Електронний архів оцифрованих періодичних видань Центральної Наукової Бібліотеки ХНУ імені В.Н. Каразіна
Видання:
Харківський університет
Регіон:
Харків
Номер видання:
10
Дата випуску:
13.02.1960
Дата завантаження:
22.04.2025
Сторінок:
2
Мова видання:
українська
Рік оцифровки:
Кількість номерів:
Текст роспізнано:
ТАК
Опис:
Оригінал зберігається:
Центральна наукова бібліотека Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна

На весь екран

Знайшли помилку? Напишіть нам про це на пошту welcome@back2news.org

10 (1004) Субота, 13 лютого 1960 року Ціна 20 коп. ВПЕРШЕ В ІСТОРІЇ ХДУ Навчати активіста засобам і формам комсомольської роботи, сприяти обміну досвідом між пред ­ ставниками різних груп і факуль ­ тетів — першочергове завдання комітету комсомолу університету. — А чому б не використати” ча ­ стину зимових канікул для того, щоб провести навчання активу де- небудь за містом? — висловив хтось думку в комітеті комсомолу. І незабаром у плані роботи ко ­ мітету з ’ явилося: «Провести в кін ­ ці січня виїзний комсомольський актив». Отже, читайте, як він проходив. ПОЛ1ТИКО-ВИХОВНА РОБОТА З виступів в. ТАНЦЮРИ, п ’ ятикурсника істфаку …Усім присутнім ясно, яке зна ­ чення в нашому студентському житті має добре розгорнене зма ­ гання між групами. І разом з тим усі присутні погодяться зі мною, що в університеті поки що зроб* леко в цьому напрямку дуже ма ­ ло. Що це за змагання, коли в них по-перше, беруть участь далеко не всі групи і,далеко не всіх факуль ­ тетів, а, по-друге, змагання кінча ­ ються прийняттям зобов ’ язань? Це ж прирікає корисну справу на формалізм. Шкоди їй завдають і завищені зобов ’ язання. Адже чи багато з груп, що змагаються, мо ­ жуть похвастатись повною відсут ­ ністю хвостистів після сесії? Змагатися треба ье заради під ­ ведення підсумків. Змагатися тре ­ ба серйозно і повсякденно. В. МАЛЯВІНА, першокурсника геологічного факультету З комсомольською роботою на нашому курсі все гаразд. Мені, комсоргові, майже не доводиться двічі перевіряти виконання або на ­ полягати, переконувати. Причина? Серйозний, працьовитий у нас на ­ род — виробничники. …Добре проходять у нас і політ- години. Особливо запам ’ ятовують ­ ся ті з них, де виникає спір. Як кажуть, «у спорі пізнається істи ­ на», і, треба зазначити, добре пізнається. …Як це інколи кажуть — «ком ­ сорг не знає своїх людей»? Що ж це за комсорг, навіщо комсо- мольці обрали з своїх рядів таку людину? Адже кожен комсомолець повинен знати своїх товаришів, а комсорг — тим більше. С. ГАЛУЗИ, секретаря комітету комсомолу …Нам з вами треба дбати про те, щоб робити форми політико- виховної роботи більш різноманіт ­ ними, більш цікавими і дійовими. І в університеті нагромаджено певний досвід щодо цього. Але комітет вирішив підготувати до нашого активу дещо з досвіду «сусідів» — бібліотечного та полі ­ технічного інститутів. …Щождо проведення змагання між групами, політгодин і інших питань — їм ми присвятимо у Хар ­ кові окремий семінар групоргів — приблизно в середині лютого. М. ШЛЯХОВА, члена комітету комсомолу в …У політехніків на радіофаці вдало пройшли диспути про тео ­ рію Козирєва та про абстракціо ­ нізм… …Хороше проходили в бібліотеч ­ ному тематичні збори. Наприклад, збори на тему: «Ти на подвиги звеш, комсомольський білет». Ви ­ ступи чергувалися з комсомоль ­ ськими піснями. …«Хто вважає себе щасливим — сідайте праворуч, хто м — ліворуч. А тепер висловимося — чому са ­ ме?» Так розпочався диспут на тему: «Щастя — а яке воно?» (З досвіду студентів бібліотечного). Вміло був організований вечір дів ­ чат. АКАДЕМРОБОТА З виступів В. І. МАХИНЬКА, проректора Цей рік в університеті ознаме ­ новано новими досягненнями вче ­ них з різних галузей науки. Хо ­ роші праці готують до наукової конференції СНТ університету, присвяченої 90-річчю з дня на ­ родження В. І. Леніна, і члени студентського наукового товари ­ ства. Але це — лише один пункт нашо ­ го рапорту батьківщині. Зараз слід поговорити про те, як бо ­ ровся за успішне складання зи ­ мової сесії 4-х тисячний загін комсомольців, яких досягнуто в цьому напрямку результатів. Радує успіх першокурсників філ- факу. Всі, як один, виробнични ­ ки, вони склали сесію без жодно ­ го «незадовільно»! Хороші справи з успішністю на історичному, біологічному факультетах. …Треба переносити центр бо ­ ротьби комсомольців університету за успішність — у групу. Това ­ риський контроль, взаємодопомо ­ га — ось у’чому треба набувати досвіду нашим активістам. Чимало в цьому напрямку ро ­ биться, я чув, на фізматі. А. ШАРАПОВА, секретаря комсо ­ мольського бюро фізмату Цього року комсомольське бю ­ ро вирішило покінчити з такою практикою, коли навчанням ціка ­ виться лише створена академко- місія. Одна вона погоди не зро ­ бить. Потрібна активна участь самих комсомольці^ Спочатку ми вагалися: а чи зможуть наші групи самі вживати рішучих то ­ вариських заходів щодо поруш ­ ників учбової дисципліни, орга ­ нізувати допомогу? Практика по ­ казала — комсомольські групи здатні на це. І от при активній допомозі всіх громадських організацій і особи ­ сто нашого декана на факульте ­ ті створюється обстановка това ­ риської допомоги у навчанні і нетерпимого ставлення до леда ­ рів. Вчимося цього у радіофізиків. … — Пам ’ ятаєте, товариші фіз- матівці, як благав колись Гречи- хін: «робіть зі мною, що хочете, а «Блискавку» на мене не пи ­ шіть!». Отже, треба обов ’ язково висвітлювати нашу боротьбу з по ­ рушниками. Це надійний вихов ­ ний засіб. 0. ЖАДАНІВСЬКОЇ, члена комітету комсомолу — Хай більше буде в нас та ­ ких відмінників, які б уміло, по- товариськи допомагали відстаю ­ чим студентам, зводячи нанівець кількість «хвостистів» в універ ­ ситеті! ЩО ДАВ МЕНІ СЕМІНАР На семінарі було дуже багато корисного для кожного активіста. Цілу низку пропозицій щодо по ­ кращення політвиховної, культма ­ сової, спортивної, організаційної роботи було висловлено присут ­ німи. Особливо цінними були про ­ позиції щодо підвищення ефектив ­ ності учбового процесу. Мене, як комсорга, особливо за ­ цікавили пропозиції, які допомо ­ жуть мені краще організувати відпочинок комсомольців, систе ­ матичніше контролювати самостій ­ ну роботу. Було б дуже добре, коли б та ­ кі семінари провадились хоча б три рази на рік. В. МАЛЯВ1Н, комсорг першого курсу геологічного факультету. Початок нової традиції 1. Дівчата трохи прогадали. …По дорозі від станції кроку« з піснею три десятки хлопців. їх обігнав автобус з дівчатами. — Ще подивимося, — сказали хлопці, — що краще: їхати чи йти. А втім навіть нічого було й порівнювати — така була чудо ­ ва морозна погода, таке повітря, такий шлях, що дівчата напевно прогадали! 2. Можна починати! Гостинно розчинені двері кім ­ нат гуртожитку Липковатівського сільськогосподарського технікуму, всі влаштувалися, поснідали в їдальні технікуму і зібралися в клубі, де мала проходити робота активу. Можна починати! Оплесками зустріли поздоров ­ лення секретаря партійного ко ­ мітету університету 0. 0. Кучера з хорошим складанням сесії і по ­ бажання успішної роботи активу. А потім прослухали його розпо ­ відь про поїздку до Англії – усім вона сподобалася. Решта дня пішла на ознайом ­ лення. Що там не кажи, а навіть і за п ’ ять років навчання не по ­ знайомишся з усіма факультета ­ ми. А тут така нагода… 3. Диспут — цікава форма В одній з кімнат зібралися представники факультетів: істо ­ рики, географи, філологи. На практиці виявилося: диспут — цікава форйа роботи. От, наприк ­ лад, егоїзм, звідки ця риса вини ­ кає в наших людей? Адже не секрет, що й зараз трапляються егоїстичні люди. Запитання і від ­ повіді, суперечки і репліки, що чулися з кімнати, привернули увагу, багатьох. — А якщо так, то чому б не влаштувати справжній диспут, з підготовкою і участю всього ак ­ тиву, — Зробимо наступного дня після обговорення культроботи. Тема? Ось в «Комсомольській правді» йде розмова про покли ­ кання. Візьмемо участь? — Візьмемо! 4. Серйозно про розваги Засідання, присвячене куль ­ турно-масовій роботі, проходило бурхливо. Повільно крутилася ли ­ ше магнітофонна стрічка, вловлю ­ ючи афоризми Василя Арестова, культсектора комітету комсомолу («Балерини на факультетах є, чи ні, я вас питаю?»), та секретаря бюро геологічного факультету Є. Дмитрієва («після того, як ми поділили останнє місце з худож ­ ньої самодіяльності з радіофаком, в нас створено хор на 15 штат ­ них одиниць»). Вдало пройшов і диспут про покликання. А коли почали за ­ писувати на плівку пісні у вико ­ нанні учасників активу, Василь Арестов оголосив: «По приїзді в Харків всі, як один, — в універ ­ ситетський хор». 5. Добре працюємо Обговорення академічної ус ­ пішності лочалося з виступу про ­ ректора В. І. Махинька, який привіз з міста вісті про перші підсумки зимової сесії. Далі се ­ кретар комсомольського бюро фіз ­ мату А. Шарапов розповів про боротьбу комсомольців факульте ­ ту за високу успішність. Поділи ­ лися досвідом геологи та радіо ­ фізики. — Більше конкретного стало у вашій роботі, товариші активісти, а це запорука успіху, — відзна ­ чив проректор. 6. І добре відпочиваємо Як хороше, ставши на лижі, вий ­ ти у сніговий простір. Роз ’ їжджа- лися у різних напрямках — хто прагнув знайти крутий схил, хто пішов- по рівнині. Нові лижні з ’ явилися надвечір навколо сели ­ ща. .Вечеря — і танці в клубі: білі вальси, танго, краков ’ яки. Чим хе молодіжний будинок від ­ починку! 7. Два іменинники в один день! Так, ця звістка здивувала всіх, і приємно здивувала. Валерій Гаплевський і Віталій Комар — обидва радіофізики, обидва спорт ­ смени, обидва чудові хлопці. Щиро вітали їх за вечірнім столом: піднесли вірші, подарун ­ ки «сюрпризи». Це — «винуват ­ цям» торжества. А іншим — ве ­ селощі, танці. 8. Коли зберемося вдруге? Непомітно пролетіли чотирі дні. Вже проведено семінар з по- літико-виховної роботи, прослу ­ хано лекції про міжнародне становище та з питань мисте ­ цтва. І зроблено багато, і ніякої втоми — всі готові провести тут увесь свій вільний час. — Слава, коли зберемося так ще раз? — допитується у секре ­ таря комітету Галузи зграйка дівчат-географів. — Мабуть, в кінці серпня. По- перше, це сприятиме пожвавлен ­ ню роботи з самого початку се ­ местру, по-друге… Адже гроші, на які влаштовано цю поїздку, взяті з тих, що зароблені комсо ­ мольцями влітку, на будівництві університету. Виходить, потрібно влітку попрацювати. В. МАТЕЙЧЕНКО. Як приємно, зупинившися після швидкого бігу на лижах, поди ­ витися навколо себе і побачити незнайомі місця, зимову картину. — Давай зараз підемо до станції, а вже звідти — до технікуму. Ще мить — і п ’ ятикурсники О, Терлецький і першокурсник 3. Єфреєв вирушать далі. ЦЕЙ НОМЕР ПРИСВЯЧЕНО ВИЇЗНОМУ КОМСОМОЛЬСЬКОМУ АКТИВУ УНІВЕРСИТЕТУ ,Перед від ’ їздом сфотографувались ■ о згадку про хороші дні. МІРКУВАННЯ ПІСЛЯ ОГЛЯДУ У жовтні відбувся міжфакуль- тетський огляд художньої само ­ діяльності. Які враження, які думки і почуття винесли члени жюрі і нечисленні глядачі, що були присутніми на огляді? Перш за все, слід зазначити, що не всі факультети виставили свої колективи на огляд — гео ­ логам нічого було виставляти, радіофізики не зуміли зібрати своїх учасників, хоча це й не ­ важко зробити, бо на факультеті учасників художньої самодіяль ­ ності один-два. Найбільш цільну, дійсно масо ­ ву самодіяльність показав істо ­ ричний факультет. Добре пролу ­ нала у виконанні хору істфаку «Пісня про партію» Козака, улюблена народом «Верховина) Машкіна і декілька інших. Але для того, щоб добитись справж ­ ньої майстерності, хору треба ще працювати і працювати. Ми пев ­ ні, що історики зуміють досягти ще більшої майстерності. Цей факультет має свої драматичний і танцювальний колективи, жі ­ ночий і чоловічий вокальні ан- ’ самблі. Він по праву посідає пер ­ ше місце. Викликає побоювання лише той факт, що найактивніші учасники художньої самодіяль ­ ності факультету закінчують уні- верситет, а справжньої заміни їм нема. За істфаком ідуть філологи, у яких ще нема такої масовості і такої якості виконання, але вже закладено фундамент на майбут ­ нє і дуже значний фундамент: друге і третє місця з фізматом філфак поділив завдяки активній участі студентів молодших курсів. Значною кількістю індивідуаль ­ них номерів порадував на огляді фізмат. Але це й хороше, й по ­ гано. Бо, маючи велику кіль ­ кість індивідуальних номерів, маючи можливості для створен ­ ня великих, якісних колективів, фізмат ці колективи все ще її” створив; правда, танцювальний гурток під керівництвом II. Са- мохвалова працює непогано, але і танцюристам ще треба працюва ­ ти і працювати. Фізматові потрібний свій хор, час уже виходити на сцену і дра ­ матичному колективу. Фізмат зу ­ міє завоювати перше місце лише тоді, коли в комсомольському бюро не одна Л. Брук цікавити ­ меться роботою самодіяльності. Біологи дали низку відмінних номерів, але — небагато, факуль ­ тет зайняв лише четверте місце. Чудово прозвучав дует Лізи і По ­ ліпи з опери Чайковського «Пі ­ кова дама» у виконанні А. Нови- кової і Н. Махинько. У хору біо ­ факу ще багато зривів, що пояс ­ нюються бурхливою кампанією напередодні огляду. Окремі хороші номери були і у географів та хіміків, які зайня ­ ли відповідно п ’ яте і шосте міс ­ ця, але про масовість на цих фа ­ культетах не може бути й мови. А на попередньому конкурсі гео ­ графи завоювали третє місце. Чи схвилювало вас це, товариші гео ­ графи? Геологи і радіофізики, як уже говорилось, не представили номе ­ рів на огляд. Тут була «само ­ діяльність» іншого порядку — за зрив огляду на факультетах ком ­ сорги Мірошниченко і Дмитрієв, культсектори Гейвандов і Лур’є одержали догани. Може це зру ­ шить з мертвої точки художню самодіяльність на факультетах. Таким чином, стан справ ху ­ дожньої самодіяльності в універ ­ ситеті залишає бажати кращого. Нема ще в нас масовості, різно ­ манітності репертуару, далека від ідеальної якість виконання. Констатувати цей факт замало. Громадські організації універси ­ тету і факультетів зобов ’ язані зробити все, щоб підняти худож ­ ню самодіяльність на рівень, гід ­ ний нашого університету. Невже ж ми не зуміємо зробити нашу самодіяльність кращою? Невже ж і надалі якось осторонь від цієї справи стоятимуть партійні бюро факультетів (крім історичного)? Адже це справа честі нашого ко ­ лективу. В. АРЕСТОВ, член комітету комсомолу. ДИСПУТ ПОКЛИКАННЯ ЗНАЙДЕШ У ПРАЦІ Чудова наша молода радянська людина! Суспільство роз ­ криває перед нею неосяжні шляхи, безмежні обрії. І вона йде цими шляхами, сяга& далеких обріїв. Навчання і праця — її девіз. Але який шлях обрати кожному зокрема, як побудувати своє життя так, щоб усе воно було віддане великій меті по ­ будови комунізму? Як, кажучи інакше, знайти своє покликан ­ ня, зробити працю насолодою? Цьому був присвячений ком ­ сомольський диспут, окремі виступи на якому ми друкуємо. Я не згодний з Борисом Я не згодний з Борисом Пет ­ ровим, стаття якого вміщена в «Комсомольській правді». Люди ­ на поступила до одного техніч ­ ного вузу, але відчула покли ­ кання до літератури, залишила цей вуз і поступила знов до …технічного вузу. Покликання ж, каже він, залишилось, як і ра ­ ніш, до літератури. Тут, мені здається, треба по ­ думати і про почуття відпові ­ дальності, про почуття обов ’ язку перед Батьківщиною. Не знайшов собі місця у вузі — знайди собі місце у праці, зумій принести людям користь на іншій ділянці життя. Інша справа, коли люди ­ на відчуває у собі талановитість у якійсь галузі, але раніш пішла не тим шляхом. Тоді можна ви ­ правдати перехід до іншого ву ­ зу. Але якщо ми станемо кида ­ тись туди, де нам сьогодні до вподоби, а завтра ні, то що з цього вийде?. Своє покликання можна перевірити тільки працею. Ось є такі студенти, які вважа ­ ють, що історія або література, або фізика — їхнє покликання. Самі ж вони зовсім не працюють. Готуються до екзаменів лише на ­ передодні сесії. Яке ж це покли ­ кання, коли нема прагнення пра ­ цювати щодня, щодня дізнаватись про щось нове у своїй галузі. Ось коли ми всі разом були на цілині, я працював помічником комбайнера. Дуже мені це сподо­ балось. У педучилищі ж я захоп ­ лювався музикою, навіть мріяв серйозно нею зайнятися. Але чи значить це, що я мав право ки ­ датися то до консерваторії, то до сількогосподарського інституту? Ні, не мав. В. ТАНЦЮРА, студент історичного факультету. Життя підказало шлях Я уважно слухав виступи моїх товаришів. Частина з них була по ­ будована на, так би мовити, тео ­ ретичному грунті. Я не збираюся давати ніяких оцінок, а просто хочу висловити свою думку з практики. З усіх, хто брав участь у дис ­ путі, здається, одному мені дове ­ лось змінювати спеціальність, і са ­ ме тому, що якось я зробив по ­ милку при її виборі. Коли мені було 18 років, за ­ кінчив ветеринарний технікум. І хо ­ ча закінчив непогано, спеціаль ­ ність не любив. Тому що в тех ­ нікум пішов не з великою охотою, а «так забажала мама», яка керу ­ валась матеріальними міркуван ­ нями. Працював, зрозуміло, без вогни ­ ка. І всі сили в той же час від ­ давав громадській, комсомольській роботі: був секретарем комсо ­ мольської організації, членом бю- ро райкому комсомолу. Дуже по ­ добалось мені працювати з людь ­ ми, виховувати їх в силу моїх можливостей і здібностей. Все це плюс велика любов до дітей — і привели мене на історичний фа ­ культет. Таким чином, лише в процесі праці, в процесі пізнання життя людина може розібратись у своїх бажаннях, нахилах, можливостях і здібностях. Це важко зробити в 17 років. Ось чому дуже пра ­ вильне рішення: попрацюй, а по ­ тім обереш спеціальність по душі, якщо та, якою займаєшся, не по ­ добається тобі. Кожна молода лю ­ дина в нашій країні має можли ­ вість обрати собі шлях, який до вподоби, і принести користь сус ­ пільству. В. АРЕСТОВ, студент істфаку. Головне — приносити користь людям Я вважаю, що покликання — не лише те, що сама людина вва ­ жає важливим і цікавим для се ­ бе, але й значній мірі те, що по ­ трібно суспільству в даний період від його членів. Вважаю, що в нашім суспільстві, а тим більш в комуністичному, обов ’ язок не бу ­ де відокремлюватись від нахилів, покликання. Всерйоз можна сприймати за ­ яви людини про його покликач- ня лише тоді, коли він щось зро ­ бив у цьому напрямку, коли він через працю прийшов до захоп ­ люючої його серце діяльності. Мене з дитинства приваблювала природа. Ось чому, вступаючи до університету, збирався на біоло ­ гічний факультет. Але ніколи не хотів стати вчителем, тому подав документи до геологічного. Зараз можу сказати: геологія стала мо ­ їм покликанням. Завдяки їй одер жав систему наукових поглядів на неживу природу, на ту її ча ­ стину, яка так потрібна і корисна людям. Вважаю, що наявність знач ­ ної вирббничої практики для сту- дентів-геологів є вирішальним мі ­ рилом покликання людини до гео ­ логії. В. ТЕРЛЕЦЬКИЙ, студент геологічного факультету. Романтика моє) професії Я вважаю: якщо працюєш за покликанням, то знайдеш роман ­ тику у своїй справі. Наприклад, ми, хіміки, вбачаємо свою роман ­ тику у майбутній спеціальності, і це дуже добре висловлено у на ­ шій «Студентській, хімічній». Мы рождены, чтоб сказку Сделать былью, Решить проблемы долгих лет: Открыть пробирку вечной жизни И отыскать 105-й элемент! Але для цього треба працювати. І, на мій погляд, саме працьови ­ тість — найважливіше, здібності – • другорядне. Любити свою працю можна ли ­ ше тоді, коли ти багато нею зай ­ маєшся, щодня пізнаєш щось но ­ ве. Ось хімія. Дехто каже, що це сухі формули і вивчити їх немож ­ ливо. І я так колись думала в школі. Навіть на хімічний посту ­ пила з тим, щоб потім «тікати» на фізмат, а провчилась місяць — і вже нікуди не схотіла перехо ­ дити. Тільки в університеті почала займатися справжньою хімією і зрозуміла, що це одна з найціка ­ віших наук. Щодо покликання до чорново: роботи. Мені здається, бути шо фером можна за покликанням, та й взагалі праця шофера — далекі: не чорнова. Треба тільки бути та ким шофером, щоб почути пісню ) гудінні мотора. Р. 1ЦКОВИЧ студентка хімфаку. Чому я буду географом Ще у п ’ ятому і шо ­ стому класі я «оста ­ точно» вирішила, що буду са- доводом. Мені це подобалось, я з любов ’ ю займалася під ­ готовкою насіння і грунту до по ­ сівів, вирощуванням сажанців яб ­ лунь. Мені здавалось, що садів ­ ник — це найголовніше. Але у сьомому класі мене призначили піонервожатою. Я зіткнулась з різними характерами; щоб загін працював згуртовано, доводилось багато працювати з кожним піо ­ нером окремо. Тут і відкрилась для мене вся трудність і красота праці вихователя. Чому саме географа? На мій погляд, учитель — географ має ве- ликі можливості для правильного і всебічного виховання. Справа в тому, що географія дуже пов ’ яза ­ на з природою. Біологи скажуть, що в їхньому «розпорядженні» рослини і тварини. Але ж вони є і в географії. Філологи скажуть, що у них приклади героїзму, на яких виховують, — але таких чима ­ ло прикладів і в географії. Я не сказала ще про походи про роботу в гуртку, на шкільній ділянці, про загартування учнів. Мені здається, що краще всього людина пізнається у далеких ек ­ скурсіях, у походах. Тут, далеко від дому І ШКОЛИ, Д-‘ нема всього готового, краще всього можна переві ­ рити учня, його якості як ЛЮ ­ ДИНИ. Хто був хоч раз у поході, той знає, як згуртовує каша з димком, якими теплими здаються рукавиці, якщо їх дав товариш, як стає бридко і холодно, коли ба ­ чиш, що сусід витяг з рюкзака цукерку і намагається її з ’ їсти так, щоб ти не помітив. Тут обо ­ в’язково потрібний вихователь, вмілий, уважний і люблячий. О. АРТЕМЕНКО, студентка Редактор Б. ЩЕРБАНЕНКО Адреса редакції: Уиівврсвтетська вуя., 1*. Тм. 2-72-01, дод. Ы.Црук. Вид-ва ХДУ. БЦ 02314. Зам. 325.