Електронний архів оцифрованих періодичних видань Центральної Наукової Бібліотеки ХНУ імені В.Н. Каразіна
Видання:
Харківський університет
Регіон:
Харків
Номер видання:
4-5
Дата випуску:
16.01.1960
Дата завантаження:
22.04.2025
Сторінок:
4
Мова видання:
українська
Рік оцифровки:
Кількість номерів:
Текст роспізнано:
ТАК
Опис:
Оригінал зберігається:
Центральна наукова бібліотека Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна

На весь екран

Знайшли помилку? Напишіть нам про це на пошту welcome@back2news.org

No 4 — 5 (998 — 999) І Субота, 16 січня 1900 року Ціна 20 коп. В УНІВЕРСИТЕТ/ ТРИВАЄ СЕСІЯ. МИ РОЗПОВІДАЄМО СЬОГОДНІ ПРО ХІД ЕКЗАМЕНІВ У ТВОЇХ ТОВАРИШІВ Напружений час на історичному факультеті. Друга група четвертого нурсу звітує сьогодні викладачеві Г. А. Сапожниковій про свої знання з курсу нової істо ­ рії. Відповідає Зоя Лук’янченно. ФОТО Г. СУХОТІНА Ідейно-виховну роботу на рівень нових завдань 9 СІЧНЯ 1960 року ЦК КПРС затвердив Постанову <Про завдання партійної пропаганди в сучасних умовах». В ній дана широка й чітка програма ідеоло ­ гічної роботи партії, визначені її зміст, форми і методи в період розгорнутого будівництва кому ­ нізму в нашій країні. У своїй Постанові Центральний Комітет нашої партії звертає най ­ серйознішу увагу партійних орга ­ нізацій на необхідність дальшого покращення ідейно-виховної робо ­ ти у вищих– учбових закладах, маючи на увазі, що поєднання на ­ вчання з суспільнокорисною працею створює особливо сприятливі умо ­ ви для формування марксистсько- ленінського світогляду і високої комуністичної свідомості молоді, що навчається. ЦК КПРС підкреслює величезне значення підвищення рівня викла ­ дання марксистсько-ленінської на ­ уки у вищих учбових закладах, вказує на необхідність творчого оволодіння кожним студентом марксистсько-ленінською теорією, вченням, нерозривно пов’язаним з життям, на необхідність навчити кожного студента вмінню керува ­ тися найважливішими положення ­ ми цієї теорії у своїй практичній діяльності. Необхідно добиватися, щоб ,у процесі засвоєння учбових дисцип ­ лін студенти оволодівали матеріа ­ лістичним світоглядом, комуністич ­ ною ідеологією, вчились розуміти політику партії і боротися за її перетворення в життя. Перед вищими учбовими закла ­ дами стоять важливі завдання по вихованню всебічно підготовлених будівників нового комуністичного суспільства. Перед колективом університету стоять важливі завдання в галузі поліпшення ідеологічної роботи. Партійний комітет намітив ряд за ­ ходів, спрямованих на посилення цієї важливої ділянки громадської роботи. Постанова ЦК КПРС <Про завдання партійної пропаганди в сучасних умовах» має бути обго ­ ворена на партійних зборах пер ­ винних організацій, на засіданнях учених рад університету і факуль ­ тетів, на засіданнях кафедр су ­ спільних наук, комітету комсомолу, профкому, місцевкому. Треба на основі широкої крити­ ки і самокритики викрити недолі ­ ки, які ще мають місце в політико-, виховній роботі, і намітити кон ­ кретні заходи щодо покращення ідеологічної роботи. Серйозні завдання постають за ­ раз перед Товариством для поши- рення політичних та наукових знань і нашою пресою. Колектив університету повинен зробити більш дійовою партійну пропаганду не лише в стінах уні ­ верситету, але й серед населення міста та області. Перед колекти ­ вом нашого вузу стоять, завдання по широкій пропаганді рішень грудневого Пленуму ЦК КПРС 1959 р. В цьому відношенні заслу ­ говує на високу оцінку діяльність партійного бюро біологічного фа ­ культету. Викладачі біофаку вже виїхали в райони області для чи ­ тання лекцій. Зараз в університеті провадить ­ ся підготовка до теоретичної кон ­ ференції професорсько-викладаць ­ кого складу і студентів, присвяче ­ ної 90-річчю з дня народження В. І. Леніна. Постанова ЦК КПРС відкриває широкі можливості посилення іде ­ ологічної роботи, накреслює кон ­ кретні шляхи її піднесення до рівня нових завдань комуністич ­ ного будівництва. У НИХ „ВІДМІННО “ Валентин Наумович Кней- чер, доцент філологічного факультету, задоволений: хороше складають екзамен з курсу літератури народів СРСР четвертокурсники гру ­ пи А російського відділення. «Відмінно» одержали Гу ­ торов, Зінченко, Дейнека, Виноградський та інші. НА ХІМІЧНОМУ — ВСЕ ГАРАЗД! Сьогодні на хімічному факульте ­ ті складали екзамени два курси — перший і третій. Тому, зрозуміло, саме представників цих двох кур ­ сів ми й побачили ранком на фа ­ культеті. Але не думайте, що життя на хімічному з початком сесії припи ­ нилось. Ні. Ось оголошення. Воно сповіщає, що сьогодні — засідан ­ ня редколегії «Фільтра», запрошу ­ ються всі бажаючі. Значить, неза ­ баром вийде новий номер стіннів ­ ки, в ньому, очевидно, буде чи ­ мало цікавих матеріалів, карика ­ тур, заміток про хід сесії. Перш ніж іти в аудиторію, де складали першокурсники, ми спро ­ бували в деканаті заочно з ними познайомитися. Дуже приємним було знайомство. Майже полови ­ на наших нових знайомих — ви ­ робничники. Є й такі, у кого по ­ над шість років перерва в занят ­ тях, але вони взяли в руки книги і міцно взяли. Зараз вони складатимуть екза ­ мен з математики, відповідаль ­ ний екзамен. Систематична праця протягом семестру, серйозне ставлення до оволодіння курсом допомогло навіть тим першокурсникам, у яких спочатку не все було, гаразд з ма ­ тематикою, підготуватися добре до екзамену. Хороше оволоділи во ­ ни теоретичним матеріалом, чітко і швидко розв ’ язують задачі. Спо ­ кійний екзаменатор А. І. Сластьо- нов, спокійні студенти. Все йде гаразд. Особливо хороше відповідають Заславський, Рибаченко, Понама- ренко, Хавкін, Закоморний, Артьо- мов. З знанням діла розказує про диференціювання тригонометрич ­ них функцій студент-виробничник Шпорт. І якщо є й слабкі відповіді (студенти ■Перший, Тарадонов, Білобородько), то вони не зни ­ жують загального хорошого вра ження, не зменшують радість від того, що ось такі студенти-вироб- ничники як Логвин та інші, що зовсім не бездоганно навчалися спочатку, зуміли перебороти труд ­ нощі, наздогнати товаришів. Дуже хороше складав Логвин, і це його перемога, нехай невелика, а все ж перемога. Коли ми зайшли до третьокурс ­ ників, що складали викладачеві В. В. Олександрову диференційо ­ ваний залік з фізхімії, одразу відчули: настрій тут не такий під ­ несений. Курс, що й казати, нелег ­ кий, працювали студенти чимало, а ті далеко не погані студенти, що відповідали під час наших відвідин, одержали лише «добре». А взагалі це теж дуже хороша оцін ­ ка. Так що не засмучуйтесь, то ­ вариші В ’ юник, Ізвєков, Кузьмін- ська. Особливо хочеться відзначи ­ ти змістовну відповідь студента- комуніста Кирюхіна, який до всту ­ пу в університет мав значний ви ­ робничий стаж, а зараз успішно поєднує навчання з працею, і зна ­ ходить час для участі в громад ­ ському житті факультету. Сесія продовжується, хіміки на ­ полегливо працюють в читальних залах бібліотек, гуртожитку, в своїх кімнатах. Проспект Леніна, 20. В кімна ­ тах, де мешкають хіміки, тихо і чисто. Всі працюють, зайняті на ­ віть підвіконня в коридорах, що перетворені на тимчасові читаль ­ ні… У 90 і 91 кімнатах — диплом ­ ники. Ми навіть не наважилися їх зачепити — так зосереджено во ­ ни працювали. А коли в коридорі трохи голосніше ми запитали од ­ ного першокурсника, як він скла ­ дає сесію, відкрились двері одні ­ єї з «хімічних» кімнат, і нас по ­ просили розмовляти тихіше. йде сесія. Хіміки працюють. Серйозно, вдумливо, як слід. Рейдова бригада: Н. ДУБІНА, Л. РАБИНОВИЧ, Н. БУЛАНКІНА, М. ДОМШЛАК, В. КРАВЧЕНКО, А. КОЛОТІЄВ- СЬКА. Четвертокурсниця хімічного факультету Світлана Ковальо ­ ва захищає курсову роботу з фізичної хімії. ВІСТІ з ФІЗМАТУ «Магнітчики» четвертого курсу фізмату складали викладачеві А. С. Мільнеру екзамен з феро ­ магнетизму. А. Беляева підготу ­ валась дуже хороше. Екзаменатор оцінює її знання найвищим ба ­ лом. Не гірше відповідає Профа- тилова. «Добре» одержали Крав ­ ченко і Овечкіна. І лише одна студентка групи, Борисова, одер ­ жала «задовільно». В цей же час інші четверто ­ курсники складали екзамени з своїх спецкурсів — з оптики і низьких температур. Непогано склала група оптиків. Тут дві відмінні оцінки, інші — «добре». Дещо гірші наслідки екзамену спецкурсу з низьких температур. А ось металофізики склали хо ­ роше. Студенти групи одержали дев ’ ять відмінних і чотири доб ­ рих оцінки. Не підвели і ядерники. 15 сту ­ дентів групи одержали «відмінно», інші семеро — « добре». П ’ ята група першокурсників- математиків з такими результата ­ ми склала відповідальний екзамен з вищої алгебри^. чотири студенти одержали «добре», одинадцять — «задовільно», інші п ’ ятеро склас ­ ти екзамен не змогли. «Відмінно» в групі нема. Курс фізики К. В. Мезіну скла ­ дали першокурсники фізичного відділення. Знання п ’ ятьох студен ­ тів були оцінені викладачем, як відмінні. Після екзамену в заліко ­ вій відомості з ’ явилось сім «неза ­ довільно». Інші склали на «добре» і «задовільно». А ЯК СКЛАДАЄШ ЕКЗАМЕНИ ТИ? ,З 18 по 20 грудня минулого року в нашому університеті тривала міжвузівська наукова конференція з питань історичного розвитку української мови. , Сьогодні ми вміщуємо надіслані до редакції листи учасників конференції. Значна подія в історії університету 1-І АША конференція відбувалась 1 1 в історичний час, коли ра ­ дянський народ успішно завершу ­ вав виконання першого року се ­ мирічки, напередодні історичного грудневого Пленуму ЦК КПРС. Учасники конференції заслухали й обговорили 39 доповідей та 6 повідомлень,-присвячених актуаль ­ ним проблемам становлення та формування східнослов ’ янських мов, а також окремих їх діалект ­ них груп. Конференція займалася питаннями поступового витворення фонетичної системи, граматичної будови, словотвору, словниковго складу та стилістичних засобів української мови, питаннями зв ’ яз ­ ку історії мови з історією народу. На конференції підкреслювалося значення порівняльно-історичного вивчення мов, зокрема доповідачі звертали увагу на питання зв’язку української мови з іншими сло ­ в ’ янськими. Оперуючи численними мовними фактами, вони завдава ­ ли нищівного удару буржуазно- націоналістичним фальсифікаторам історії українського народу та йо ­ го мови. Багато було приділено уваги вивченню мови древньоруської на ­ родності, з якої походять сучасні братні мови російського, україн ­ ського і білоруського народів. Бу ­ ли порушені питання викладання і історії української мови у ви ­ щій школі та інші важливі пи ­ тання сучасної мовознавчої науки З приводу порушених на конфе ­ ренції питань у дебатах взяли участь 48 учасників конференції, що виразно свідчить про актуаль ­ ність тематики, її важливе теоре ­ тичне і практичне значення. Високий науковий рівень допо ­ відей, повідомлень та виступів — характерна риса роботи конферен ­ ції в цілому. Крім основних питань, зв ’ яза ­ них з проблемами походження, формування та історичного роз ­ витку східнослов ’ янських народів та їх мов, крім проблеми побудо ­ ви та періодизації курсів історич ­ ної граматики та історії літера ­ турних мов цих народів, на кон ­ ференції досить уваги було при ­ ділено питанням історичної, а та ­ кож описової діалектології, бо жива мова, зокрема її архаїчні го ­ вори, є ключем до розуміння ста ­ родавніх писаних пам’яток, що має першорядне значення для ви ­ вчення історії української мови. Деякі питання на конференції не знайшли свого повного та все ­ бічного розкриття. Це стосується, перш за все, питання про періоди ­ зацію історії української мови та про існування так званих «варіан ­ тів» української літературної мо ­ ви дожовтневого періоду. Питан ­ ня періодизації дуже складне і вимагає серйозної попередньої ро ­ боти, глибокого вивчення фактич ­ ного матеріалу, вдумливою ана ­ лізу результатів дослідження. Ціл ­ ком слушно учасники конферен ­ ції порушили питання про те, щоб скликати в найближчий час спеці ­ альну нараду для розгляду проб ­ лем періодизації і зв’язаних з цим питань розвитку історії україн ­ ської мови. Дискусія довела, то потрібно ще багато попрацювати над ви ­ вченням становлення, формування та діалектних рис мови древньо- руської народності, над вивченням закономірностей розвитку та істо ­ ричних умов формування мови української народності та нації, попрацювати над питаннями роз ­ витку усної та письмової мови та їх співвідношення на різних ета ­ пах історії українського народу. Звичайно, слід буде ще багато попрацювати над вивченням ряду інших важливих питань, без гли ­ бокого розуміння яких не можна досконало розв ’ язати цю проблему в цілому. Вирішення цих питань можливе лише при умові наполег ­ ливої роботи значного колективу спеціалістів. Конференція відзначила ряд істотних недоліків, що мають ще місце, а саме: 1) писемні пам ’ ят ­ ки української мови, вкрай потріб ­ ні для відтворення історії форму ­ вання і розвитку фонетичної си ­ стеми, граматичної будови, слово ­ творення, лексично-фразеологічно ­ го складу і стилістичних засобів українського мови та її говорів, майже не публікуються, хоч в ар ­ хівах їх зберігаються десятки ти ­ сяч; 2) наукові записки Інститу ­ ту мовознавства, університетів та педінститутів, а також спеціальні мовознавчі збірники виходять у світ дуже рідко, єдиний мово ­ знавчий журнал на Україні — «Українська мова в школі», маю ­ чи свої специфічні завдання, по ­ збавляє науковців можливостей публікувати свої наукові розвід ­ ки, розділи з дисертацій тощо; 3) у виступах, крім важливих тео ­ ретичних питань, порушувалося таке важливе питання, як необ- хідність широкого розгортання крити ­ ки та самокритики, як найважливішого чинника піднесення мовознавчих праць < на високий науково-методоло- ! гічний рівень. Відсутність же мовознавчої^ журналу, науко ­ вих записок не дає змоги регулярно рецензувати праці, і підручники та посібники, широко ‘ розгортати критику та самокрити ­ ку. що є необхідною умовою для дальшого розвитку мовознавчої. І науки, піднесення лінгвістичних- праць на високий рівень; 4) не ‘ достатньо ведеться боротьба за культуру української мови. Слід підкреслити, що конферен ­ ція пройшла в цілому на високо ­ му науковому та ідейно-теорстич йому рівні. Хотілося б відзначити, що у підготовці, організації та зразковому проведенні конферен ­ ції велику допомогу подав оргко ­ мітетові весь колектив універси ­ тету. Значну допомогу подали праців ­ ники видавництва та друкарні ХДУ, опублікувавши в-стислі стро ­ ки програму та тези доповідей. Виключно оперативно допома ­ гали в організації та проведенні наукової конференції працівники наукової частини університету. Успіхові конференції сприяло й те, що головою оргкомітету був про ­ ректор по науковій роботі профе ­ сор В. Ф. Лаврушин. Це давало можливість оперативно і квалі ­ фіковано вирішувати всі питання, зв ’ язані з організацією та прове ­ денням конференції. Конференція була, без сумніву,] значним явищем в історії нашого університету певним показником розвитку українського радянського мовознавства. Вона внесла знач ­ ний вклад у вивчення історії мо ­ ви українського народу. Праці конференції, маючи важливе на ­ укове значення, неодмінно повин ­ ні стати надбанням усіх радян ­ ських мовознавців. Вони, безпереч ­ но. зацікавлять також істориків, етнографів та літературознавців. Колективові університету потріб ­ но зробити все, щоб забезпечити своєчасне видання збірника праць цієї важливої наукової конферен ­ ції Ф. МЕД ВЕДЕ В, доцент. Прищеплювати студентам любов до мови В центрі уваги конфе ­ ренції стояли важливі проблеми виникнення, становлення і розвитку української літературної мови, питання історичної фонетики, морфології, синтаксису та лексиколо ­ гії, дослідження мови пам ’ яток, взаємозв ’ язків української мови з ін ­ шими слов ’ янськими мо ­ вами, розробки з істе ­ ричної діалектології та топоніміки. Ряд заслу ­ ханих на нараді допові ­ дей з окремих питань історичної граматики (як. от, наприклад, доповіді М. Ф. Наконечного, П. Д. Тймошенка, О. Н 4 Сав- ченка, С. П. Самійленка, В. П. Невзорової та ін.) відзначається глибиною та серйозністю науково’: аргументації, широким залученням мовних фак ­ тів, викладених в порів ­ няльно – історичному ас ­ пекті. Не менший інтерес ста ­ новлять і доповіді з істо ­ рії української літера ­ турної мови (доповіді А. А. Москаленка, Ф. 11. Медведева, М. К. Бой- чуна, П. П. Плюща, Є. 1. Грицютенка та ін.), до ­ слідження мови пам’яток та літературних творів (Є. М. Марковського та ін.), історичної лексико- логії (й. О. Дзендзелів- ський, Є. П. Мартьяно- ва), які викликали жва ­ вий обмін думками, шо переріс у наукову диску ­ сію. І хоча дискусія не ви ­ рішила остаточно всіх поставлених на конфе ­ ренції питань, проте са ма їх постановка, збу ­ дження творчої думки мовознавців’ у певному напрямку — вже є за ­ порукою позитивного розв ’ язання цих наболі- лілих питань у майбут ­ ньому. Однак одним з недолі ­ ків конференції, який. на жаль, є спільним не ­ доліком, майже всіх на ­ укових мовознавчих кон ­ ференцій, є відсутність інтересу до неї з боку студентів. Бажано було о у майбутньому ставити на наукових конферен ­ ціях повідомлення сту ­ дентів — членів науко ­ вих мовознавчих гуртків про наслідки їхньої са ­ мостійної наукової робо ­ ти. Це сприяло б залу ­ ченню студентства до наукової роботи, при ­ щеплювало б любов до наукового слова. Г. ЇЖАКЕВИЧ, ст. науковий спів ­ робітник Інституту мовознавства. Більшість доповідей — дослідницькі Як і на нарадах з питань української діалектології, на цій кон ­ ференції представлені були всі наукові /колективи мовознавців України. Але за різноманітністю тематики, за її розгалуженнями, за об ’ ємом заслуханого матеріалу доповідей і сповіщень — кон ­ ференція є явищем більш значним. Крім питань історії літературної мови та історичної граматики, на конференції розглядались важливі для історії мови наукові свідчення споріднених філологічних галузей — діалектології та то ­ поніміки. Особливо хотілося б відзначити дослідницький характер значної кількості доповідей. Оригінали пам ’ яток, діалектологічні записи, різноманітні тексти були основним лабораторним матеріалом більшості вчених-істори- ків української мови, які виступали з доповідями. Я переконаний, що конференція ще більше активізує творчу дум ­ ку мовознавців України. Є. ГРИЦЮТЕНКО, доцент. (Одеський університет). На фото учасники конференції (зліва направо): В. С. В;, доктор філологічних наук, П. П. Плющ, доктор філологічни 1 Л. А. Лисиченко, кандидат філологічних наук, Б. М. Кулик, До студентів-уг Невтомно вивчайте рідну мову, всі її скарби — і живомовні, і книжні. Тільки тому, хто її любить і плекає, відкриває вона таємниці вираження думки і по ­ чуття. Якщо хочете присвятити свої творчі зу силля дослідженню рідної мови, не гре ­ буйте найдрібнішими мовними фактами, старанно збирайте і нагромаджуйте їх. будьт( підгот >вч сновкс л Від ; л латих т> ДО ПРОБЛЕМИ ПЕР 4 Серед багатьох питань, що сто ­ яли перед міжвузівською науко ­ вою конференцією, велику увагу приділили делегати проблемі пе ­ ріодизації історії розвитку україн ­ ської літературної моїви. Більшість делегатів сходилась на тому, що побудова дійсно наукової, маркси ­ стської періодизації історії укра ­ їнської мови, як і мов інших на ­ родів, тісно пов ’ язана з питанням встановлення та формування са ­ мого українського народу, його культурно-історичного розвитку, його зв ’ язків з іншими братніми народами, з його боротьбою за соціальне і національне визволен ­ ня, тобто з його історією. Само собою зрозуміло, вивчаю ­ чи структуру кожної мови, зако ­ номірності її історичного розвитку в зв’язку з історією народу, аж ніяк не можна ігнорувати внутріш ­ ні закони розвитку тієї чи іншої мови, її специфічні самобутні ри ­ си. До речі, на відміну від інших наук в мовознавчій науці не буває чітких дат, що відмежовували б один етап розвитку від другого: перехідні дати розвитку мови на ­ роду з періоду в період завжди будуть до певної міри приблизни- ми. Отже, цілком вірно, ко/ силаючись на дату XIV стс ми говоримо, що сформована новному, мова української г кості виникла і пройшла три процес свого розвитку в поі. ню епоху, тільки після того ла вона виявитись у певній ній ситемі. Хочеться докладніше з; п тись ще на одному періоді, ці XVIII ст. ніби стрибко явилась українська літер, мова на ‘ народній основі, тут діє та сама закономі* що і в попередньому при Становлення української -т турної мови на живомовній ві зумовлювалося рядом фа>. попереднього періоду. Фг ці — економічного, ПОЛІТИЦІ суто мовного характеру. П ки української літературної на діалектній базі почали стати одночасно з зароджен процесбм формування украй нації. А початок процесу ф вання нації слід віднести тонно до середини XVII ст початий процес творення після того вже не припиняв ­ ша річ, що на Україні ві, свою специфіку, штучно га НЕХАЙ ЧАСТІШИМИ БУДУ , ТАКІ ЗУСТРІЧІ унас, в Радянському Союзі, є ” не тільки величні споруди й красиві будови, а й красиві пр- чуття, почуття дружби, що єдна ­ ють нас і згуртовують на здійснен ­ ня спільної мети в будь-яких твор ­ чих пориваннях, на здійснення дальших творчих дерзань отож і в справі піднесення нашої мово ­ знавчої науки на вищий щабель її розвитку. Свідченням цього є на ­ ша конференція з питань розвитку української літературної мови. Перебуваючи протягом цілого тижня в Харкові, ми відчували це почуття і на самій конференції. Велике задоволення ми дістали від конференції. Тут ми побачили пло ­ ди багаторічної праці представни ­ ків старшого покоління наших мо- вознгзціз — доктора філологічних наук, завідуючого кафедрою укра ­ їнської мови Київського універси ­ тету професора П. П. Плюща, доктора філологічних наук, заві ­ дуючого кафедрою української мови Дніпропетровського універ ­ ситету професора В. С. Ващенка, кандидата філологічних наук, за ­ відуючого кафедрою української мови доцента А. А. Москаленка та ін. Спасибі вам, шановні професо ­ ри! Ми почули тут змістовні до ­ повіді і сміливі думки у повідом ­ леннях і виступах інших науков ­ ців. Спасибі вам, шановні науков ­ ці! Велике задоволення ми дістали, коли побачили на трибуні, почули з трибуни науково ’ ференції змістовні доповіді . учорашніх студентів, аспі нині вже викладачів універс і педінститутів, кандидатів Спасибі вам, молоді енту Серце радіє, коли бачиш кими, коли бачиш в них ча своєї праці. У зв ’ язку з цим від імені ської групи мовознавців в люємо щиросердну подяку нізаційному комітетові і сто — ректорові Харківськог верситету академіку І. М. і кіну за добре організовану ,викладач ХДУ, П. С. Дудник, кандидат філоло- ‘■ Веневцева, викладач ХДУ, А. Д. Очеретний, их наук, Ф. П. Медведев, доцент.^ ФОТО Г. СУХОТІ НА. .. зчорній» у воїх ви- аю вам кри- ах наук І ЛЛЮЩ. університет). к у на опір ■р, яким бу- 4І ВСЄ ЩЄ землі, повна- :трибкуватістю 4с V ав такого (навіть після капіталізму), звання росій- Г ол форму ­ лі давшись ■ II століт- ОДиА процес ми і строка- ап.гької на- ТЗОЧО вико- ідбагня своїх органічно із фрмок роз* лов і. що зро- родн.й мовній (ою майстер- лол< тні своїх ;ОЗК| ИВ Перед ІОВІН скарби ПОРГУН, а нкладач. розвитку ук- :ої мови. ісзознавців люю щи- іоцентові )асно ор- < (єну кон- н побутові під час пере- 3-1 7Д що ми гь д ; стати від *ірз? наукової п зрюються к такі зу- ЛІМ^ . І ще теп- к нашому ; нім е, а в на- і пр ді світять 5 КУЛИК. 1 ’ ЄТІІтут) ЦІКАВА СТОРІНКА В ІСТОРІЇ МОВОЗНАВСТВА Харківська міжвузівська конференція з питань історичного- роз ­ витку української мови — це цікава сторінка в історії україн ­ ського радянського мовознавства. На конференції було прочитано і заслухано понад ЗО доповідей. Прослухані доповіді можна поді ­ лити на три групи: 1) доповіді, в яких тільки повідомлялися нові факти з історії української мови; 2) доповіді, в яких робиться на підставі зібраних фактів деяке узагальнення, висновки; і 3) доповіді, в яких ставились на обговорення нові проблеми, пи ­ тання з історичного розвитку української мови. Мені особисто сподобались доповіді саме дискусійного характе ­ ру. Ф. Енгельс колись говорив, що коли б йому запропонували в одній руці готову істину, а в другій — шукання істини, то він би взяв руку, в якій було шукання істини. І це дійсно так, бо без шукання істини не буде розвитку українського мовознавства. А ми всі щиро бажаємо подальшого розвитку українського радян- СІКОГО мовознавства. Доцент А. МОСКАЛЕНКО. (Одеський педінститут). ВАЖЛИВЕ МЕТОДОЛОГІЧНЕ ПИТАННЯ Конференція дала нам дуже ба ­ гато, насамперед, у плані даль ­ шого удосконалення й уточнення методу, а також окремих прийо ­ мів, якими користуємося ми, укра ­ їністи і, ширше, славісти, дослі ­ джуючи різні факти, явища, що стосуються до історичного розвит- ‘ку, як і сучасного стану нашої мови. • При високому науковому рівні переважної більшості доповідей, при бездоганному, чи майже без ­ доганному застосуванні порівняль ­ но-історичного методу в багатьох із них (зразковими є, безперечно, доповіді В. П. Невзорової, 3. М. Веселовської, О. Н. Савченка, С. П. Сам ’ йленка, П. Д. Тимошен- ка та деякі інші), впадають в око і окремі — більші або менн і, ча ­ сом прикрі методологічні промахи В деяких доповідях, які — коли брати їх у цілому — є здебіль- ша цінними, багатими на фактич ­ ний матеріал і старанно викона ­ ними працями. Лише поодинокі з цих допові ­ дей доводиться, на жаль, визна ­ ти слабкими в цілому, як-от, на ­ приклад, доповідь В. С. Лимарен ­ ка про контамінації. Характерною зокрема, для де ­ яких товаришів — учасників конфе ­ ренції (наприклад, для А. С. Ко- лодяжного), є певна недооцінка великих можливостей, які відкри ­ ває перед істориком мови широке застосування порівняльно-історич- ного методу (заперечуваного і шельмованого, як відомо, в свій час М. Я- Марром) при недосить критичному, нерідко, ставленні їх (тих товаришів) до показань пам ’ яток, яким дослідники цього типу схильні надавати — часто зо ­ всім безпідставно — майже абсо ­ лютної ваги. З цим безпосередньо зв’язана й деяка недооцінка ними даних діалектології, фактів жи ­ вих народних говірок як найваж ­ ливішого джерела для історичного вивчення мови. На пам ’ яткові да ­ ні неодмінно треба зважати, строго критично, однак, використовуючи цей матеріал. Від такого роду методологічних хиб і промахів не був. щоправда, вільний свого часу й О. І. Собо- левський, який у надмірній своїй вірі в букву писаної пам ’ ятки не раз доходив до змішання літери і звука (див статтю «Соболев ский А. И.» в новому виданні БС?). Але О. О. ІКахматов уже тоді, як ми знаємо, застерігав у своїх лекціях і курсах проти цьо ­ го роду прикрих помилок. За головне джерело для відбу ­ дування історії мови Шахмагов мав дані сучасних народних го- ворівГа показанням пам ’ яток від ­ водив другорядне місце. «Я докла ­ ду всіх старань до того, щоб до ­ вести вам, — наставляв він своїх слухачів, — що вивчанню пам ’ яток має передувати вивчення живої мо ­ ви, що в основу всяких науково- лінгвістичних побудовань мають бути покладені факти живої мови і що факти мови писаної можна розглядати тільки як доповнюю ­ чий матеріал, що освітлюватиме й підтверджуватиме той процес, який визначається зіставленням даних, що їх здобуваємо з живих наріч. Ставлю собі за завдання довести вам це для того, щоб остерегти вас від серйозних по ­ милок і неминучих оман, зв ’ яза ­ них з недосить критичним став ­ ленням до писаних джерел». Шахматовська критика орфогра ­ фії пам’яток являє собою тривкий методологічний здобуток, який охороняє граматику нашої мови від численних помилок, що вини ­ кають на грунті довір ’ я до пи­ семних позначень звуків. Цим, зо ­ крема, О. О. Шахматов без по ­ рівняння ближчий нам, радянським лінгвістам, аніж О. І. Соболев- ський. Довгі роки панування марризму в радянському мовознавстві з його нетерпимим ставленням до порів ­ няльно-історичного методу як ні ­ бито «ідеалістичного» не тільки спричинились до застою, а й від ­ кинули фактично багатьох наших лінгвістів «назад до Соболевсько- го» з властивою йому переоцінкою показань писаних джерел і іедо- статньою увагою до даних жив-Ч народної мови. Певна інерці кого небажаного для далі того поступу науки стану дається ки у нас нерідко ще й тепер : ч марризм і нерозривно зв ’ яза ним «аракчеєвський режим» вознавстві давно вже злікві. ,а но. Пригадуються з, цієї нагоді ва Л. А. Булаховського, яки п сав якось про одного українс кого лінгвіста, сучасника О. І. Соболев- ського: «Він шукає фактів дл» освітлення історії українсько мо ви майже виключно у свідч них пам ’ яток… не внкористовуюч ча б з належною обережністю, то ­ го, що для зрозуміння найдавні ­ ших етапів може дати порі: яль- на граматика слов ’ янських мов^. Щось подібне помічаємо іноді, на жаль, і досі (хай в ослабленій формі) в працях деяких наших сучасників: дехто з авторів-спе- ціалістів з питань історії мови, недооцінюючи порівняльно-історич ­ ні дані, допускається явної пере ­ оцінки ролі пам ’ яткового матеріа ­ лу (матеріалу писаних джерел) у відтворюванні рнс живої мови тої чи іншої минулої епохи. Це помітно, зокрема, й на де ­ яких сторінках «Історичної гра ­ матики української мови» (на ­ приклад, у розділі «Фонетика» при висвітленні зміни е в о в україн ­ ській мові). Позначилась така методологічна настанова, на жаль, і в окремих до ­ повідях, виступах на конференції. Саме тому і мусили ми зупини ­ тися на цьому докладніше, ви ­ світлюючи деякі моменти у робо ­ ті конференції. Не бракувало тут, як зазначено вже вище, і добрих зразків вправного застосування порівняльно-історичного методу. Проведений на самій конференції і зараз після неї обмін думок у цій справі, безперечно, сприяти ­ ме грунтовному поліпшенню ста ­ ну, рішучому переходові не тільки усіх учасників конференції, а й цілого колективу наших лінгві ­ стів — істориків мови на правильні позиції у принципових методоло ­ гічних питаннях — про широке за ­ стосування порівняльно-історично ­ го методу і строго-критичне став ­ лення до показань писаних дже ­ рел. М. НАКОНЕЧНИЙ, старший викладач. СМІЛИВІШЕ РОЗВ ’ ЯЗУВАТИ ПРОБЛЕМИ ІСТОРІЇ МОВИ Рік тому, вивчаючи матеріали IV з ’ їзду славістів, що відбувся у вересні 1958 року в Москві, кафед ­ ра української мови ХДУ зверну ­ ла особливу увагу на потребу вив ­ чення питань українського мово ­ знавства, що пов ’ язані з пробле ­ мою історичного розвитку україн ­ ської мови. Оскільки в галузі історії мови працює чимало мовознавців інших університетів і педінститутів Укра. їни, а також співробітників інсти­ туту мовознавства ім. О. О. По ­ тебні Академії наук УРСР, ми звернулись з пропозицією провести в Харкові наукову конференцію, на якій поставити і, якщо вдасть ­ ся, то й розв ’ язати низку проблем історичної граматики, а також історії літературної мови> Надзвичайно високий інтерес учасників конференції до питань, що обговорювались, жваві дебати, які щоразу розгорталися на всіх засіданнях, свідчать про актуаль ­ ність проблематики конференції, про її високий науковий рівень. Особливу увагу учасників кон ­ ференції привернули доповіді з іс ­ торичної фонетики, в яких було багато нового цінного матеріалу. Так, наприклад, М. Ф. Наконеч ­ ний у доповіді «До вивчення істо ­ ричного розвитку фонологічної си ­ стеми української мови», полемізу ­ ючи з авторами історичної грам- матики О. 11. Безпальком, М. К- Бойчуном, М. А. Жовтобрюхом, С. П. Самійленко, обстоюючи прин ­ цип системності у вивченні мови. уточнює ряд питань фонетичного розвитку української мови, стверд ­ жує їх взаємозалежність, взаємну пов’язаність. Так, наприклад, у до ­ повіді підкреслюється щільна вза- емопов ’ язаність таких фонетичних явищ, як ствердіння приголосних перед «и» і зміна «ять» в «і», стверд ­ жується, що «система фонем сучас ­ ної української мови є продукт складного і многовікового проце­ су». Доповідач простежив розвиток фонетичних процесів від найдав ­ нішої праслов ’ янської доби до на ­ ших часів. Доцент Медведєв Ф. П. у своїй цінній і змістовній доповіді досить докладно простежив фонетичні явища в українських грамотах XIV — XV століть, відзначив їх виключно важливу роль у вивченні історичної фонетиЛт української мови — саме в цей історичний пе ­ ріод завершувався процес форму ­ вання української народності та її мови. Доповідач небезпідставно, відзначив, що «основною законо ­ мірністю історичного розвитку східнослов ’ янських мов є занепад зредукованих «ь» та «ь» (друга половина XII століття)». Внаслі ­ док цього відбулися фонетичні процеси, які привели до перебудо ­ ви звукової системи і тим самим до появи специфічних особливо ­ стей рпмпг. Ь кої. -» ’ кгаїнсько’ ! б* лоруської мов. «Це твердження, — говориться в доповіді, — не знімає загальноприйнятої концепції, що десь у XIV — XV століттях завер ­ шується процес поділу древньо- руської мови на три окремі східно ­ слов ’ янські мови — російську, ук ­ раїнську і білоруську». Звичайно, почався цей процес ще набагато раніше від XII ст., як про це говорив ще в свій час О. О. Потебня. Живий і глибокий інтерес слуха ­ чів викликала проблемна доповідь доцента М. А. Жовтобрюха (Ки ­ їв) «Про деякі морфологічні умо ­ ви фонетичних змін». Докладно про взаємозв’язок між фонетичними і морфологічними явищами в історичному розвитку мови розповів у своїй грунтовній доповіді науковець Київського уні ­ верситету доцент П. Д. Тимошенко. Відзначивши, що фонетичні явища щільно пов ’ язані з явищами мор ­ фологічними, лексичними і навіть синтаксичними, він на численних прикладах показує, що фонетичні зміни приводять до змін у морфо ­ логії. Ствердіння звука «р», на ­ приклад, обумовило виникнення мішаних груп іменників першої і другої відмін тощо. Заслуговує на увагу матеріал доповіді старшого викладача на ­ шої кафедри П. І. Мартем ’ янова «З історії звукового оформлення та правопису слів іншомовного по ­ ходження в українській мові». Тут в історичному плані на вели ­ кому фактичному лінгвістичному матеріалі досліджується фонетич ­ но-правописне оформлення запо ­ зичених слів, починаючи від пер ­ ших лсксиугграфічпи- ” раць Л ч м занія (1596), Памви ч Беринди (1627) і закінчуючи сучасним пра ­ вописом. Доповідь має велике те ­ оретичне, а також і практичне зна ­ чення. Загалом треба відзначити, що і всі інші доповіді і повідомлення містять багато нового і цінного ма ­ теріалу для створення грунтовно ­ го курсу історичної граматики й розв’язання її акту ­ альних проблем. Проте впадає а око деяка несміливість у поста ­ новці й розв ’ язанні питань у ба гатьох доповідях, певна фрагмен ­ тарність їх. Чимало з них мають такі заголовки: «До вивчення…*, «До характеристики…», «До пи ­ тання…», «Із історії…», «До істо ­ рії…», «До формування…», «З фразеології…» тощо. Хочеть ­ ся побажати колегам сміливіш ставити і більш кардинально розв ’ язувати питання науки про мову та її історію, а дані для цьо ­ го є. Ми маємо досить кваліфіко ­ вані наукові кадри мовознавців на Україні. Ми не зовсім погоджуємось з думкою М. Ф. Наконечного про те, що «знання стану давньої систе ­ ми, на якийсь час (на час зрізу), забезпечується, в міру можливості, не тільки і не стільки, може, вив ­ ченням писаних пам ’ яток (хоч і це важливе), як складною рекон­ структивною роботою за допомо ­ гою порівняльно-історичного мето ­ ду…». На нашу думку, в першу чергу треба мати лінгвістичний матеріал саме з української мови, а його можна добути лише з пам ’ яток минулого, а потім уже цей мате ­ ріал порівнювати, зіставляти з мовними явищами споріднених і ІНШИХ МОВ Г ’ .ТХОМ ПОПІВНЯЛ^О-ІС- торичного No Доцент А. ’ ‘ “ >-ДЖННЯ. ,УСПІХИ РАДЯНСЬКИХ ВЧЕНИХ У ДОСЛІДЖЕННІ ПОЛЯРНИХ ОБЛАСТЕЙ ЗЕМНОЇ НУЛІ ДО ПІДСУМКІВ МІЖНАРОДНОГО І ЕОФІЗИЧНОГО РОКУ Значний внесок у справу вивчення полярних областей земної кулі, в справу вивчення Антарктиди і розкриття її «таємниць» внесли представники нашого міста, вчені та інженери, робітники і викладачі вузів. Цим по праву пишається наше місто. 404 дні працював у селищі Мирному, виконуючи обов ’ язки ін- женера-аеролога, викладач Харківського гідрометеотехнікуму Є. А. Ізотов. Три роки працював на кораблях флотилії «Слава» науковець на ­ шого біологічного факультету Л. В. Корабельников. Він вивчав умо ­ ви харчування китів і можливості дальшого розвитку китобійного промислу в Антарктиці, йому вдалось здійснити плавання навко ­ ло крижаного континенту. Препаратором на флотилії «Слава» працював і співробітник нашого університету Н. Я. Ружинський. Створені інженерами і робітниками Харкова всюдиходи «Хар ­ ків ’ янка» допомагають радянським ученим в їхній важкій і по ­ чесній праці далеко від Батьківщини грудня закінчилися дослід- за програмою Третього ..одного геофізичного року ародного геофізичного спів- зітництва. В роботах брали учатть учені 65 країн; зібрані ними наукові матеріали примушують по-новому поглянути на процеси, що відбуваються на земній поверх- « ! п її повітряній і водяній обо- ’ ‘п:ою дрейфуючих стан- іваних літаючих лабора- ґ .г. .ашим ученим вдалося ви- чити глибини Льодовитого океану, відкрити на його дні величезний підводний хребет Ломоносова, ба ­ гато інших хребтів, підводні пла ­ то тощо; змінились тепер уявлен ­ ня про характер повітряної цир ­ куляції в Арктиці, про морські те ­ чії, про живі істоти, що населя ­ ють полярні води. Про масштаби наукових дослід ­ жень у Радянській Арктиці за ос ­ танні три роки свідчать такі дані. Було проведено 21000 метеоспосте- режень, запущено 8000 радіозон ­ дів, 3000 раз вимірювалась глиби ­ на, 100000 записів зробили автома ­ тичні прилади, 40000 раз вимірю ­ валася температура води на різ ­ них глибинах. В Арктиці продов ­ жують працювати дрейфуючі стан ­ ції СП-8, СГ1-6. З більшою переконливістю скла ­ даються зараз синоптичні карти, що дозволяє значно точніше ро ­ бити прогнози погоди. Остаточно вирішено питання щодо «загадко ­ вих земель»: всі вони або величез ­ ні дрейфуючі кригові острови, або «землі», що складаються з вічно мерзлих порід’і поступово зника ­ ють під руйнуючим впливом моря і потепління в Арктиці. Наступ учених на таємниці Ан ­ тарктиди йшов по трьох напрям ­ ках: за допомогою морських експе ­ дицій уздовж берегів Антарктиди і в антарктичних водах на дизель- електроходах «Об» і «Лена», авіз ­ розвідкою і організацією походів санно-тракторних поїздів у внут ­ рішні райони материка, нарешті, організацією систематичних стаці ­ онарних спостережень на ряді створених в Антарктиді радянсь ­ ких станцій. Основні наукові підсумки дос ­ ліджень такі: по-перше, вдалось встановити, що Антарктида — ма ­ терик. У прибережній частині лід вкриває острови, розділені глибо ­ кими западинами. Далі вглиб спостерігається повільний підйом на підлідне плато, що переходить у гірську підлідну область, макси ­ мальна вершина якої — 3200 мет ­ рів. Середня потужність антарктич ­ ної криги досягає 1500 — 2000 мет ­ рів, найбільша — 4000 метрів. Кри ­ га дуже повільно рухається з цен ­ тральної частини до периферії. Встановлено декілька стадій ко ­ ливань льодовикового покрову і безсумнівні ознаки його скорочен ­ ня за останні десятиріччя. Так звані «оазиси» виникають, коли лід зустрічає на своєму шля ­ ху височини. Над Центральною Антарктидою розміщується могутній висотний антициклон, його відроги тягнуть- ся на північ вздовж виступів кон ­ тиненту, у зв ’ язку з чим циклони, що рухаються навколо Антаркти ­ ди, затримуються поблизу цих від ­ рогів і можуть проникати всереди ­ ну континенту. Відомо, що приблизно на глиби ­ ні ІЗ метрів від поверхні темпера ­ тура льоду відповідає середньо ­ річній температурі місцевості. Ко ­ ристуючись цією закономірністю, радянські вчені «викопали» з-під льоду клімат Антарктиди. Серед ­ ньорічні температури змінюються від — 10° до — 56°. Між станціями Схід, Комсомольська і полюсом відносної неприступності виявлена світова область холоду з абсолют ­ ним мінімумом температури — 87,4 (станція Радянська). В той же час Антарктида — найбагатше сонцем місце на Землі. Сухе й про ­ зоре повітря пропускає до 96% сонячної радіації, що надходить до кордонів атмосфери, але 90% цих променів відбивається льодо ­ вим дзеркалом назад, у світовий простір. В центральних районах конти­ ненту життя відсутнє. А в прибе ­ режній зоні і р антарктичних во ­ дах спостерігається різноманітне життя. На берегових скелях є мо ­ хи і лишайники, на виходах порід і на льодах — гніздяться десять видів птахів, декілька шів тюле ­ нів, пінгвінів. Сер^ бфтьох по ­ рід риб відкриті А < Ԝ невідомі білокровні риби. Значне народно ­ господарське значення має кито ­ бійний промисел. Нові дуже цікаві дані дав сан ­ но-тракторний похід від станції Схід до американської станції Амундсен-Скотт на південному географічному полюсі. На карті Антарктиди, складеної радянськими вченими, — понад 750 назв, що їх дали наші вчені. Вітчизняним вченим вдалося ви ­ вчити природні умови значної ча ­ стини Антарктиди і ліквідувати білу пляму на її карті. В. ВІЛЕНКІН, доцент. Відповідаю Вам, тов. Тихонов Я прочитав у нашій таз* статтю студента історичного ( культету Ю. Тихонова «В гост у студентів Ростова».’ Р. ’ кажучи, окремі зауважені* ра мене здивували. 7,? Так, наприклад, Ю. Тих^£ ворить про те, що студені-, стова беруть активну учасѴ; уковій роботі кафедр і к^ х куються у наукових збір ось у нас можливості ї все ж це не робиться. Дійсно не робиться, а Ось чому. Ще на 1959 року було затверд^ восьмого тома «Вчених’ кафедри історії партії. ■ плановані і статті студеї нів наукового студентсьг ка історії партії: Дейне: «Комсомол Харківщини помічник партійної орг; боротьбі за відбудову господарства (1921 — її Ю. Тихонова «Залізничні ського вузла в боротьбі рату і буржуазії за всті радянської влади». . Однак статті цих авто досі не надійшли до і «Вчених записок» кафед’ восьмий уже здано до др Зараз редколегія готує ний збірник наукових за: федри. Там буде місце і . дентських праць. Ось чому нас дивує заз якою студент Ю. Тихоно відає про становище в) ському університеті. О. ВОСКРЕСЕНС завідуючий кафедрою ПРО СПРАВИ КОМСОМОЛЬСЬКІ З ДОСВІДУ ПРАЦІ ІСТОРИКІВ За період, що минув від звітно- виборних комсомольських зборів, на історичному факультеті зробле ­ но чимало. Відомо, що успіх ком ­ сомольської роботи залежить від того, як зуміє бюро поставити ро ­ боту в низових організаціях, тобто на курсах. Постановка і своєчасне розв ’ я ­ зання організаційних питань має велике значення. Не треба дово ­ дити, що робота ця повинна про ­ вадитись в тісному контакті з кур ­ совими бюро. Значно допомагають налаго ­ дженню цього контакту поширені засідання комсомольського бюро факультету, що дають можливість краще взнати стан справ на міс ­ цях, пропагують досвід роботи кращих комсомольських бюро кур ­ сів. Члени бюро історичного факуль ­ тету завжди бувають на курсових комсомольських зборах, де вони глиооко знайомляться з тими аоо іншими питаннями учбової і ви ­ ховної роооти відзначають пози ­ тивне, висловлюють критичні зау ­ важення, вказують шляхи усунен ­ ня недоліків, допомагають скла ­ дати плани роооти. Вимогливість з боку факультет ­ ського оюро підноси 1Ь інпцаїиву комсомольського загону активі ­ стів, які в сьою чергу посилюють иолітико-виховну роооту в масах. За пропуски лекцій без поважних причин студентів викликають зав ­ жди на засідання бюро, гак, ком ­ сомольське оюро заслухало дру ­ гокурсників шапоркова і Круши ­ нова, третьокурсника Хаєта, чет ­ вертокурсників іеієхіна і Ліф- шиць. оавжди вживаються суво ­ рі заходи до тих, хто систематич ­ но не відвідує лекцій. Буває, що окремі члени бюро обмежуються індивідуальними роз ­ мовами з комсомольцями, іде теж приносить значну користь і дає можливість краще взнати кожно ­ го члена організації. Кожна організація сильна са ­ модіяльністю своїх членів, цим У значній мірі пояснюється успіх її діяльності. На історичному фа ­ культеті намагаються залучити до активу якомога більше комсомоль ­ ців. Ось чому всі історики мають комсомольські доручення, виконан ­ ня яких періодично перевіряються. Разом працюють академсектори комсомольського і профспілкового бюро факультету (т.т. Солодухін, Вакуленко). Це дуже хороше. Вони контролюють відвідування лекцій студентами, складання по- зааудиторного читання. У них на обліку кожен, хто погано вчиться, кому потрібна допомога, кого слід закликати до порядку. Не можна не відзначити роботу культсектора (відповідальні Ру- дой і Неглядова). Колектив ху ­ дожньої самодіяльності двічі по ­ бував за останній час у підшеф ­ них колгоспах. Представники всіх курсів беруть участь у факультет ­ ській художній самодіяльності. Цікаво і жваво проходять збори і тематичні вечори. 1 ак, на 111 курсі проведено збори «Наш курс як колектив». 1 ам готується і те ­ матичний вечір «В людині все по ­ винно бути прекрасне». Щотижнево виходить на факуль ­ теті сатирична газета «вікно са ­ тири», яка жорстоко висміює ле ­ дарів і нероб. її засоби виховання мають непоганий вплив на «ге ­ роїв». Комсомольці факультету нетер ­ пимо ставляться до тих, хто ро ­ бить аморальні вчинки. Нема чого гріха таїти, є й на історичному факультеті такі, наприклад, як Аодаков, Люосєв, що влаштову ­ ють п янки в гуртожитку, ллє проти них — весь колектив сту ­ дентів факультету, іреиа гада їй, що подібних випадків не буде на історичному. Зараз, як і всі комсомольці уні ­ верситету, складають екзамена ­ ційну сесію історики. Складають непогано, іреба сподіватись, що підсумки зимової сесії доведуть; комсомольське бюро факультету працювало сумлінно. М. ШЕЇН. ЛЕГКОАТЛЕТИ, ГОТУЙТЕСЯ! 25 — 26 січня. Матчева зустріч ХПІ, ХДУ. Стадіон 1 — 6 лютого. Першість СРСР серед вузів. Місто Ленінград. 19 — 20 березня. Другий тур першості вузів. Стадіон, «Ди­ намо». 25 березня. Міжфакультетська естафета на площі Дзержин- ського. „Зробіть нам послугу! До редакції надійшли вісті, які не могли нас не схвилювати: наш обчислювальний центр під керів ­ ництвом шановного І. Тарапова закінчив розрахунки, і через день — два з подвір’я нової будови університету полетить у космос наша власна університетська ра ­ кета. Причому співробітники об ­ числювального центра дозволяють навантажити ракету чимсь таким, що бажано було б вивезти з уні ­ верситету. Обіцяють вони також, що деякі корисні речі, які без по ­ треби мотаються в космосі, мож ­ на надіслати на землю. Зрадівши такій звістці, ми звер ­ нулись до окремих представників нашого університетського колек ­ тиву з пропозицією використати такі великі можливості. Ось що вони нам відповіли. Кінодіячі: Мы давно хотим, хотим (Это знает каждый), Выдать І на-гора» свой фильм Короткометражный. Аппараты есть у нас, Кинооператоры, Просим наш принять заказ На организатора. Мешканці з гуртожитку, що на Шатилівці (Про свого шановного коменданта) Окажи ему~ услугу, А нам — знак любезности, Отослав его взамен На бытпринадлежности. В сльозах прибігли члени уні ­ верситетської літстудії з великим проханням: Тут сказать годится кстати; Надо сборник из печаї Тут изъять, а там изда Там издать, а здесь п Прийшла ще одна з: студентки філфаку: Если там не так, как То есть если издают Разное и всякое — Пусть пришлют под ю Тыщу первый анекдо: Подпись: Л. Булгакоі Редакція прийняла є обов ’ язково передасть кам. які готують відщ ти, але попереджає: о . бота нашого обчис. центра ще не досягла ’ 1 лірної, редакція не м читися за блискуче всіх прохань. І тому пр тензій не пред ’ являти. Кафедрі логії. Кіг’ ‘ Іипломіі цюють умовах, Знаєте товари! й*ченко? Редактор Б. ЩЕРБАН ЕН К