Електронний архів оцифрованих періодичних видань Центральної Наукової Бібліотеки ХНУ імені В.Н. Каразіна
Видання:
Харківський університет
Регіон:
Харків
Номер видання:
35-36
Дата випуску:
14.05.1960
Дата завантаження:
22.04.2025
Сторінок:
4
Мова видання:
українська
Рік оцифровки:
Кількість номерів:
Текст роспізнано:
ТАК
Опис:
Оригінал зберігається:
Центральна наукова бібліотека Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна

На весь екран

Знайшли помилку? Напишіть нам про це на пошту welcome@back2news.org

35 — 36 (1025 — 1026) Субота, 14 травня 1960 року. Ціна 20 коп. ВИВЧАЄМО ІСТОРИЧНІ РІШЕННЯ В інтересах будівництва комунізму Рішення п ’ ятої сесії Верховної Ради СРСР у серці кожної радянської людини викликають почуття гарячого схвалення і за ­ конної гордості за свою велику со ­ ціалістичну Батьківщину. Успішно просуваючись по шля ­ ху, наміченому XXI з ’ їздом партії, Радянський Союз уже зараз має усі необхідні умови для завоюван ­ ня нових успіхів у піднесенні еко ­ номіки, у розвитку культури, у підвищенні життєвого рівня на ­ роду. Саме цьому служитиме і прове ­ дення з першого січня 1961 р. зміни масштабу цін у відповідно ­ сті з досягнутим більш високим рівнем радянської економіки і за ­ міна грошей, які перебувають за ­ раз в обігу, новими грішми. Внаслідок здійснення накресле ­ них заходів ще більше зміцниться радянський карбованець, ширше розгорнеться боротьба за впровад ­ ження режиму економії та вико ­ ристання наявних резервів на всіх ділянках народного господарства. А населення в умовах нових цін матиме можливість за свою заро ­ бітну плату та інші прибутки ку ­ пувати таку саму кількість това ­ рів, як і раніше. Рішення сесії Верховної Ради СРСР є яскравим свідченням ус ­ пішного розв ’ язання в нашій кра ­ їні найважливіших економічних проблем будівництва комунізму. Вони просякнуті батьківським піклуванням про благо народу і надихають радянських людей на нові подвиги в мирній творчій праці для швидшого побудування комуністичного суспільства. 3. ЖИТНИЦЬКИЙ, доцент. Воно прийшло, це радісне життя Сесія Верховної Ради — це значна подія в житті нашої країни. Натхненно звучать слова М. С. Хрущова з трибуни Кремля, сповіщаючи всьому світові про нечувані трудові успі ­ хи народу країни Рад. На землі два полюси суспільного життя: соціалізм і ка ­ піталізм. У країні соціалізму життя людини з кожним днем все кращає, зігріте теплом і піклуванням Комуністичної партії, яка веде нарсд до нового розквіту за мудрими Ленін ­ ськими заповітами. А капіталізм, під якими б назвами він не маскувався, жорстоко пригнічує трудящих, несе їм жах безробіття, злидні, тяжке ярмо податків. Заява Голови Радянського Уряду про те, що перемога в мирному змаганні з США буде, безумовно, на нашому боці, на боці соціалізму, надихає трудящих на самовіддану працю і закликає радянський народ віддавати свою силу і енергію для процвітання Батьківщини. Великий Ленін, накреслюючи плани майбутнього, бачив той час, коли життя трудящих стане щасливим, світлим і радісним. Воно прийшло, це життя, завойоване самими тру ­ дящими під керівництвом Ленінської партії, прийшло назав ­ жди. І ми, радянські студенти, палко вітаючи рішення сесії Верховної Ради, запевняємо рідну Комуністичну партію і Уряд, що на повсякденне піклування ми відповімо сумлінним навчанням і натхненною працею в перших лавах будівників комунізму. Від імені студентів третього курсу філфаку В. ПОЙМАНОВА, В. ЧЕРНОБАЄВ, В. ПАВЛЕНКО. Гвологи і географи одержали призначення На геологічному і географічно ­ му факультетах уже відбувся роз ­ поділ призначень. Географи одер ­ жали призначення переважно в школи. Вони працюватимуть в різ ­ них областях України: Дніпропе- ^тровській, Луганській, Сталін ­ ській, Херсонській, Станіславсь- кій, Тернопільській, Хмельниць ­ кій. До себе на батьківщину, в Чуваську АРСР, їде працювати Л. Анухіна. Свій перший учбовий рік розпочнуть в Західних обла ­ стях України завтрашні вчителі Стадниченко, Мороз, Яковлева. Як і щороку, у всі кінці нашої країни роз ’ їжджаються інжене ­ ри — молоді геологи. В розпоряд ­ ження Центрального Казахстан ­ ського геологічного управління відряджаються Гранкін, Михайлов, Сапронов, Ротар. Випускники Дол ­ гих, Диковський, Фост, Куликова та інші працюватимуть в м. Усть- Кам ’ яногорськ у Гірничо-металур ­ гійному інституті АН СРСР. За бажанням Воєводіна, Камен- ської, їх призначено до Магада ­ на — у Північно-Східне геологіч ­ не управління. У Б 10 ЛОПВ-СТАРШОКУРСИИКІВ — ЕКЗАМ ЕНИ Веселий натовп першокурсників враз затих біля Мечніковської ау ­ диторії — на дверях напис: «Тихо! йде екзамен!» Старші курси біо ­ логічного факультету вже розпо ­ чали свій весняний звіт про набуті за семестр знання. Група біохіміків-четвертокурсни- ків складає діалектичний матеріа ­ лізм. Ось уже перші щасливці. Ні, їхні п ’ ятірки — не випадковість. Дівчата розповідають, з якою ці ­ кавістю вивчали предмет, як сер ­ йозно і систематично готувались до семінарських занять. Ось чому не так уже й важко було підготу ­ ватися до екзамену, ось чому і результати хороші. Особливо сер ­ йозно ставилась до вивчення діа ­ лектичного матеріалізму 3. Чернюк. Результат — • у заліковій книжці ще одне «відмінно»! Взагалі група біохіміків склала екзамен дуже добре: жодного «задовільно». …На факультеті панує тиша. Одні студенти складають екзамени чи заліки, інші до них готуються. Лише у першокурсників ще не розпочалася сесія, але й вони, по ­ важаючи товаришів, тримаються урочисто, як завжди в сесію буває. Взимку біологи посіли третє місце по успішності в університе ­ ті. Хочеться нам усім, щоб ця се­ сія пройшла ще успішніше. М. ДОМШЛАК, С. ПУШКАРЬОВА, студентки біологічного факультету. Працівники учбової бі ­ бліотеки, що рол і цінова ­ на на філфаці, обладна ­ ли стелажі з книгами, до яких читачі мають віль ­ ний доступ. Є тут і сте ­ лажі з новинками літе ­ ратури. Все це дуже ко ­ рисно, бо зберігає сту ­ дентський час. і дає мож ­ ливість швидше вибрати потрібну книгу. На фото: біля нових стелажів п’ятикурсник Анатолій Опришко і сту ­ дентка четвертого курсу Елла Пузик. Фото Г. СУХОТІНА. До завершення учбового року в системі партійної освіти Р ОБОТА в системі партійної освіти в цьому учбовому ро ­ ці проходила в період, коли наша країна успішно завершила перший рік і приступила до виконання завдань другого року грандіозно ­ го семирічного плану. Протягом цього учбового року була прийня ­ та історична постанова ЦК КПРС «Про завдання партійної пропа ­ ганди в сучасних умовах», яка ви ­ значила зміст, форми і методи іде ­ ологічної роботи в період розгор ­ нутого будівництва комунізму; від ­ бувся XXI з ’ їзд КП України; була прийнята постанова Пленума ЦК КП України про стан ідеологічної роботи на Україні і про заходи до її поліпшення. В рішеннях нашої партії підкреслюється, що політич ­ на освіта, творче вивчення марк- сизму-ленінізму є вирішальною ланкою всієї пропагандистської ро­ боти, найдійовішим засобом кому ­ ністичного виховання трудящих. У 1959-60 учбовому році в уні ­ верситеті працювали теоретичні се ­ мінари з історії КПРС на історич ­ ному, філологічному, радіофізич ­ ному, біологічному (два), фізико- математичному факультетах; з політичної економії — на геогра- фічному, фізико-математичному, радіофізичному, хімічному та еко ­ номічному факультетах; з філосо ­ фії — на біологічному, геологіч ­ ному, фізико-математичному, хі ­ мічному факультетах і в ЦНБ; гуртки з історії КПРС у централь ­ ному апараті, ЦНБ, друкарні і гуртки по вивченню поточної полі ­ тики. Крім того, частина комуні ­ стів працювала за індивідуальни ­ ми планами. Робота системи партійної освіти в університеті в цьому році прохо ­ дила в основному нормально, згід ­ но з затвердженим планом. Про хорошу роботу, зокрема, свідчать проведені в університеті теоретич ­ ні конференції, присвячені 90-річчю з дня народження В. І. Леніна. Разом з тим у роботі партійної освіти були й недоліки: порушува ­ лись графіки, окремі слухачі про ­ пускали заняття, рідко виступали на них і т. д. Зараз перед партійною органі ­ зацією стоїть завдання успішно завершити учбовий рік у системі партійної освіти. В першу чергу треба старанно підготувати і ор ­ ганізовано провести узагальнюючі підсумкові співбесіди, яким реко ­ мендується присвятити 2 — 3 занят ­ тя в гуртках і 1 — 2 заняття в тео ­ ретичних семінарах. На ці заняття слід винести найважливіші і най ­ актуальніші питання з вивчених у цьому учбовому році. Корисно провести збори слухачів гуртків і семінарів, а також тих, що вивчають теорію марксизму-ле- нінізму за індивідуальними плана ­ ми. Особливу увагу слід зверну ­ ти на завдання цілеспрямованого підвищення ідейно-теоретичного рівня комуністів та безпартійних, на посилення зв ’ язку пропаганди з життям. Центр ваги у вивченні марксистсько-ленінської теорії слід перенести на політичну самоосвіту і в першу чергу на організовані, колективні семінарські форми са ­ мостійного навчання. В гуртках залишаться тільки ті, хто не має потрібної підготовки для самостій ­ ної роботи з книгою. Тому в на ­ ступному учбовому році частина гуртків повинна бути перетворена в семінари. Деякі комуністи під ­ вищуватимуть свій ідейно-теоре ­ тичний рівень за індивідуальними планами. До керівництва системою пар ­ тійної освіти слід залучати най ­ більш досвідчених пропагандистів з числа викладачів кафедр су ­ спільних наук, керівних партійних і адміністративних працівників, деканів і завідуючих кафедрами. В університеті існує широка можливість організувати гуртки і семінари з основ марксизму-лені- нізму, з історії КПРС, політичної економії, діалектичного та історич ­ ного матеріалізму, історії філосо ­ фії, конкретної економіки (еконо ­ міка сільського господарства, еко ­ номіка промисловості та ін.), між ­ народного становища, світового комуністичного, робітничого, демо ­ кратичного, національно-визволь ­ ного руху та ін. Питання комуні ­ стичного виховання можуть вивча ­ ти викладачі кафедри педагогіки, економіку сільського господар ­ ства — на біофаці, економіку про ­ мисловості — на радіофізичному, хімічному та інших факультетах, у друкарні і т. д. Треба добива ­ тись, щоб у вивченні марксист ­ сько-ленінської теорії була послі ­ довність, поглиблене вивчення про ­ блем, не було б тупцювання на місці. ,'(| Поліпшення системи партійної освіти не повинно зводитись тіль ­ ки до збільшення числа гуртків і семінарів. Необхідно і далі розви ­ вати й удосконалювати і такі фор ­ ми політичної освіти, як лекції, доповіді, теоретичні конференції, дискусії, тематичні вечори, вечори питань і відповідей і т. д. Комуністична партія ставить важливе завдання, щоб пропаган ­ да ідей марксизму-ленінізму була захоплюючою, близькою, зрозумі ­ лою, доходила до серця кожного трудівника, відповідала б його за ­ питам і інтересам. Б. ДАНИЛЕВИЧ, член парі кому. ,ЩО ВІДПОВІЛИ НА АНКЕТУ КОМІТЕТУ КОМСОМОЛУ ХІМІКИ Хоч, на жаль, більшість комсо ­ мольців хімічного факультету по ­ ставилась до заповнення анкет не ­ серйозно, зібрані матеріали дають змогу зробити декілька загальних висновків: 1. З усіх наявних анкет видно, що люди наші — «колективісти»: вільний час, якого мають дуже мало, вони бажають проводити ра ­ зом, групою. Причому, крім зви ­ чайних культпоходів у кіно і теа ­ три, багато комсомольців пропо ­ нують організовувати колективні поїздки до лісопарку або турист ­ ські походи за місто. 2. Серед тих, хто заповняв ан ­ кети, не знайшлось жодного ком ­ сомольця, байдужого до своєї май­ бутньої професії. Більшість горить бажанням швидше одержати ди ­ плом хіміка і піти в лабораторію, що є «дзеркалом виробництва». Ну, а в тому, що одного захоплю ­ ють полімери, а іншого хімізм про ­ цесів у живій клітині, нема нічо ­ го дивного. Важливо, що всі праг ­ нуть приносити користь людям і суспільству, віддати для цього свої знання. 3. Зрозуміло, що всіх без ви ­ нятку цікавлять питання дальшо ­ го пом ’ якшення міжнародної на ­ пруженості, мирного співіснуван ­ ня двох соціальних систем, будів ­ ництво комунізму в нашій країні. Вважаємо, що проведення політ- годин у групах, а також організа ­ ція час від часу лекцій про між ­ народне становище цілком задо ­ вольняють ці запити наших ком­ сомольців. 4. Щодо організації екскурсій пропозицій багато, найцікавіші з них: на заводи ХТЗ і ХЕМЗ, на хімічні підприємства: завод хім- реактивів, харчовий комбінат. По ­ дібні екскурсії заплановані майже у всіх групах, отже, треба домог ­ тися їх виконання. Студентів ці ­ кавлять також екскурсії до музею образотворчого мистецтва, по мі ­ сту Харкову. 5. Робота лекторію на хімічно ­ му факультеті значно полегшить ­ ся, бо ми одержали замовлення на цілі цикли лекцій: про художни- ків-передвижників, про класичний танець, розвиток оперного мистец ­ тва, про різні напрямки в сучас ­ ній літературі, про імпресіонізм і абстрактне мистецтво. Добре було б організувати чи ­ тання курсу марксистсько-ленін ­ ської естетики у всьому універси ­ теті, а не лише на радіофаці. 6. Великий інтерес і немало суперечок викликає творчість Ре ­ марка, ось чому багато комсомоль ­ ців пропонують провести літера- турний диспут по творах Ремарка. Такий захід краще влаштовувати у групах. Багато бажаючих пого ­ ворити про музику Баха, Рахма- нінова, Штрауса, перед цим про ­ слухавши її. 7. З наукових проблем біль ­ шість цікавиться досягненнями хі ­ мії і фізики, використанням ядер ­ них реакцій у мирних цілях, кі ­ бернетикою, боротьбою з раковими захворюваннями. Думаємо викори ­ стати для цієї мети лекторій, а також орган СНТ «Вісник СНТ». РАДІОФІЗИКИ У більшості відповідей на за ­ питання «Як ви проводите свій вільний час?» студенти радіофа- ку скаржаться саме на відсут ­ ність вільного часу, а якщо він є, то використовується по-різному: кіно, театр, футбол, шахи, цікаві книжки і, звичайно, танці. Майбутня професія радіофізикам подобається. В багатьох відпові ­ дях, крім загального — «цікав ­ люсь радіофізикою», є й конкрет ­ ні вказівки, якою саме галуззю радіофізики людина цікавиться, чим займатиметься в майбутньо ­ му. Так, студенти цікавляться перспективою розвитку радіотехні ­ ки, електронікою, застосуванням радіозв ’ язку при польотах у кос ­ мос. Майже у всіх відповідях на пи ­ тання: «Які проблеми життя су ­ спільства вас цікавлять?» вказу ­ ється на проблему, що тривожить зараз усе людство: проблема роз ­ зброєння. З відповідей на питання про культпоходи, екскурсії, лекції, диспути можна розробити план культурних заходів на цілий рік. Радіофізиків цікавлять насампе- ред екскурсії, пов ’ язані з їх май ­ бутньою професією: екскурсії на заводи, на технічні виставки, на ХТЗ; не менш цікавлять їх культпоходи в музеї — історич ­ ний, образотворчого мистецтва. Висловлюються побажання поди ­ витись виставку сучасного фран­ цузького живопису, прослухати лекції про кібернетику, мораль радянської людини, поезію Мая- ковського, історію ХДУ, про му ­ зику російських класиків. Студен ­ ти пропонують влаштувати диспу ­ ти на різноманітні теми: «У люди ­ ни все повинно бути прекрасним», «Роман Ремарка «Три товариші», «Лірика К. Симонова» та ін. І, природно, питання «які нау ­ кові і технічні проблеми цікав ­ лять» не залишилося без відпові ­ дей. На першому місці, звичайно, все, що пов ’ язано з радіо: радіо ­ спектроскопія в медицині, нові до ­ сягнення в галузі радіоелектроні ­ ки, радіофізики і дослідження кос ­ мосу та ін. Такі анкети — хороша і корис ­ на справа, вони допоможуть ком ­ соргам, комітетові комсомолу у проведенні заходів, що цікавлять студентів. Ф І З М А Т І В Ц І Відповіді студентів фізико-мате- матичного факультету на питання анкети радують щирістю, гарячою зацікавленістю в поліпшенні ком­ сомольської роботи. Широке коло інтересів наших комсомольців: проблеми кібернетики, атомної фі ­ зики і поряд з цим питання полі ­ тики, мистецтва, літератури, есте ­ тики. Відповіді на питання: «Як ви проводите свій вільний час? Які пропозиції ви можете внести для організації вільного часу вашої групи, курсу, факультету?» — дуже схожі: читаю, займаюсь спортом, ходжу в кіно, в театр рідше; хочу, щоб частіше органі ­ зовувались культпоходи і вечори. А один товариш категорично за ­ явив: «Треба не слів, а діла!» Вірно, товаришу, потрібні справи. Якщо у вас у групі десять чоло ­ вік заявили, що хочуть піти на «Іркутську історію», то невже треба чекати, поки хто-небудь прийде і вас одведе? Самі ви мо ­ жете і повинні організувати і кур ­ совий вечір, самі зумієте обгово- рити нову оперу, запросивши для цього компетентних людей. Багато студентів першого і дру ­ гого курсів скаржаться в анкеті, що не досить ясно уявляють свою майбутню професію. Запросіть до себе викладачів, як це роблять інші групи, випускників універси ­ тету, спеціалістів, вони з радістю прийдуть до вас, розкажуть про свою роботу. Не повинно бути відповідей типу «хотілось би», «добре було б, якби» — треба бу ­ ти ініціативнішими, а в разі по ­ треби можна звернутися за допо ­ могою і в КСМ бюро факультету, комітет комсомолу університету, парторганізацію. Радісно відзначити гарячий ін ­ терес наших студентів до питань міжнародного становища, політики нашої держави, проблеми будів ­ ництва комунізму. Ці питання ши ­ роко висвітлюються на політгоди- нах і диспутах, які регулярно про ­ водяться в групах, на тематичних комсомольських зборах. Анкета, проведена комітетом комсомолу ХДУ, дала всім змогу краще врахувати запити і інте ­ реси наших студентів і покращи ­ ти план політико-виховної роботи, тому і надалі треба використову ­ вати цей засіб зв ’ язку з широки ­ ми комсомольськими масами фа ­ культету. 91 кімната гуртожитку по проспекту Леніна, 20, завоюва ­ ла перехідний вимпел за зраз ­ кову чистоту і порядок у кім ­ наті. На фото (праворуч): старо ­ ста кімнати В. Панченко миє вікно. Любить чистоту і студентка третього курсу фізмату Е. Бе- бешко (верхнє фото). Фото Г. СУХОТ І НА. Увага, говоримо про вечірпиків ОСТАННЯ ПЕРЕСТОРОГА Сесія наближається. Про це вже свідчать усі ознаки: і буяння вес ­ ни в садах і серцях, і лічені чисті сторінки величезних зошитів-кон- спектів, і клопітка метушня секре ­ тарів деканатів, що кілька разів на день змінюють розклади залі ­ ків та іспитів, і надзвичайне по ­ силення одвічної і трагічної бо­ ротьби між почуттям і обов ’ язком (наприклад, так і не розв’язана досі проблема: йти до кіно чи на лекції?), і окремі похмуро-гамле ­ тівські обличчя на фоні списків академборжників (адже питання «бути чи не бути?» у стінах уні ­ верситету, виявляється, набуло за ­ раз небаченої за часів Шекспіра гостроти). Все це так, але найвірнішою оз ­ накою неминучості наступної сесії є скликані деканатом факультет ­ ські збори з єдиним лише питан ­ ням на порядку денному: «Про наступну весняно-літню екзамена ­ ційну сесію». Тут уже нічого не вдієш, коли декан з усієї офіцій ­ ної високості так-таки прямо і оголосить: «Буде сесія і незаба ­ ром!». От саме ця істотна ознака і ви ­ явилася з усією виразністю 4-го травня о сьомій годині на вечір ­ ньому відділенні філологічного факультету. І виявилася дуже вчасно. Перед студентами-вечір- никами гостро постало питання, як вийти з того скрутного стано ­ вища, що в ньому опинився фа ­ культет напередодні екзаменів. У своїх виступах декан факуль ­ тету Г. І. Шкляревський і викла ­ дачі Ф. П. Медведєв, Л. І. Коло- місць, Г. Т. Солонська піддали критиці ту частину студентів, яка ще досі не готова до наступних екзаменів. 45 студентів з академзаборгова- ностями, причому більшість із них з основних, переважно мовних ди­ сциплін. Ця цифра дуже серйозна! І тому цілком зрозумілою була тривога за своїх несумлінних то ­ варишів у виступах студентів 1-го курсу Мардежова і Коваленко. Вони справедливо вимагали від адміністрації факультету сприян ­ ня у справі створення нормальних умов на виробництві для студен- тів-вечірників. Але, на жаль, таких виступів було небагато. Зовсім не продумав своїх слів студент 1-го курсу Смо ­ ляков, який заявив, що вважає своє навчання у вузі «поступкою державі». Як і треба було чекати, заява ця зустріла одностайне за ­ судження всіх присутніх. І все ж у цілому збори пройшли не досить активно. Явно недостатньою була і явка на них. Адже саме тих, за ­ ради кого в основному і скликали ­ ся ці збори, було обмаль. Не прий. шли такі академіки «хвостизму», як ІЦурова (6 академзаборговано- стей), Островський (3). Шаволіна (3) та ін. Передекзаменаційні збори на ве ­ чірньому відділенні філологічного факультету показали, що виклада ­ чі і більшість студентів-виробнич- ників з усією серйозністю готують ­ ся до наступної сесії. Разом з тим збори ці пролунали останньою пе ­ ресторогою тим, хто вважає на ­ вчання в університеті легковажною забавкою. ТАКІ СПРАВИ На ряді факультетів університе ­ ту вже другий рік працюють ве ­ чірні відділення. Наслідки роботи тут, на жаль, залишають бажати кращого. Учитись і викладати на вечір ­ ньому відділенні складніше, ніж на денному. Вечірнику важче опа ­ нувати програмний матеріал, він рідше зустрічається з викладача ­ ми, слухає скорочений курс лек ­ цій. Тому треба виробити специ ­ фічну методику і чітко визначити коло обов ’ язкових вимог, які б за ­ безпечили оволодіння міцними знаннями з кожної дисципліни. Трудова дисципліна на вечірньо ­ му відділенні зараз дуже низька, заняття відвідує приблизно поло ­ вина студентів, значна частина студентів дома не готується. Вна ­ слідок цього з 527 студентів поло ­ вина мала заборгованість на кі ­ нець зимової екзаменаційної сесії. Деканати ще й досі вважають керівництво вечірніми відділення ­ ми неприємним обов ’ язком, поси ­ лаючись на те, що у них і без то ­ го справ вистачає. Відсутній жи ­ вий контакт з адміністрацією та громадськими організаціями тих установ, де працюють вечірники. 3 ініціативи профбюро філоло ­ гічного факультету кафедрами ро ­ сійської та української мов уже вироблені заходи до поліпшення успішності студентів. Так, викла ­ дання ряду мовних дисциплін пе ­ редбачає вивчення студентами найскладніших розділів курсу без ­ посередньо на лекціях і практич ­ них заняттях. Виділено консуль ­ тантів. які протягом дня працю ­ ють з вечірниками у кабінетах. Вжито заходів до повнішого за ­ безпечення вечірпиків необхідною літературою і посібниками. Інші заходи передбачають по ­ кращання роботи адміністрації, приймальної комісії, встановлення зв ’ язку з підприємствами і уста ­ новами, де працюють студенти. Увага до роботи вечірнього від ­ ділення філологічного факультету вже дала деякі позитивні наслід ­ ки. Зменшилося число боржників, студенти частіше відвідують кабі ­ нети, консультуються з викладача ­ ми. Але попереду ще багато ро ­ боти. Досвід філологів треба враху ­ вати всім факультетам. Значну до ­ помогу адміністрації і кафедрам можуть і повинні подати виробни ­ чі комісії факультетських проф ­ бюро. І. СИДОРОВА, член місцевкому. «ХАРКІВСЬК ИЯ УНІВЕРСИТЕТ» Стор. 2. 14 травня 1960 р. ,НАПЕРЕДОДНІ ВЕСНЯНОЇ СЕСІЇ Для весняної екзаменаційної сесії Партійні і громадські організа ­ ції факультетів здійснюють чима ­ лу роботу по підготовці і успішно ­ му проведенню весняної екзамена ­ ційної сесії. Багато робить в цьо ­ му напрямку і учбова частина уні ­ верситету. Протягом року і особливо тепер здійснюється суворий контроль за своєчасним складанням лаборатор ­ них робіт, заліків, за ліквідацією академічних заборгованостей сту ­ дентами, за виконанням факуль ­ тетами і кафедрами учбових пла ­ нів. Разом з деканатами учбова ча ­ стина склала перелік предметів, що виносяться на екзамени. А зовсім нещодавно проведена робота по переведенню бібліотек і читальних залів університету на двозмінну роботу. На всіх Факуль ­ тетах незабаром відкриються спе ­ ціальні кімнати для самостійної роботи студентів, організуються додаткові заняття і консультації в учбових аудиторіях, особливо для першокурсників. В. МАКОГОНОВ. ЦЕ ВАЖЛИВО До Володимира Бондаренка, завідуючого бібліотечкою у гурто ­ житку по вул. Артема, 49, піді ­ йшов студент: — Мені, будь ласка, 26-й том творів Леніна. — Нема. — Тоді дайте «Походження сім’ї, приватної власності і держави». І цього твору не було на міс ­ ці. Не подумайте, що названих книг нема тут зовсім. Вони є, але справа ось у чому. Л. Коршак, шо видавала раніше книжки, ста ­ вилась до дорученої справи не зовсім сумлінно і серйозно. Роз ­ давши половину наявних книжок, вона не може зібрати їх до цьо ­ го часу. Та й сама практика видачі кни ­ жок в корені невірна. Вони по ­ винні повертатись у той же день, коли видаються. Студраді необхідно налагодити роботу бібліотечки. Це не пуста формальність. Якщо, скажімо, лю ­ дині потрібна певна книжка, не обов ’ язково іти в якусь іншу бі ­ бліотеку — в період сесії кожна хвилина дорога. Корисно розглянути питання і про самообслуговування, але те ­ пер уже по лінії вищих інстан ­ цій. Чому б не звільнити студентів, хоч би частково, від прибирання на період екзаменаційної сесії, замінивши їх декількома приби ­ ральницями? Це, безумовно, да ­ ло б практичну допомогу. Поміркуйте самі. Зараз, на? приклад, у гуртожитку по про ­ спекту Леніна, 20, на чергуван ­ ні щоденно зайнята 21 людина. Якщо врахувати, що багато сту ­ дентів уже складають екзамени, то виявиться, що в липні сту ­ дентам, які залишаться, чергува ­ ти прийдеться дуже часто. Та ­ ке ж становище- і в інших гурто ­ житках. Хочеться вірити, що ректорат піде назустріч студентам. Най ­ головніше зараз — успішне скла ­ дання сесії. М. ШЕЇН. ІСТОРИКИ НАПОГОТОВІ Людина, яка навіть не в курсі студентських справ, . зайшовши на історичний фа ­ культет, відразу зрозуміє: час настав напружений, се ­ сія близько. Про це спові ­ щає всіх уже вивішений роз ­ клад заліків і екзаменів. Чимало зробили, готую ­ чись до сесії, кабінети ка ­ федр факультету. В усіх ка ­ бінетах — графіки консуль ­ тацій викладачів; співробіт ­ ники кабінетів підібрали спеціальну літературу, кар ­ ти, методичні посібники, по ­ трібні для підготовки до ек ­ заменів. Кабінети вже зараЗ:^ працюють у дві зміни, що дає можливість забезпечу ­ вати студентів необхідними книжками протягом усього дня. Вже підготовлено ауди ­ торії для самостійних за ­ нять студентів. За участю декана і секре ­ таря партійного бюро фа ­ культету Па всіх курсах про ­ ходять збори з одним питан ­ ням — сесія. І ці збори, і пслітгодини спрямовуються на те, щоб підготувати фа ­ культет до успішного скла ­ дання сесії, щоб вчасно ви ­ явити все, що може стати на перешкоді, все, що з якихось причин може завадити нор ­ мальній роботі студентсько ­ го і викладацького колекти ­ вів під час екзаменів. Сесія. Успішному скла ­ данню її підкорено зараз на історичному факультеті все. А. БАННИКОВА. Сором боржникам фізмату! Всі факультети готуються зараз до сесії. І одна з основних ланок підготовки — ліквідація академіч ­ них заборгованостей. Усі відстаю ­ чі повинні наздогнати товаришів, щоб разом з ними розпочати нову сесію. Ось з цим питанням, як проходить ліквідація академічної заборгованості, і прийшли ми на фізмат. На перше квітня цього року тут було ще близько 100 чоловік, що з різних причин не склали вчасно заліки або екзамени. Робота з ни ­ ми провадилась велика. Допомага ­ ли товариші по курсу, викладачі регулярно провадили консульта ­ ції. І як наслідок — до 22 квітня 60% заборгованостей було лікві ­ довано. Чому ж все-таки 37 чоло ­ вік не склали ще й досі заліки й екзамени? Бабійчук з другого фізичного, який і досі не склав заліку з іноземної мови, Байдаков, який має заборгованість з спецкурсу, а багатий на «хвости» Коган з че ­ твертого курсу теоретиків, — чи є у вас совість і чи варт вас ще три ­ мати на фізматі, вас, які не бажа- ють навчатися, заважають іншим, розтринькують державні кошти? Все це стосується також першо ­ курсників Го.тобородька, Шелудь- ка, Хельмира і відомих поганою славою студентів ядерного відді ­ лення Самохвалова, Бухвостова, Чемичалова, які забули про основ ­ ний студентський обов ’ язок. І не треба казати, що, можливо, їм бу ­ ло дуже важко, що вони хотіли і не змогли справитися. Це буде неправдою. Бо тим, хто справді хотів учитися, виправити погані оцінки і наздогнати товаришів, були надані всі умови. Боротьба з академзаборгованістю розпочалася відразу після закінчення зимової сесії. Правда, декому не довелося відпочивати під час канікул, але прогалини у знаннях було лікві ­ довано. Щодня о 9 годині ранку вони збирались на факультет, щоб послухати додаткові, спеціально для них організовані лекції, кон ­ сультації. Викладачі терпляче по ­ яснювали все незрозуміле. Майже всі ці студенти вчасно і успішно ліквідували свої «борги». Дуже корисну і велику роботу по допомозі відстаючим здійснює академкомісія факультету на чолі з четвертокурсником ядерного від ­ ділення Олександром Бакаєм. Він, як і Віталій Семиволос, і Володи ­ мир Бабенко, що самі зразково навчаються, завжди готовий при ­ йти на допомогу товаришеві, ор ­ ганізує на факультеті/цю допомо ­ гу, контролює хід навчання, щоб вчасно закликати до порядку тих, хто своєю несерйозною поведінкою підводить себе під загрозу «двій ­ ки». Така людина виросте у чу ­ дового спеціаліста і справжнього громадянина нашої країни. На жаль, такі, як Чемпчалов, Бухвостов, Самохвалов та інші наші «зорі» серед нероб, не бе ­ руть з таких людей приклад. А варт було б! У них лише виста ­ чає совісті, нічого не робивши протягом семестру, а то й двох, одержати заборгованість, а потім просити деканат дати відпустку. Так учинив Чемичалов. Йому бу ­ ло відмовлено. І сьогодні на факультеті про ­ ходять додаткові заняття, кон ­ сультації для тих, хто відстає, чогось не зрозумів, не засвоїв. Ідуть останні контрольні, ос ­ танні колоквіуми. Незабаром се ­ сія. І боржникам не зайвим бу ­ ло б гарненько подумати про неї. С. ЖУРІНА, наш спецкор. ПОТРІБНІ РІШУЧІ ЗАХОДИ Ні для кого не таємниця, що успіх на сесії залежить насампе ­ ред від систематичної роботи протягом семестру. Ось чому пере ­ важна більшість студентів спокійно дивиться у свій завтрашній день. Але на кожному факультеті, на жаль, і на радіофізичному є ще така категорія — «хвостисти», живуча і дуже шкідлива кате ­ горія. Тягнуть вони назад свій колектив, плямують його і не со ­ ромляться. Складають заборгованість з одного предмета, щоб одер ­ жати її з іншого. Причому практика доводить, що з ’ являються вони звичайно ше на першому курсі, а потім протягом п ’ яти років пишаються своїм званням «хвостиста» і тим, що завдяки цьому званню їх знають в університеті. Ось Педаш з 12 групи і Брянченко з 11. Вже набли ­ зилась наступна сесія, а вони ще не розквитались з попередньою. А що буде далі при такому блискучому початку? Є на другому курсі у групі 24 студент Ярмонь, який ще й досі не склав екзамену з теоретичної механіки. І не склав тому, що несерйозно ставиться до навчання, а Ярмоню, який прийшов з ар ­ мії, слід було б молодшим товаришам подавати приклад сумлінного ставлення до своїх обов ’ язків. З великими труднощами ліквідували заборгованості Борзенко, Качало, Шатило, Бриш, і нема ніякої гарантії, що нові не з ’ являться в них через місяць-два. Між іншим, як правило, саме такі, з дозволу сказати, студенти більше за інших пропускають без поважних причин лекції, прак ­ тичні заняття. Важко повірити, що 52 з 152 лекцій, які дозволив собі відвідати студент Карамушка, допоможуть йому успішно скла ­ сти сесію. Або, наприклад, Ткаченко з третього курсу. Він не балує факультет своєю присутністю. І ось результат: заборгованість з термодинаміки. На жаль, цей мало почесний список можна було б продовжити, але нам здається, що час уже робити висновки. З цими «хвости ­ стами» розмовляли безліч разів і в комсомольському, і в партій ­ ному бюро факультету, і в деканаті. На них витрачали час курсові і групові збори. А вони продовжують плентатись у хвості, пляму ­ вати свій колектив. А що як поставити їм умову: або ліквідуйте свої «борги», або залиште факультет. Невже ж сильний і великий колектив студентів радіофаку не спроможний створити нестерпні умови для ледарів і нероб, для випадкових у нас людей?! А. ПАШКОВ, студент радіофізичного факультету. Комсомольські бюро теж складають екзамен У комітеті комсомолу уні ­ верситету нам так і сказа ­ ли, що питання про сесію на засіданні комітету не ста ­ вилось, цим займаються фа- культеїи. Відверто кажучи, ми здивувалися: адже під ­ готовка до сесії має посіда ­ ти основне місце в усій ро ­ боті комітету. Може, якісь рейди провадились? Ні. І ви ­ рішили ми самі побувати на факультетах. Геологи вже розпочали свою «страдну» пору. Що зробила напередодні сесії комсомольська організа ­ ція? З цим питанням звер ­ нулись ми до секретаря ком ­ сомольського бюро факуль ­ тету Є. Дмитрієва. Комсо ­ мольське бюро систематично займалося питаннями ака- демроботи. Була організо ­ вана допомога відстаючим. Відносно тих, хто несерйоз ­ но ставився до навчання, хто не виявляв великого ба ­ жання стати геологом, було прийняте добре рішення — відряджати на деякий час на виробництво, у геологічні партії: нехай попрацюють і подумають, а може, й справ ­ ді вони не ту спеціальність обрали, раз навчаються без охоти. Восени повертаються на факультет з геологічних партій Попов і Когтелев Відчувши себе геологами полюбивши професію по- справжньому, вони, хочеть ­ ся вірити, і навчатимуться тепер добре. Є такі на факультеті, як Буряк, Потюкаев, Муром ­ цев. Ніяк не спроможуться вони увійти у нормальний ритм студентського життя, тягнуть з сесії до сесії за собою академічний борг. Комсомольське бюро фа ­ культету вирішило зверну ­ тися за допомогою до бать ­ ків цих студентів. А якщо і ця міра не допоможе, бу ­ дуть вжиті більш радикаль ­ ні заходи. Дуже хороше розпочали чергову сесію Андреев, За ­ харченко, Орищенко, Ждан та інші. Так, робота на факультеті провадилась, але все ж не ­ достатня. Зокрема, спеці ­ альних курсових зборів, присвячених підготовці до сесії, причому не формаль ­ них, а таких, які б вчасно виявили і усунули всі недо ­ ліки, не було. Ще й досі не вивішено екрана складання екзаменів. Через те, що збо ­ ри не провадились, комсо ­ мольське бюро не зовсім у курсі групових справ. Серйозно готується до се ­ сії хімічний факультет. Бу ­ ли і тут свої порушники — Власенко і Задорожний. їх викликали па засідання бю ­ ро, товариші суворо вимага ­ ли поліпшити поведінку, і помітні зрушення є. На всіх курсах готуються спеціальні збори, присвяче ­ ні одному питанню — сесії. Збори готуються дуже ре ­ тельно і мають принести ко ристь. А четвертий курс хі ­ міків вже складає .екзамени і непогано складає. Лише відмінні оцінки у Л. Ку- тулі, Р. Іцкович, Л. Корши­ кова, Л. Скворцової. Вже є перші відмінники і на географічному факульте ­ ті. Це В. Кравченко, Л. Зи- нов ’ єва, Г. Матковський. На жаль, є тут вже і боржники. Незадовільні оцінки з курсу економічної географії одержали Махо- нін і Шеховцова. Не допу ­ щено до захисту курсової роботи першокурсника В. Дащенка. Т. БОЙКО, наш спецкор. «ХАРКІВСЬКИЙ УНІВЕРСИТЕТ» Стор. 3. 14 травня 1960 р. ,МИ ЗА МИР! СРСР — ФРАНЦІЯ ХАРКІВ — ЛІЛЛЬ 15 квітня в приміщенні Будинку вчених відбулись урочисті збори громадськості м. Харкова, присвя ­ чені створенню Харківського від ­ ділення товариства «СРСР — Франція». Присутні гаряче схва ­ лили ініціативу створення міських відділень. Бригадир бригади кому ­ ністичної праці заводу «Серп і молот» Мартинов сказав, що чле ­ ни його бригади одностайно під ­ тримали таке рішення. Свій виступ він закінчив словами: «Хай живе радянсько-французька дружба!», «Хай живе мир!». Інженер Гіпросельмашзаводи т. Олєйников у заключному слові сказав, що встановлення близьких і дружніх зв ’ язків з миролюбним французьким народом допоможе швидше «перекувати мечі на орала». Член-кореспондент Академії медичних наук проф. Белоусов поділився своїми враженнями від поїздки влітку минулого року до Франції: «Я був у Парижі, в Лув- рі, зустрічався з багатьма видат ­ ними вченими, бачив, правда, ми ­ мохідь, життя простого народу і скрізь відчував дружнє став ­ лення до нас, живий інтерес до всього радянського». Потім слово надається члену муніципалітету м. Лілля Альберту Ляндріє. «Я дуже радий бути, — сказав він, — на таких збо ­ рах, де вирішується питан ­ ня створення міського відді ­ лення товариства «СРСР — Фран ­ ція», відділення «Харків — Лілль». У нас, у Ліллі, вже створено таку організацію. Після поїздки у Францію М. С. Хрущова погода, як говорять французи, покраща ­ ла. Зусилля М. С. Хрущова викли ­ кають симпатії і схвалення. Спро ­ би створити міське відділення то ­ вариства «СРСР — Франція» були вже давно, але власті все не до ­ зволяли. І тільки зараз для цього створилися сприятливі умови, яки ­ ми ми вирішили скористатись для зміцнення дружби між на ­ шими народами, для міцного довголітнього миру на землі». Функції створеного міського відділення «Харків — Лілль» поля- гатимуть в обміні делегаціями під ­ приємств, статтями для газет і т. д. Проводитимуться урочисті збори, присвячені національнилі святам, що, безумовно, буде сприяти зміцненню зв ’ язків між нашими народами. У зв ’ язку з десятиріччям руху за зміцнення миру, Почесні грамо ­ ти були вручені товаришам: Без ­ бородову, Булгакову, Г айдамаці, Диканю (токарю ХТЗ), Камен- чику (слюсарю ХВЗ), Кислякову ( токарю Харківського турбінного заводу), Тронутіну (директору Харківського інструментального заводу), Богалію (бригадирові заводу «Світло шахтаря»), Сердю кові Олександру Івановичу (на ­ родному артистові), Заславськоми (слюсареві ХЕМЗу), колективові заводу ХТЗ та ін. Одностайно прийнято звернення на адресу: м. Женева, Палац Націй, в яко ­ му говориться: «Ми, як і весь ра ­ дянський народ, прагнемо миру, мирної праці. Ми добре знаємо ціну війні і вимагаємо: а) швидше закінчити підготовку до засідання Комітету десяти: б) не допустити війни. Війні не бути! Хай живе мио в усьому світі!» Після зборів демонструвався документальний фільм «М. С. Хру ­ щов у Франції» і художній фільч «Нормандія — Німан». Альберт Ляндріє підписав на згадку де ­ кілька автографів. Ми розсталися друзями. І. БИСОВ, студент філфаку. Слідами наших виступів „НА ФІЗМАТІ “ Під такою назвою в нашій газеті була вміщена замітка про не досить якісну роботу народної дружини фізмату, про погану ор ­ ганізацію цієї роботи. Як повідомив нам член партійного комітету університету тов. Б. Г. Корбут, факти, наведені в замітці, дійсно мали місце і зараз вже усунені. Партійне бюро факультету обговорило роботу своєї дружини, прийняло відповідне рішення. 15 квітня партійний комітет університету провів нараду з на ­ чальниками дружин факультетів, на якій були обговорені заходи по усуненню недоліків, що мають місце в роботі факультетських дружин. БІЛЬШЕ УВАГИ ОХОРОНІ ПРИРОДИ ТА ПРИРОДНИХ РЕСУРСІВ У наш час колосальні успіхи ядерної фізики і астрономії при ­ вертають до себе загальну увагу. Вони перевершили менш яскраві і відчутні успіхи інших сугубо «земних» наук, до яких відносить ­ ся географія. В певних наукових колах остан ­ нім часом навіть вважають гео ­ графію «тиловою наукою без точок зростання». Але таке ставлення пояснюється старими уявленнями про геогра ­ фію як описову науку, позбавлену зв ’ язку з конкретними проблема ­ ми господарства. Поступово, але неухильно, окре ­ мі галузі географії (кліматологія, гляціологія, ландшафтознавство та ін.), озброюючись даними точних і суміжних наук і наслідками ба ­ гаторічних стаціонарних дослід ­ жень, все більше наближаються до точних наук, що дають глибоко об ­ грунтовані рекомендації і прогно ­ зи різноманітним галузям народ ­ ного господарства. Недооцінка значення географії в плануванні використання природ ­ них ресурсів країни привела до тяжких наслідків, про що свідчить робота 3-го Всесоюзного з ’ їзду географічного товариства СРСР. Яскраві, насичені фактами ви ­ ступи на секції охорони природних ресурсів професорів С. Л. Берга, Васильєва, Ісакова, Погребняка, Варсаноф ’ євої, Львовича та ін. пе ­ реконують у необхідності береж ­ ного ставлення до природи. Не можна безпідставно з року в рік завищувати плани викори ­ стання природних ресурсів, треба перш за все врахувати можливо ­ сті швидшого відтворення цих ре ­ сурсів. Господарники, що не вра ­ ховують тісного взаємозв ’ язку між усіма ланками природного середо ­ вища, здатні нанести і часом уже наносять непоправну шкоду в різ ­ них районах нашої країни. Зростання значення деревини, як промислової (хімічної) сирови ­ ни, викликало суцільні масові руб ­ ки лісів. У деяких місцях зрубу ­ ють ліси вже в рахунок плану 70 — 80-х років цього століття. У Карпатах за 12 років вируба ­ но 25% лісів, а Центральні обла ­ сті європейської частини СРСР (за теперішніх темпів рубки) бу ­ дуть через 4 — 7 років зовсім по ­ збавлені стиглої деревини. ‘ у Вирубування лісів приводите дД посилення ерозії грунтів і знижен ­ ня їх родючості, викликає обмілін ­ ня річок. Погана постановка стаціонарних фізико-географічних досліджень і повне ігнорування значень цих до ­ сліджень господарниками приво­ дить до тяжких матеріальних втрат — непоправної шкоди для природних ресурсів. Проф. Львович повідомив на з ’ їзді, що має відбутися перепла ­ нування всієї системи державних лісозахисних смуг, бо виявилось, що смуги, які тягнуться вздовж берегів річок, звичайно нерента ­ бельні, оскільки вони затримують розповсюдження вологи. Створення Занго — Севанського каскаду електростанцій без ураху ­ вання наслідків для природного середовища, привело до різкого зниження рівня води в «перлині Вірменії» — озері Севан, а це ви ­ кликало висихання лугів, скоро ­ чення рибного промислу. Загроза нависла над відомим унікальним природним об ’ єктом — ■ озером Байкал. Проект інженера Григо ­ ровича передбачає усунення Ш и- манського каменю у верхів ’ ях Ан ­ гари, що дозволить наповнити Байкальське водосховище на два роки раніше строку. Але Байкал при цьому спіткає доля озера Се ­ ван, загине унікальна фауна і в тому числі славнозвісний бай ­ кальський омуль. Протест геогра ­ фів і краєзнавців повинен бути підтриманий широкою громадські ­ стю. Великих втрат від нерозумних порубок лісів і чагарників зазнає фауна. Різко зменшилась кількість білок, глухарів, фазанів. Брако ­ ньєрство зумовило неухильне ско ­ рочення запасів водоплавної птиці. Ш ироким фронтом радянська ін ­ телігенція повинна стати на захист природи і її унікальних об ’ єктів від масового знищення. В першу чергу цим повинні займатися при ­ родознавці. Значно збільшиться площа, яку займають заповідники, — ці при ­ родні музеї і чудові лабораторії. Останнім часом, з вини нерадивих господарників на місцях, загальна площа заповідників скоротилась з: 12 млн. га до 1,5 млн. га. Великих втрат зазнали Печорський заповід ­ ник на Уралі, степовий заповідник Асканія Нова на півдні України та інші. Частина заповідників була’ ліквідована. Між тим, думаючи про наших нащадків, ми повинні в кожній природній зоні і підзоні (в кожному значному фізико-гео ­ графічному районі) мати заповід ­ ник. Це необхідно не тільки для задоволення допитливості, але та ­ кож для організації в заповідни ­ ках стаціонарних комплексних фі ­ зико-географічних станцій, на яких учені зможуть глибше вивчати природні процеси (кругообіг речо ­ вин і енергії), встановлювати не ­ обхідні взаємозв ’ язки, зводити їх у формули, графіки, карти і реко ­ мендації для потреб господарських і плануючих організацій. Спеціально підготовлені геогра ­ фи повинні працювати в планових, органах, у лісництвах, на великих будівництвах, у міністерствах і раднаргоспах; лише тоді ми уник ­ немо непоправних перевитрат у використанні природних ресурсів. Першим обов ’ язком фізико-гео- графів є охорона природи, допо ­ мога планомірному використанню її ресурсів, піклування про відтво ­ рення цих ресурсів. Харківські географи в першу чергу повинні звернути увагу на охорону природи Лівобережної України і території Харківського економічного району зокрема. В. ВІЛЕНКІН, доцент. БЄЛЬСЬКЕ ГОРОДИЩЕ Н А ПРАВОМУ високому бере ­ зі ріки Ворскли, біля села Бєльськ Полтавської області, роз ­ ташоване найкрупніше у Східній Європі Бєльське городище, що іс ­ нувало за скіфських часів (Vil ­ li ст.ст. до н. е.). Бєльське городище, або точніше Велике Бєльське городище, стано ­ вить цілу систему оборонних спо ­ руд загальною довжиною валів понад ЗО кілометрів. До цієї си ­ стеми входять три укріплених се ­ лища — городища: Західне Бєльське, Східне Бєльське і Куземінське. Перші археологічні до ­ слідження провів тут на початку XX століття відомий російський археолог Городцов, який розпочав розкопки Західного Бєльського го­ родища. І лише через 50 років археоло ­ гічна експедиція Харківського уні ­ верситету на чолі з доцентом Б. А. Ш рамком разом з археологами МДУ під керівництвом професора Б. Н. Тракова відновила дослід ­ ження, розпочаті Городцовим. Значним кроком у дальшому ви ­ вченні історії населення Бєльсь- ксго городища були влаштовані нашою експедицією минулого року розкопки Східного Бєльського го ­ родища. Ми пишаємося з того, що саме археологам ХДУ належить першість у розкритті частини та ­ ємниць цього чудового пам ’ ятника глибокої давнини. Розкопки дали нечисленний, але цікавий і цінний матеріал, що ви ­ світлює деякі сторони життя місце ­ вого населення. Нам вдалося знайти невеликих розмірів житло — землянку з грунтовою підлогою і стінами, з східчастим входом і двоскатним дахом. Приготування їжі і обігрівання приміщення здійснювалося за до ­ помогою глинобитного вогнища, розташованого зліва від входу. З речей у землянці було знай ­ дено бронзове втульчасте долото (добре збереглося), залізне шило, уламки посуду і т. ін. У різних місцях розколу знайде ­ но кілька глинобитних печей. Одна з них була внутрішнім вогнищем якоїсь наземної споруди, про що свідчить велика кількість глиняної обмазки з відбитками досить тов ­ стих прутів. Тут знайдено криш ­ ку від посудини, пряслице для ве ­ ретена, виготовлене з глини, і ку ­ сень олова вагою до 200 г. З окремих знахідок великий ін ­ терес становить мідна грецька мо ­ нета III в. до н. е. Пантикапею, який був столицею Боспорського царства, що існувало в той час у Північному Причорномор ’ ї. На лицьовому боці монети зображена голова Пана — грець ­ кого бога лісів і гаїв, покровите ­ ля пастухів, мисливців и рибалок. На зворотному бощі — лук скіф ­ ського зразка, зігнутий посередині, і стріла. Треба відзначити і циліндрич ­ ний точильний брусочок з рожево ­ го піщаника. На ньому просверд ­ лено дірку для ремінця, яким бру ­ сочок прив ’ язувався до пояса. Такі брусочки носив кожний воїн. Жителі древнього Бєльська’ сте ­ жили за своїм туалетом і дуже любили різні прикраси. Знайдено орнаментовані гвіздкоподібні бу ­ лавки, бронзовий перстень з голів ­ кою у формі змії, біля 50 різних намистинок (див. фото). Знайдено, серед іншого, чимало уламків посуду, рештки грецької кераміки, які разом з монетою свідчать про торговельні зв ’ язки жителів городища з грецькими мі ­ стами Чорноморського узбережжя у V — III вв. до н. е. Знайдено уламок залізного сер ­ па. Із зброї знайдено лише нако ­ нечник стріли. Попереднє вивчення розкопу ­ вального матеріалу показало, що культурний і економічний розквіт Східного Бєльського городища можна віднести до V — III вв. до н. е. Можна сподіватися, що наступ ­ ні дослідження дадуть можливість глибше і всебічно вивчити історію цього цікавого пам ’ ятника. Б. ЗАЙЦЕВ, завідуючий археологічним музеєм. Заст. редактора В. МОСЕНЦЕВ. Адреса редакції: Університетська вул., 16. Тел. 2-72-01, дод. 64. Друк. Вид-ва ХДУ. БЦ 06016 Зам. 998