клав нові шляхи розвитку прози і драматургії. Особливості його ре ­ алізму означали новий етап у світовій літературі. ( Художньої майстерності у Чехова навчалися Горький, Купрін, Бунін, Сергеєв-Ценський… Вчаться радянські письменники у Чехова й зараз. Чехов справив величезний вплив не лише на російську, але й на західноєвропейську, китайську літератури. Чехов — наш надійний соратник у формуванні і вихованні нової лю ­ дини. Чеховський ідеал прекрасної і гармонічної людини особливо дорогий радянським людям: «У людині все повинно бути прекрас ­ ним — і обличчя, і одяг, і душа, і думки». Відомо, що в записній книжці героїні радянського народу Зої Космодем ’ янської є саме цей афоризм. Своєю творчістю Антон Павлович стверджував право на щастя простих людей, що мріють про вільну працю, правду, красу і спра ­ ведливість. Всі помисли нашого соціалістичного суспільства спрямовані на те, щоб служити щастю мільйонів чесних трудівників. У великих досягненнях радянських людей є значна частка зусиль і світлого генія великого російського письменника Антона Павловича Чехова. Чехов — наша гордість і слава. М. ЛЕГАВКА, зав. кафедрою історії російської літератури, в. о. професора університету. ,В веселый хоровод сомкнулись фонари… Смолкает университет в снегах и свете, И от мороза, как глаза студенток, Снег радостными звездами горит. Фотоетюд Г. СУХОТИНА. НА ЗАСІДАННІ ВЧЕНОЇ РАДИ 29 січня відбулося засідання Вченої ради університету. З до ­ повіддю «Великий російський письменник А. П. Чехов» висту ­ пив завідуючий кафедрою росій ­ ської літератури доц. М. П. Ле- гавка. Доповідь присвячена 100- річчю з дня народження видат ­ ного російського письменника. З цікавою інформацією про пе ­ ребування в Англії виступив се ­ кретар парткому університету 0. 0. Кучер. З інтерсом прослухали присут ­ ні повідомлення професора М. А. Ізмайлова про його перебування в Румунії. НАШ ЧЕХОВ Добре відзначила чеховський ювілей Центральна наукова біб ­ ліотека. До 100-річчя з дня наро ­ дження великого російського пись ­ менника була підготовлена вели ­ ка і яскрава виставка. На першо ­ му з численних стендів — портрет Антона Павловича. Другий стенд розповідає про використання че- ховських образів у творах В. І. Леніна — найвища оцінка таланту геніального письменника. Далі книги й малюнки розпові ­ дають про творчість А. П. Чехова, про його нерозривні зв ’ язки з ро ­ сійською дійсністю, з усім пере ­ довим і прогресивним. НЕПРИЄМ НО ПОЗН А Й О М И Т И СЬ Нещодавно в університеті було проведено закритий конкурс на першість з косметики і стилю. Перемогу одержали дві студентки: представниця біологічного фа ­ культету п ’ ятикурсниця Ходорова і четвертокурсниця ро ­ сійського відділення Калачова. Причому жодна з них не погодилась на друге місце. Ще й сьогодні вони борють ­ ся за перше. Высказать нам не посмеете, Что мы не первые в косме ­ тике. Но подрались: кто из нас Нынче самый «высший класс». ПРОФСПІЛКОВЕ життя АКТИВІСТ ПРОФСПІЛКИ Профспілкова організація істо ­ ричного факультету останнім ча ­ сом провела велику роботу. Крім побутових питань, вона разом з партійною і комсомольською організаціями постійно займалася пи ­ таннями навчання і політико-виховної роботи студентів. Профбюро має перспективний план роботи. Кожний сектор скла ­ дає для себе план роботи на два місяці. Плани комсомольського і профбюро складаються на основі погодженості, з урахуванням спільно викойуваних завдань. Це дає найкращі результати. Непогано працює і низовий актив — профгрупорги. На першому курсі профоргами працюють Г. Скибін та І. Єрмаков. Вони обидва прийшли в університет з Армії і зараз беруть активну участь у житті курсу. Виконуючи громадські доручення, вони відвідали студентів, що мешкають па кутках, виявили піклування про сту ­ дентів, що потребують допомоги. З їхньою участю студенти Уман ­ ська та Ступак одержали місця в гуртожитку. На другому і третьому курсах профоргами працюють студенти С. Журіна, Н. Махненко, В. Марченко. В центрі їхньої уваги — питання навчання і побуту студентів. Вони знають запити колек ­ тиву, користуються його повагою. Коли Світлана Панус одержала влітку двійку, профспілкова орга ­ нізація забила тривогу. Була складена комісія з профоргів і членів комсомольського бюро курсу, яка побувала вдома у цієї студентки, з ’ ясувала умови, в яких вона живе. Комісія зробила висновок, що Панус ніщо не перешкоджало, вона просто лінувалася. На факультеті проведено протягом минулого семестру 12 ек ­ скурсій на заводи, фабрики, по історичних місцях Харкова. Багато праці в цю справу вклала політсектор профбюро Неля Шевченко. Нещодавно обрана профоргом на третьому курсі Ермоленко Ган ­ на. Але вона мало цікавиться своїм дорученням, недооцінює важли ­ вість зборів профактиву. А їй треба ще вчитися працювати. Робота профорга різноманітна, її не можна підмінити одним лише збиран ­ ням членських внесків. Профорг четвертого курсу В. Моїсеєв також не виявляє жвавого інтересу до роботи, працює без вогника. Профспілковій організації треба посилити контроль за станом са ­ мообслуговування на факультеті, добитися, щоб усі студенти сумлін ­ но ставилися до цієї справи. Т. БОЙКО, наш кор. Така Тамара Наумова — Тома, ти не захотіла нічого розповідати про себе, не вбачаючи в своїй роботі нічого незвичайно ­ го. Але навіть з тих кількох фраз, які вдалося почути від тебе, по ­ мітно виявились риси чутливості, товариства, життєлюбства, скром ­ ності і клопітливості… Два роки підряд ти вела робо ­ ту побутсектора. Завжди .вміла знайти можливість надати допо ­ могу студентам, які її потребу ­ ють. Якщо треба, вміла наполег ­ ливо добиватися від профкому грошової допомоги для своїх «під­ опічних». При розподілі путівок у будинки відпочинку вміла пра ­ вильно визначити, кому вони по ­ трібні у першу чергу, не чекала, щоб студент, якому потрібна допо ­ мога, підходив до тебе з прохан ­ ням. Коли треба, витрачала свій єдино вільний дені, — неділю на рейди по гуртожитках і кутках. Твоє обличчя майже завжди освітлене ласкавого посмішкою. Ти завжди вмієш розважити то­ варишів. Нещодавно я почула про тебе: «Тома — дуже хороша дів ­ чина!» На моє запитання, чим саме ти хороша, мені відповіли здивовано: «Не знаю чим саме, але хороші люди тим і привабли ­ ві, що не можна відповісти — чим саме». Цього року тебе обрали голо ­ вою профбюро факультету. Ти са ­ ма відзначаєш, що профбюро пра ­ цювати почало трохи краще. Ваш маленький колектив став згурто- ванішим, ви зуміли завоювати по ­ вагу студентів і до вас почали звертатися все частіше. В цьому і твоя заслуга. Більше стало рей ­ дів, в яких ти завжди береш участь, налагоджено контроль над їдальнею… Ти скаржишся, що тебе стар ­ шокурсники звуть «сварливою». Що ж, коли потрібно, можна й «побурчати». Адже ти сміливо ви ­ ступила на зборах з критикою са ­ нітарного стану кімнат студенток п ’ ятого курсу і студентів першого курсу. І що ж — кімната хлопців вже має відмінну оцінку. Незважаючи на завантаженість, ти встигаєш займатися спортом. На фізкультурному вечорі твоя четвірка виявилася кращою, ви одержали грамоту. Ти засміялася, взнавши, що я збираюся розповісти про тебе в студентській газеті. Не треба чер ­ воніти! Тут нічого особливого не ­ має. Просто наші товариші ще краще взнають тебе — нашого кращого голову профбюро Тамару Наумову, яка за свою відмінну роботу нагороджена грамотою. І братимуть з тебе приклад. М. ДОМШЛАК, студентка біофаку До наступних зимових Олімпійських ігор у Сиво Веллі (США). На знімку: вид на трамплін. Фотохроніка ТАРС. „КРАЩЕ НЕ СКАЖЕШ “ НА КОМСОМОЛЬСЬКИХ ЗБОРАХ РАДІОФІЗИКИ ГОВОРИЛИ ТАК: …Такие студенты, как Брод ­ ский, систематически положения своего не меняют. …Эта часть занятий у нас не на уровне, и это нужно будет на ­ ладить в лучшую сторону. …Вторым был разобран самый темный представитель группы Бродский, который третий год тя ­ нет хвост за группой. …Наконец-то он осознал, что сознает свои успехи в отстава ­ нии.. …Был затронут вопрос об Ва- литбвой, которая отходит в сто ­ рону от коллективной жизни груп ­ пы. Валитовой предложили войти все-таки в состав группы пол ­ ностью и быть полностью членом группы. А У ТВОРАХ З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ ВСТУПНИКИ ПИСАЛИ ТАК: В образі Оксани Корнійчук по ­ казав сміфіву, рішучу і відважну людину, яка до кінця своєї смер ­ ті готова боротись. Тема п ’ єси «Загибель ескад ­ ри» — боротьба матросів за виз ­ волення радянського народу про ­ ти німецьких фашистів. Оксана находить вихід з кру ­ того становища. У неї ясний погляд, залізна витримка, коли матроси наміча ­ ють, щоб викинути її за борт, вона сама пішла в наступ. Балтієць не боявся смерті і маузерів, що блискали то в одних руках, то в других рунах. Гайдай дуже гарячковитий і тому швидко відлучається в сто ­ рону. Редактор Б. ЩЕРБАНЕНКО Адреса редакції: Університетська вул., 16. Тел. 2-72-01, дод. 64 Друк. Вид-ва ХДУ. БЦ 00185. Зам. 250.